Önskevideon

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Önskevideon

Inlägg av Sniper »

Det kan vara en sketch, ett hockeymål eller vad som helst. Något man en gång sett, vill se igen men inte hittar.

Själv vill jag se en jättekort sketch som troligen ingick i Nöjesmassakern. Björn Skifs är vakt på Café Opera och Sven Melander kroggäst. Mer exakt: har en önskan att komma in. Men redan när han närmar sig entrén - med ett sopkvasthuvud fäst på skallen - kommer en aggressiv Skifs emot honom med lyft hand och säger: "Nänänänä, här kommer du inte in. Din. Jävla. Sopa".

* * *

En annan önskevideo är från Namnsdagsserien med Måns Herngren och Hannes Holm (m.fl.). Den här gången ingen sketch utan reality-filmat. Herngren och Holm sätter på sig polisuniform och går till en livsmedelsbutik. Där fyller de upp famnen med varor och passerar kassorna utan att betala.
"Ska ni inte betala?!", ropar det kvinnliga kassabiträdet.
"Vi är poliser", svarar Herngren och Holm och fortsätter ut ur butiken.
Snart kommer manlig personal springande och "poliserna" stoppas ute på gatan. Under dividerande motas de tillbaka in i butiken.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Önskevideon

Inlägg av Sniper »

När det gäller hockey har jag alltid saknat matchbilder från final 1 1989 Djurgården-Leksand 4-5.
Det enda jag hittat genom åren är match 4 i Leksand (1-6).
Vilka sände ens den aktuella SM-finalserien? Bilderna från match 4 är hämtade från vanlig SVT-sportsändning med Arne i studion. Det måste ju också finnas bilder från match 1 (även om den aldrig direktsändes i sin helhet på någon kanal).
Inte förrän någon överför dessa bilder från VHS kan internet kallas ett bra arkiv.

* * *

Hittade nu fler bilder från SVT - de visade inte bara en sammanfattning utan direktsände också match 4 https://www.youtube.com/watch?v=PedHUF_8wWI

Min gissning är att de började sända först när matchserien skulle avgöras. Bilder från match 1 finns alltså enbart i vanlig Sportnytt-sändning. Vem spelade in? Vem överför från VHS? Jag anropar inte bara Leksandsfärjan utan alla därute.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Önskevideon

Inlägg av Mats_ume »

Tänker du att Rosa Mannen hejar på Leksand?
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Önskevideon

Inlägg av Wittgenstein »

Min önskevideo kopplar ihop denna tråd med pågående diskussion i nostalgitråden. Jag har nämligen starka minnen av ett inslag på Tv4-sporten dagen efter (?) avgörandet i maratonmatchen mot Färjestad -97. Johan Hedberg, ev. Tomas Jonsson och nån till beställde in backvis med dricka till lunchen och jag minns att Hedberg påpekade att återhämtning kanske var ett problem för alla "gamlingar" i laget. Något sådant. Någon som minns eller rent av kan länka till klippet?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Önskevideon

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: lör 22 jun 2024, 22:36 Min önskevideo kopplar ihop denna tråd med pågående diskussion i nostalgitråden. Jag har nämligen starka minnen av ett inslag på Tv4-sporten dagen efter (?) avgörandet i maratonmatchen mot Färjestad -97. Johan Hedberg, ev. Tomas Jonsson och nån till beställde in backvis med dricka till lunchen och jag minns att Hedberg påpekade att återhämtning kanske var ett problem för alla "gamlingar" i laget. Något sådant. Någon som minns eller rent av kan länka till klippet?
Det där låter svårfunnet. Dock inte lika svårt som Gösens önskeklipp:
Gösen skrev: sön 16 jun 2024, 18:09 Letade efter ett klipp i Sportspegeln eller möjligtvis lilla Sportspegeln där Schöön och någon till skulle demonstrera grunderna i baseball för svenska folket och pitchade i studion.
Hittar naturligtvis inte det 30 år gamla klippet (...)
Men då och då måste vi ha resultat framöver, uppfylld önskan, annars är detta att betrakta som en fiaskotråd.

* * *
Mats_ume skrev: lör 22 jun 2024, 22:08 Tänker du att Rosa Mannen hejar på Leksand?
Jag brukar bevaka Nostalgikanalen_93 https://www.youtube.com/@nostalgikanalen_9383/videos
Ska man hitta något annat än gammal skåpmat måste man gå bortom sökord "Leksand" och motsvarande. T.o.m Mittnytt kan resultera i hockeyreportage om det är rätt period på året.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Önskevideon

Inlägg av Mats_ume »

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Önskevideon

Inlägg av Sniper »

Mats_ume skrev: sön 23 jun 2024, 11:25 Apropå nostalgi: https://www.gp.se/kultur/det-finns-inte ... 2bb5a1f319
Diagnosen "nostalgi" myntades på 1600-talet av den schweiziske läkaren Johannes Hofer, som använde det för att beskriva en medicinsk åkomma han observerade hos soldater som var utstationerade långt hemifrån. Hofer noterade att dessa soldater upplevde en stark längtan efter hemlandet, vilket manifesterades i fysiska och psykiska symtom som sorg, melankoli och hjärtklappning.

Under 1600- och 1700-talet betraktades nostalgi som en sjukdom som kunde leda till döden om den inte behandlades. Det var först under 1800-talet och framåt som nostalgi började ses i ett sentimentalt ljus. Nostalgi kom att betraktas som en poetisk känsla av längtan efter det förflutna, hemlandet eller en förlorad tid.
"Leksing tills jag dör" kan alltså tolkas på ett betydligt allvarligare sätt.

Hela mitt LIF-intresse är egentligen nostalgi. Också det som ägde rum nyligen. Jag har bott avsevärt längre på annat håll än i Leksand. Vad är det jag sjukligt klamrar mig fast vid? En tid mer än en plats. Eller en tid när platsen inte befolkades av supporterprofiler? Bara ett hockeylag där nästan alla var profiler. Allt ljus var på dem. Inte på några som använt LIF för att själva synas.

(Ouch)
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Önskevideon

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: sön 23 jun 2024, 10:51
Det där låter svårfunnet. Dock inte lika svårt som Gösens önskeklipp:
Gösen skrev: sön 16 jun 2024, 18:09 Letade efter ett klipp i Sportspegeln eller möjligtvis lilla Sportspegeln där Schöön och någon till skulle demonstrera grunderna i baseball för svenska folket och pitchade i studion.
Hittar naturligtvis inte det 30 år gamla klippet (...)
Du får ju visa vem som är kung över akademien. Eller åtminstonde gatekeeper of the Internet.

När du ändå håller på kan du leta rätt på ett annat sportspegelnklipp från kanske -83 -84 nån gång när jag och en kompis står på södra stå för första gången. Det är vi som har en tvåpinnsflagga som ser helt vit ut men där det på mammas lakan faktiskt var ditmålat LIF med ljusblå vattenfärg.
Vi syns tydligt när kameran sköljer över oss efter segermålet. Vilka vi mötte har jag såklart ingen aning om. Det var faktiskt för över 40 år sedan. Jag har heller inga minnen att vi stått i klacken efter det vare sig i Isstadion eller Tegera.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Önskevideon

Inlägg av Sniper »

Dag Bredberg, en fena på cello, spelade första fiolen när FBK tog sin första seger i elitserien, 7-2 på Timrå.
https://www.farjestadbk.se/1970-talet
1979-80 gick Dag till Djurgården, och det var någon gång i början på 80-talet tv-sporten intervjuade honom i hans hem och bad honom framföra ett stycke på cellon. Det vill jag se igen.

Liksom jag vill se Djurgårdsbacken Thomas Eriksson lägga en vinylplatta på skivspelaren i lägenheten och spela sin favoritlåt för Sportspegelns tittare.

Låt: Don't Go - Yazoo
Släpptes: juli 1982 (och reportaget hemma hos landslagsbacken och sedermera Philadelphia Flyers-spelaren gjordes senare under vintern)
https://www.youtube.com/watch?v=_sQGwDeambg
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Önskevideon

Inlägg av Gösen »

Gösen skrev: sön 23 jun 2024, 16:32 Vilka vi mötte har jag såklart ingen aning om. Det var faktiskt för över 40 år sedan. Jag har heller inga minnen att vi stått i klacken efter det vare sig i Isstadion eller Tegera.
Kanske lyssnade jag på Duran Duran I walkmanen på väg hem för att i tid hinna bänka mig framför Sportspegeln.

Deras "Reflex" tog över efter Cyndi Laupers "Time after time" som etta på Billboard-listan på denna dag för 40 år sedan.

https://m.youtube.com/watch?v=Eotbo-DsP ... Jhbg%3D%3D
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Önskevideon

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: sön 23 jun 2024, 20:44
Gösen skrev: sön 23 jun 2024, 16:32 Vilka vi mötte har jag såklart ingen aning om. Det var faktiskt för över 40 år sedan. Jag har heller inga minnen att vi stått i klacken efter det vare sig i Isstadion eller Tegera.
Kanske lyssnade jag på Duran Duran I walkmanen på väg hem för att i tid hinna bänka mig framför Sportspegeln.

Deras "Reflex" tog över efter Cyndi Laupers "Time after time" som etta på Billboard-listan på denna dag för 40 år sedan.

https://m.youtube.com/watch?v=Eotbo-DsP ... Jhbg%3D%3D
Du kanske blev nedslagen av ett frustrerat The Cure-fan och glömde bort alltihop?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Önskevideon

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: sön 23 jun 2024, 21:20
Gösen skrev: sön 23 jun 2024, 20:44
Gösen skrev: sön 23 jun 2024, 16:32 Vilka vi mötte har jag såklart ingen aning om. Det var faktiskt för över 40 år sedan. Jag har heller inga minnen att vi stått i klacken efter det vare sig i Isstadion eller Tegera.
Kanske lyssnade jag på Duran Duran I walkmanen på väg hem för att i tid hinna bänka mig framför Sportspegeln.

Deras "Reflex" tog över efter Cyndi Laupers "Time after time" som etta på Billboard-listan på denna dag för 40 år sedan.

https://m.youtube.com/watch?v=Eotbo-DsP ... Jhbg%3D%3D
Du kanske blev nedslagen av ett frustrerat The Cure-fan och glömde bort alltihop?
Kunde man inte lyssna på bägge grupperna?

Vad jag däremot minns så var jag inom loppet av nått/några år både hiphopare (beasty boys och run-D.M.C) syntare (lite Kraftwerk men mest Depeche Mode) och hårdrockare (Maiden, Kiss, Mötley, Wasp, accept och Twister sister). På den tiden när utbudet bestod av Svensktoppen, Trackslistan och de ytterst få LP skivor man hade råd med så var inte utbudet mycket större än så. The cure lyssnade jag dock inte på vid den tidpunkten. Just av nämnda orsaker gissar jag.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Önskevideon

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: sön 23 jun 2024, 21:33
Mats_ume skrev: sön 23 jun 2024, 21:20
Gösen skrev: sön 23 jun 2024, 20:44

Kanske lyssnade jag på Duran Duran I walkmanen på väg hem för att i tid hinna bänka mig framför Sportspegeln.

Deras "Reflex" tog över efter Cyndi Laupers "Time after time" som etta på Billboard-listan på denna dag för 40 år sedan.

https://m.youtube.com/watch?v=Eotbo-DsP ... Jhbg%3D%3D
Du kanske blev nedslagen av ett frustrerat The Cure-fan och glömde bort alltihop?
Kunde man inte lyssna på bägge grupperna?
https://faroutmagazine.co.uk/robert-smi ... ure-hated/
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Önskevideon

Inlägg av Gösen »

Som tonåring på 80-talet var jag nog fullständigt ovetande om allt inom musik som inte gick att läsa i tidningen Okej! Varannan månad kanske, hade man råd att ta bussen till Borlänge och promenera till en butik inne i centrum där man kunde sälja sina gamla skivor och köpa några nya. Oftast household men ibland enbart efter konvolut och sista skivan alltid efter vad som fanns kvar i kassan. De sistnämnda blev sällan lyssnade på.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Önskevideon

Inlägg av Mats_ume »

Lägger in en stämningsbild på Vinnie Vincent som efter sin sejour med Kiss blev så förvirrad att han drog till Mora: https://www.devote.se/vintagegodess/kis ... r-31407389

Bild