Hellstens utvecklingskurva är enorm.
Är det så att den enskilt viktigaste pjäsen att behålla i många år är Alexander Millner?
Utan bra målvaktsspel funkar ingenting.
Det svajar hit o dit hela tiden runt laget. Lagdelar som hamnar i dippar, underpresterande pp, fel utveckling på spelare mm.
Men något som vi alltid tycks kunna lita på är att Millner och hans keepers levererar.
Han började med att lyfta en bespottad Janne Juvonen till den absoluta toppen.
Han vände en dalande/bortglömd Mantas Armalis till den absoluta toppen.
Han tog en allsvensk Filip Larsson och gjorde honom bäst i SHL.
Och nu vaskar han och skapar guld av Hellsten-Gidelöv. I ett läge där föreningen står och vacklar med all världens press så kliver dessa 2 ungtuppar fram och levererar som vilken rutinerade SHL-par som helst.
Undrar hur mycket pengar vi lagt på målvakter mot andra lag. Gissningsvis i undre delen, medan vi toppar med dyra forwards o backar.
Visst Kaz blev en besvikelse - men han verkade ju inte helt enkel att jobba med.
Kanske inte värt en egen tråd.
Men fan vad imponerad man är av Millners jobb!
Hur viktig är Alexander Millner?
-
Re: Hur viktig är Alexander Millner?
Svaret på frågan är, lifsviktig. Och Hellsten är grym. Förutom första perioden mot MoDo har han varit bra och har hela tiden tagit kliv. Föga förvånande, då det tar tid att komma in i spelet på stor rink och spelet i SHL.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Jo det är bara att stämma in i hyllningskören. Jag var en som gick hårt åt Hellsten i början. ”SHLs genom tiderna sämsta målvakt” skrev jag under matchen mot Modo, det var min känsla för stunden men jag tycker att insatsen han stod för inte talade helt emot mina ord. Med facit i hand vore det bäst om både jag och Hellsten haft mer is i magen den dagen.
Han ser mycket mindre svajig ut i sina aktioner i dagsläget och det är säkert något som Millner har jobbat med Hellsten för att förbättra. Nu skulle jag säga att vi har tre målvakter som kan göra jobbet!
Tack för det Hellsten, Armalis, Gidlöf och kanske framförallt Millner!
Han ser mycket mindre svajig ut i sina aktioner i dagsläget och det är säkert något som Millner har jobbat med Hellsten för att förbättra. Nu skulle jag säga att vi har tre målvakter som kan göra jobbet!
Tack för det Hellsten, Armalis, Gidlöf och kanske framförallt Millner!
Senast redigerad av Aggeman den tis 31 dec 2024, 16:59, redigerad totalt 1 gång.
-
Framför allt så verkar Millner ha fått bort mycket av ovanan från Hellsten att gå ner på knä för tidigt och sälja sig till forwarden.
Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!
"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
-
- Kapten
Jag tror vi bör hitta vår nästa tränartrojka bland typer som av samma karaktär som Alexander Millner - förhållandevis unga personer med en stor teoretisk förståelse för uppgiften och som inte hela tiden kan bekvämt luta sig tillbaka på sin spelarkarriär som måttstock. Inte helt olik Björn Hellkvists profil.
-
Kan hålla med till viss del, i alla fall att man vågar testa något nytt och inte försöker ta den enkla beprövade vägen med "kända namn". Jag har heller inget emot ifall de haft en spelarkarriär eller inte för jag tror inte riktigt att man kan luta tillbaka på det på samma sätt som man kan göra på en tränarkarriär som exempelvis Melin, Perra Jonsson osv. Så jag har inget emot ifall man testar t.ex. Hedberg som ju visserligen är ett känt namn men inte riktigt som head coach och egentligen inte Karlberg heller. Däremot som assisterande skulle jag väldigt gärna ha någon likt Millner som är väldigt kunnig, noggrann och totalt okänd för oss dödliga och med potential att växa ut till något att bygga på under lång tid.Mats_ume skrev: ons 22 jan 2025, 11:27 Jag tror vi bör hitta vår nästa tränartrojka bland typer som av samma karaktär som Alexander Millner - förhållandevis unga personer med en stor teoretisk förståelse för uppgiften och som inte hela tiden kan bekvämt luta sig tillbaka på sin spelarkarriär som måttstock. Inte helt olik Björn Hellkvists profil.
Jag hoppas verkligen vi slipper något känt namn utifrån med bäst före datumet passerat eller nära förestående.
Pain is temporary, glory is forever
-
Millner verkar vara en grym målvaktstränare!
All eloge till honom. Att Hellsten skulle ta dessa kliv var inget som jag ens drömde om, exempelvis.
Däremot, att inte Gidlöv spelar nu, som tack vare Millner (och sig själv såklart) är vår bästa målvakt, inte får spela är för mig ofattbart när vi spelar om vinna eller försvinna.
Om det är Millner eller Challarna som avgör vet jag ju ej.
All eloge till honom. Att Hellsten skulle ta dessa kliv var inget som jag ens drömde om, exempelvis.
Däremot, att inte Gidlöv spelar nu, som tack vare Millner (och sig själv såklart) är vår bästa målvakt, inte får spela är för mig ofattbart när vi spelar om vinna eller försvinna.
- Ni har inte en challe
-
M. Gidlöfs tränare är inte A. Millner utan F. Myrskog.SteelSky skrev: fre 24 jan 2025, 09:17 Millner verkar vara en grym målvaktstränare!
https://hockeysverige.se/intervju/marcu ... ans-skull/
-
Tack bjernagris för det klargörandet. De båda herrarna borde ta en fika på siljan snart 

- Ni har inte en challe
-
Millner och co verkar ju vilja lira Mantas I form.... vilket troligtvis inte kommer att hända (ja att han kommer i form).
Jag anser att Millner inte lirar den bästa målvakten och därmed inte jobbar för Leksands bästa....
Jag anser att Millner inte lirar den bästa målvakten och därmed inte jobbar för Leksands bästa....
Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!