Tränarna

Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Tränarna

Inlägg av Sundsvalll »

Jag tycker att vi skapar en tråd för att diskutera tränarna på gott och ont. Tror ingen har mer rätt än fel i frågan om Björn. Jag för min del tror att han kanske passar bäst i ett j20/j18 lag så kanske byta plats på han och bemström?

Vem kom på att separera Ashton från hivrik och lang? Det är en fråga jag vill gärna få svar på dom funkar ju fint i hop. Så det känns ju som en rejäl tränarblunder om det inte ligger något som skaver mellan spelarna men det tror jag inte alls är anledningen
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Tränarna

Inlägg av Gösen »

Det enkla svaret är nog så enkelt som att man ville få fart på Max.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Tränarna

Inlägg av Mats_ume »

Nu när du kastat tärningen så skulle jag väl svara att jag skulle använda Björn som en spelarutvecklare från U16 till A-lag. Jag skulle sätta helt andra människor på att leda själva matcherna.

(I NHL finns väl titeln Director of Player development som kanske är något åt det håll jag tänker mig.)

Med denna lösning skulle vi dessutom få någon som hanterar spelare som vi skickar iväg på farmaravtal, dvs spelare som vi ser långsiktig potential i, men som behöver utvecklas på annan ort där de kan få mer speltid.
Rocket Lang#14
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 22 sep 2023, 11:58

Re: Tränarna

Inlägg av Rocket Lang#14 »

Varför skicka Björn?
Vad är det som inte fungerar
#Powerplay
#Anfallsspelet
#Målskyttet
Vem har ansvaret för det?
Fågelholk Karlberg, skicka honom innan vi får kvala
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Tränarna

Inlägg av Gösen »

Innan Malmömatchen låg PP på 27 någonting (nu knappa 24) och vi var på femteplats i flest gjorda mål.

Räknar vi varannan vecka så är känslan att vi toppar bägge de statistikerna samtidigt som vi haft ett underhållande och lekfullt anfallsspel.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Tränarna

Inlägg av Sundsvalll »

Kan det vara så att Björns mående påverkar insatsen på isen? Kan det leda till att vi svänger som brännvin?
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Tränarna

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: sön 15 okt 2023, 17:05 Det enkla svaret är nog så enkelt som att man ville få fart på Max.
Antagligen. Men känslan är att efter bytet så har vi istället tappat allt från både Ashton och Max. (men kan ha fel på tidpunkten)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Tränarna

Inlägg av Wittgenstein »

Nu knyter jag an lite till både diskussionen som pågår här samt den som pågår i matchtråden (Oskarshamn). Men eftersom det är tränarfrågan det gäller så lägger jag mitt inlägg här.

Eftersom vi inte vet något om Björns mående får vi väl anta att de uppgifter han ger utåt stämmer, dvs. att hans mående är bättre än på länge efter operationen. Sen är det ju ingen dussinsjukdom som han tampas med, jag är full av beundran inför det faktum att han orkar lägga sin tid på ett så pass pressat yrke som att vara elittränare i ishockey.

Med det sagt. Visst följer lagets utveckling lite samma trend som tidigare lag Björn haft? Dvs. en snabb positiv utveckling som sen ganska omgående mattas av eller rent av går bakåt. Kan det vara något i ledarskapet? En snabb och smittande entusiasm utan grundläggande teoretiskt djup? Jag tänker att vissa ledare har sin styrka i att inspirera och entusiasmera, som kanske Perra eller Abris, medan Lagerbäck- eller Tommy Sandlin-typer inte bränner till på kort sikt, men som istället bör ges tid att banka in sina resonemang på längre sikt. Utifrån denna tanke har LIF valt att satsa långsiktigt på den typ av tränare som snabbt ska vända en skuta, men borde ersättas av en annan typ av kapten så snart skutan är vänd åt rätt håll.

Min högst amatörmässiga analys.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Tränarna

Inlägg av Aggeman »

Stjärnan skrev: mån 16 okt 2023, 11:43
Gösen skrev: sön 15 okt 2023, 17:05 Det enkla svaret är nog så enkelt som att man ville få fart på Max.
Antagligen. Men känslan är att efter bytet så har vi istället tappat allt från både Ashton och Max. (men kan ha fel på tidpunkten)
När Kloos kommer tillbaka skulle de kunna sätta upp honom med Hrivik och Lang, det har fungerat förut och de startade säsongen så. Max skulle kunna bli satt med Östman och Ashton. Den skulle kunna bli riktigt vass och den formeringen kanske skulle göra gott för Östman som ser ut att behöva lite draghjälp.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Tränarna

Inlägg av Sundsvalll »

Någon tränare jag faktiskt tyckte gjorde bra jobb i *ora
https://www.eliteprospects.com/player/9 ... y-colliton

Det skulle vara en intressant tränare att se han var ju inte urusel i nhl heller så. Men jag tror att han har rätt tänk.
Jag älskade när Abott tog över Rögle när han sparkade en spelare för att inte gick 100% i idioten.
Jag tror att vi skulle behöva den skalle som ofta finns där borta men ingen 200+ år
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Tränarna

Inlägg av SteveY »

Bagarn skrev: fre 20 okt 2023, 16:28 1. Spela Ashton med Lang o Hrivik. Den formationen var grym. Faktiskt med Ashton som motor.
2. Spela INTE med Hrivik på blå i PP. Vi hade bra stats innan det återkommande genidraget.
3. Spela Lindholm/Alsing tillsammans och + 25 min
4. Skulle det bli 3 mot 3 och straffar igen, så spela de heta spelarna. Inte enligt lönekuvert.
5. Olhans-Lind tillför fysik, stabilitet, trygghet. Karlberg tillför pucktapp, förlorade dueller, och kaos i positionsspelet. Byt!
6. Vi vann med 4-0, 5-2 utan Zacke bland forwards. Säger inget. Eller säger en del?

Kommer inte att ske. Men hade velat se:

Ashton-Hrivik-Lang
Cehlarik-Vejdemo-Elvenes
Max-Östman-UngerSörum
OlhansLind - Knuts - Eljas

Extra: Zacke
Tror att vi alla är överens om att Bagarns sex punkter är precis vad som måste göras, och att dom sex enkla förändringarna skulle göra skillnad direkt på isen.
Men tyvärr så har vi en tränare som aldrig skulle lyssna, ta till sig och sedan ändra något utifrån någon annans åsikt. För risken är att Björn känner sig ”avslöjad”, att han hade fel i hur han tänkte och vad han trodde på. Och är det något som vi har lärt oss om Björn, så är det att han vill framstå som den smartaste människan i Svensk ishockey.
Har han någonsin hållit med när en journalist eller expert på cmore kommit med ett påstående kring laget eller spelet? Nej, har ska alltid ha egna tankar och åsikter som avviker från alla andras. (Om man mot förmodan hör vad han säger vid en intervju) Då verkar man smart tycker Björn.
En annan sida lyser allt oftare igenom den fejkhårda fasaden. ”Lilla Bus-Björn”. Han är en pajas som älskar att vara i centrum. Han står i båset en hel match med en tampong i näsborren för att han älskar att halva Hockeysverige tycker att han för tillfället är Sveriges skönaste hockeytränare. Gissar att blodflödet från näsan egentligen hade stannat av efter ca 15 min..
Björn vill vara precis som Roger Rönnberg, han ser upp till honom. Skillnaden är att Roger är sig själv.

Finns säkert ett namn på denna personlighetsstörning. Riktigt oskön människa om ni frågar mig.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Tränarna

Inlägg av bjernagris »

SteveY skrev: lör 21 okt 2023, 09:42Finns säkert ett namn på denna personlighetsstörning. Riktigt oskön människa om ni frågar mig.
Det du beskriver är en narcissist. Huruvida Hellkvist är det låter jag vara osagt.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Tränarna

Inlägg av Sundsvalll »

SteveY skrev: lör 21 okt 2023, 09:42
Bagarn skrev: fre 20 okt 2023, 16:28 1. Spela Ashton med Lang o Hrivik. Den formationen var grym. Faktiskt med Ashton som motor.
2. Spela INTE med Hrivik på blå i PP. Vi hade bra stats innan det återkommande genidraget.
3. Spela Lindholm/Alsing tillsammans och + 25 min
4. Skulle det bli 3 mot 3 och straffar igen, så spela de heta spelarna. Inte enligt lönekuvert.
5. Olhans-Lind tillför fysik, stabilitet, trygghet. Karlberg tillför pucktapp, förlorade dueller, och kaos i positionsspelet. Byt!
6. Vi vann med 4-0, 5-2 utan Zacke bland forwards. Säger inget. Eller säger en del?

Kommer inte att ske. Men hade velat se:

Ashton-Hrivik-Lang
Cehlarik-Vejdemo-Elvenes
Max-Östman-UngerSörum
OlhansLind - Knuts - Eljas

Extra: Zacke
Tror att vi alla är överens om att Bagarns sex punkter är precis vad som måste göras, och att dom sex enkla förändringarna skulle göra skillnad direkt på isen.
Men tyvärr så har vi en tränare som aldrig skulle lyssna, ta till sig och sedan ändra något utifrån någon annans åsikt. För risken är att Björn känner sig ”avslöjad”, att han hade fel i hur han tänkte och vad han trodde på. Och är det något som vi har lärt oss om Björn, så är det att han vill framstå som den smartaste människan i Svensk ishockey.
Har han någonsin hållit med när en journalist eller expert på cmore kommit med ett påstående kring laget eller spelet? Nej, har ska alltid ha egna tankar och åsikter som avviker från alla andras. (Om man mot förmodan hör vad han säger vid en intervju) Då verkar man smart tycker Björn.
En annan sida lyser allt oftare igenom den fejkhårda fasaden. ”Lilla Bus-Björn”. Han är en pajas som älskar att vara i centrum. Han står i båset en hel match med en tampong i näsborren för att han älskar att halva Hockeysverige tycker att han för tillfället är Sveriges skönaste hockeytränare. Gissar att blodflödet från näsan egentligen hade stannat av efter ca 15 min..
Björn vill vara precis som Roger Rönnberg, han ser upp till honom. Skillnaden är att Roger är sig själv.

Finns säkert ett namn på denna personlighetsstörning. Riktigt oskön människa om ni frågar mig.
Jag är beredd att hålla med i en hel del av din kritik. För det är alltid nap(någon annans problem)problem för Björn. Tränarna säger han aldrig något om utan det är än det ena än det andra. Inte det faktum att båset inte klarar av att vända en negativ spiral. Skulle vara skönt om han 1 sa fan vi har gjort fel i båset det är vårat fel att den blir så här.
2 sket i prestigen och lät Challe sköta media så man kunde få lite sympatier för laget
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Tränarna

Inlägg av Sniper »

Tänk att Tomas Montén var huvudtränare för elitserielaget Djurgården redan 2008-2009 https://www.youtube.com/watch?v=CVPDjkt8oPs

Född i Borlänge 1977 https://www.eliteprospects.com/staff/170/tomas-monten

Nackdelar? Komma nysparkad från ett krislag ser kanske inte så bra ut - men spelar det roll? En tränares motsvarighet till Elvenes (HV71 -> Leksand).

Möt människan https://www.shl.se/article/6c9arup-403dd/view
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Tränarna

Inlägg av Sundsvalll »

Sniper skrev: tis 24 okt 2023, 10:35 Tänk att Tomas Montén var huvudtränare för elitserielaget Djurgården redan 2008-2009 https://www.youtube.com/watch?v=CVPDjkt8oPs

Född i Borlänge 1977 https://www.eliteprospects.com/staff/170/tomas-monten

Nackdelar? Komma nysparkad från ett krislag ser kanske inte så bra ut - men spelar det roll? En tränares motsvarighet till Elvenes (HV71 -> Leksand).


Glöm det fan han duger inte något till han är Nubbens lilla favorit. Vi behöver en ny tränare ny röst. Kan fansiken tänka mig sno Oskarshamns han sitter på utgående