2025-01-04 Lördag 18:00 Frölunda - Leksand 3-1
-
2025-01-04 Lördag 18:00 Frölunda - Leksand 3-1
Om jag inte minns fel så tog jag årets första matchtråd så lika bra att inleda 2025 också.
Ett litet minibrejk som kan innebära att vi får tillbaka någon spelare.
Frölunda borta, förmodligen övermäktigt om vi inte helt plötsligt gör 4-5 mål.
Sitter fortfarande och funderar på om vi vunnit tre raka än den här säsongen. Om inte så skulle det ju vara guld värt att göra det nu.
Hoppas Hellsten får fortsätta.
Ett litet minibrejk som kan innebära att vi får tillbaka någon spelare.
Frölunda borta, förmodligen övermäktigt om vi inte helt plötsligt gör 4-5 mål.
Sitter fortfarande och funderar på om vi vunnit tre raka än den här säsongen. Om inte så skulle det ju vara guld värt att göra det nu.
Hoppas Hellsten får fortsätta.
Senast redigerad av Ludde den lör 04 jan 2025, 20:16, redigerad totalt 1 gång.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
-
- Kapten
Re: 2025-01-04 Lördag 18:00 Frölunda - Leksand
Framförallt - får vi en Olimbmannensäsongsdebut?
-
- Intendent
Med den äran dessutom. Vinst mot - Rögle.Ludde skrev: mån 30 dec 2024, 21:52 Om jag inte minns fel så tog jag årets första matchtråd så lika bra att inleda 2025 också.
viewtopic.php?t=105
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
-
Och! Spelar vi med gula inslag även på tröjan?
Frölunda har varit lite av ett jojolag de senaste 7-9 omgångarna, vunnit i stort sett varannan match. Och iom att de vann igår så är det väl bäddat för förlust...eller...nåja. Se upp för deras PP som är vasst match efter match oavsett vinst eller förlust.
-
- Intendent
Nytt år till trots så är det måndag hela veckan.
Det hade det varit oavsett utgång i dubbelmötet.
Vinst eller förlust sätter tonen på allt.
Det hade det varit oavsett utgång i dubbelmötet.
Vinst eller förlust sätter tonen på allt.
-
Frölunda kommer (också) till spel med decimerade styrkor. H. Tömmernes, D. Egli, A. Ruotsalainen, F. Hasa och G. Rydahl saknades igår pga. skador/sjukdomar. W. Nilsson är avstängd och D. Edstrom är på JVM.
-
Jag ska ladda upp med öronproppar, men får leva på förhoppningen att trots allt höra vrålandet ”Pang, boom, svisch” efter ett Leksandsmål.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Zacke är tillbaka: ”Vill vara med och hjälpa till”
2 januari 2025 21:25
På lördag gör Leksands lagkapten Patrik Zackrisson comeback efter nästan en månad på skadelistan.
– Jag hoppas att vi kommer ut och tror på oss själva, säger han.
Ronnie Carlsson
Text
Ronnie Carlsson
Patrik Zackrisson blev utsedd till matchens krigare hemma mot Frölunda. På lördag väntar bortamatch mot samma motstånd.
Öppna bild i helskärmsläge
Patrik Zackrisson blev utsedd till matchens krigare hemma mot Frölunda. På lördag väntar bortamatch mot samma motstånd.
Bild: DANIEL ERIKSSON
Patrik Zackrisson har precis lämnat isen efter torsdagens kvällsträning. Laget fick en extra halv dags ledigt efter nyårsfirandet.
– Jag var med min familj och några vänner i en stuga. Det var jättemysigt, säger Leksands lagkapten.
Det var i bortamatchen mot Rögle den 5 december som Patrik Zackrisson lämnade isen, för att inte komma tillbaka. Därefter har han synts i sociala medier med ena handen ”i paket”.
Annons
Skadan kom mitt i den period som Leksands forwardssida var som mest skadetyngd.
Vad tänkte du när det hände?
– Det är klart det är surt, men det är inte så mycket att göra något åt. Det var bara att gipsa och rehaba. Det fanns inte så mycket mer jag kunde göra, men det är klart att det var tråkigt, jag vill ju vara med och hjälpa till, säger ”Zacke”.
Patrik Zackrisson lämnade isen i Catena arena den 5 december. Den 4 januari är han redo för comeback.
Patrik Zackrisson lämnade isen i Catena arena den 5 december. Den 4 januari är han redo för comeback.
Bild: NICLAS JÖNSSON
Efter att ha tränat individuellt är han nu tillbaka i full träning.
– Det är riktigt skönt att vara med och träna och köra för fullt.
Vilka förväntningar har du på lördagens match borta mot Frölunda?
– Det ska bli kul. Jag hoppas att vi kommer ut och tror på oss själva, att vi försöker spela vårt spel och tar tag i taktpinnen.
Patrik Zackrisson har från läktaren fått se sitt lag kämpa tappert och mot slutet hitta lite bättre flyt i spelet.
– Jag tycker vi har gjort det bra. Vi har lite oförtjänt tappat några poäng, men vi har trott på processen och jobbat på och till slut tycker jag att vi tar två viktiga segrar, säger han.
Patrik Zackrisson hoppas att Leksands tålamod håller i sig och ger fler poäng.
Vad är det ni har hittat för att sitta ihop mera som en enhet ute på isen?
– Jag vet inte, vi kanske inte har varit lika jagande. Vi har haft lite bättre tålamod och då släpper vi inte till lika mycket där, det blir ingen snöbollseffekt av att vi blir efter hela tiden, det kan vara en del
2 januari 2025 21:25
På lördag gör Leksands lagkapten Patrik Zackrisson comeback efter nästan en månad på skadelistan.
– Jag hoppas att vi kommer ut och tror på oss själva, säger han.
Ronnie Carlsson
Text
Ronnie Carlsson
Bild: DANIEL ERIKSSON
Patrik Zackrisson har precis lämnat isen efter torsdagens kvällsträning. Laget fick en extra halv dags ledigt efter nyårsfirandet.
– Jag var med min familj och några vänner i en stuga. Det var jättemysigt, säger Leksands lagkapten.
Det var i bortamatchen mot Rögle den 5 december som Patrik Zackrisson lämnade isen, för att inte komma tillbaka. Därefter har han synts i sociala medier med ena handen ”i paket”.
Annons
Skadan kom mitt i den period som Leksands forwardssida var som mest skadetyngd.
Vad tänkte du när det hände?
– Det är klart det är surt, men det är inte så mycket att göra något åt. Det var bara att gipsa och rehaba. Det fanns inte så mycket mer jag kunde göra, men det är klart att det var tråkigt, jag vill ju vara med och hjälpa till, säger ”Zacke”.
Efter att ha tränat individuellt är han nu tillbaka i full träning.
– Det är riktigt skönt att vara med och träna och köra för fullt.
Vilka förväntningar har du på lördagens match borta mot Frölunda?
– Det ska bli kul. Jag hoppas att vi kommer ut och tror på oss själva, att vi försöker spela vårt spel och tar tag i taktpinnen.
Patrik Zackrisson har från läktaren fått se sitt lag kämpa tappert och mot slutet hitta lite bättre flyt i spelet.
– Jag tycker vi har gjort det bra. Vi har lite oförtjänt tappat några poäng, men vi har trott på processen och jobbat på och till slut tycker jag att vi tar två viktiga segrar, säger han.
Vad är det ni har hittat för att sitta ihop mera som en enhet ute på isen?
– Jag vet inte, vi kanske inte har varit lika jagande. Vi har haft lite bättre tålamod och då släpper vi inte till lika mycket där, det blir ingen snöbollseffekt av att vi blir efter hela tiden, det kan vara en del
-
CB I FK
Ett nytt år har börjat. Även om hockeysäsongen är mitt i sitt spelår ger det en möjlighet att ta nya avstamp.
Charles ”Challe” Berglund i Leksands tränarstab ser fram emot kalenderårets första match.
Vilka förväntningar och förhoppningar har du på 2025?
– (skratt) Oj. Förhoppningar har jag i alla fall, och det är att vi ska prestera bättre än vi har gjort hittills och att vi får vara någorlunda skadefria, säger han.
Lucas Elvenes och Marek Hrivík har kommit och gått på skadelistan, ingen av dem är aktuell för spel på lördag. Elvenes bekräftade i måndagens direktrapport att det är samma skada som kommit tillbaka
Sä jävla tråkigt. Det känns mycket bättre denna gången men lika bra att skippa spel idag så det inte blir värre, sa han då.
Martin Karlsson, Peter Cehlárik och Arvid Eljas har nyligen gjort comeback, Patrik Zackrisson gör comeback på lördag. Gemensamt för alla fyra är att de varit gipsade för skador.
Skadorna har enligt Berglund varit ovanligt många och kännbara för laget.
– Jag tycker att vi har haft väldigt stora problem med det åtminstone senaste 15 matcherna. Vi har haft många forwards borta vilket har skapat problem för oss, men ändå är jag jätteglad över vad juniorerna som har kommit upp har presterat. Där ser man att våra juniortränare har gjort ett kanonjobb, säger Challe.
Viktiga segrar
Arbetsinsatsen har varit hög men utdelningen låg i november och december, men mot Rögle, i årets sista två matcher, kändes det som att det vände.
– Det var skönt att vi avslutade med två segrar och får komma in på det nya året med lite vind i seglen. Nu ska vi bara hoppas att vi kan ta det vidare på en gång mot Frölunda på lördag, säger Challe Berglund.
Hur viktigt var det för självförtroendet?
– Både ur självförtroende- och poänghänseende var det naturligtvis viktigt. Det var tajt och målsnålt men vi har lite grejor på gång. Vi har tittat lite på vårt eget spel hur det har sett ut och varför, sen har vi spelmässigt tagit ett steg framåt med den rörelse och aktivitet vi hade på samtliga spelare i Ängelholm, även om vi inte fick utdelning på det.
Det Charles Berglund var extra nöjd med i prestationen var att laget ”satt ihop” som en enhet i både anfalls- och försvarsspelet.
– I takt med alla skador blev vi lite uddlösa och fick inte till vårt spel med puck lika bra i anfallszonen av olika anledningar. Där tycker jag vi var mer som en enhet över hela banan senast, säger han.
Samtidigt avslöjar han att Hannes Hellberg, som skulle spela med laget till och med 30 december, nu är tillbaka permanent.
– Han kommer att vara kvar och spela, säger Berglund.
Efter fredagens förmiddagsträning sätter sig Leksand på bussen till Göteborg inför lördagens omstart av SHL.
Så tränade LIF på torsdagen
Målvakter: Mantas Armalis, Jakob Hellsten, Adam Frank.
Vit femma 1: Matt Caito, Joonas Lyytinen, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Max Véronneau.
Vit femma 2: Patrik Norén, Axel Rindell, Hannes Hellberg, Patrik Zackrisson, Marcus Karlberg.
Blå femma 1: Anton Johansson, Alexander Lundqvist, Arvid Eljas, Jon Knuts, Martin Karlsson.
Blå femma 2: Fred Nilsson, Eddie Larsson, Oskar Lang, Kalle Östman, Justin Kloos.
Extraforward: August Lissel, matchades i blå femma 2 den korta tid som laget tränade fem mot fem.
Saknades: Marek Hrivík (skada), Lucas Elvenes (skada)
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
- Intendent
Man kan deppa över att Elvenes inte medverkar den här gången heller, eller så kan man tänka att ingen hade förvaltat hans framspelningar ändå (och själv är han lika dålig avslutare). Så ska vi vinna måste vi vinna på Rögle-vis. Frölunda är visserligen inte Rögle, men PZ stärker våra möjligheter något.
-
Zacke tillbaka, riktigt skönt. Inte för att han är en poängspelare av rang, men däremot en trygg tvåvägscenter. Sedan tycker jag Max får för mycket kritik. Visst ska han synas mer och göra mer poäng, men tycker han spelar klokt och ofta täcker de ytor han ska, något som även +- statsen visar. Kan han (som flera andra) hitta en bättre avslutskänsla så kan det bli en rolig vår.
-
Tycker två sista åren så spelar Frölunda mycket dump and chase och de är duktiga i grävandet längs sargerna. Det är där vi förlorar mot de numera. Kan vi komma ur det greppet (vi har en tendens ibland att själva drälla med pucken och hamna där) så tror jag vi har en bra chans. Men blir det en bök och stök match längs sargerna så vinner de på rutin
-
- Intendent
Premiären Frölunda-Leksand 5-1
Mantas i mål
14 november Leksand-Frölunda 1-0
Hellsten vaktade kassen
Matchsponsor:

Mantas i mål
Hellsten vaktade kassen
Matchsponsor:

-
Får Hellsten förstaspaden igen? Hotel Hellsten är för övrigt ett trevligt hotell i min smak. Så långt ifrån stora hotellkedjors opersonlighet man kan komma.Sniper skrev: fre 03 jan 2025, 19:05 Premiären Frölunda-Leksand 5-1
Mantas i mål
Hellsten vaktade kassen
Matchsponsor:
![]()
-
Klart Hellsten ska ha spaden, det vore märkligt annars tycker jag och skulle verkligen vilja veta hur man resonerar annars.