2024-09-28 Lördag 18:00 Modo - Leksand 5-4 OT

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper

2024-09-28 Lördag 18:00 Modo - Leksand 5-4 OT

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: tis 24 sep 2024, 22:18 Tror jag på två raka? Ja, vinner vi första så vinner vi också andra.
Vi får se hur det blir med den saken nu när det är jag - inledningsomgångarnas fiaskostartare - som tvingas starta matchtråden. Dessutom övertygade Modo igår:
MoDo plockade en storseger i hemmapremiären när Malmö besegrades med hela 5-1. Måns Carlsson och Alexander True satte sina första SHL-mål.
– MoDo hade 3-0 redan efter drygt fjorton minuter och spädde på till 5-0 i den andra perioden.
– Måns Carlsson satte sitt första SHL-mål när han skickade in 5-0 i slutet av andra perioden. Även Alexander True, som gjorde 3-0, noterade sitt första SHL-mål.
– Johan Södergran blev tvåmålsskytt (satte 1-0 och 4-0) för hemmalaget. Forwarden trivs uppenbart i hemmapremiärer, i fjolårets första hemmamatch blev han hattrick-skytt.
– Lassi Lehtinen vaktade MoDo-buren och räddade 22 av 23 skott vilket innebar en räddningsprocent på 95,7 %.
– Detta var MoDos andra match för säsongen och lagets första seger efter att ha 0-5-torskat mot Örebro i lördags. Malmö åkte på höstens första förlust, efter att ha 4-1-vunnit mot Skellefteå i premiären.
https://www.shl.se/article/pdxaskf-403dd/view
Bagarn

Re: 2024-09-28 Lördag 18:00 Modo - Leksand

Inlägg av Bagarn »

Om man fick önska......

Cehlarik-Vejdemo-Elvenes
Lang-Hrivik-Kloos
Max-Östman-Hellberg
Karlberg-Zacke-Karlsson

Hade varit spännande att få se Hellberg. Eller är han skadad?
Max och Östman hade kul ihop ifjol.
Lang fick igång Hrivik och Kloos igår.
För tillfället går nog Karlsson före Knuts.
Eljas är jag rädd för blir en ny M Grönberg.....
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Det var ett tag sen vi förlorade mot Modo - i Hockeyallsvenskan 19 januari 2019 då vi föll 1-2 hemma. Därefter har det slutat:

2019-03-20 Leksand-Modo 6-0 (Slutspelsserien)
2023-10-03 Modo-Leksand 0-4
2023-12-26 Leksand-Modo 5-0
2024-01-11 Modo-Leksand 3-4 OT
2024-03-07 Leksand-Modo 6-3

* * *

Matchens motståndarforum https://www.hockeysnack.com/modo-hockey/
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Bagarn skrev: fre 27 sep 2024, 10:55 Om man fick önska......

Cehlarik-Vejdemo-Elvenes
Lang-Hrivik-Kloos
Max-Östman-Hellberg
Karlberg-Zacke-Karlsson

Hade varit spännande att få se Hellberg. Eller är han skadad?
Max och Östman hade kul ihop ifjol.
Lang fick igång Hrivik och Kloos igår.
För tillfället går nog Karlsson före Knuts.
Eljas är jag rädd för blir en ny M Grönberg.....
Jag tycker Zacke har visat mer än spel i fjärde. Samtidigt vill man inte sätta en lirare som Östman i en checkingline. Därför lutar jag ännu mer mot att ha två spelande kedjor i ”bottom six”. Max- Zacke- Karlberg och Hellberg- Östman- Eljas. Även om jag köper ditt resonemang om Eljas ser jag större uppsida i att han får chansen att utvecklas, jämfört med att spela Martin eller Jon. Någon av dem får gå som trettonde.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Challe i FK om Lundqvist, Fred och Modo
Alexander Lundqvist, 23, blir borta i drygt en vecka efter en överkroppsskada – då får succébacken Fred Nilsson, 21, fortsatt förtroende.

– Det är nästan så att vi haft dåligt samvete för att vi inte spelat honom, säger LIF-tränaren Charles Berglund inför mötet med Modo.

Alexander Lundqvist och Patrik Norén var Leksands stabilaste defensiva backpar under den gånga säsongen.

Duon har kamperat även i inledningen av den här säsongen – men i hemmapremiären mot Rögle saknades plötsligt Lundqvist på torsdagen.

– Han har åkt på en överkroppsskada. Det är inget större så, men han blir borta i ytterligare en vecka ungefär, säger Charles Berglund.

Som ersättare mot Rögle klev Fred Nilsson in i handlingarna igen.

Bollnässonen halkade in sent i Leksands IF efter att hans Kristianstad gått i konkurs och dalalaget drabbats av flera skador i juli ifjol.

Fred Nilsson imponerade så pass stort och fick vara kvar.

Mot Rögle klev han återigen fram när hans lag tog säsongens första seger, 4–1.

– Han var jättebra. En superfin insats. Det är nästan så att vi haft dåligt samvete för att vi inte spelat honom, men vi har hård konkurrens. Alla kan inte spela som det ser ut just nu. En får sitta om alla är hela. Därför var det kul att Fred fick chansen igår och gjorde det väldigt bra, säger Charles Berglund och fortsätter:

– Han har haft en annorlunda resa och det är kul. Hur han är som person.

Han är väldigt ödmjuk. Lite tyst kanske, men gör allt vi säger. Han lyssnar, tar in och lär sig hela tiden. Det finns väldigt mycket ishockey i honom och han har mer att komma med.

Redan på fredagen efter lunch satte sig Leksand på bussen för att ta sig till Örnsköldsvik och match mot Modo på lördagskvällen.

– Modo är skickliga. De ville åka mycket skridsko i Hockeyallsvenskan och jag tycker de fullföljde det på ett väldigt bra sätt i SHL i fjol. De är duktiga från röd och framåt och vi måste vara alerta annars blir det jobbigt.

Det är tätt med matcher i inledningen, med spel varannan dag, och hittills har Mantas Armalis fått stå samtliga från start.

Hur resonerar ni kring målvakterna – kan Hellsten få någon match här fram över?

– Vi har pratat om det, naturligtvis, men det är ingenting som är bestämt. Vi får se hur vi hanterar det framåt, säger Charles Berglund.

Leksandstränaren kan dock se fram emot en matchladdning som trots allt blir lite mer avslappnad än de tidigare tre.

– Segern mot Rögle gav ändå lite arbetsro. Det är skönt att få ett resultat med oss. Vi gjorde en bra bra insats och vi vill ta med oss det in mot Modo.

Förutom Lundqvist åker Leksands IF till Örnsköldsvik med ett helt ordinarie lag.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Dags att ro hem några bortapinnar imorgon. Fullt ös medvetslös. Resten på instinkt!
- Ni har inte en challe
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

I väntan på att Wittgenstein ska välsigna oss med Sanna Kallur i matchtröja och posta i valfri tråd kan vi ju fråga oss varför hennes pappa inte gick till Leksand. Svaret:
Roland Eriksson, Ivan Hansen, Göran Högosta, Jan-Ove Wiberg med flera spelade i Tunabro. Varför hamnade inte du i Leksand som de?
– Jag hade också en förfrågan från Leksand när Tunabro åkte ur allsvenskan, men de var för sena helt enkelt. Min granne och barndomskamrat från Falun, Lars Djuse, hade flyttat till MoDo när jag flyttade till Tunabro och redan då hade MoDo pratat lite med mig. Så när de hörde av sig så kände jag att det skulle vara kul att spela med Lars igen. Därför blev det två fina säsonger i MoDo för mig.
https://hockeysverige.se/nhl/old-school-anders-kallur/
Sedan hade han redan avslutat karriären när 90-talet kom och ex-modoiten Tomas Jonsson valde Leksand vid återkomsten till Sverige.

I början på veckan kom det förresten upp ett tv-inslag från 1982 med Modo https://youtu.be/SuyVEjdiqa8?t=576
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: fre 27 sep 2024, 18:11 I väntan på att Wittgenstein ska välsigna oss med Sanna Kallur i matchtröja och posta i valfri tråd kan vi ju fråga oss varför hennes pappa inte gick till Leksand. Svaret:
Bild

Bingo Wittgenstein har redan postat i annan tråd. Men eftersom du inte verkar uppmärksammat det så bjuder jag på en repris.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: fre 27 sep 2024, 18:50 Bingo Wittgenstein har redan postat i annan tråd. Men eftersom du inte verkar uppmärksammat det så bjuder jag på en repris.
Hur kunde jag missa det? Om jag inte tjatat en gång till hade systrarna kunnat gå mig förbi för evigt.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 27 sep 2024, 19:09
Wittgenstein skrev: fre 27 sep 2024, 18:50 Bingo Wittgenstein har redan postat i annan tråd. Men eftersom du inte verkar uppmärksammat det så bjuder jag på en repris.
Hur kunde jag missa det? Om jag inte tjatat en gång till hade systrarna kunnat gå mig förbi för evigt.
Jag trodde du bara var kräsen och avkrävde bingofilosofen en bild med enbart Sanna.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv

Inlägg av Mats_ume »

Jag måste säga att denna tråd kan bli en klassisk Färjantråd om den fortsätter som den börjat!
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Jag trodde ärligt talat att hon/de inte var matchtröjemänniskor tills jag hittade bilden med enbart tröjan tidigare idag.
Sanna Kallur @Sannakallur
Vi är redo!
6:58 PM · Sep 11, 2014 from Leksand, Sverige
https://x.com/Sannakallur/status/510110102733721601

Bild
Bild
Sanna Kallur @Sannakallur · Oct 5, 2012
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Oavsett matchtröja eller inte - idag är Sanna glasögonorm och skulle kanske passa bäst in i kulturella och mediala-tråden. Bingo! ropar Wittgenstein, tre Sanna i rad.

Bild
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Måns Carlsson - ett av namnen i sommarens show about nothing.
Han hade kunnat stanna kvar i Mora och tjänat mer pengar – tro't eller ej – men han kunde inte tacka nej när väl SHL-chansen dök upp.

– Jag hade haft bättre lön om jag stannat i Mora, men jag får tänka att jag är en aktie som kommer dra iväg. Om några år kanske jag tjänar mer, men jag har strävat efter SHL i så många år och då blir lönen inte lika viktig. Jag vill vara här.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... jag-gjort/
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 27 sep 2024, 20:57 Måns Carlsson - ett av namnen i sommarens show about nothing.

På tal om det så flikar vi in matchens filosofiska bidrag redan nu. Eller möjligtvis andra om man räknar bingofilosofens påklädda pinup-bilder som Sanna konstnärliga uttryck.

Go LIF go!

https://m.youtube.com/watch?v=sivIxRVM4 ... V5IA%3D%3D