2025-01-07 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand 5-4 str
-
- Intendent
2025-01-07 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand 5-4 str
Har inte tänkt på det tidigare, men vi börjar alltså nya året på samma sätt som vi inledde serien - möter Luleå borta efter Göteborg.
Blir det samma poängfacit också?
Blir det samma poängfacit också?
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
-
Re: 2025-01-07 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand
Min känsla är absolut att vi varit på en annan nivå med en annan stabilitet med andra tränare. Den kravbild Björn kom in med där allt hela tiden skulle vara 100 procentig koncentration har sedan hans utträde fått stå under en droppande kran där detalj efter detalj, droppe för droppe späds ut. Når man bara 96% så vinner man inte matcher som står och väger. Inte i längden. Det gör de som når högre än 96.
Men kortsiktigt, i år, kan vi klättra ändå. Det akuta som gör hela skillnaden är att få in det där kollektiva självförtroende som är A och O för att vinna matcher. Med början på individnivå. Cehlariks friläge var så talande igår. Nästan så man hörde hans undermedvetna negativt tankar i slow motion genom TV rutan när han krampaktigt närmade sig målburen med den där heltäckande plywoodskivan framför. Det svåra är naturligtvis hur. En stor portion tur i form av medstuds kommer behövas. Eller riktigt hårt arbete.
Man skulle ju vilja se nån/ ett par tongivande spelare som bestämmer sig och bara tok-kör som om det var match 7 i finalen. Stenhårt jobb på varenda lös puck, täcka skott med tänderna, tacklas, tar jobbet framför mål etc. Det kommer dra med de andra och förhoppningsvis leva kvar i minnet
Men kortsiktigt, i år, kan vi klättra ändå. Det akuta som gör hela skillnaden är att få in det där kollektiva självförtroende som är A och O för att vinna matcher. Med början på individnivå. Cehlariks friläge var så talande igår. Nästan så man hörde hans undermedvetna negativt tankar i slow motion genom TV rutan när han krampaktigt närmade sig målburen med den där heltäckande plywoodskivan framför. Det svåra är naturligtvis hur. En stor portion tur i form av medstuds kommer behövas. Eller riktigt hårt arbete.
Man skulle ju vilja se nån/ ett par tongivande spelare som bestämmer sig och bara tok-kör som om det var match 7 i finalen. Stenhårt jobb på varenda lös puck, täcka skott med tänderna, tacklas, tar jobbet framför mål etc. Det kommer dra med de andra och förhoppningsvis leva kvar i minnet
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Ja. Bra! Jag såg ett embryo av det mot rögle och började nästan hoppas.. men igår var det helt borta igen.Gösen skrev: sön 05 jan 2025, 12:41
Och sådant måste man nog ha tränare till. Björns ord att det verkade lite för skönt stämmer rätt bra.
Sen vet jag inte om Björn hade varit bättre.
Men möjligt att Challe B börjar känna av pressen då han gick så hårt åt domaren, ena gången tyvärr 50% felaktigt. Tror ändå att det är nödvändigt. Hoppas han fortsätter gnälla. Vi behöver hjälp där.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Tveksam till att det i längden är vad laget/gruppen mår bäst av. Att ha en tränare som predikar gnäll…? Risken är väl lika stor att fokus skiftas från det som man faktiskt kan påverka. Sin egen insats.Stjärnan skrev: sön 05 jan 2025, 16:18Ja. Bra! Jag såg ett embryo av det mot rögle och började nästan hoppas.. men igår var det helt borta igen.Gösen skrev: sön 05 jan 2025, 12:41
Och sådant måste man nog ha tränare till. Björns ord att det verkade lite för skönt stämmer rätt bra.
Sen vet jag inte om Björn hade varit bättre.
Men möjligt att Challe B börjar känna av pressen då han gick så hårt åt domaren, ena gången tyvärr 50% felaktigt. Tror ändå att det är nödvändigt. Hoppas han fortsätter gnälla. Vi behöver hjälp där.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
-
- Intendent
Mitt dåliga humör nedan berodde ju inte bara på knackigt passningsspel utan lika mycket på att laget inte kom ut som mot Rögle.Stjärnan skrev: sön 05 jan 2025, 16:18Ja. Bra! Jag såg ett embryo av det mot rögle och började nästan hoppas.. men igår var det helt borta igen.Gösen skrev: sön 05 jan 2025, 12:41
"Ta med sig sista perioden till nästa match" är en sliten fras - men det är det som måste ske. Och det vanliga: får ledning att gå på.
-
PC I FK
Har laget haft för mycket defensivt fokus efter den svaga starten, så att det tagit spetsen från offensiven?
– Ja, jag tror att vi trodde att det bara var att ta vid där förra säsongen slutade, inte minst offensivt. Om du tittar på siffrorna från förra året och hur mycket vi skapade fem mot fem så var vi ett av ligans bästa lag. Vi trodde nog naivt att det skulle komma av sig självt. Sen började vi med att släppa in fyra, fem mål i flera matcher i början av den här säsongen, så vi fick gå tillbaka till grundläggande träning på försvarsspel. Ibland när du gör det får du betala med att du tappar kreativitet framåt. Det är en jättesvår balansgång, säger Peter Cehlárik.
Därefter har Leksand haft fokuspunkter inför de flesta av sina matcher.
– Om vi fokuserar på en sak, låt oss säga målskytte, då får vi det att lossna ganska lätt men istället hänger vi inte ihop försvarsmässigt. Vad vi behöver göra är att svetsas samman mera över hela isen.
Just målskyttet har varit Leksands akilleshäl den här säsongen. Bara Växjö har gjort färre mål i ligan.
Hur mycket är det en självförtroendefråga?
– För spelare som bygger sitt spel på små detaljer är det en stor fråga, men för mig har det aldrig handlat om det. Jag fokuserar på hur jag tar mig till målchanser och var jag hittar öppningar, det är vad som är viktigt för mig. Många pratar om att vi behöver ta fler skott och vara med på returerna, för mig är det inte så enkelt. Jag tycker att vi behöver ha mer tid i offensiv zon för att trötta ut motståndarna och skapa chanser utifrån det. Vi kan bli mycket bättre på att hantera den första pressen.
För egen del har nu den historiskt svåraste månaden börjat för Peter Cehlárik.
– Jag brukar alltid börja bra och sedan ha en svacka i januari, och sedan när slutspelet närmar sig hittar jag tillbaka. Jag kan inte minnas att jag någonsin haft en så här dålig start på säsongen, men jag ser det som att nu börjar andra halvan av säsongen och jag startar härifrån.
I tisdagskvällens bortamatch mot Luleå saknar Leksand tre spelare. Utöver den tidigare skadade forwardsduon Marek Hrivik och Lucas Elvenes är även backen Anton Johansson indisponibel på grund av sjukdom.
-
Luleå och Rögle är nästan vår räddningsplanka sista säsongerna.
Hoppas det fortsätter så ikväll……
Förr var ett besök i Delfinen nästan alltid en garanterad nollpoängare.
-
Instämmer, känslan är att Luleå har passat oss hyfsat bra de senaste säsongerna.Bagarn skrev: tis 07 jan 2025, 08:56 Luleå och Rögle är nästan vår räddningsplanka sista säsongerna.
Vi är i en helt okej trend där vi förutom de två segrarna mot Rögle var nära att ta poäng mot seriens bästa hemmalag senast.
-
Antagligen glömde de att nämna spelarna som varit på junior-VM, D. Altörn och M. Gidlöf. Möjligen att A. Kaderli hunnit komma tillbaka.Gösen skrev: tis 07 jan 2025, 08:33 PC I FKI tisdagskvällens bortamatch mot Luleå saknar Leksand tre spelare. Utöver den tidigare skadade forwardsduon Marek Hrivik och Lucas Elvenes är även backen Anton Johansson indisponibel på grund av sjukdom.
-
Tror inte någon av dem är aktuella för A-laget ändå.bjernagris skrev: tis 07 jan 2025, 09:08Antagligen glömde de att nämna spelarna som varit på junior-VM, D. Altörn och M. Gidlöf. Möjligen att A. Kaderli hunnit komma tillbaka.Gösen skrev: tis 07 jan 2025, 08:33 PC I FKI tisdagskvällens bortamatch mot Luleå saknar Leksand tre spelare. Utöver den tidigare skadade forwardsduon Marek Hrivik och Lucas Elvenes är även backen Anton Johansson indisponibel på grund av sjukdom.
Hur mycket vi än kanske tycker att de borde ta någon/några platser från någon/några av dem som mönstrade senast.
-
- Intendent
När nu småvägarna är plogade efter nattens snöfall är det perfekt landhockeyföre. Ut med en målbur, in med en målvakt, och jag är Åhlberg!
Säsongen 1976/77 svarade du för makalösa 39 mål på 35 matcher. Kan man träna upp ett målsinne?
- Visst kan man träna sig på prickskytte, så är det faktiskt, och på något konstigt vis var jag oftast inblandad då det närmade sig mål. Målskyttet var också något som jag arbetade med under hela min karriär. Ju högre upp du kom och ju bättre målvakterna blev desto mer var jag tvungen att träna på att sätta dit pucken.
https://www.leksandsif.se/article/qw3cainry-30ead/view
-
Jag tänker att jag kan vara "Djura" Olsson, men att det blir svårt om vi spelar utan sarg...Sniper skrev: tis 07 jan 2025, 09:36 När nu småvägarna är plogade efter nattens snöfall är det perfekt landhockeyföre. Ut med en målbur, in med en målvakt, och jag är Åhlberg!
Säsongen 1976/77 svarade du för makalösa 39 mål på 35 matcher. Kan man träna upp ett målsinne?
- Visst kan man träna sig på prickskytte, så är det faktiskt, och på något konstigt vis var jag oftast inblandad då det närmade sig mål. Målskyttet var också något som jag arbetade med under hela min karriär. Ju högre upp du kom och ju bättre målvakterna blev desto mer var jag tvungen att träna på att sätta dit pucken.
https://www.leksandsif.se/article/qw3cainry-30ead/view
-
Det känns som det kan gå lite hur som helst idag. Är inte det fysiska spelet där ikväll kommer det dock bli svårt att ta någon poäng.
Tre matcher under denna vecka. Jag gissar att Armalis och Hellsten står varsin match, sen får den hetaste stå på lördag.
Har mycket svårt för Luleå. Det finns många spelare som kombinerar gnäll och fula tilltag med filmningar. Det är synd att vi inte har någon som kan smälla på, snacka och därmed få motståndare ur balans. En Matt Carey-typ står på min önskelista.
Tre matcher under denna vecka. Jag gissar att Armalis och Hellsten står varsin match, sen får den hetaste stå på lördag.
Har mycket svårt för Luleå. Det finns många spelare som kombinerar gnäll och fula tilltag med filmningar. Det är synd att vi inte har någon som kan smälla på, snacka och därmed få motståndare ur balans. En Matt Carey-typ står på min önskelista.
-
Vår nyvunna -sätta press på domarn- attityd från bänken kanske retar gallfeber på de randiga och resulterar i ett matchstraff till oss samt ett straffslag till Shinnimin efter att vi klagar på ett helt oprovocerat svandyk över blålinjen då övriga spelare befinner sig i helt motsatt zon. 8-2 i utvisningar känns rimligt då vi inte tillåts göra samma saker som Luleå.
Önskar jag kunde säga att vi inte ska fokusera på annat än vårt eget spel. Men det är ju så sällan vi spelar vårt eget spel att knappt någon vet vad vårt eget spel är längre.
Och jag är inte bitter. Jag är bara gammal och trött.
Men gör vi första målet blir jag ung för en stund.
Önskar jag kunde säga att vi inte ska fokusera på annat än vårt eget spel. Men det är ju så sällan vi spelar vårt eget spel att knappt någon vet vad vårt eget spel är längre.
Och jag är inte bitter. Jag är bara gammal och trött.
Men gör vi första målet blir jag ung för en stund.
-
Leksandsfärjan goes Griniga Gamla Gubbar

Några gnäller på målvakterna, några på backarna, några på forwards, några på tränarna, några på Tjomme, några på Carnbo, några på Superstars, några på styrelsen, några på Bröder, några på blåvita tröjor och några på allt som överhuvudtaget kan kopplas till Leksand.
Det är tufft att vara supporter i dessa tider och dessvärre blir det torsk med 1-3 idag.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff