Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Niklas Niva Sjökvist
@NiklasNiva
Nu får det fan vara nog. Jag tar bladet från munnen i en lång krönika. Läs mer än gärna om de mörka krafterna i kulisserna, hur grova hot saknas i rapporten LIF beställt och vilka som egentligen står för tystnadskulturen i Leksand.
https://twitter.com/NiklasNiva/status/1 ... 8339666298
Handlarn @didrokedge87 · 1h
Jag förstår fortfarande inte vad det här handlar om. Det är ord om mörka krafter som på ena eller andra sätter sitt egna framför klubbens bästa.
Önskar en öppen och transparant dialog mellan dessa motparter för klubbens bästa. Den här pajkastningen leder ingen vart...
Niklas Niva Sjökvist @NiklasNiva · 59m
Kan tyvärr inte skriva så mycket tydligare utan att namnge folk och då blir jag garanterat anmäld. Det är så klimatet är tyvärr. Men ja, jag håller med dig om att nivån är för låg, jävla pajkastning. Men när vi utsätts för påhopp och smutskastningskampanjer behöver jag svara.
Niklas Niva Sjökvist @NiklasNiva · 58m
Jag kan inte i min roll som ordförande stillasittande se på när andra personer systematiskt baktalar Superstars och gör allt för att ta heder och ära av oss, för att det gynnar deras egenintressen. Det når en gräns där jag måste stå upp för det som är rätt och riktigt.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

Klassiskt att de tror att hela världen gått samman i en konspiration mot dem. Gissar att den som lagt fram en ide om program till SVT fått sina fötter rejält trampade på. I övrigt är det nog inte så mycket egenintresse utan snarare LIFs välmående som ligger på de flestas agenda. Superstars har blivit den där sjukt överbetalda målgöraren vi värvade för några år sedan som nu tror han är oumbärlig trots att han bara gör mål i öppna lägen nån gång ibland, en spelare som tror han är större än klubben och börjar ställa krav på vilka han ska spela med och vilka tider som passar honom bäst att träna. Dags att riva kontraktet (ny ledning) eller sätta den där chipsätande divan på hårdträning och lära honom sin plats och sina uppgifter.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Wittgenstein »

Känslan är att samma figurer representerat Superstars i sisådär 20 år nu. Borde inte den facklan lämnas vidare till en ny generation då och då? Känns lite off brand att en supporterförening med klackambitioner att drivas av 40-50 åringar.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: sön 21 apr 2024, 12:31
Wittgenstein skrev: sön 21 apr 2024, 11:50
Sniper skrev: sön 21 apr 2024, 11:33
Jag minns en snubbe på X som sa sig ha sökt "psykologhjälp" efter att han lämnat sin tränarroll i något av LIF:s juniorlag, alternativt damlaget. Inlägget postades för ett par år sedan, tror jag, och tränar-sejouren ägde rum ytterligare ett antal år tidigare. Om arkivet (Superstars forum) funnits kvar hade jag kunnat få fram både tweeten, namnet, årtalen och exakta laget han tränade.
Handlar det om Kjell Kruse-tiden? Genomförde inte den ledningen en rad, främst ekonomiska, reformer som mötte motstånd? Det var väl en en hel del turbulens den tiden?
Nej, något eller några år senare. Tweeten kan också ha postats så sent som förra våren, när alla möjliga tog tillfället i akt att svartmåla LIF, inspirerade av hejaklacksledarens ord om att mycket är ruttet i föreningen.
Det VAR på Kruse-tiden. För i natt var han tillbaka och berättade samma sak igen.
Niklas Niva Sjökvist reposted
Joakim Karlsson
@JacLucKar
Jag tog psykologhjälp under min tid som anställd.

Etablissemanget, tystnadskultur..

Som många andra ( som det verkar), så gav jag upp och förstod att jag bara skulle ta skada, likså min familj, det var hemskt..
3:44 AM · Apr 24, 2024
Claes Bergström @claes_bergstrom · 2h
Det är vidrigt, ska f-n inte behöva vara så! När jobbade du i föreningen?
https://www.eliteprospects.com/staff/73 ... m-karlsson

* * *
Niklas Niva Sjökvist reposted
Perssonhöör
@alicesonesson

@NiklasNiva På årsmötet körde presidiet härskarteknik och förminskning mot Torbjörn Olsson. Fd kommunalrådet Daniels kallade majoriteten rättshaverister. Det karaktärsmordet som SVT-reportaget förmedlar mot Torbjörn Olsson för tankarna till hur media behandlade Benny Fredriksson.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Aggeman »

Intressant hur ett uppdrag i U16 kan rendera i så mycket psykisk stress. Låter riktigt märkligt och olustigt.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av bjernagris »

Mot bakgrund av den beskrivningen är det kanske inte så konstigt att spelare som fostrats i Leksand senare under karriären väljer att inte representera föreningen.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: tis 23 apr 2024, 20:22
Mats_ume skrev: tis 23 apr 2024, 18:52
Torbjörn Olsson @Tobbelexus · 1h
Det är min poäng, och allt vad som sägs i intervjun och hur har jag inspelat, varför, jo för att jag visste att det alltid klipps som man vill få det att passa sin vinkling. Vad vinkeln är här är väldigt uppenbar!
Du kan få lyssna på hela intervjun om du vill...
Skulle gärna vilja ta del av materialet. Han kanske redan lagt upp det på nätet?
Darknet 02:00 i natt.

Annars kommer det säkert upp på ettleksandsif.se inom kort. Tillsammans med färska semianonyma texter som alla har en och samma persons signum.
Nej, ska vi få se den oklippta versionen måste nog någon som befinner sig på samma plattform som Tobbe Olsson fråga honom att skicka över den. Därefter förmedlar vi den via PM.

Han har nog ingen rätt att lägga ut opublicerat SVT-material offentligt.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Aggeman skrev: ons 24 apr 2024, 10:53 Intressant hur ett uppdrag i U16 kan rendera i så mycket psykisk stress. Låter riktigt märkligt och olustigt.
För övrigt kan det ju inte vara samma tystnadskultur som Superstars talar om. Bertil Daniels har knappast tyranniserat en U16-tränare.

Det är ju det här som är problemet just nu. Alla talar om olika saker. Det blir snurrigare och snurrigare.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: ons 24 apr 2024, 11:18
Sniper skrev: tis 23 apr 2024, 20:22
Mats_ume skrev: tis 23 apr 2024, 18:52

Skulle gärna vilja ta del av materialet. Han kanske redan lagt upp det på nätet?
Darknet 02:00 i natt.

Annars kommer det säkert upp på ettleksandsif.se inom kort. Tillsammans med färska semianonyma texter som alla har en och samma persons signum.
Nej, ska vi få se den oklippta versionen måste nog någon som befinner sig på samma plattform som Tobbe Olsson fråga honom att skicka över den. Därefter förmedlar vi den via PM.

Han har nog ingen rätt att lägga ut opublicerat SVT-material offentligt.
Som jag läser det så menar Tobbe nog inte SVT-filmningen utan hans egna (dolda?) inspelning av samtalet (ljud). Eller?
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Mats_ume »

CMB skrev: ons 24 apr 2024, 11:57
Sniper skrev: ons 24 apr 2024, 11:18
Sniper skrev: tis 23 apr 2024, 20:22
Darknet 02:00 i natt.

Annars kommer det säkert upp på ettleksandsif.se inom kort. Tillsammans med färska semianonyma texter som alla har en och samma persons signum.
Nej, ska vi få se den oklippta versionen måste nog någon som befinner sig på samma plattform som Tobbe Olsson fråga honom att skicka över den. Därefter förmedlar vi den via PM.

Han har nog ingen rätt att lägga ut opublicerat SVT-material offentligt.
Som jag läser det så menar Tobbe nog inte SVT-filmningen utan hans egna (dolda?) inspelning av samtalet (ljud). Eller?
Jag uppfattar också saken som att han har egeninspelat material, vilket jag tycker är helt legitimt att göra. Eftersom han säger "lyssna" så antar jag det är en ljudinspelning.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

CMB skrev: ons 24 apr 2024, 11:57
Sniper skrev: ons 24 apr 2024, 11:18
Sniper skrev: tis 23 apr 2024, 20:22
Darknet 02:00 i natt.

Annars kommer det säkert upp på ettleksandsif.se inom kort. Tillsammans med färska semianonyma texter som alla har en och samma persons signum.
Nej, ska vi få se den oklippta versionen måste nog någon som befinner sig på samma plattform som Tobbe Olsson fråga honom att skicka över den. Därefter förmedlar vi den via PM.

Han har nog ingen rätt att lägga ut opublicerat SVT-material offentligt.
Som jag läser det så menar Tobbe nog inte SVT-filmningen utan hans egna (dolda?) inspelning av samtalet (ljud). Eller?
En dold kamera eller mikrofon mot en yrkesgrupp som ibland har dold kamera eller mikrofon?

Bild

Ja, varför inte? Men själv tror jag att han krävde att få tillgång till hela materialet för att överhuvudtaget ställa upp.

* * *

På tal om sanningen:
Emil Nilsén 🪕 @Dalastark · Apr 22
Sanningen kommer alltid fram till slut.

Det gjorde den inte i det reportage som gick ut idag.
Domarfrågan
@domarfraga
Det var väl poängen. Att sanningen nu kom fram?
Emil Nilsén 🪕 @Dalastark · Apr 22
Man hade ju hoppats det.
Domarfrågan @domarfraga · Apr 22
Vad saknades? Genuint intresserad eftersom det finns kopplingar till domarmiljön i klubben och arenan
Emil Nilsén 🪕 @Dalastark · Apr 22
Får lov att återkomma i ämnet.
Var återkommer han? På ettleksandsif.se?

* * *

Bild
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: ons 24 apr 2024, 11:48
Aggeman skrev: ons 24 apr 2024, 10:53 Intressant hur ett uppdrag i U16 kan rendera i så mycket psykisk stress. Låter riktigt märkligt och olustigt.
För övrigt kan det ju inte vara samma tystnadskultur som Superstars talar om. Bertil Daniels har knappast tyranniserat en U16-tränare.

Det är ju det här som är problemet just nu. Alla talar om olika saker. Det blir snurrigare och snurrigare.
Ja det blir en jäkla soppa. Speciellt när ingen egentligen talar klarspråk, då man verkar rädd för att koppla händelserna till personerna, och vice versa.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Wittgenstein »

Vilken soppa ändå.

Jag är supporter till hockeylaget från Leksand sen barnsben. Har dock aldrig bott eller spenderat särskilt mycket tid i bygden. Under alla dessa år har man hört att det finns någon slags gubbmaffia som hela tiden är inne och petar i verksamheten. Är det dessa som står för den så kvävande tysnadskulturen?

Jag, som supporter på distans, upplever ibland att en slags "supporterelit" via Superstars och sociala medier styr (eller iaf försöker styra) kulturen kring LIF åt ett visst håll. Kan ibland uppleva att de sätter tonen för hur en LIF-supporter ska vara och agera, och vad som är "riktigt" supporterskap. Jag tänker att dessa delvis tar tillfället i akt att få makt över själva föreningen, är jag fel ute?

Oavsett så blir jag otroligt less på gnabbet. Tappar lusten och stoltheten över att vara LIF-supporter. Hur mycket goodwill tappar inte LIF på denna uppmärksamhet? Det är ändå bara ishockey som vi talar om. Skevt att ta sig an detta som något slags krig.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Ludde »

Begreppet psykologhjälp är ju oerhört brett känner jag.

Personligen går jag i samtalsterapi varannan månad för att lära mig hantera stress och min egen osunda relation till arbete tex.

Så kortfattat så kan det ju psykologhjälp bero på allt ifrån sin egna livsstil till grov mobbing och tankar på självmord osv känner jag
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: ons 24 apr 2024, 12:27 Vilken soppa ändå.

Jag är supporter till hockeylaget från Leksand sen barnsben. Har dock aldrig bott eller spenderat särskilt mycket tid i bygden. Under alla dessa år har man hört att det finns någon slags gubbmaffia som hela tiden är inne och petar i verksamheten. Är det dessa som står för den så kvävande tysnadskulturen?

Jag, som supporter på distans, upplever ibland att en slags "supporterelit" via Superstars och sociala medier styr (eller iaf försöker styra) kulturen kring LIF åt ett visst håll. Kan ibland uppleva att de sätter tonen för hur en LIF-supporter ska vara och agera, och vad som är "riktigt" supporterskap. Jag tänker att dessa delvis tar tillfället i akt att få makt över själva föreningen, är jag fel ute?

Oavsett så blir jag otroligt less på gnabbet. Tappar lusten och stoltheten över att vara LIF-supporter. Hur mycket goodwill tappar inte LIF på denna uppmärksamhet? Det är ändå bara ishockey som vi talar om. Skevt att ta sig an detta som något slags krig.
Jag har precis samma sorts relation till Leksand som dig och när jag var yngre så såg jag upp till Superstars med Nilsén och Olsson i spetsen. Men nu blir jag mer och mer skeptisk till dem och känslan är istället att Leksand ska vara till för Superstars och inte tvärtom. Supportrarna är viktigare än föreningen och framförallt är de medlemmar och de som bestämmer så LIF ska bara vara tacksamma och göra som de vill annars tar de sin svans och skapar kaos på årsmöten. Att de sedan skyller på att det är enskilda individer som kommer med hot och som de inte har något ansvar för tycker jag är lika fel som att Trump inte hade något ansvar för stormningen av Capitolium. Man hade en väldigt hård retorik i sina argumentationer om att kraftsamla både på Lifnews och på den andra sidan som jag inte kommer ihåg vad den hette exakt (typ ettleksand eller något sånt) och piskade upp stämningen.

Sedan tycker jag det är komiskt att Olsson pratade om att man får tåla lite om man ska sitta i styrelsen i Leksand, men då får man väl vara beredd på att få lite skit själv också? Varför ens komma med uttalanden som liknelsen med försvarsmakten som varenda jävel förstår att det kommer tolkas på annat sätt än han påstår att det är menat? Fan, säg bara "Givetvis ska det inte ske personliga påhopp och det var väldigt olyckligt att tonen blev högre än den borde vara, men vi ville försvara föreningsdemokratin och stoppa en styrelse där förslagen till medlemmar inte uppfylde kraven i stadgarna".
Pain is temporary, glory is forever