Biosalongen

Användarens profilbild
Gösen

Biosalongen

Inlägg av Gösen »

Diskussioner om Film, serier, TV, streaming.
Recensioner, topplistor, tips m.m.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Gösen

Re: Biosalongen

Inlägg av Gösen »

Gösens topplista över serier.
Komedier och sitcom kommer i en egen lista.
Enbart serier med fler än fyra bra säsonger.

1 Homeland
8 jämnbra säsonger, när det begav sig ständigt aktuell och extremt trovärdig

2 House of Cards
Kevin Spacey som allra bäst

3 The Killing
Joel Kinnaman på seriemördar-jakt

4 Dexter
Den sympatiske seriemördaren man vill det ska gå bra för

5 The good wife
Dramaserie i juristmiljö

6 Billions
Damian Lewis och Malin Åkerman i Hedgefond miljö

7 Weeds
Dramakomedi med en underbar Mary Louise Parker som ofrivillig knarkbaronessa

8 The Sheild
Gammal snutserie där gränser korsas

9 City on a hill
Kevin Bacon gör sin bästa roll

10 The morning show
Jennifer Aniston och Reese Witherspoon i nyhetsankarmiljö

Bubblare
Breaking bad
Sons of anarchy
Vikings
Succession
Sopranos
Suits

Senast redigerad av Gösen den tis 25 nov 2025, 18:42, redigerad totalt 1 gång.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Jag blandar sitcoms och serier så att jag överhuvudtaget ska få ihop en topp 3:

Seinfeld

Curb Your Enthusiasm

Sopranos

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Jag såg kopiösa mängder tv-serier på 80- och 90-talen men jag är ändå rädd att detta blir en fiaskotråd. Men så länge det görs serier så finns chansen!

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: tis 25 nov 2025, 19:13

Jag såg kopiösa mängder tv-serier på 80- och 90-talen men jag är ändå rädd att detta blir en fiaskotråd. Men så länge det görs serier så finns chansen!

Det var så ditt första inlägg i Mathörnan skulle ha lytt. "Jag åt kopiösa mängder mat under 90-talet. Men jag är ändå rädd att detta blir en fiaskotråd. Fast så länge det lagas mat finns chansen!".

Bild

Ludde

Inlägg av Ludde »

Spännande tråd, dettas gillas mycket novembermörkret.

Jag börjar med serier

1 Band of Brothers

Ohotad etta för mig, så välgjord så man nästan vill vara en del i gemenskapen och uppleva en vinter i ett foxhole i Bastogne

2 The Penguin

Älskar det mörka som DC skapat i det nya Batman universumet.

3 The Sopranos

Man gillar ju maffian ändå, James Gandolfini var som klippt och skuren i rollen som Tony Soprano

4 Game of Thrones

Chocken när favorit karaktärerna dör en efter en. Genialiskt och oväntad. Hade placerat sig högre om den inte spårat ur i sista säsongen

5 House of the Dragon

Drakar är coola, den motiveringen räcker.

6 Sons of Anarchy

Det finns något fascinerande med MC kulturen och illusionen av ett broderskap som egentligen inte finns. Extra bonus att dom fått med profiler som Sonny Barger och David Labrava.

7 Breaking Bad

Man känner ju igen sig i Walter White trots allt men utan cancerdiagnos då.

8 Generation Kill

Stay frosty, försöker påminna mig själv om det citatet när det brinner i huvudet.

9 Mindhunter

FBI nystartade avdelning behavioral science unit och dess genombrott i ett nytt sätt att lösa seriemord.

10 Yellowstone

Kvalar in på håret i kamp med många andra. Miljön när det gamla krockar med det nya är fantastisk. Synd att en osämja avslutade denna i förtid.

Bubblare, finns så sjuk många men begränsar mig till 10 här också.

1883
1923
The Walking Dead
The Pacific
The Wire
The Shield
Boardwalk Empire
Homeland
Stranger Things
Peaky Blinders

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Jag ska inte vara motvalls utan som den positiva medresnär jag är hjälpa ekonomie doktor Gösen i hans strävan att forma en tråd som med hedern i behåll kan leva i skuggan av den stora succétråden (även känd som Kulturella och mediala spår).

TV-serier

Kultklassikern

Twin peaks. Säsong 1 och halva säsong 2 troligtvis det bästa som gjorts för TV.

Modern klassiker

Severence. Se den, särskilt säsong 1 är fenomenal. Finns på Apple TV.

Serier att ständigt återkomma till, enligt Wittgenstein

Seinfeld
The office (obs! Den amerikanska versionen)
Frasier

För övrigt är titeln på tråden lite missvisande. Borde vi inte bara diskutera film här?

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: ons 26 nov 2025, 11:59

För övrigt är titeln på tråden lite missvisande. Borde vi inte bara diskutera film här?

Här är ett steg på vägen - filmatiserad teaterpjäs viewtopic.php?p=13582&hilit=demoner#p13582

Handling

Katarina och Frank bor i en stor, sparsamt möblerad lägenhet. Deras förhållande är tio år gammalt; de har inga barn.

Filmen inleds med en lång åkning genom lägenheten, en telefon ringer. Åkningen stannar på Katarina som ligger naken på en säng. Frank kommer hem. Hon beskyller honom för att vara sen. Frank undrar varför hon inte svarat i telefon. Han har hämtat sin mors urna på posten, det ska bli jordfästning dagen därpå. Brodern och dennes familj ska komma samma dag. Denne ringer dock återbud, de kommer dagen efter.

Redan från början finns en ton av ångest och sadomasochism i förhållandet mellan Frank och Katarina, en pendling mellan närhet och iskall distans. I ena stunden säger han att hon är fin för att i nästa överösa henne med elaka, förolämpande tillmälen ("Du skulle inte ha en duva på din gravsten, du skulle ha en råtta").

När Katarina råkar slå sönder en glasskiva får hon en utskällning och Frank vill inte hämta hennes skor, hon kan gott gå bland glasbitarna och skära sig. Till slut hämtar han dem ändå. När deras gräl kring småsaker kulminerar, blir hon rädd att han ska slå henne, men han ska inte slå henne nu, säger han, utan senare, när hon inte är på sin vakt.

Jenna, som bor i lägenheten under tillsammans med mannen Thomas och deras barn, kommer upp och lånar ris. Senare får Frank idén att bjuda upp dem på en drink. Innan de kommer har Frank och Katarina ett våldsamt samlag på golvet. De avbryts av Jennas knackning. Jenna babblar på om att hon knappt träffat vuxna människor sedan hon fick barn. Det är mest hon som pratar. Senare kommer också Thomas. De förundras över att Frank har sin mamma i ett paket i hallen.

Gliringarna mellan Frank och Katarina fortsätter i de andras närvaro. Det finns ett visst förakt från deras sida mot Thomas och Jennas vanlighet.

Jenna kräver Thomas stöd hela tiden. När han ska hjälpa henne i badrummet, råkar han blöta ned dem båda. De får låna torra kläder. Senare tjatar Jenna på Thomas att han ska gå och titta till lille Wolfgang. Han blir rasande men går. Sedan går också Jenna för att se vad han har för sig. Dessförinnan har hon pratat om att Thomas aldrig tyckt om henne och att hon tycker att Frank och Katarina är hemska. Frank håller med.

Frank och Katarina fortsätter att plåga varandra. De grälar om en parfymflaska och om en italiensk älskarinna Frank haft. Kulmen är att han häller en blomvas över henne och hon kastar sig genom en glasdörr. Thomas kommer in igen, han letar efter sina glasögon.

Nu börjar Frank attackera Thomas. Han kritiserar honom för att han har fula skor. Han talar om att smeka hans kuk, att "ställa sin kuk" i hans anus. Han säger att han tycker det är vackert med två män som kysser varann. Thomas förhåller sig ännu avvaktande.

Frank hittar Thomas glasögon och kastar dem till honom, och nu utvecklas det hela till en duell där de kastar repliker till varann samtidigt som de allt snabbare och hårdare kastar en stor vas mellan sig. Frank frågar om Thomas aldrig kysst någon man, med tungan långt inne i hans mun. Thomas ser förskräckt ut inför tanken.

Till slut bekänner Frank att han ibland får sån lust att slå ihjäl Katarina. Han slänger ifrån sig vasen och vill att Thomas ska kyssa honom. Thomas säger att om Frank rör honom så ska han slå ihjäl honom. Katarina kommer in, och Frank återgår hastigt till normalt tonläge.

De dricker mera sprit. Thomas har i fickan en undulat, som han lägger under en glaskupa. Frank funderar på att gå ned till Jenna och se hur hon har det. Det blir gräl mellan honom och Katarina. När Thomas lägger sig i och håller med Katarina och Frank knuffar undan honom blir Thomas rasande, kallar Frank "djävla bög" och slänger honom upprepade gånger i väggen och klämmer hans huvud i kylskåpet. Han blir liggande på golvet. Katarina ska gå därifrån, hon hoppas Frank lider lika mycket som hon gjort.

Men Katarina går inte. Jenna kommer; hon vill att Thomas ska gå ner men han vill inte; outtalat är han tänd på Katarina och anar en chans. Det urartar till gräl mellan Thomas och Jenna; hon gråter. Alla strör taskigheter mot alla omkring sig, utom Jenna som bara är ledsen. Hon menar att Thomas blivit så elak för att han druckit sprit. Thomas säger att han inte orkar se henne, han är trött på henne. Han säger att hon är "som en fästing i kalsongerna".

Katarina kommer in, iklädd en vit klänning. Jenna beundrar den. Katarina anklagar Frank för att vara impotent, att han vill se på när hon knullar med andra. Hon berättar att de varit i Nordafrika och raggat upp vackra pojkar.

Jenna undrar upprört varför de är så konstiga, och säger att de skapar ångest i andra människor. Katarina vill sova hos dem. De ger sitt samtycke.

Frank hämtar urnan och kastar sin mammas aska över dem. Han förundras över att det är så mycket aska eftersom hon var så liten. Frank och Jenna går ut.

Katarina börjar dammsuga upp askan. Thomas tar henne bakifrån på brösten, och hon är med på noterna. De försöker få till det, först på golvet, sedan på en säng, medan Jenna åker upp och ned i hissen med Frank i sin famn. Sedan går de in i lägenheten. Frank säger att det är som att komma hem när han håller om henne.

Thomas kommer gråtande ut från sovrummet och hittar undulaten som nu är död och kastar ut den genom fönstret. Sedan sitter han åter på sängkanten hos Katarina; han fryser och går till slut ned till sig.

Frank och Jenna sitter på golvet och hon tänder ljus. Thomas ringer och vill att hon ska komma ner, men hon vill inte. De sitter i fönstret och utanför är det gryning.

Jenna går och Katarina kommer ut från sovrummet med en hammare i handen. Hon drämmer den i golvet och skriker "Lämna mig inte! Smek mig! Älska mig!". Hon ligger ovanpå Frank som ligger i en sorts "korsfästställning" på golvet, omgiven av mängder av tända ljus.

Filmen avslutas med en lång åkning genom lägenheten och stannar på fördragna persienner.

https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/ite ... emid=14743

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Serier top10.

1. 24 (Oslagbar etta, och kommer att vara oslagbar livet ut gissar jag, Många säsonger och långa sådana, men blir liksom aldrig mätt ändå)
  2. Absentia (Mycket bra serie även om jag bara har sett 1,5 säsonger av 3 än. Snygging på riktigt som är med gör den än bättre)
  3. Black dove (Påminner om hur Absentia är inspelad och framförd. Hyfsad snygging med även här)
  4. Night agent (Spännande Action serie, påminner nog en del om Black dove)
  5. Prison break (Fångar som rymmer och som man -förstås- hejar på)
  6. Stranger Things (Intressant verklighetsfrånvänd serie om barn som senare blir unga vuxna)
  7. Lucifer (En perfekt serie att se med familjen som har sina oförglömliga citat, som jag inte minns nu men...)
  8. Jack Reacher. (Enkel, lite spännande med skön humor om en strövare i USA som använder kroppen som vapen mot de onda han alltid möter)
  9. Designated survivor (Presidenten och de närmaste omkommer och Kiefer får agera president helt oerfaren i området)
  10. Spin city. (Fantastisk humor med Michael J Fox. Räknas ju inte som serie men kunde inte låta bli den godingen)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Stjärnan skrev: ons 26 nov 2025, 13:30
  1. Spin city. (Fantastisk humor med Michael J Fox. Räknas ju inte som serie men kunde inte låta bli den godingen)

Varför skulle den inte räknas som serie menar du?

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Komedier och sitcoms

1 Falwty Towers
2 Solsidan (4-5 första säsongerna)
3 Spin City
4 Shrinking
5 The big bang theory
6 the office UK
7 Two and a half men
8 NileCity 105,6
9 Seinfeld
10 The office USA

Bubblare
Modern family
Curb your Entusiasm
Scrubs
SvampBob Fyrkant
Vänner
Fraiser
Veep

-Ben Hogan
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: ons 26 nov 2025, 11:59

Twin peaks. Säsong 1 och halva säsong 2 troligtvis det bästa som gjorts för TV.

Severence. Se den, särskilt säsong 1 är fenomenal. Finns på Apple TV.

[

Twin peaks är riktigt bra och kommer återspeglas i den svårare kategorin filmer.

Däremot fattar jag ingenting av det höga betyg Severence fått på tex IMDb (8,7). Såg typ 7 avsnitt innan jag gav upp.

-Ben Hogan
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: ons 26 nov 2025, 13:30

Serier top10.

1. 24 (Oslagbar etta, och kommer att vara oslagbar livet ut gissar jag, Många säsonger och långa sådana, men blir liksom aldrig mätt ändå)
  2. Absentia (Mycket bra serie även om jag bara har sett 1,5 säsonger av 3 än. Snygging på riktigt som är med gör den än bättre)
  3. Black dove (Påminner om hur Absentia är inspelad och framförd. Hyfsad snygging med även här)
  4. Night agent (Spännande Action serie, påminner nog en del om Black dove)
  5. Prison break (Fångar som rymmer och som man -förstås- hejar på)
  6. Stranger Things (Intressant verklighetsfrånvänd serie om barn som senare blir unga vuxna)
  7. Lucifer (En perfekt serie att se med familjen som har sina oförglömliga citat, som jag inte minns nu men...)
  8. Jack Reacher. (Enkel, lite spännande med skön humor om en strövare i USA som använder kroppen som vapen mot de onda han alltid möter)
  9. Designated survivor (Presidenten och de närmaste omkommer och Kiefer får agera president helt oerfaren i området)
  10. Spin city. (Fantastisk humor med Michael J Fox. Räknas ju inte som serie men kunde inte låta bli den godingen)

Sett alla utom black dove. 4, 5 och 10 är riktigt bra.

-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Favoritfilm:

Bild

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Jag kan inte rangordna dem då vissa säsonger är bättre än andra i olika serier så jag drar bara till med min saliga blandning av topp 10 utan inbördes ordning:

Band of Brothers
Big Bang Theory
Breaking Bad
Game of Thrones
Generation Kill
Fallout
From
NileCity
Sherlock
Stranger Things

Jag hade gärna lagt till Lost och Prison break då första säsongerna var riktigt bra, men där var de avslutande säsongerna så jäkla dåliga så det går bara inte.

Pain is temporary, glory is forever