Upp till bevis är verkligen ordet….
Hellkvist som ändå byggt upp och förberett allt….Challe kryddade mer med att kom in med en lättsammare gladare stämning. Och i ett kortare perspektiv där fick det väldigt bra genomslag….
Challe som lite sagt att det fungerar inte att skälla på någon 2024….då lyssnar de inte ändå.
Och Challe som lottade femmorna under försäsongen….till träningsmatch osv…
Det får verkligen inte bli för slappt och snällt….och trevlig nonchalant kompis stämning heller.
Det är faran….
För då kommer vi inte alls vara redo när pucken sen släpps….då kommer det slå tillbaka på oss själva med kraft sen.
Vi minns Hellkvist som jagade ut Rouhomaa från en träning tex…
Om Hellkvist blev irriterad eller arg fanns det ändå en respekt för det i truppen.
Spelare som kanske inte tycker att varje träning är det roligaste i livet….eller inte riktigt pressar sig max automatiskt i varje övning…. De glider så klart lättare igenom och tänjer på gränserna lite till….och lite till… Om inte riktigt kravbilden syns tydligt….eller någon markerar det.
Kampmoment och att det fart på träningarna är viktigt….att det kan bli lite grinigt på en träning när de delar av och möter varandra….är viktigt så tävlingsmomentet triggas igång med.
Det finns en fara med för bra stämning då med i en trupp som känner varandra alldeles för kompis aktigt bra…
Med tanke på att vi även spelar med samma lag i princip i år igen…det gör också lite rollerna intakta.
Det kan bli lite för inrutat….och alla springer på i sina gamla spår….
Och spelarutvecklingen går inte ens framåt….
Tror det är Sanny Lindström som sagt bla att är det för bra stämning i ett lag och alla verkar glada och på bra humör och det för trevlig jargong och stämning… och positiva toner om allt.
Då skall man dra öronen åt sig för då är det oftast något som är fel…för då har spelarna det alldeles för bekvämt bra….
Tränarna
-
Re: Tränarna
Ja. Det är den stora risken när man ser på det utifrån.
Men rädslor bygger oftast på okunskap och det har vi massor av i sammanhanget. Vi får hoppas på att det finns någon på plats som har lite mer koll än du och jag på läget och den dagliga verksamheten.
Men rädslor bygger oftast på okunskap och det har vi massor av i sammanhanget. Vi får hoppas på att det finns någon på plats som har lite mer koll än du och jag på läget och den dagliga verksamheten.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
- Intendent
Julikalendern lucka 7:
- Undrar hur 2023-24 gestaltat sig om Leksand tagit in 7-r Robert Nilsen som tränare istället för Challe B?
- Idag 7/7 gratulerar vi Klas på namnsdagen.
- John Blund laddade för match och skulle inte alls gå och lägga sig.

Leksand eller Brynäs? Leksand så klart.
- Undrar hur 2023-24 gestaltat sig om Leksand tagit in 7-r Robert Nilsen som tränare istället för Challe B?
- Idag 7/7 gratulerar vi Klas på namnsdagen.
- John Blund laddade för match och skulle inte alls gå och lägga sig.

Leksand eller Brynäs? Leksand så klart.
-
- Intendent
Vi kanske skulle ha chansat och behållit Björn?Stjärnan skrev: sön 19 maj 2024, 22:28 2 nya år
https://www.leksandsif.se/article/lwtasdm-30ead/view
I miss him.

Till nästa säsong vill jag emellertid ha förnyelse.
-
- Kapten
Jag tycker Challe Berglunds stora dilemma är att han inte inser hur omfattande dagens spelare behöver detaljstyras i hela sin ishockeytillvaro. Han är själv uppväxt i en generation där det verkligen handlade om att sköta sig själv.
-
Tichonov skrek ilsket ut detaljer till spelarna. Det kan ju skötas mer respektfullt såklart. Men ändå, detaljer. När Makarov kom till NHL och inte gillade tränarens instruktioner sa Makarov till tränaren: ”Tichonov good coach, bad person. You good person, bad coach.”Mats_ume skrev: tor 19 dec 2024, 22:04 Jag tycker Challe Berglunds stora dilemma är att han inte inser hur omfattande dagens spelare behöver detaljstyras i hela sin ishockeytillvaro. Han är själv uppväxt i en generation där det verkligen handlade om att sköta sig själv.

-
Vi vet inte men de flesta av oss tror att den sköne,trevliga Berglund med utgående kontrakt flyttar på sig.
Vidare har man hört att någon underifrån tar Berglunds plats som ass till Karlberg.
Jodå, det finns säker några kronor att tjäna där men...
Eftersom inte Karlberg och Prinsen inte är några huvudtränare blir en ungtupp underifrån bara ännu en lönetagare i den sportsliga ledningen.
Jag vill ha en ny röst utifrån som Headcoach!
Vidare har man hört att någon underifrån tar Berglunds plats som ass till Karlberg.
Jodå, det finns säker några kronor att tjäna där men...
Eftersom inte Karlberg och Prinsen inte är några huvudtränare blir en ungtupp underifrån bara ännu en lönetagare i den sportsliga ledningen.
Jag vill ha en ny röst utifrån som Headcoach!
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
-
TJ om tränarna
Källa FK
Källa FK
Leksands IF har gått från en väldigt frejdig ishockey under Björn Hellkvist styre – till att bli mer kontrollerad under det delade ledarskapet med Charles Berglund, Mikael Karlberg, David Printz och Alexander Millner.
Vid frågan om hur Thomas Johansson vill att Leksands IF ska uppfattas ute på planen är han delad.
– Vi kanske varit lite väl fokuserade på defensiven på senaste som gjort oss lite passiva. Jag vill att vi kanske är mer offensivt lagda och har tryck framåt, men att vi har en balans i det. Att vi även kan stänga matcher och vinna genom defensiven.
– Våran utmaning under hösten har varit att få igång offensiven på ett bra sätt. Vi måste skapa mer målchanser och bli vassare som vi kanske var förra säsongen. Det är något vi jobbar på.
Men hur LIF-båset kommer se ut är fortsatt inte helt klart. Backtränare David Printz och målvaktsansvarig Alexander Millner är under kontrakt.
Men ”Challarnas” framtid är fortsatt ovis. Charles Berglund sitter på utgående kontrakt. Samtidigt som Mikael Karlberg har ett beslut att fatta.
– (Mikael) Karlberg har en möjlighet i sitt avtal att säga upp det före ett visst datum den här säsongen. Det blir ett ”två plus ett-avtal” kan man säga.
Är det han som bestämmer om han vill fortsätta? Eller vad har ni att säga till om?
Vill du fortsätta med det delade ledarskapet eller ha en huvudtränare?
– Den diskussionen kommer vi ta sedan vartefter. Det är (Charles) Berglund som har utgående, om han blir kvar får man ta den diskussionen då. Kommer det in en ny person får man ta en diskussion i hur man vill formera styrkorna utifrån det.
– Jag brukar inte låsa fast mig vid något. Det är viktigt att tränargruppen får säga sitt. Det är deras arbetsmiljö, de ska jobba ihop och fungera tillsammans. Det är det viktigaste, inte vem som bestämmer utan att deras team funkar och får ut max av varje person. Det är en dialog som jag kommer ha med dem längre fram utifrån de förutsättningarna vi har då.
Har det påbörjats ett samtal med Challe Berglund?
– Vi har pratats vid.
Hur går de samtalen?
– Vi får väl se hur det rör sig framåt. Det finns inte så mycket mer att säga än att vi har en dialog i dagsläget.
Hur viktiga är de kommande matcherna för att ni ska nå er målsättning som är topp sex?
– Alla matcher är viktiga. Det handlar om att vinna matcher, ju fler vi vinner i rad ju lättare blir det att klättra i tabellen. Jag tycker vi har ett lag som kan vinna sex matcher i rad utan att det vore konstigt.
– Utifrån det, med den jämna serien vi har, känner jag mig rätt tillfreds. Det klart jag hade velat haft tio poäng till, det hade jag inte tackat nej till. Men jag känner mig inte stressad eller att det vore någon panik.
Är det en rimlig målsättning?
– Ja det tycker jag, absolut.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
- Intendent
Julkalendern - lucka 2+1:

Men ”Challarnas” framtid är fortsatt ovis. Charles Berglund sitter på utgående kontrakt. Samtidigt som Mikael Karlberg har ett beslut att fatta.
– (Mikael) Karlberg har en möjlighet i sitt avtal att säga upp det före ett visst datum den här säsongen. Det blir ett ”två plus ett-avtal” kan man säga.
Det nyskrivna kontraktet som innebär att "Challe" Karlberg stannar i Leksands IF gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2024/2025.
https://www.leksandsif.se/article/k8daruh-30ead/view

-