Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Wittgenstein »

Spot on Wiborg! Jag skriver under på vartenda ord du skriver. Det har tagit emot lite att titta på den där dokumentären men idag tog jag ett djupt andetag och såg eländet. Förstår inte riktigt den sågning som en skribent på Falu kuriren kom med, tycker den ändå har ett ganska klart grundbudskap. Olsson klagar i sociala medier på hur han framställs, men han borde kanske funderat både ett och två varv till innan han satt sig ner framför en kamera.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Leksing i vargaland
Inlägg: 119
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 20:25

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Leksing i vargaland »

Aggeman skrev: ons 24 apr 2024, 10:53 Intressant hur ett uppdrag i U16 kan rendera i så mycket psykisk stress. Låter riktigt märkligt och olustigt.
Tränare/ansvarig i ett U16 elitlag utsätts för påtryckningar från föräldrar, samtalen kommer på lördag kväll när alkoholen börjar ta skruv och deras barn inte har fått spela i första femma och PP.
Källa på det är från en tränare ungdom/junior.
Hangovers are temporary
Drunk stories are forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: mån 22 apr 2024, 20:15 Det skulle utantvivelslöst behövas lite nytt blod i Superstars.
Undrar om det inte kommer bli så också. Man ska inte underskatta kraften i sådan här tv-produktion. Spelar ingen roll om reportaget har brister. Spelar ingen roll om man offentligt påtalar bristerna. Spelar ingen roll om man har sanningen på sin sida. Det hjälpte inte 2013 - halvsanningarna lever ännu kvar hos många - och kanske kommer det inte heller hjälpa nu. Det är inte Bertil och Olle, Statler och Waldorf, de har emot sig nu utan något massivare som slår rot hos varje ny tittare av den där videon framöver.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Stjärnan »

Varför bryr sig ens nån öht över vad som publiceras i svt?
Svt glömde jag bort när cd skivan uppfanns.
Senast redigerad av Stjärnan den ons 24 apr 2024, 19:28, redigerad totalt 1 gång.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Aggeman »

Leksing i vargaland skrev: ons 24 apr 2024, 18:12
Aggeman skrev: ons 24 apr 2024, 10:53 Intressant hur ett uppdrag i U16 kan rendera i så mycket psykisk stress. Låter riktigt märkligt och olustigt.
Tränare/ansvarig i ett U16 elitlag utsätts för påtryckningar från föräldrar, samtalen kommer på lördag kväll när alkoholen börjar ta skruv och deras barn inte har fått spela i första femma och PP.
Källa på det är från en tränare ungdom/junior.
Jo visst är jag medveten om att det kan ske mycket påtryckningar. Men att det sker till den graden att någon känner behov av psykologhjälp låter extraordinärt.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: ons 24 apr 2024, 19:27 Varför bryr sig ens nån öht över vad som publiceras i svt?
Svt glömde jag bort när cd skivan uppfanns.
Vad har du ätit ikväll? Något gott turkiskt?

Bild

;)
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Wittgenstein »

https://twitter.com/Erik_Norin/status/1 ... A2mIA&s=19

För Gösen och andra X-lösa (men visst införskaffade du ett X-konto för en tid sedan) så säger man i tweeten ovan:
Nu kommer jag in sent och lite random här. Men trots att jag håller på Mora och givetvis inte gillar Leksand så är det ju ett haveri till dokumentär? Man tar ju aldrig upp kärnan till problemet eller ifrågasätter valberedningen kring de direkta felbeslut man tar?
Ovanstående argument framförs gång på gång. Men vadå "man tar ju aldrig upp kärnan till problemet"!? Det man tar upp, och "kärnan" som är i fokus i dokumentären, är ju att det förekom hot och hat. Inte nåt annat. Jag fattar att dessa människor vill få det till att kärnan borde vara att man bröt mot stadgarna. Men det är liksom inte det som dokumentären vill belysa.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av CMB »

Stjärnan skrev: ons 24 apr 2024, 19:27 Varför bryr sig ens nån öht över vad som publiceras i svt?
Svt glömde jag bort när cd skivan uppfanns.
Jag var en stark förespråkare för att betala tv-licensen, bl a med pompösa argument som att ha journalism fri från de kommersiella krafterna. Det haveri som svt genomgått sen (antagligen redan innan) de blev skattefinansierade är horribelt sektliknande. Nu förbannar jag att jag måste vara med och betala skatt till det.

Föga förvånande att gäddan svt högg på värdegrundswobblern.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: ons 24 apr 2024, 19:27 Varför bryr sig ens nån öht över vad som publiceras i svt?
Svt glömde jag bort när cd skivan uppfanns.
Lyssnar du på CD skivor prick kl 20:00 lördagskvällar i mars?
Stjärnan skrev: lör 17 feb 2024, 18:35

Jag spår att vi kommer göra en ganska bra match i andra och tredje där illusionen är att vi äger matchen men inte gör mer än ett mål.

Men snart börjar Mello tack o lov.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: ons 24 apr 2024, 19:53 https://twitter.com/Erik_Norin/status/1 ... A2mIA&s=19

För Gösen och andra X-lösa (men visst införskaffade du ett X-konto för en tid sedan) så säger man i tweeten ovan:

När jag för fjärde gången behövde räkna prickar på tärningar (fem tärningar och tio omgångar) utan att ändå bli verifierad (Jo jag räknade rätt) så gav jag upp för gott.

Varför bry sig öht vad som publiceras på X när man kan se på SVT.

X glömde jag bort efter att ordförande Deep Throat läckte hemlig information på en bar i Växjö.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: ons 24 apr 2024, 19:57
Stjärnan skrev: ons 24 apr 2024, 19:27 Varför bryr sig ens nån öht över vad som publiceras i svt?
Svt glömde jag bort när cd skivan uppfanns.
Lyssnar du på CD skivor prick kl 20:00 lördagskvällar i mars?
Stjärnan skrev: lör 17 feb 2024, 18:35

Jag spår att vi kommer göra en ganska bra match i andra och tredje där illusionen är att vi äger matchen men inte gör mer än ett mål.

Men snart börjar Mello tack o lov.
Nej för tusan. Kl 20 en lördag i mars befann jag mig i Friends arena och såg det live. Fantastiskt!
Att hotellet var mögelskadat drar dock ner helhetsbetyget något. Samt att frugan missade totalt väskförbud som fick mig att springa en km med handväskan till förvaringen.

Men nu är det full fokus på Panthers förstås.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Aggeman »

Wittgenstein skrev: ons 24 apr 2024, 19:53 https://twitter.com/Erik_Norin/status/1 ... A2mIA&s=19

För Gösen och andra X-lösa (men visst införskaffade du ett X-konto för en tid sedan) så säger man i tweeten ovan:
Nu kommer jag in sent och lite random här. Men trots att jag håller på Mora och givetvis inte gillar Leksand så är det ju ett haveri till dokumentär? Man tar ju aldrig upp kärnan till problemet eller ifrågasätter valberedningen kring de direkta felbeslut man tar?
Ovanstående argument framförs gång på gång. Men vadå "man tar ju aldrig upp kärnan till problemet"!? Det man tar upp, och "kärnan" som är i fokus i dokumentären, är ju att det förekom hot och hat. Inte nåt annat. Jag fattar att dessa människor vill få det till att kärnan borde vara att man bröt mot stadgarna. Men det är liksom inte det som dokumentären vill belysa.
Å andra sidan framhölls (från vissa håll) regelbrottet kring stadgarna som central i hela styrelsehärvan, därför ser jag relevans att nämna det i alla fall som en bisats. Det känns bra mycket mer relevant än att ta upp värdegrundsrapporten. Den känns lösryckt i sammanhanget och var kanske ett sätt att påvisa att "man kunde se att hatet i Leksand var påväg".
Användarens profilbild
Leksing i vargaland
Inlägg: 119
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 20:25

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Leksing i vargaland »

Aggeman skrev: ons 24 apr 2024, 19:28
Leksing i vargaland skrev: ons 24 apr 2024, 18:12
Aggeman skrev: ons 24 apr 2024, 10:53 Intressant hur ett uppdrag i U16 kan rendera i så mycket psykisk stress. Låter riktigt märkligt och olustigt.
Tränare/ansvarig i ett U16 elitlag utsätts för påtryckningar från föräldrar, samtalen kommer på lördag kväll när alkoholen börjar ta skruv och deras barn inte har fått spela i första femma och PP.
Källa på det är från en tränare ungdom/junior.
Jo visst är jag medveten om att det kan ske mycket påtryckningar. Men att det sker till den graden att någon känner behov av psykologhjälp låter extraordinärt.
2 av 3 personer idag kan inte göra lumpen och majoriteten av dessa har psykiska problem så säger det mycket om hur folk är nu för tiden, mänskligheten har inte gått framåt dom senaste 20-30 åren.
Hangovers are temporary
Drunk stories are forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: ons 24 apr 2024, 20:08
Gösen skrev: ons 24 apr 2024, 19:57
Stjärnan skrev: ons 24 apr 2024, 19:27 Varför bryr sig ens nån öht över vad som publiceras i svt?
Svt glömde jag bort när cd skivan uppfanns.
Lyssnar du på CD skivor prick kl 20:00 lördagskvällar i mars?
Stjärnan skrev: lör 17 feb 2024, 18:35

Jag spår att vi kommer göra en ganska bra match i andra och tredje där illusionen är att vi äger matchen men inte gör mer än ett mål.

Men snart börjar Mello tack o lov.
Nej för tusan. Kl 20 en lördag i mars befann jag mig i Friends arena och såg det live. Fantastiskt!
Att hotellet var mögelskadat drar dock ner helhetsbetyget något. Samt att frugan missade totalt väskförbud som fick mig att springa en km med handväskan till förvaringen.

Men nu är det full fokus på Panthers förstås.
Det här hotellet?

Bild
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

Leksing i vargaland skrev: ons 24 apr 2024, 21:50
2 av 3 personer idag kan inte göra lumpen och majoriteten av dessa har psykiska problem
Kan eller vill inte?
Psykisk ohälsa är väl bästa frikortet.
Kan inte säga att jag klandrar dem.
Kriga känns sjukt daterat. Ungefär som "drakar och demoner".
De som vill hålla på med det bör väl kanske få göra det kan en liberal människa tycka. Kanske kan de samlas i Sibirien nånstans och utöva sina intressen ifred och långt bort från oss normalt funtade. Men de som inte vill vara med ska ju såklart slippa det förstås.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.