Kulturella och mediala spår av LIF

Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Wittgenstein »

En så händelsefattig Silly season som denna var det nog länge sedan vi tvingades genomleva. En lång sommar står inför dörren och det finns ingen anledning att vi samlas på däck för att spana efter nyförvärv. Mycket snart, om inte redan nu, lär vi också tröttna på att diskutera mellanchefsstyrelsen och dess förehavanden. Risken är, med andra ord, påtaglig för att vi börjar spamma seriösa trådar med det som Lillgud kategoriserar som svammel och märkliga bilder. För att undvika denna risk så startar jag en tråd som jag länge haft en tanke på - tråden där vi rapporterar, delar och diskuterar kulturella och mediala spår av Leksands IF.

Låt mig förklara vad jag menar. Att Leksands IF dyker upp i sportpoddar, Sportbladet eller omnämns i Sportspegeln är inget märkligt. Det händer dock att LIF även lämnar avtryck i andra, mer oväntade sammanhang. Kanske nämns laget i en tv-serie, omskrivs i den deckare du just nu läser eller kanske berättar sommarprataren du lyssnar på om sin kärlek till LIF? Ja, jag tror ni fattar. I vilka oväntade kulturella sammanhang har ni stött på LIF? Berätta! Rapportera! Dela! Visa! Inget är för svamligt! Ingen bild är för märklig.

Själv har jag t.ex. överraskats då författaren och kulturmannen Daniel Sjölin berättade om sin kärlek till LIF. Tydligen ska han, när han var programledare för Babel, ha diktat om LIF. Någon som kan rapportera om detta? I arkivet har jag även ett gammal urklipp ur tidningen Svenska MAD (se nedan). LIF lämnar här spår i form av Danske Hansen. LIF-loggan på bröstet är nog inte helt kosher om man frågar de största fundamentalisterna i vår klackverksamhet! Har ni ytterligare exempel när ni oväntat sprungit på LIF-referenser? Berätta!
LIF (2).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Sniper »

Själv har jag t.ex. överraskats då författaren och kulturmannen Daniel Sjölin berättade om sin kärlek till LIF.
Det här var också överraskande:
ANDREAS JOHNSON, 49
Artist, Stockholm

Så blev jag leksing: ”Jag är fostrad i Huddinge och då var det otänkbart att hålla på något annat Stockholmslag. Jag hade ju flyttat från Skåne till Stockholm, begrep mig inte på de andra klubbarna och trodde att Huddinge var bäst. Då, på 70-talet, gick Leksand som tåget och min farbror Kent, som introducerade mig för idrotten, var ett hockeyfreak. Då blev det så, och Leksand är ett väldigt sympatiskt lag. ’Vad håller du på?’ Leksand! ’Låt honom vara!’ Mitt bästa minne från Melodifestivalen har inte med musik att göra. Första året jag var med (2006) gick en deltävling i Leksand, där hockeyn är så fundamental. Jonas Bergqvist var sportchef och laget tränades av Curre Lundmark, som bodde på samma hotell. På kvällarna drack vi whisky och lyssnade på hockeyanekdoter. Sedan styrde Jonas upp en match, så vi fick klä på oss Leksands-dräkter. Jag hade inte spelat på minst 20 år och kaskadspydde efter första bytet. Hjärnan sa en sak, kroppen en annan. Vi avslutade matchen med straffläggning. (Johan) Backlund, som försvann till Philadelphia, var målvakt och jag bestämde mig för att göra en ’Foppa’ – och fick in den. Det är ’the pinnacle of my life’ när det kommer till ’mello’. Jag har kvar mitt hockeyintresse och försöker gå på match då och då men jag är fruktansvärt inblandad i fotboll och tränar två lag i Hammarby. Jag följer inte mina barn till hockeyhallen. Vi går i andra spår.”

Mitt starkaste minne: ”Vändningen mot Modo och skottet i luften. Det händer ju inte.”

Favoritspelare genom alla tider: ”Det finns många, men när jag var liten gillade jag Christer Abrahamsson. Han var så jävla stadig.”

Så följer jag laget: ”Det var något år sedan jag såg dem spela men många i min bekantskapskrets är fanatiska leksingar, så det dyker upp i Whatsapp-grupper och sociala medier. Genom dem har jag rätt bra koll.”

Så går det i vinter: ”Nu har det varit 20 år av återtåg så det vore skönt med kontinuitet och stabilitet. Allt finns där, en bra arena och en fantastisk publik. Det krävs rätt stora rockader för att göra ett lag elitseriemässigt men Leksand ska definitivt vara i finrummet.”
Bild
https://www.youtube.com/watch?v=pzQ82Ny1ToI

* * *
Hon var falsk som en jävla brynäsare.
21:08 https://www.svtplay.se/video/Kk9q2ve/de ... id=Kk9q2ve
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Wittgenstein »

Leksand är också Svensson Svensson pappans favoriter (alltså den fiktiva karaktären). Påtalas, vad jag minns, vid minst två tillfällen.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Sniper »

Jag läste kopiösa mängder under 90- och 00-tal, men jag kan då inte erinra mig att jag stött på Leksands IF i fiktionen. Inte ens i Äldreomsorgen i Övre Kågedalen och Förensligandet i det egentliga Västerbotten, som innehåller en hel del sport förutom makabra mord. Så jag är rädd att det här blir en fiaskotråd. Men så länge det skrivs nya böcker finns chansen!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 31 maj 2024, 10:24 Jag läste kopiösa mängder under 90- och 00-tal, men jag kan då inte erinra mig att jag stött på Leksands IF i fiktionen. Inte ens i Äldreomsorgen i Övre Kågedalen och Förensligandet i det egentliga Västerbotten, som innehåller en hel del sport förutom makabra mord. Så jag är rädd att det här blir en fiaskotråd. Men så länge det skrivs nya böcker finns chansen!
Jag har några luddiga tankar i bakhuvudet.
Får se om tiden väver något konkret av dem.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: fre 31 maj 2024, 10:24 Jag läste kopiösa mängder under 90- och 00-tal, men jag kan då inte erinra mig att jag stött på Leksands IF i fiktionen. Inte ens i Äldreomsorgen i Övre Kågedalen och Förensligandet i det egentliga Västerbotten, som innehåller en hel del sport förutom makabra mord. Så jag är rädd att det här blir en fiaskotråd. Men så länge det skrivs nya böcker finns chansen!
Fiaskotråd!? Vilken tråkig ton! Jag tror kanske inte den kommer konkurrera ut Silly-tråden, men om vi kan rapportera våra iakttagelser i alla typer av sammanhang där vi inte förväntat oss springa på LIF så kan den ligga och skvalpa i bakgrunden.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Mats_ume »

Wittgenstein skrev: fre 31 maj 2024, 11:04
Sniper skrev: fre 31 maj 2024, 10:24 Jag läste kopiösa mängder under 90- och 00-tal, men jag kan då inte erinra mig att jag stött på Leksands IF i fiktionen. Inte ens i Äldreomsorgen i Övre Kågedalen och Förensligandet i det egentliga Västerbotten, som innehåller en hel del sport förutom makabra mord. Så jag är rädd att det här blir en fiaskotråd. Men så länge det skrivs nya böcker finns chansen!
Fiaskotråd!? Vilken tråkig ton! Jag tror kanske inte den kommer konkurrera ut Silly-tråden, men om vi kan rapportera våra iakttagelser i alla typer av sammanhang där vi inte förväntat oss springa på LIF så kan den ligga och skvalpa i bakgrunden.
Mycket bra tråd skulle jag säga, en tråd som fångar essensen av Färjan.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Sniper »

Jag läser inte Ulf Lundell längre, men jag kan tänka mig att han ibland kollar på hockey i tio volymer långa dagboksserien Vardagar. Någon Leksandsmatch?

Också Bruno K. Öijer gillar hockey. Han skulle dock aldrig väva in det i sina dikter.

Norén tittade också på hockey ibland - men inte lika troget som fotbolls-VM. I En dramatikers dagbok (första eller andra volymen) var han nitad framför tv:n varje match.

* * *
Wittgenstein skrev: fre 31 maj 2024, 11:04 Fiaskotråd!? Vilken tråkig ton!
Gösens Frågelådan är också en fiaskotråd. Betyder det att jag ogillar den? Inte alls. Men var är frågorna? Forumet borde ha massor av frågor.

Hur som helst puffade jag tråden häromveckan. Sympatipostade. Men det har inte renderat i några nya frågor/nya svar.

Allt folk gör är att posta märkliga bilder i sillytråden.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Wittgenstein »

På den tiden Anslagstavlan försåg oss medborgare med viktig information så kunde detta inslag dyka upp.

https://youtu.be/JASlPb1yz7Q?si=HCUjU_cAHR_iqCA7
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Sniper »

Varför har inte Leksandsfärjans Facebook-användare klistrat in posten nedan? Istället är det jag som får göra det (sen på pucken 3).
Kalle Kava Andersson
2d ·
Sitter och tittar på programmet om Herrey's, och vad får man se, jo en leksing bland dom.

Bild
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 9429948614
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Ludde »

https://m.youtube.com/watch?v=WFbJOlP5P-Q

Tobbe spatserade ofta runt i en Leksandströja i en annan del av Köping. Även Mats hade en egen tröja.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av bjernagris »

Vet ej om han platsar i denna tråd men denna snubbe står utanför en sportbar i Maspalomas, Gran Canaria. Bara leksingar, överallt leksingar.
IMG_2732 3.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: fre 31 maj 2024, 11:02
Sniper skrev: fre 31 maj 2024, 10:24 Jag läste kopiösa mängder under 90- och 00-tal, men jag kan då inte erinra mig att jag stött på Leksands IF i fiktionen. Inte ens i Äldreomsorgen i Övre Kågedalen och Förensligandet i det egentliga Västerbotten, som innehåller en hel del sport förutom makabra mord. Så jag är rädd att det här blir en fiaskotråd. Men så länge det skrivs nya böcker finns chansen!
Jag har några luddiga tankar i bakhuvudet.
Får se om tiden väver något konkret av dem.
Jag har också någon luddig tanke i bakhuvudet. Vi lyssnar ofta på ljudbok i bilen med barnen när vi är ute och åker och man där är det någon gång som det är en tjej har jag för mig som flyttat från Dalarna men som håller på Leksand i hockey. Kommer inte ihåg vad det är för bok men jag ska försöka kolla igenom lite vad det är vi lyssnat på och se om det klarnar.

Edit: Jag tror att det kan vara serien Majas Mysterier av Anna-Carin Collin där Maja och jullovsmysteriet är första delen.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Sniper »

Samtidigt i Leksand, KwaZulu-Natal (Republic of South Africa) https://www.yr.no/en/map/weather/2-9833 ... ty/Leksand
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Gösen »

Bild
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.