Silly season 24/25

Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Kollar man på namnen under denna säsong…
Vid ca 33års ålder…..

Jon Knuts 33år…
Martin Karlsson 33år…
Eddie Larsson 33år…
Carter Ashton 33år….
Marik Hrivik 32år…33år i Augusti….

Ingen av dessa spelare….toppar direkt i sin karriär vid 33års ålder…..
Man ser tydligt hur de tappat lite av glansen i den åldern….
Samma visa att vänta med Caito…. 2st sista åren med han kan bli riktigt jobbiga….
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Kanon! Möjligtvis ett år för länge men ändå.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Totte skrev: tis 16 apr 2024, 17:07 Cairo klar för fyra år:) Såg på x nyss.
En pyramidalt bra förlängning!
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Känns som ett `lätt val´ vilken av de båda klubbarna som har gjort den bästa rekryteringen….

Olle Alsing 28år , 29år , 30år i HV71

Mat Caito 31år , 32år , 33år , 34år i Leksand
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Lillgud skrev: fre 12 apr 2024, 15:21 Sen ska vi nog räkna lite på och kunna lägga till att Caito….
Missar kanske minst de 7st första matcherna allafall med nästa säsong….

Vi spelade senaste matchen….3april….
Han hade en tung lönepost i sin signoff….
Som ingen vill ta skattekostnaden på….
Därmed kan han återvända efter 6månader först….
Och det vart därför de dragit ut lite på hans `bekräftande ´ om att han blir kvar….

Tänker man den 3april…
Svårt att veta hur snabbt han lämnade sen Sverige….
Men höftar vi till med 7april….
Så om tar tex 7april sen blir då 7oktober….
Då hade han missat 7matcher allafall om ser till spelschemat från förra säsongen….

Varje dag ju viktig hans tjej som var från Falun med….
Vet ej hur snabbt de fick/fått ut Caito ur landet egentligen….
Sen kan man se det som att ingen skillnad mot för ifjol blir…
Caito missade dom 12st första matcher av SHL ifjol med….

Sen missar han hela försäsongen med laget….
Plus att vi då går in i nästa säsong med våra 3st bästa backar frånvarande….
Alsing,Lindholm,Catio…. Lite riskabel start kan bli….

Starta vi då säsongen ödesdigert…..då kan det bli tufft och kämpigt….
Det känns verkligen viktigt att vi inte bara byter Lindholm-Alsing mot Lyytinen-Rindell utan att vi kan få in en till back av hög klass…. Så inte detta lagbygge går ner sig för djupt i dyn…
När Hrivik förlängde framgick det redan i första hemsideartikeln att han skulle ansluta senare. Så icke nu https://www.leksandsif.se/article/zzkasc0-30ead/view

Så då får vi väl lita på att det är så - att han är med under försäsongsmatcherna och i premiären - och att det inte kryper fram något annat framöver.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Sniper skrev: lör 02 mar 2024, 09:49
#18iTaket
2 mars 2024, 09:12
Sen fick jag till mig att Caito vill vara kvar och LIF vill ha honom kvar och pengamässigt verkar man också överens.

Problemet är hans nuvarande kontrakt som månadsmässigt ska vara väldigt billigt. Tyvärr ska en stor del av kontraktet betalas ut som signoff och att han måste vara ur landet en längre tid för att slippa skatta för mycket. Vad jag förstod söker man en lösning då han inte kan spela för oss i början av säsongen. Där ligger problemet/bollen just nu.
(Sniper)
Mm…
Ett av de första ryktena just kring det där…
Var ju det här inlägget….

Känns inte som någon som skulle skriva det för att kanske ljuga direkt…
Inte för jag läser ofta där inne… Men namnet känns spontant som en som postar väldigt sällan…typ aldrig knappt postar inlägg alls.
Och då blir ännu märkligare varför han skulle skriva just det där då…

Just det där oroar dock lite….
Ligger mycket av pengarna i signoff-bonusen….som han skriver där…
Då kan det handla om en rejäl tung summa som Leksand kommer behöva betala för att få honom till start i match1 i SHL. Annars måste han hålla sig ute från landet i 6månader.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Det borde man ju då löst så han är spelklar och kan vara med på försäsongen. Annars hade det kommunicerats.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Lillgud skrev: tis 16 apr 2024, 17:32 Känns som ett `lätt val´ vilken av de båda klubbarna som har gjort den bästa rekryteringen….

Olle Alsing 28år , 29år , 30år i HV71

Mat Caito 31år , 32år , 33år , 34år i Leksand
Inte alls så lätt.
Men hur mycket det än tar emot så är jag benägen att till viss del hålla med.

På inget sätt baserat på ålder, har man motivation (är barnfri) så spelar 28 eller 36 ingen roll utan min motivering är att Alsing är en större offensiv kraft och har rappare skridskoåkning. I övrigt är de rätt likvärdiga.

Däremot kommer Cairo lyckas bättre i Leksand än Alsing i HV och vice versa om det varit tvärtom.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Ullvi, typ »

Lillgud skrev: tis 16 apr 2024, 17:18 Kollar man på namnen under denna säsong…
Vid ca 33års ålder…..

Jon Knuts 33år…
Martin Karlsson 33år…
Eddie Larsson 33år…
Carter Ashton 33år….
Marik Hrivik 32år…33år i Augusti….

Ingen av dessa spelare….toppar direkt i sin karriär vid 33års ålder…..
Man ser tydligt hur de tappat lite av glansen i den åldern….
Samma visa att vänta med Caito…. 2st sista åren med han kan bli riktigt jobbiga….
Fast å andra sidan. Caito känns ju ändå som en hylla över Alsing kvalitetsmässigt? Och kanske tom är billigare än 300k. Vem vet. En favorit.
Och lirade inte Gordie Howe när han var 51?
Jag är däremot betydligt mer med dig i dina hyllningar till Bixxel. Även fast jag numera hatar honom av hela mitt hjärta och önskar möggle all tänkbar olycka medelst en smutsig voodoonål.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Bild

Om vi inte åker ur och han stannar kontraktet ut - vilken unik nordamerikansk trotjänare han blir. Lika många säsonger i klubben som siffran på ryggen.
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Jjax »

Gösen skrev: tis 16 apr 2024, 18:17
Lillgud skrev: tis 16 apr 2024, 17:32 Känns som ett `lätt val´ vilken av de båda klubbarna som har gjort den bästa rekryteringen….

Olle Alsing 28år , 29år , 30år i HV71

Mat Caito 31år , 32år , 33år , 34år i Leksand
Inte alls så lätt.
Men hur mycket det än tar emot så är jag benägen att till viss del hålla med.

På inget sätt baserat på ålder, har man motivation (är barnfri) så spelar 28 eller 36 ingen roll utan min motivering är att Alsing är en större offensiv kraft och har rappare skridskoåkning. I övrigt är de rätt likvärdiga.

Däremot kommer Cairo lyckas bättre i Leksand än Alsing i HV och vice versa om det varit tvärtom.
Visst blixtrar Alsing till lite nu och då med sin skridskoåkning och snygga passningar. Men sett över en säsong på nyttakontot skulle jag säga att Caito, Kloos, Hrivik är tre av de mer tänkande spelarna vi har kvar som gör små smarta saker defensivt hela tiden men som inte river ner de största applåderna.
Så jag tror vi är vinnarna om man nu måste jämföra.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Chris »

Jjax skrev: tis 16 apr 2024, 19:41
Gösen skrev: tis 16 apr 2024, 18:17
Lillgud skrev: tis 16 apr 2024, 17:32 Känns som ett `lätt val´ vilken av de båda klubbarna som har gjort den bästa rekryteringen….

Olle Alsing 28år , 29år , 30år i HV71

Mat Caito 31år , 32år , 33år , 34år i Leksand
Inte alls så lätt.
Men hur mycket det än tar emot så är jag benägen att till viss del hålla med.

På inget sätt baserat på ålder, har man motivation (är barnfri) så spelar 28 eller 36 ingen roll utan min motivering är att Alsing är en större offensiv kraft och har rappare skridskoåkning. I övrigt är de rätt likvärdiga.

Däremot kommer Cairo lyckas bättre i Leksand än Alsing i HV och vice versa om det varit tvärtom.
Visst blixtrar Alsing till lite nu och då med sin skridskoåkning och snygga passningar. Men sett över en säsong på nyttakontot skulle jag säga att Caito, Kloos, Hrivik är tre av de mer tänkande spelarna vi har kvar som gör små smarta saker defensivt hela tiden men som inte river ner de största applåderna.
Så jag tror vi är vinnarna om man nu måste jämföra.
Håller helt med, 38 är väldigt fin på skridskorna (framförallt väldigt snabb) men inte stark i egen zon och slår en hel del blindpass, 8 är inte heller en gud I egen zon, verkligen inte lika snabb, men mycket bättre passningsspelare, och även bättre offensivt..
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Sen har faktiskt Caitos gamla kontraktslängd en liten betydelse med….

Om spanar lite….för att ligga nära sanningen….
Jag helt säker på att Caito allafall satt på en sign off bonus…
(Han med det inlägget är på rätt spår)

Det var på 2år….hans gamla kontrakt.
Så han kan då under dessa 2år med `detta upplägg´…
Haft en lägre SHL månadslön som han tagit ut…
För att undvika skatta bort så mycket av pengarna…
Och då handlar det om ett miljonbelopp han kan sen nu kvitterat ut i sin sign off bonus….

Kollar man Caitos siffra hos skattemyndigheten….

1 064 800 kr / 12månaders kontrakt = Plockat ut i månadslön under sina 2 senaste år i Leksand 88.700kr

Alternativt….beroende på hur hans kontrakt med månader vart skriven…

1 064 800 / 9månaders kontrakt = Då kan plockat ut i månadslön under sina 2 senaste år i Leksand 118.300kr

Båda summorna stämmer lite överens med att vid en sign-on eller sign-of bonus…eller båda.
Skall spelaren ändå utöver det ha en marknadsmässig SHL lön på ca 100.000-110.000kr.
(Man får nämligen inte sätta månadslönen för låg)

Jag skulle tippa på att Caito därför har 9månaders kontrakt…
Det stämmer lite bättre och det brukar va vanligast med transatlanterna…

Så 118.300kr är nog nära summan vad Caito plockat ut i sin månadslön och skattat för….

Gösen har sen tolkat det som att Caito låg i spannet 200.000-250.000kr i lön i Leksand
Lillgud hade en tolkning på att Caito låg i spannet 175.000-220.000kr i lön i Leksand.

250.000-175.000 = 75.000krs diff….
Sök oss mot mitten….
75.000/2 =37.500kr

Ta då 175.000kr + 37.500kr = 212.500kr

Då är vi inne i marginalen där han skall ligga oavsett….
Gösens tolkning minst 200.000kr i lön på Caito…
Lillguds tolkning max 220.000 i lön på Caito…
(Båda träffar då med rätt i sitt spann)

Så säg att Caitos lön de senaste 2åren har varit `egentligen´ = 212.500kr

Men han har kvitterat ut….
118.300kr….

Då tar vi 212.500 - 118.300 = Då landar vi på 94.200kr….

Sen måste vi ta 94.200 * 18 =
(Siffran 18 kommer från 9månader + 9månader han haft 2års kontrakt)

Då landar vi på summan 1.695.600kr som Matt Caito har i Sign-off…

Och nu är jag helt säker på att Matt Caito faktiskt haft en sign off….

Man skall med komma ihåg att transatlanterna som regel alltid vill ha sin summa i sign-on eller sign-off eller en kombination att man får båda.

När Caito kom första gången till oss… Då lär han fått sin summa i sign-on som är det vanligaste att man får.

Dock när sen Caito förlängde sitt kontrakt….(med 2 nya år)
Så gjorde han det mitt under pågående säsong…
Vilket gjorde det helt omöjligt för honom att kunna sätta summan i sign-on…
Han får inte ens befinna sig i landet Sverige och redan ha en anställning här…..
Han kan inte få en summa då vid påskrivning av nytt kontrakt.

Däremot kunde de då skriva en sign-off i det nya kontraktet…
Eftersom de pengarna då faller ut och sätts in på hans konto när han lämnat landet.

Och där är vi då nu….
Så vi har en summa på då ca 1.695.600kr som en skatteavgift behöver betalas in på för att Caito skall kunna återvända inom 6månader…. (Den summan är betald 15% på i sign-off skatt bara)

Och det känns väll inte ens lagligt eller ens teoretiskt möjligt….att Caito så här i efterhand skulle kunna avsäga sig denna sign-off bonusen…. (Om han nu inte lämnat Sverige än)
Och istället baka in dessa 1.695.600kr när hans NÄSTA kontrakt med Leksand går ut om 4år….

Vanliga skatten i Leksands kommun ligger på 33,45%….

Men det tillkommer något mer här i straffavgift är då känslan….
Man kan inte bara blåsa kommunen på 2års månads skatteförluster…..
Och sen betala in hela skatte summan i efterhand….för att man har ändrat sig….
Vi vill inte nu betala bara de 15% i skatt…..utan vi har ändrat oss…
Nu vill vi gladeligen betala in hela skattessumman på 33,45%
Men det handlar även nu om ränta , och tex kanske straffränta på pengar som skulle tickat in månadsvis sen 2år tillbaka i tiden tills nu… Så oavsett om Leksand/Caito tyckte de gjorde ett bra upplägg för 2år sen…
Kommer detta kosta nu mer i slutändan i skatte avgifter än vad det hade gjort om han haft ut sin månadslön på 212.500kr från start….

Sen vet inte men på summan som dragits tidigare…när det bara dragits på 118.300kr och nu skulle dragits på en högre månadslön 212.500kr… Där kanske han också skulle legat i en annan intervall… Riktigt högavlönade kan väll ibland dras mer skatt för än en vanlig arbetare tex.
Eller det kanske helt borttaget..
Senast redigerad av Lillgud den tis 16 apr 2024, 20:33, redigerad totalt 7 gånger.
Gurkan13
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 06 apr 2024, 11:42

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gurkan13 »

Jag måste säga att Matt Caito är en av mina absoluta favoritspelare så länge jag följt LIF.
Sjukt skicklig hockeyspelare och en toppback i SHL över tid. Det är nog ingen slump att hans främsta backkollegor Själin och Lindholm lämnat för större äventyr… Dessutom verkar han vara en toppenkille utanför isen.
När Zacke lägger av tror jag Caito kan ligga bra till för att ta över kaptensbindeln.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Men ingen är oersättlig och Alsing har vi antagligen redan ersatt. AJ kommer ta ett kliv till nästa säsong, fylld av erfarenhet och rutin. Med lite smartness blir han en uppdaterad Alsing. Skulle han mot all förhandsinformation ändå lämna har vi Lagerberg som visar upp fina offensiva kvaliteter och har fått rutin från HA. Att hans nivå räcker i SHL visade han i den matchen han spelade strax innan slutspelet drog igång där han kanske till och med var bäst på plan.

Det blir väl två finnar in för full backbesättning.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.