Den här matchen har jag låga förhoppningar inför - men om det inte vänder hemma mot Djurgården och Malmö lördag-tisdag...ja, då börjar man bli desperat.
#18iTaket
19 oktober 2025, 11:15
Fattar inte vad som hänt. Hur har vi kunnat blivit så runda i anfallsspelet igen. Så såg det absolut inte ut i inledningen. Tänker mkt på Langs premiärmål där han vänder runt på direkt avslut och sen hugger egen retur. Hur kunde det spelet försvinna?
Men hur som så behövs 2 spelare som kan hitta nätet. 2 forwards eller 1 forward plus 1 back. Jag vet att pengar inte finns. Men det blir ännu mindre pengar om vi forsätter torska =mindre biljetter och merförsäljning. Och än mindre pengar när vi står där i slutet av Mars och är klara för Allsvenskan eller konkurs.
Det är bara för Tjomme att ta mössan i hand och be de större sponsorerna om ursäkt och säga sanningen. Får vi inte pengar till spets så är det här slutet för LIF i elitsammanhang och att derbyn mot Häradsbygden väntar.
Jag säger som det är – jag behöver en seger för att ens kunna gå till jobbet
Man kan ju inte leva på att Timrå aldrig vunnit SM-guld hur länge som helst, även om det värmer lite i själen
Men nu börjar det kännas som att det är dags för ett litet myteri. Kaptenen får bindas vid rånocken och ankaret Catio behöver lättas, för just nu ligger skeppet Leksand tungt i vattnet. Vi behöver låta några nya kliva fram och ta rodret innan vi driver rakt in i kvalseriens rev.
Problemet är att Timrå har svårt att göra mål – och vi också. Så vad hoppas man ens på? 0–0 och vinst på straffar?
Någonstans måste vi hitta gnistan igen, lite jävlar anamma. För just nu känns det som att både motståndare och fans somnar innan första tekningen.
Vi behöver ett annat spelsystem. Det här "åk så snabbt du kan" höll i några matcher. Nu gör spelarna inte ens det och vet då inte vad de ska göra. En och en försöker de men lagspelet funkar inte.
Gör om nu! Testa 80-tals strategi och backa hem och kontra eller vad som helst. Men att försöka i en period, lyckas göra max 2 mål för att sedan klappa igen, orkar jag inte se på igen.
Ingenting talar för att vi tar en ynka poäng denna matchen.
Vi behöver ett annat spelsystem. Det här "åk så snabbt du kan" höll i några matcher. Nu gör spelarna inte ens det och vet då inte vad de ska göra. En och en försöker de men lagspelet funkar inte.
Gör om nu! Testa 80-tals strategi och backa hem och kontra eller vad som helst. Men att försöka i en period, lyckas göra max 2 mål för att sedan klappa igen, orkar jag inte se på igen.
Inte för att vara sån, men om spelarna inte följer spelsystemet så kanske det inte är spelsystemet som är felet utan någon anledning som gör att de inte följer systemet. Visst, det kan vara fel spelare för uppgiften och att systemet måste ändras på grund av det. Men det funkade ju i början så varför gör det inte det nu? Det borde ju inte heller vara någon kompetensbrist hos spelarna om det funkat tidigare heller utan är väl snarare att man av någon annan anledning ramlat ur mönstret. Den bra starten känns som att det tog bort den här vi mot världen-känslan som fanns innan. Lite som att "nu har vi visat att vi inte alls är skitdåliga, nu kan vi slappna av".
Att ingenting talar för poäng är kanske det som gör att det talar för poäng.
Inte för att vara sån, men om spelarna inte följer spelsystemet så kanske det inte är spelsystemet som är felet utan någon anledning som gör att de inte följer systemet. Visst, det kan vara fel spelare för uppgiften och att systemet måste ändras på grund av det. Men det funkade ju i början så varför gör det inte det nu? Det borde ju inte heller vara någon kompetensbrist hos spelarna om det funkat tidigare heller utan är väl snarare att man av någon annan anledning ramlat ur mönstret. Den bra starten känns som att det tog bort den här vi mot världen-känslan som fanns innan. Lite som att "nu har vi visat att vi inte alls är skitdåliga, nu kan vi slappna av".
Du kan få vara sån
Det är sant att det fungerade i början. Men, inte för att vara besserwisser, så sa jag till mig själv att det här spelsystemet kommer de aldrig att orka med i en hel säsong.
Och du kan inte heller ha ett spelsystem som går ut på att leda stort efter första perioden för att sedan inte orka slå en passning rätt resten av matchen.
Jag tror att spelarna inte längre tror på spelsystemet. De bästa spelarna på papperet är ofta de sämre, kanske för att deras skills inte kommer fram i detta spelsystem?
Inte för att vara sån, men om spelarna inte följer spelsystemet så kanske det inte är spelsystemet som är felet utan någon anledning som gör att de inte följer systemet. Visst, det kan vara fel spelare för uppgiften och att systemet måste ändras på grund av det. Men det funkade ju i början så varför gör det inte det nu?
Jag är långt ifrån expert i ämnet men en anledning som svar på din fråga kan ju vara att motståndarna har lärt sig hantera vårt spel och plötsligt är det inte mycket värt. Hedberg sa senast att Fbk spelade sig ur vår forcheck relativt enkelt, tex.
En annan anledning kan ju vara att ger det inte frukt (mål) så orkar man inte plocka (spela) på samma vis eftersom det är ett ganska tufft sätt att spela, gissar jag.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Exakt så. Det känns som att problemet inte sitter i själva systemet utan i varför det inte efterlevs längre.
I början fanns den där glöden, "vi mot världen"-känslan, som fick alla att kämpa för varje byte. Nu känns det mer som att man tror att spelet ska rulla av sig själv bara för att det funkade ett tag.
Ett system är ju bara så bra som viljan att följa det. Tappar man tron, energin eller gruppkänslan, då spelar det ingen roll hur välritat det är på whiteboarden.
Så kanske är det inte systemet som fallerat – utan drivet bakom det. Och ibland är just de matcher där ingenting talar för poäng de som väcker laget till liv igen.
Jag är långt ifrån expert i ämnet men en anledning som svar på din fråga kan ju vara att motståndarna har lärt sig hantera vårt spel och plötsligt är det inte mycket värt. Hedberg sa senast att Fbk spelade sig ur vår forcheck relativt enkelt, tex.
En annan anledning kan ju vara att ger det inte frukt (mål) så orkar man inte plocka (spela) på samma vis eftersom det är ett ganska tufft sätt att spela, gissar jag.
Jag tror inte det är att de lärt sig hantera det, det handlar mer om att vi inte sätter lika tydlig press och då får motståndarna den lilla halvsekunden extra på sig att vända sig rätt och lösa situationen. Jag tror att med det material vi har så är det helt rätt att spela på det här viset bara man tar sig ann och gör det. Sedan är det klart att spelare som Cehlárik t.ex. inte är helt perfekta för det spelsystemet, men det betyder ju inte att de inte kan komma in i det över tid även om startsträckan är klart längre än jämfört med Lang som alltid spelat mer på speed än skicklighet. Det är som du säger ett tufft sätt att spela på och det är klart att får man inte mål på sina chanser så tappar man orken, men det inbillar jag mig att det gör oavsett vilket sätt man spelar på. Örebros dödgrävarhockey är ju kanske ännu jobbigare att spela om man inte sätter chanserna då man skapar 2 per match så måste man ju sätta de lägena samtidigt som målvakterna spikar igen.
Det vi behöver är lite medstuds i någon eller några matcher så vi får lite självförtroende igen. Vill man så kan man ju faktiskt härleda det att nästan alla de förluster vi haft på slutet har med PP/BP att göra. Hade vi haft medelbra PP och BP eller bättre så hade vi kanske haft 9-10 poäng till, så små marginaler är det faktiskt.
Min senaste tanke för att få igång PC vore kanske att testa honom ihop med dom två.
Tror inte på att placera våra förväntade ledande spelare (Östman, Karlberg, PC) i fjärde eller utanför laget till förmån för juniorer är lösningen. Lösningen måste vara att få dessa spelare att komma upp till förväntad nivå.
Jag var in i morse och kollade. Räknade inte men känslan var att det såg bättre ut än mot ...var det fbk(?) som vi diskuterade senast..
Ser ut att bli mer folk här iaf. KANSKE,,, når vi 7. Skulle nästan vilja tro det.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Min senaste tanke för att få igång PC vore kanske att testa honom ihop med dom två.
Tror inte på att placera våra förväntade ledande spelare (Östman, Karlberg, PC) i fjärde eller utanför laget till förmån för juniorer är lösningen. Lösningen måste vara att få dessa spelare att komma upp till förväntad nivå.
Det håller jag verkligen med om. Att få igång en människas självförtroende gör man oftast inte med bestraffning. (Även om den är väl menad).
Sen så gällande spelsystemet. Om det beror på att motståndet lärt sig eller att våra spelare inte orkar eller vill fullfölja spelsystemet i långa loppet, eller att det är fel spelare för systemet (som borde synts även första matcherna i så fall), spelar ingen roll så länge vi inte kan sätta fingret på problemet och rätta till det. Kan vi (alltså tränarna) inte det behövs en förändring.
Själv vill jag inte att vi sitter och väntar på att det studsar med oss.
Det håller jag verkligen med om. Att få igång en människas självförtroende gör man oftast inte med bestraffning. (Även om den är väl menad).
Sen så gällande spelsystemet. Om det beror på att motståndet lärt sig eller att våra spelare inte orkar eller vill fullfölja spelsystemet i långa loppet, eller att det är fel spelare för systemet (som borde synts även första matcherna i så fall), spelar ingen roll så länge vi inte kan sätta fingret på problemet och rätta till det. Kan vi (alltså tränarna) inte det behövs en förändring.
Själv vill jag inte att vi sitter och väntar på att det studsar med oss.
Det gör inte jag. Inte det minsta.
I mitt tycke har Kaderli och Koblar en högre högstanivå än namngiven trio och hittills i år en betydligt högre lägstanivå. Dessutom kommer de troligen ha en utvecklingskurva som pekar uppåt.
Ändå sedan Björn och långt tidigare än så har det tjatats om att bästa spelare ska spela oavsett lönekuvert. Nu har vi en ledartrio som vågar följa det. Speltid får man förtjäna genom att jobba ännu hårdare. Surar man och har problem med det så kanske man inte ska spela överhuvudtaget. Det är varken en bestraffning eller rättighet utan vad som är bäst för laget.
Ända egenskaperna Cehlarik och Östman slår dem i är skottet, rutinen och EP-stats. Tyvärr inget vi sett i år dock. Något av det.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan