2026-01-24 Lördag 15:15 Leksand - Växjö 2-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

2026-01-24 Lördag 15:15 Leksand - Växjö 2-4

Inlägg av Sniper »

DEN STORA UTMANINGEN: vinna två raka.

Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Re: 2026-01-24 Lördag 15:15 Leksand - Växjö

Inlägg av Pastis »

Sniper skrev: tor 22 jan 2026, 21:09

Inte omöjligt, Växjö spelade inte ut Örebro!

Bild
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Två? Frågar du Stjärnan ska vi ju vinna 5-7.

"Black as midnight on a moonless night"

Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Inlägg av Leksing i vargaland »

Gösen skrev: tor 22 jan 2026, 21:26

Och det gör vi :YMHUG:

Lat Värmlänning
Runntur

Inlägg av Runntur »

Ok jag har ett förslag: Bojkotta Tegera!

Våra spelare behöver träning-stämning på planen för att kunna spela avslappnat och prestera något som kan generera poäng.

Våra motståndare ska absolut inte inspireras med bra stämning och inramning, tråkigt ska det vara.

LHC och Rögle hemma under dötrista läktare har gett 6 poäng.

Vi behöver corona-feeling för en vinst-streak nu, ge dom det!

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

• Efter Växjö spelar Leksand inte på en hel vecka, när vi på lördagen möter - Växjö. Borta den här gången.
  • Spellediga torsdag har en match av intresse: Örebro-HV71.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: tor 22 jan 2026, 21:26

Nej. Det är enl TJ.
Enl dig skulle varit ikapp Hv för några matcher sedan.
Enl mig krävs det nu 7-8 matcher innan vi är ikapp Örebro. Om vi börjar vinna som ett topplag.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Runntur skrev: tor 22 jan 2026, 21:36

Faktiskt ingen dum idé, vi har väl i modern tid aldrig varit så bra som under pandemisäsongen när publiken i huvudsak bestod av pappdockor.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Einar Berg

Inlägg av Einar Berg »

Wittgenstein skrev: tor 22 jan 2026, 22:01
Runntur skrev: tor 22 jan 2026, 21:36

Faktiskt ingen dum idé, vi har väl i modern tid aldrig varit så bra som under pandemisäsongen när publiken i huvudsak bestod av pappdockor.

Helt korrekt!
Ett bevis på att klacken inte betyder ett skit. Inte i positiv mening i alla fall. :)

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Först knorrar man över den där spelledigheten nästa torsdag
men kanske kan det spela oss i händerna:
Linköping borta är normalt ingen match vi vinner
men i den bästa av världar åker vi dit med förstärkt lag 24 februari
i form av spets i singularis eller bredd i pluralis.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Har ingen relation till den här personen - bara ett återkommande ansikte i media - men...I feel you.

– Örebro är ingen favorit. Örebro är bara ett vidrigt lag överlag.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... jonkoping/

Och den stora frågan är hur tabellen ser ut lördag 21 februari 18:00 när Leksand-Örebro möts. Har vi chansen?

Hur som helst är det viktigt för publiksiffrornas och ekonomins skull att vi har någon typ av häng. Aftonbladets rubriksättare är snarare än många LIF-supportrar att tala i termer av häng: "Jumbon nollade Rögle - får häng i bottenstriden" https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... tenstriden

För mig är fyra poäng häng. Kan det vara så lyckligt att vi har det efter morgondagens matcher?

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Jag tvivlar på att vi kan ta Växjö.

Rögle kändes faktiskt görbart timmarna innan match, så även avslutande Timrå innan uppehållet. Men däremellan tror jag vi går bet. De 6 poängen jag ansåg rimligt står sig fortfarande som rimligt.
Växjö ja.... Om vi har chans eller inte beror helt på deras inställning skulle jag säga. Är de taggade så är vi chanslösa. Är de lite off, och vi är rejält på tårna och domarna inte tar en enda utvisning... så har vi chansen att nugga de på poäng.
Hoppas på övertygande spel och seger med stabila 3-1. Men tror på det motsatta.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: fre 23 jan 2026, 10:53

och domarna inte tar en enda utvisning...

PP skulle egentligen inte kunna se ut på något annat sätt med tanke på att målfabrikationen ofta var lika skral med speldosan Elvenes och en okej skytt i Kloos. Det har pågått länge, och hur ska de trubbiga spelarna vi har nu kunna göra det bättre?

PP-uppsättningarna är som en enda stor Lang - men vi skulle behöva en Ang.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Sniper skrev: fre 23 jan 2026, 11:11

PP skulle egentligen inte kunna se ut på något annat sätt med tanke på att målfabrikationen ofta var lika skral med speldosan Elvenes och en okej skytt i Kloos. Det har pågått länge, och hur ska de trubbiga spelarna vi har nu kunna göra det bättre?

Jag tror ändå att man med det mannskap man har skulle kunna få till PP att inte se fullt så illa ut som det gör. Spelarna behöver ju känna sig trygga i situationen, få in vanan att söka positioner och känna till vilka man har runt sig och hitta varandra, till detta behöver man någon som kan transportera in pucken i zon på ett tryggt (men inte sävligt för det) sätt och starta upp spelet i anfallszon.
Ska man ha ett snabbt passningsspel så måste man helst veta i förväg vart man hittar sina medspelare, det går inte ha en Lang som far omkring över hela eller halva zonen och i princip alltid befinner sig på ny plats. Det kommer inte hjälpa att ta in en bra puckförare (för vi har ju ingen i det befintliga laget?) OM man inte har en plan för det övriga spelet och positionerna och vem som ska göra vad och söka vad, det är här jag tror skon klämmer för varför vi aldrig får till PP, vi har ingen seriös plan för hur PP ska spelas och har inte haft någon säsong på senare tid, vi tror att allt löser sig bara vi kommer in i zon, visst såg det bättre ut när vi hade Ruohomaa och när vi hade Elvenes, men INTE var det BRA ÄNDÅ.

Ta in en konsult som kommer med fräscha idéer kring PP och som kanske även kan hjälpa till att hitta en spelartyp på marknaden som vi behöver, gör detta helst INNAN det är för sent för säsongen, perfekt att försöka få till detta under OS-uppehållet.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Pellefant skrev: fre 23 jan 2026, 11:50
Sniper skrev: fre 23 jan 2026, 11:11

Jag tror ändå att man med det mannskap man har skulle kunna få till PP att inte se fullt så illa ut som det gör. Spelarna behöver ju känna sig trygga i situationen, få in vanan att söka positioner och känna till vilka man har runt sig och hitta varandra, till detta behöver man någon som kan transportera in pucken i zon på ett tryggt (men inte sävligt för det) sätt och starta upp spelet i anfallszon.
Ska man ha ett snabbt passningsspel så måste man helst veta i förväg vart man hittar sina medspelare, det går inte ha en Lang som far omkring över hela eller halva zonen och i princip alltid befinner sig på ny plats. Det kommer inte hjälpa att ta in en bra puckförare (för vi har ju ingen i det befintliga laget?) OM man inte har en plan för det övriga spelet och positionerna och vem som ska göra vad och söka vad, det är här jag tror skon klämmer för varför vi aldrig får till PP, vi har ingen seriös plan för hur PP ska spelas och har inte haft någon säsong på senare tid, vi tror att allt löser sig bara vi kommer in i zon, visst såg det bättre ut när vi hade Ruohomaa och när vi hade Elvenes, men INTE var det BRA ÄNDÅ.

Ta in en konsult som kommer med fräscha idéer kring PP och som kanske även kan hjälpa till att hitta en spelartyp på marknaden som vi behöver, gör detta helst INNAN det är för sent för säsongen, perfekt att försöka få till detta under OS-uppehållet.

Sniper är lösningen - på allt, alltid, i alla sammanhang ;)

* * *

Tjomme i Siljan News:

Sett till specifika roller, vad ser du att ni skulle behöva få in i er trupp?

— Vi skulle behöva någon som kan peta in några puckar och vara ett offensivt hot.

Jag tänker inte märka ord, men här ska inte petas utan vara rejäla missiler. Från alla möjliga positioner, både handleds- och slagskott (inte ensidigt och glimtvis som Östman).