Silly season 24/25

Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Alsing 230.000kr i HV71

Caito 212.500kr i Leksand

Inte så mycket som skiljer….
Lägg till nu sen alla extra avgifter Leksand kommer få betala för Caito i efterhand.
För att få honom till spel i match1…
De pengarna hade vi inte behövt betalat om han lämnat…

Har TJ sen gett Caito lika lön som tidigare….
Har verkligen svårt att se vad vi tjänar på Caito före Alsing…

Så vi behöver nog en lönesänkning på Caito…
Annars med facit i hand… Hade Alsing även vart billigare….

Sen är Caito vår överlägset sämste defensive back….
Alsing är faktiskt klasser bättre defensivt…
Tack vare sin skridskoåkning han parerar upp så mycket…

Medans paret Caito-Själin…är bland det mest farliga och svaga backparet vi haft defensivt ihop….
Det finns faktiskt en anledning varför de placerat Lindholm bredvid Caito…
Caito behöver stöttning bakåt….han är faktiskt ganska vek och svag i egen zon när vi försvarar oss.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Stjärnan »

Bra och viktigt med Caito. Vi behövde det där efter att ha tappar två tunga pjäser.
En back bör hålla lite längre än en forward och 34-35 år är jag inte jättebesviken över.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Att O. Alsing lämnar kan ha med tajmingen att göra. Kanske ville han inte skriva nytt tidigare i vintras i hopp om kontrakt i Schweiz, och då gick T. Johansson vidare och gjorde klart med A. Rindell. Fullt förståeligt då alternativet hade kunnat bli att vi stod utan både Alsing och dennes ersättare.

Jag förutsätter att Johansson/Carnbro har analysen klar för sig vem av M. Caito/O. Alsing som är bäst defensivt, och att den analysen sträcker sig längre än "Alsing har bättre skridskoåkning".

Jag tror att A. Rindell kommer att kunna ersätta O. Alsing, och detta till en mindre kostnad än 230 kSEK/månad.
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Jjax »

Lillgud skrev: tis 16 apr 2024, 20:46 Alsing 230.000kr i HV71

Caito 212.500kr i Leksand

Inte så mycket som skiljer….
Lägg till nu sen alla extra avgifter Leksand kommer få betala för Caito i efterhand.
För att få honom till spel i match1…
De pengarna hade vi inte behövt betalat om han lämnat…

Har TJ sen gett Caito lika lön som tidigare….
Har verkligen svårt att se vad vi tjänar på Caito före Alsing…

Så vi behöver nog en lönesänkning på Caito…
Annars med facit i hand… Hade Alsing även vart billigare….

Sen är Caito vår överlägset sämste defensive back….
Alsing är faktiskt klasser bättre defensivt…
Tack vare sin skridskoåkning han parerar upp så mycket…

Medans paret Caito-Själin…är bland det mest farliga och svaga backparet vi haft defensivt ihop….
Det finns faktiskt en anledning varför de placerat Lindholm bredvid Caito…
Caito behöver stöttning bakåt….han är faktiskt ganska vek och svag i egen zon när vi försvarar oss.
Jo tjena!
Men det är förstått att du inte gillar Caito och att Tjomme aldrig tar ett bra beslut.
Men i min bok är Caito helt enkelt en bättre och framför allt jämnare back.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 988
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Mats_ume »

Lillgud skrev: tis 16 apr 2024, 20:17 Sen har faktiskt Caitos gamla kontraktslängd en liten betydelse med….

Om spanar lite….för att ligga nära sanningen….
Jag helt säker på att Caito allafall satt på en sign off bonus…
(Han med det inlägget är på rätt spår)

Det var på 2år….hans gamla kontrakt.
Så han kan då under dessa 2år med `detta upplägg´…
Haft en lägre SHL månadslön som han tagit ut…
För att undvika skatta bort så mycket av pengarna…
Och då handlar det om ett miljonbelopp han kan sen nu kvitterat ut i sin sign off bonus….

Kollar man Caitos siffra hos skattemyndigheten….

1 064 800 kr / 12månaders kontrakt = Plockat ut i månadslön under sina 2 senaste år i Leksand 88.700kr

Alternativt….beroende på hur hans kontrakt med månader vart skriven…

1 064 800 / 9månaders kontrakt = Då kan plockat ut i månadslön under sina 2 senaste år i Leksand 118.300kr

Båda summorna stämmer lite överens med att vid en sign-on eller sign-of bonus…eller båda.
Skall spelaren ändå utöver det ha en marknadsmässig SHL lön på ca 100.000-110.000kr.
(Man får nämligen inte sätta månadslönen för låg)

Jag skulle tippa på att Caito därför har 9månaders kontrakt…
Det stämmer lite bättre och det brukar va vanligast med transatlanterna…

Så 118.300kr är nog nära summan vad Caito plockat ut i sin månadslön och skattat för….

Gösen har sen tolkat det som att Caito låg i spannet 200.000-250.000kr i lön i Leksand
Lillgud hade en tolkning på att Caito låg i spannet 175.000-220.000kr i lön i Leksand.

250.000-175.000 = 75.000krs diff….
Sök oss mot mitten….
75.000/2 =37.500kr

Ta då 175.000kr + 37.500kr = 212.500kr

Då är vi inne i marginalen där han skall ligga oavsett….
Gösens tolkning minst 200.000kr i lön på Caito…
Lillguds tolkning max 220.000 i lön på Caito…
(Båda träffar då med rätt i sitt spann)

Så säg att Caitos lön de senaste 2åren har varit `egentligen´ = 212.500kr

Men han har kvitterat ut….
118.300kr….

Då tar vi 212.500 - 118.300 = Då landar vi på 94.200kr….

Sen måste vi ta 94.200 * 18 =
(Siffran 18 kommer från 9månader + 9månader han haft 2års kontrakt)

Då landar vi på summan 1.695.600kr som Matt Caito har i Sign-off…

Och nu är jag helt säker på att Matt Caito faktiskt haft en sign off….

Man skall med komma ihåg att transatlanterna som regel alltid vill ha sin summa i sign-on eller sign-off eller en kombination att man får båda.

När Caito kom första gången till oss… Då lär han fått sin summa i sign-on som är det vanligaste att man får.

Dock när sen Caito förlängde sitt kontrakt….(med 2 nya år)
Så gjorde han det mitt under pågående säsong…
Vilket gjorde det helt omöjligt för honom att kunna sätta summan i sign-on…
Han får inte ens befinna sig i landet Sverige och redan ha en anställning här…..
Han kan inte få en summa då vid påskrivning av nytt kontrakt.

Däremot kunde de då skriva en sign-off i det nya kontraktet…
Eftersom de pengarna då faller ut och sätts in på hans konto när han lämnat landet.

Och där är vi då nu….
Så vi har en summa på då ca 1.695.600kr som en skatteavgift behöver betalas in på för att Caito skall kunna återvända inom 6månader…. (Den summan är betald 15% på i sign-off skatt bara)

Och det känns väll inte ens lagligt eller ens teoretiskt möjligt….att Caito så här i efterhand skulle kunna avsäga sig denna sign-off bonusen…. (Om han nu inte lämnat Sverige än)
Och istället baka in dessa 1.695.600kr när hans NÄSTA kontrakt med Leksand går ut om 4år….

Vanliga skatten i Leksands kommun ligger på 33,45%….

Men det tillkommer något mer här i straffavgift är då känslan….
Man kan inte bara blåsa kommunen på 2års månads skatteförluster…..
Och sen betala in hela skatte summan i efterhand….för att man har ändrat sig….
Vi vill inte nu betala bara de 15% i skatt…..utan vi har ändrat oss…
Nu vill vi gladeligen betala in hela skattessumman på 33,45%
Men det handlar även nu om ränta , och tex kanske straffränta på pengar som skulle tickat in månadsvis sen 2år tillbaka i tiden tills nu… Så oavsett om Leksand/Caito tyckte de gjorde ett bra upplägg för 2år sen…
Kommer detta kosta nu mer i slutändan i skatte avgifter än vad det hade gjort om han haft ut sin månadslön på 212.500kr från start….

Sen vet inte men på summan som dragits tidigare…när det bara dragits på 118.300kr och nu skulle dragits på en högre månadslön 212.500kr… Där kanske han också skulle legat i en annan intervall… Riktigt högavlönade kan väll ibland dras mer skatt för än en vanlig arbetare tex.
Eller det kanske helt borttaget..
If you are on a 12-month (gross) contract, similar to a Swedish player, you have the possibility to take part
in a third pension. For this pension, you can split your contract value into salary and SEB Private Pension.
This SEB Pension is a way to defer income until retirement from hockey. Some details of SEB pension include:
https://sico.nu/media/Import-Player-Inf ... n-Pack.pdf

Summa summarum: Det är helt meningslöst att kika på deklarerad inkomst för att göra sig en bedömning av kontraktsstorlek.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Aggeman »

Jag tror att förlängningen med Caito kommer vara mycket viktig de kommande säsongerna. Även om hans säsong har kantats av höga toppar och djupa dalar finns det både offensiv och defensiv skicklighet i spelet. Han är en spelartyp som klarar av att spela mycket under långa perioder, och man får hoppas att han med åren blir klokare i sitt beslutsfattande och stundtals spelar mer lågrisk i egen zon, samtidigt som han fortsätter att ha en offensiv uppsida.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

I slutändan kanske det handlade om vem som ville vara i Leksand mest. En nog så viktig parameter. Inte för att jag tror att valet någonsin varit antingen Caito eller Alsing men ändå. Det finns såklart väldigt många aspekter att väga in , betydligt fler än vi ser, och fyra år borgar för att vi gillar Caito. Och att Caito gillar oss. Han är en del av stommen vi bygger vidare på.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Ullvi, typ »

En parameter är märkligt nog inte nämnd här.
Caito är högerskytt, vilka är betydligt mer eftertraktade och svårhittade. Tjomme har haft problem att hitta rightare av hög klass.
Fred Nilsson är en som värvats. Och nu också Rindell.
Tjomme är antagligen något mindre benägen att betala toptop-dollars för en back-leftare.
PellePaltnacke
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:52

Re: Silly season 24/25

Inlägg av PellePaltnacke »

Vad glad jag blev av att läsa om Caitos förlängning.
Visst hade han en lite mer ojämn säsong än vi är van vid, men enligt mig så får i Caito vissa egenskaper som snudd på är oersättliga.
Tycker att det Caito saknar i styrka och pondus á-la Lindholm vägs upp med en smartness och skicklighet som inte ersätter Lindholm men som är nog så viktiga egenskaper.
Tycker också han har en skicklighet i uppspelen med passningar som väger över tex Olle Alsings skicklighet på rören. Framförallt så anser jag att Caitos prestation både varit högre och jämnare än Alsing över de två säsonger de spelat ihop.

Tror inte heller det är en slump att den backkollega som fått förmånen att spela med Caito alltid tagit kliv och utvecklats till en bättre spelare än förväntan. Även om förväntan ibland varit väldigt hög.
Därför kan jag tycka att det känns spännande att tänka att Joonas Lyytinen ev blir den som får spela bredvid vår #8 kommande säsong. Håller sig våra backar skadefria (vilket kanske är den största risken på förhand...) under kommande säsong så kan det ju kanske visa sig att vi gjort ett kap på backsidan.

Minns hur det lät för ett år sedan, och även precis i början på säsongen. Vi skulle bli så otroligt mycket sämre jämfört med tidigare och lika bra att ställa in sig på kval från start.
Nu är visserligen marginalerna små och är inget som är garanterat från första nedsläpp hur säsongen kommer utveckla sig. Men personligen försöker jag se glaset som halvfullt snarare än halvtomt. Tror och hoppas vi kan få en riktigt fin säsong nästa år.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Silly season 24/25

Inlägg av CMB »

Caito har visat att han kan vara riktigt bra. Ibland i alla fall, så får hoppas att han håller hög nivå mer konsekvent. Men Alsings lägsta nivå är högre än Caitos. Alsings högsta nivå är klart högre än Caitos. Alsing var som bäst när han skulle vara som bäst. Caito däremot var så dålig under slutspelet att jag nästan hade bänkat honom.

Om hv hjälper Alsing att lyfta fram sin offensiv så har de gjort en kanonvärvning.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Mats Ume…

I exemplet handlar det bara om att se så många olika pusselbitar som möjligt…
För att få lite överblick och komma fram till det mest troliga logiska svaret….så nära sanningen som möjligt…

Och i mina ögon är jag helt övertygad om att det stämmer att Caito hade en sign-off summa.
Och det är det i sig som är det intressanta.
Sen kan man dock slira på själva den siffran lite 1.695.600… (sign-off summan)
Känslan är väll att den skulle kunna vara tex mer symboliskt jämn 1,5mille eller 2mille.
Men jag är övertygad om att så är fallet att han caschar ut en summa i samma veva som han anländer hem till USA.

Men vi får ju anta att Caito ändå är redo till omgång1 och att Leksand löst det.
Genom att betalt in mellanskillnaden i uteblivna skatteavgifter.
Annars lär vi väll bli informerade förr eller senare…..om han skulle behöva stå över i några inledande matcher.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Det är ju annars vanligt att nordamerikanska spelare skriver sina avtal i USD, vilket i M. Caitos fall skulle förklara de specifika summorna i SEK.
Wibbe
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:41

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wibbe »

Lillgud skrev: ons 17 apr 2024, 15:39 Mats Ume…

I exemplet handlar det bara om att se så många olika pusselbitar som möjligt…
För att få lite överblick och komma fram till det mest troliga logiska svaret….så nära sanningen som möjligt…

Och i mina ögon är jag helt övertygad om att det stämmer att Caito hade en sign-off summa.
Och det är det i sig som är det intressanta.
Sen kan man dock slira på själva den siffran lite 1.695.600… (sign-off summan)
Känslan är väll att den skulle kunna vara tex mer symboliskt jämn 1,5mille eller 2mille.
Men jag är övertygad om att så är fallet att han caschar ut en summa i samma veva som han anländer hem till USA.

Men vi får ju anta att Caito ändå är redo till omgång1 och att Leksand löst det.
Genom att betalt in mellanskillnaden i uteblivna skatteavgifter.
Annars lär vi väll bli informerade förr eller senare…..om han skulle behöva stå över i några inledande matcher.
Det kan ju också vara så att det nya kontraktet ärver en eventuell sign-off som istället ska betalas ut efter det nya kontraktet. Ser inga problem med detta så länge LIF håller koll på det och inte får likviditetsproblem när det sen ska betalas ut.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Stjärnan »

Ett L i väl. Kom igen nu…
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Stjärnan skrev: ons 17 apr 2024, 22:28 Ett L i väl. Kom igen nu…
https://svenska.se/saol/?sok=v%C3%A4ll&pz=6
väll substantiv ~en ~ar
• ställe för hop­fogning genom vällning
Bild