Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Ludde »

Verkar inte bättre än att dom granskat falang Tobbe Olsson. Kanske därför Superstars skickar ut mer info än någonsin via e-post och Hrivik tröjan helt plötsligt kom upp till ytan.

Kan räkna upp en handfull människor som dragit enorm nytta av Leksands IF för sin egna personliga vinning och ingen av dom heter Bertil Daniels eller Sven Rosén.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Aggeman »

Intervjuer gjordes med individer från den tilltänkta styrelsen där det beskrev att de utsattes för hot och hat. Tobbe representerar oppositionen.

Rapporten om värdegrund de tar upp i början kanske är där för att göra ”granskningen” fylligare, men några exempel som de tar upp är tyvärr vardagsmat i arenor runt om i Sverige. Inget kändes direkt relevant i styrelsehärvan. De ser ut att vilja framhålla att hela föreningen är genomrutten.

Hedbom gör som vanligt ett proffsigt och förtroendegivande intryck.

Nu fick vi även reda på att det hade kastats ut okvädningsord från publiken på mötet, vilket Emils uttalande efter sammanträdet på mötet vittnade om. Det är som vanligt enskilda idioter som får rubrikerna.
Användarens profilbild
HIPS
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 11:16

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av HIPS »

Fullt medveten om att det är ett reportage av människor som, medvetet eller omedvetet, skapar sin vinkling och väljer vilka de låter komma till tals.

Trots att jag vet detta och som Aggeman skrev att det verkar som att de vill presentera föreningen som genomrutten, blir jag rätt beklämd. Givetvis är uttalanden från gamla valberedningen och Kajsa partsinlagor, men när Tobbe få komma till tals tycker jag att det lyser igenom vilken syn som finns på de som har andra åsikter än han och superstars.

Det är lite tugget "är man inte beredd att ta en kula, så är man fel person för jobbet" - och sånt ogillar jag å det grövsta. Olika åsikter måste få brytas mot varandra, men klarar man inte att göra det utan att gå till personangrepp (och än värre saker) tycker inte jag man har i debatten att göra.

Nu finns det säkert många som tycker att jag inte förstår hur illa det blivit med den första valberedningens förslag och att man måste bekämpa den sortens "stadgebrott" på alla tänkbara sätt. Så får man tycka, men jag kan inte ställa upp på att någon ska ta sig rätten att genom hot, hat, förlöjligande och liknande driva fram sin åsikt som den enda rätta.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: sön 21 apr 2024, 17:53 Är vinklingen pro- eller anti-upprorsmakare?

https://twitter.com/more10nho/status/17 ... GsVfw&s=19

Jag trodde nog att det skulle var upprorsmakare som känt sig påhoppade, men ovanstående talar emot.
Kom ihåg att X-inlägg måste återges - annars kan inte Gösen ta del av det.
Mårthen Bergman
@more10nho
”Professionalisera och modernisera”
Tänk så svårt det kan vara med stavningen även för SVT-anställda ibland.
”Bryta mot stadgarna och kringgå föreningsdemokratin” tror jag den korrekta stavningen är.
Anders 🇮🇱🇺🇦 @AndersSavsjo · 17h
Många fel gjordes (försökte) men hoten och tillmälen var inte ok. Annars gillar jag att det stods upp för att försvara stadgarna.
Mårthen Bergman
@more10nho
Klart hot inte är okej. Undrar dock vad det skedde för hot och vilken utredning som visat på det?
Anders 🇮🇱🇺🇦 @AndersSavsjo · 15h
Alla inblandade vet att vissa vräkte ur sig skit. Inte alla, inte de flesta, men några.
Mårthen Bergman @more10nho · 15h
Absolut, men hot?
Anders 🇮🇱🇺🇦 @AndersSavsjo · 15h
Förekom, alla vet.
Mårthen Bergman @more10nho · 15h
Visa ett enda bevis på det så tror jag på det
Mårthen Bergman @more10nho · 15h
Eller nån anmälan
Kajsa och de andra UPPLEVDE situationen som hotfull. Räcker inte det?

* * *
Jennie @holfvan · 2h
Du jämför alltså ett arbete i en idrottsförening med att vara militär och kriga för sitt land? Nej
@Tobbelexus
nu är du rejält ute och cyklar. Det är idrott vi pratar om, inte en krigszon! 🤦🏼‍♀️
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... -samma-sak
Torbjörn Olsson
@Tobbelexus
Jennie, som vanligt så är det som sägs och visas på TV hela sanningen va?
Det är klippt i sammanhang som ska göra det mer dramatiskt så klart.
Min jämförelse är inte armen med föreningsarbete, utan mer att du vet vad som väntar då du söker dig till ett uppdrag...
Det togs bort...
Torbjörn Olsson @Tobbelexus · 1h
Söker du till armen vet du att du kan bli både sårad och dödad i strid, ändå säker folk. Tackar man ja till ett förtroendeuppdrag i offentlig verksamhet, vet man att folk kan tycka och tänka om det man säger och gör, har man problem med det, bör man inte sätta sig i situationen.
Torbjörn Olsson @Tobbelexus · 1h
Det är min poäng, och allt vad som sägs i intervjun och hur har jag inspelat, varför, jo för att jag visste att det alltid klipps som man vill få det att passa sin vinkling. Vad vinkeln är här är väldigt uppenbar!
Du kan få lyssna på hela intervjun om du vill...
Torbjörn Olsson @Tobbelexus · 1h
Så kanske du inte tycker jag är så hemsk som detta inslag vill få mig och alla supportrar till Leksands IF att framstå...
Jennie @holfvan · 34m
Fast nej. Bara att du nämner ”armé” och ”döda” i samma sammanhang med ett arbete i en idrottsförening, vilket du fortsätter göra i ditt svar till mig, gör att du helt missar det orimliga.
Jennie @holfvan · 35m
Vi lever i en tid där krig aldrig varit så nära inpå och det är otroligt respektlöst mot de som faktiskt lever i detta idag. Krig pågår. Men inte på Tegera Arena. Där spelas hockey. En sport.
Torbjörn Olsson
@Tobbelexus · 10m
Ok då vet jag!
Emil Nilsén 🪕 @Dalastark · 6m
Fast Jennie det är ju inte det han säger. Han säger att det alltid finns risker med alla uppdrag - men ändå söker sig folk dit.
Krille
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 22:02

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Krille »

Jag har väldigt svårt att förstå att han sitter kvar i superstars. Backas han verkligen av medlemmarna eller är det bara tradition?
Användarens profilbild
HIPS
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 11:16

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av HIPS »

Sniper skrev: mån 22 apr 2024, 12:06
Kom ihåg att X-inlägg måste återges - annars kan inte Gösen ta del av det.
Gäller mig också :) så tack för det Sniper!
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av bjernagris »

Utan att ta ställning i grundfrågan - jag är för dåligt insatt - undrar jag om det är positivt att denna dokumentär släpps och gräver upp gammalt groll. Hur skulle föreningen påverkas av ytterligare en sommar av konflikter? Oaktat vem som sade och gjorde vad förra sommaren, vore det bättre om Leksands IF fick lugn och ro?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Det enda jag bryr mig om är att ha en ledning som ger Tjomme de förutsättningar han vill ha. Jag vet ju att han till sist förlängde senast för att han upplevde att han skulle få de förutsättningarna (rätt folk att arbeta med och ekonomiska förutsättningar att behålla eller ibland ta in spelare som kostar). Kajsa, Brummer och de andra såg ut att vara en bra ledning i det avseendet - därför hade de mitt stöd. Är tämligen säker på, bland mycket annat, att det första de gjort inte hade varit att komma på kant med POE.

2024-25 är Thomas Johanssons sista på kontraktet. Blir han kvar? Kommer han uppleva att han ges förutsättningar?
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av CMB »

Bra att det är hockeyn och inte privata värdegrundskvarnar som är fokus för LIF.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

- Varifrån kom ens det här med värdegrund i detta sammanhang? Kan inte påminna mig att jag hörde någonting om det förra sommaren. Jag ba' när jag såg dokumentären https://www.youtube.com/watch?v=Pdk3KEGIibw&t=45s
- Varifrån kom den gräsliga bilden till vänster? Den vet jag med bestämdhet att jag aldrig sett.

Bild
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... e-inte-det

- Jag förstod aldrig varför tidigare ordföranden oombett förra veckan började prata om Leksand i Modo-sammanhanget nedan och ställa LIF i dålig dager. Men som av en händelse blev frågan brännande också i Leksand.
Claes Bergström @claes_bergstrom · Apr 17

Det här är absolut inte ett isolerat fall. När vi i Leksands IF gjorde en undersökning om miljön kring föreningen framkom det att det finns personer som upplever att de inte är bekväma med att röra sig i alla delar av arenan under matcher.

Bild
https://www.expressen.se/sport/hockey/t ... vara-tyst/
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

Det skulle utantvivelslöst behövas lite nytt blod i Superstars. Kanske Kajsa som ordförande och Sakarias som klubbchef?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Wittgenstein »

Jag har inte sett dokumentären än, så kanske borde jag hålla tyst. Men om man i dagens mediaklimat, och med en riklig följarskara, börjar peka finger så borde man inse att mindre nogräknade krafter som följer en i hasorna kommer eldas igång. Men precis som bland politikens populister så är dessa människor så klart snabba med att påpeka att de minsann inte kan rå för svansens viftande.

Glad iaf att Färjan finns, hade jag bara läst på X så hade jag nästan tappat hoppet om vår supporterskara.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Mats_ume »

Wittgenstein skrev: mån 22 apr 2024, 20:51 Jag har inte sett dokumentären än, så kanske borde jag hålla tyst. Men om man i dagens mediaklimat, och med en riklig följarskara, börjar peka finger så borde man inse att mindre nogräknade krafter som följer en i hasorna kommer eldas igång. Men precis som bland politikens populister så är dessa människor så klart snabba med att påpeka att de minsann inte kan rå för svansens viftande.

Glad iaf att Färjan finns, hade jag bara läst på X så hade jag nästan tappat hoppet om vår supporterskara.
Du får pressa dig igenom dessa 16-17 minuter :-B
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

På 70-talet var "hatet i Leksand" något positivt. Spelarna hatade att förlora. Det gjorde de säkert senare också, i skiftande grad. Ända fram till idag.

Det kan bli vår slogan: Hatet i Leksand - vi hatar att förlora
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

När det gäller det andra hatet skulle mycket vara avhjälpt om Tobbe Olsson och Mats Ekelund avgick/avsattes. Tobbe för att man får ett intryck av att han faktiskt älskar det här, och Ekelund för att han står i vägen för POE:s spelarsponsrande.