Kvalmodell

Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Kvalmodell

Inlägg av Stjärnan »

Det skrivs en del (som vanligt på vårkanten) om nuvarande kvalsystem bör ändras igen, just nu pekar det mesta på att frågan står mellan att behålla nuvarande modell och att återinföra det vi hade innan, att 2 lag från SHL möter 2 lag från Allsvenskan i bäst av 7.
SHL verkar lite mer vilja återgå till det tidigare, medan Allsvenskan vill behålla nuvarande, kanske även att öka till att 2 lag flyttas mellan serierna.

Själv har jag alltid tyckt att det mest rättvisa är att låta ett allsvenskt lag förtjäna sin plats genom att visa sig vara bättre än ett SHL lag. Annars kan vilket blåbär som helst kravla sig upp om förhållandena är gynnsamma, dvs att alla lag i allsvenskan är dåliga.
Men jag vet inte. Vill inte påstå att jag är säker på att det är det mest rättvisa. Men det är så jag funderar på det.
Dessutom var ju de matcherna ofta magiska att se.

Jag gillar också årets modell då slutspelet blir mer på riktigt även i Allsvenskan, lite mer likt SHLs dito. Mycket som ligger och väntar i potten om man vinner den sista matchen.

Argumentet att nu blir det alltid ett lag som flyttar på sig men det blev det ju alltid annars också. Jag håller på förslaget att byta tillbaka. Vad tycker forumet?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Kvalmodell

Inlägg av Aggeman »

Min bild är att det ska vara enklare att gå upp och åka ur. Första laget i HA bör vara klara för SHL efter avslutad grundserie, och det sista laget i SHL bör åka ut. Efter det tycker jag att lag 13,12 och 11 från SHL möter lag 2,3 och 4 från HA, där ett kvalspel om 3 platser spelas.

Argument mot kan vara att många lag i HA kan tidigt hamna i ingenmansland och inte har speciellt mycket att spela för. Å andra sidan är det inget ovanligt (se exempelvis Hockeyettan).

Argument för kan vara att grundserien är mycket viktig och leder till sportslig rättvisa, då man inte kan sova hela hösten och vakna till våren.

I SHL kan man även då skrota ”play in” och låta de 8 första lagen gå till slutspel direkt och lag 9 och 10 har spelat färdigt.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kvalmodell

Inlägg av Sniper »

Bild
Kvalmodell, Djurgården, 2022

Vilken modell det än landar i - det enda viktiga är att det inte kommer beröra Leksand. Vilket det inte kommer göra om målvakts- och försvarsspelet även i fortsättningen är starkt. Tumma inte på backbygget!

Men för berörda lag: en modell där SHL-lag ställs mot HA-lag är mest kittlande att följa!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvalmodell

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 05 apr 2024, 12:34 Tumma inte på backbygget!
Kanske ta in Ian och Bert som konsulter.
Bild

När det gäller upp och nedflyttning går det inte utan en penningfördelarpolitik i ren kommunistisk anda.

Alldeles för många arbetstillfällen som sätts på spel när en 200-miljoners organisation ska banta ner till under hälften.

Och omvänt blir det en alldeles för stor kostym för lag som Nybro att ikläda sig om de går upp.

Jag lutar mer och mer åt att SHL får bli en proffsliga och att svensk hockey med rörlighet och föreningsliv får leva fritt utan SHL.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Kvalmodell

Inlägg av bjernagris »

Gösen skrev: fre 05 apr 2024, 13:27Jag lutar mer och mer åt att SHL får bli en proffsliga och att svensk hockey med rörlighet och föreningsliv får leva fritt utan SHL.
Du menar att SHL blir en stängd liga? Jag kan köpa det men i så fall anser jag att det med jämna mellanrum bör göras utvärderingar om det finns lag i det övriga seriesystemet (allsvenskan) som uppfyller de ekonomiska, organisatoriska och sportsliga kraven för att flyttas upp till SHL, och i så fall utöka ligan. Det finns redan idag ett par lag i allsvenskan som troligen skulle fylla ut SHL-kostymen väl, men som håller till i allsvenskan pga. det nuvarande seriesystemet där det endast finns plats för 14 lag i högsta divisionen.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Kvalmodell

Inlägg av Aggeman »

En stängd liga låter fruktansvärt deppigt, jag kan inte se något bra med det.

Dock ser jag gärna att SHL utökas med fler lag.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvalmodell

Inlägg av Stjärnan »

Det senaste jag läste var att förbundet avser gå på den allsvenska linjen, att låta det vara som det är (ev utöka antal lag som rör sig upp/ner)
Vilket är anmärkningsvärt.

Att de väljer deras linje framför SHLs linje är något att spinna vidare i. Varför?
Kanske att det numera huserar nästan fler klassiska högstaserien-lag i allsvenskan än i SHL.
Kanske för att vissa media (han Tingsrydanhängaren) kräver det.
Eller för att -min ide- Djurgården kan missa att gå upp även i år.

Själv kan jag sträcka mig till att ha det som det är nu men att vinnaren i kvalet från shl möter ett av lagen från allsvenskan (inte nödvändigtvis det som förlorar finalen) i bäst av sju.
Den modellen ger nästan allt.
Garanterad rörelse.
Kan bli två nya lag.
De sämsta riskerar ryka.
Max två lag riskerar degraderas, precis som nu, även om det bara blir ett i slutändan i dagens modell.
Dessutom får folket den härliga fighten mellan SHL och allsvenskan.

Banne mig, vore inte detta det ultimata, det som ger slla inblandade vad de önskar, eller så nära det är möjligt..?
Kanske.

Förstås att ett alternativ vore att degradera jumbon direkt och låta 13 kvala mot ett Allsvenskt lag. Men beroende på hur deras modell inför detta ser ut kanske det är rättvist att få lag 13 slita lite i en serie först..
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvalmodell

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: fre 05 apr 2024, 17:54 En stängd liga låter fruktansvärt deppigt, jag kan inte se något bra med det.

Dock ser jag gärna att SHL utökas med fler lag.
Det håller jag med om.
Förutom Leksands matcher är play out det enda med nerv. Egentligen hela säsongen.

Men det är nog dit vi är på väg och kanske enda vettiga om vi inte kan få SHL klubbarna att dela med sig ett 20-tal miljoner varje säsong.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvalmodell

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: lör 06 apr 2024, 17:44
Aggeman skrev: fre 05 apr 2024, 17:54 En stängd liga låter fruktansvärt deppigt, jag kan inte se något bra med det.

Dock ser jag gärna att SHL utökas med fler lag.
Det håller jag med om.
Förutom Leksands matcher är play out det enda med nerv. Egentligen hela säsongen.

Men det är nog dit vi är på väg och kanske enda vettiga om vi inte kan få SHL klubbarna att dela med sig ett 20-tal miljoner varje säsong.
Dela med sig…?!?

;)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Kvalmodell

Inlägg av Uffe88 »

Ge oss en nyversion av Kvalserien med 4 lag:

Ettan i HA och den som "vinner" förkvalet till Kvalserien av HA lagen möter de två sista lagen i dubbelmöte.

Ettan i HA får möta lag 14 hemma i första matchen
Vinnaren av förkvalet får möta lag 13 hemma i första matchen.

Alternativt Kvalserie med 6 lag:

Ettan och tvåan från HA samt vinnaren av HAs förkval får möta lag 13 och 14 från SHL samt förloraren mellan lag 11 och 12 i SHLs förkval.