Måhända ett klumpigt uttalande, men med det ekonomiska läget i åtanke kanske inte den typen av spelare som kräver sign off-klausuler är aktuella för oss framöver ändå.Wittgenstein skrev: tis 10 dec 2024, 23:38Är det sant? Uttryckte karln sig så? Minst sagt anmärkningsvärt. Vilken hockeyspelare med förnuftet i behåll vill skriva ett avtal med en klubb vars VD uttrycker sig så?Sniper skrev: tis 10 dec 2024, 19:58 Tittarfråga: Kommer importspelarna få sina bonusar?
Gärdsback: Det är ambitionen.
Tjomme
-
Re: Tjomme
-
Kanske inte just sign-offer, men om du står i valet och kvalet mellan två arbetsgivare där den enas VD tycks osäker avseende framtida utbetalningar, så vet iaf jag vad vilken jag hade valt. Elevenes t.ex. talar gott om både Leksand och Rögle, kanske kan ett sådant uttalande fälla avgörande då.bjernagris skrev: ons 11 dec 2024, 10:04Måhända ett klumpigt uttalande, men med det ekonomiska läget i åtanke kanske inte den typen av spelare som kräver sign off-klausuler är aktuella för oss framöver ändå.Wittgenstein skrev: tis 10 dec 2024, 23:38Är det sant? Uttryckte karln sig så? Minst sagt anmärkningsvärt. Vilken hockeyspelare med förnuftet i behåll vill skriva ett avtal med en klubb vars VD uttrycker sig så?Sniper skrev: tis 10 dec 2024, 19:58 Tittarfråga: Kommer importspelarna få sina bonusar?
Gärdsback: Det är ambitionen.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
- Intendent
Karlberg kan vi nog säkra upp utan trådWiborg skrev: ons 11 dec 2024, 10:00Nu vill vi ha en om Karlberg och Elvenes också.Gösen skrev: tis 10 dec 2024, 18:36Oavsett så är det skönt med åtminstone EN röd tråd i vår verksamhetsstyrning.Sniper skrev: tis 10 dec 2024, 18:33 Mina specialtrådar för enskilda spelare och ledare slutar alltid lyckligt. Det är sen gammalt.
Hrivik, Max och nu Tjomme.
Hur sen kontraktstiden artar sig är en helt annan sak![]()

När det gäller Elvenes fick vi klassikern igår: "Vi gillar Lucas och Lucas gillar Leksand".
-
Se där ja.. Är väl inte jätteexalterad över Tjommes resultat senaste åren men vi behövde verkligen ett lugnande besked nu, så skönt att han signade. Det andra absolut kritiska beskedet är det från Elvenäs. Kosta vad det kosta vill, men han måste behållas.
-
*OrdförandeWittgenstein skrev: ons 11 dec 2024, 10:14Kanske inte just sign-offer, men om du står i valet och kvalet mellan två arbetsgivare där den enas VD tycks osäker avseende framtida utbetalningar, så vet iaf jag vad vilken jag hade valt. Elevenes t.ex. talar gott om både Leksand och Rögle, kanske kan ett sådant uttalande fälla avgörande då.bjernagris skrev: ons 11 dec 2024, 10:04Måhända ett klumpigt uttalande, men med det ekonomiska läget i åtanke kanske inte den typen av spelare som kräver sign off-klausuler är aktuella för oss framöver ändå.Wittgenstein skrev: tis 10 dec 2024, 23:38
Är det sant? Uttryckte karln sig så? Minst sagt anmärkningsvärt. Vilken hockeyspelare med förnuftet i behåll vill skriva ett avtal med en klubb vars VD uttrycker sig så?
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Helt rätt, för någon VD har vi väl inte?Gösen skrev: ons 11 dec 2024, 11:00*OrdförandeWittgenstein skrev: ons 11 dec 2024, 10:14Kanske inte just sign-offer, men om du står i valet och kvalet mellan två arbetsgivare där den enas VD tycks osäker avseende framtida utbetalningar, så vet iaf jag vad vilken jag hade valt. Elevenes t.ex. talar gott om både Leksand och Rögle, kanske kan ett sådant uttalande fälla avgörande då.bjernagris skrev: ons 11 dec 2024, 10:04 Måhända ett klumpigt uttalande, men med det ekonomiska läget i åtanke kanske inte den typen av spelare som kräver sign off-klausuler är aktuella för oss framöver ändå.
-
Peter WiklundWittgenstein skrev: ons 11 dec 2024, 13:12Helt rätt, för någon VD har vi väl inte?Gösen skrev: ons 11 dec 2024, 11:00*OrdförandeWittgenstein skrev: ons 11 dec 2024, 10:14
Kanske inte just sign-offer, men om du står i valet och kvalet mellan två arbetsgivare där den enas VD tycks osäker avseende framtida utbetalningar, så vet iaf jag vad vilken jag hade valt. Elevenes t.ex. talar gott om både Leksand och Rögle, kanske kan ett sådant uttalande fälla avgörande då.
tf. VD, Leksands IF Ishockey AB
https://www.leksandsif.se/personal
-
Stjärnan skrev: tis 10 dec 2024, 08:45Javisst. Har man en spelarbudget på 60 mille så är ju 1 miljon definitivt i underkant.Pellefant skrev: mån 09 dec 2024, 16:581.1 miljon kan låta mycket men vill minnas att man pratat om att snittlönen för en spelare i SHL ligger någonstans kring 1.2 miljoner, dvs 100 000:- i månaden. Knuts har iofs presterat under snittspelaren i år så då kan man kanske säga att han är lite överbetald på det sättet, men oavsett är det viktigt att tänka på att 1.1 miljoner kanske inte är så mycket pengar, allt är relativt. Bara som info innan man häpnar över summor och vad som är mycket, lite och överbetalt osv.kungT skrev: ons 27 nov 2024, 22:07 Den vanliga sörjan!
Herr Johansson är självklart medveten om ekonomin vdn flyr som som en råtta...
Klart att kan man betala... enligt tidningarna.... Zackrisson 1,9 miljoner 2024 är något helt galet. hälften vore ett överpris. vi ska inte prata om kontaktslängden... 1+1 vore rätt men 4+2 är något för historieböckerna och misstag A 1 för sportchefer första lektionen innan kaffepausen.
Knuts har 1.1 miljon . Andre målvakten enligt dom flesta utom Herr Johansson Armalis 2.2 miljoner och vi kan fortsätta.......
Det är såå Leksand.
Pinsamt är förnamnet.![]()
Oavsett om den budgeten avser netto eller brutto.
Kom också ihåg att det kostar Leksand mer att få samma spelare som andra lag vill ha. Vi måste -gissar jag- generellt betala bäst för att ha en chans, även om undantag säkert finns tex Lang gissar jag.
Sen är det förstås ett misslyckande att betala Mantas som idag är vår tredjemålvakt, långtidsskadad dessutom, dessa dryga 2 miljoner.
Och då vill jag att du ni berättar för mig vilken klubb som vill betala 1.1 miljoner för Knuts och 2.2 miljoner för Armalis?
Jag är nyfiken vilken klubb som jagat tex Knuts för att rättfärdiga den lönen?
Frölunda? Skellefteå? Brynäs? Vilka andra klubbar har bjudit 1 miljon och vår vän i nöden Johansson toppade det med 1.1 miljoner
-
Och nu får vi stå ut med Johansson 3 år till.
Mina Brynäs vänner skrattar och driver med mig ...
Dom är glada.
Leksand åker utför och deras glädje är att vi behöver inte sälja EN gatsten nästa gång utan Leksand får sälja en hel gata med Johansson vid rodret.
Jag är beredd att hålla med ..
Dom är glada.
Leksand åker utför och deras glädje är att vi behöver inte sälja EN gatsten nästa gång utan Leksand får sälja en hel gata med Johansson vid rodret.
-
Min uppfattning är att det bästa som kunde hända är en förlängning med Tjomme.kungT skrev: ons 11 dec 2024, 22:46 Och nu får vi stå ut med Johansson 3 år till.
Dom är glada.
Rent sportsligt är klubben stabilare än på 30 år.
Det är garanterat Tjommes förtjänst.
KungT håll dig till dina vänner eller utveckla vad som gått fel med etableringen i SHL.
Jonssons dragningar på blå- Kärlek
-
Jag vill börja detta inlägg med att understryka att jag tycker det var helt rätt att förlänga med Thomas Johansson. Jag tycker dock att Thomas varit lite för bekväm i sitt beslutsfattande som sportchef på senare tid. Tränarfrågan t.ex. Det kändes tidigare som enormt viktigt för Thomas att ha rätt tränare på plats, en tränare med en filosofi som överensstämmer med hans egen. Han var missnöjd med att tvingas ta in nödlösningar mitt i säsongen då de ofta ville ha långa kontrakt. Hellkvist sen var sannerligen ingen bekväm lösning men Thomas ville absolut ha just honom. När Hellkvist sen blev sjuk fick det bli en interimslösning och oavsett om man gillar Challe B som person så får man väl ändå konstatera att han hamnade där han är via ett bananskal. Till en början trodde iaf jag att han avsågs för en tredjefiol under på sin höjd någon säsong. Men interimlösningen har blivit kvar. Bekvämt herr Johansson, bekvämt.
Inför denna säsong var vi också många som oroade oss för försvarsidan. Ett stabilt försvar med landslagspjäserna Alsing och Lindholm skulle ersättas av två timråfinnar. Lindholm gick förmodligen inte att rädda kvar, han hade siktet inställt på schweizerfranc, men Alsing har det ju i efterhand visat sig att han troligen hade gått att behålla. Men Thomas valde den enkla vägen, att snabbt säkra två tämligen oprövade finnar istället för att walk the extra mile. Bekvämt herr Johansson.
Målvaktssidan kan jämföras lite med coachsidan. En osäker Mantas ska stärkas upp med utmanare och Thomas väljer att gå på en tidigare LIF-junior som kanske kanske kunde överträffa allas förväntningar. Och visst, Hellsten har varit ok, men inte stått på huvudet heller. Och att chansa på målvakterna känns inte som Thomas Johansson a la 2021. Men min tes är som sagt att Johansson har blivit lite bekväm.
Och bekväm är inte vad en sportchef/GM bör vara. Då hamnar vi ganska snart i problem...
Inför denna säsong var vi också många som oroade oss för försvarsidan. Ett stabilt försvar med landslagspjäserna Alsing och Lindholm skulle ersättas av två timråfinnar. Lindholm gick förmodligen inte att rädda kvar, han hade siktet inställt på schweizerfranc, men Alsing har det ju i efterhand visat sig att han troligen hade gått att behålla. Men Thomas valde den enkla vägen, att snabbt säkra två tämligen oprövade finnar istället för att walk the extra mile. Bekvämt herr Johansson.
Målvaktssidan kan jämföras lite med coachsidan. En osäker Mantas ska stärkas upp med utmanare och Thomas väljer att gå på en tidigare LIF-junior som kanske kanske kunde överträffa allas förväntningar. Och visst, Hellsten har varit ok, men inte stått på huvudet heller. Och att chansa på målvakterna känns inte som Thomas Johansson a la 2021. Men min tes är som sagt att Johansson har blivit lite bekväm.
Och bekväm är inte vad en sportchef/GM bör vara. Då hamnar vi ganska snart i problem...
-
Bekväm = fattig?
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Vet inte om jag håller med till fullo om detta med bekvämlighet. Möjligen tränarfrågan, men vet heller inte vad alternativet var när det blev som det blev med Björn.Wittgenstein skrev: lör 21 dec 2024, 11:37 Jag vill börja detta inlägg med att understryka att jag tycker det var helt rätt att förlänga med Thomas Johansson. Jag tycker dock att Thomas varit lite för bekväm i sitt beslutsfattande som sportchef på senare tid. Tränarfrågan t.ex. Det kändes tidigare som enormt viktigt för Thomas att ha rätt tränare på plats, en tränare med en filosofi som överensstämmer med hans egen. Han var missnöjd med att tvingas ta in nödlösningar mitt i säsongen då de ofta ville ha långa kontrakt. Hellkvist sen var sannerligen ingen bekväm lösning men Thomas ville absolut ha just honom. När Hellkvist sen blev sjuk fick det bli en interimslösning och oavsett om man gillar Challe B som person så får man väl ändå konstatera att han hamnade där han är via ett bananskal. Till en början trodde iaf jag att han avsågs för en tredjefiol under på sin höjd någon säsong. Men interimlösningen har blivit kvar. Bekvämt herr Johansson, bekvämt.
Vad gäller backarna så försöktes det väl med både Allsing och Lindholm, men var väl ganska tidigt klart att båda ville till Schweiz. Visst kunde han ha väntat och letat andra backar än finnarna, men tidigare har han ju fått kritik för att vänta för länge och då inte hittat någon back.
På målvaktssidan är det klart att Hellsten inte var ett stort eller känt namn, men jag kände mig trygg då jag litar på Millner. Sedan tycker jag att Hellsten varit jäkligt bra. Om hans insatser enbart ger ett ok i betyg, då tycker jag kraven på våra målvakter är jädrigt tuffa.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Det är ju fantastiskt roligt att se skillnaden på spelet då och nu. Framförallt har ju målvaktsspelet ändrats enormt senaste 30 åren. Kommer inte ihåg när det var men det var ju en säsong där Stefan Liv hade en sämre period då han skolade om från "old school" till det nyare sättet att framförallt förflytta sig på i målet.
Pain is temporary, glory is forever