Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: fre 26 apr 2024, 08:23
Gösen skrev: fre 26 apr 2024, 07:27 Samma retorik som företrädare för Superstars använder. Nästan lite filosofiskt likt -om ett träd faller i skogen och ingen är där, hörs det då-
-om jag slår dig på käften utan att du polisanmäler, har det då hänt-
Ja, och han säger att vissa saker som hänt är oacceptabla i en vända men sedan att inget är så allvarligt att det inte blir polisanmält. Vill han ha ett samhälle där man ska acceptera allt som inte är olagligt? God ton är förlegat? Jag har fortfarande inte sett dokumentären, men känslan är att argumenten mot den är inte att det är något fel i den egentligen utan att man vill få det till att de gjorde fel först då har man rätt att bete sig som arslen mot dem.
Och även om olagliga handlingar skett så är det ju bara en bråkdel som anmäls. Speciellt om det är svårt att påvisa konkreta bevis som faktiskt ger polisen något att gå på. Största problemet med SVTs granskning var den snäva tidsramen. Ett pilotavsnitt på 14 minuter som lämnar hela handlingen till betraktarens fantasi. Nästan som en lång teaser. Ett fördjupande program på 45-60 minuter borde verkligen inte ha varit ett problem att få ihop.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: fre 26 apr 2024, 08:31 Största problemet med SVTs granskning var den snäva tidsramen. Ett pilotavsnitt på 14 minuter som lämnar hela handlingen till betraktarens fantasi. Nästan som en lång teaser. Ett fördjupande program på 45-60 minuter borde verkligen inte ha varit ett problem att få ihop.
Det var det första jag tänkte på när CMB mitt i natten, sön 21 apr 2024, 02:39, först av alla uppmärksammade att det gjorts "dokumentär" - längden. Antiklimax-klockorna ringde.

Sedan det här med Bäckis ord "Åtta månader senare har äntligen SVT vaknat till liv". Var inte det högst medvetet, kanske ett krav från de medverkande? Inga distraktioner, ingen turbulens, mitt under säsong. Samtidigt som också SVT kände att det hade varit dålig tajming. Bättre genomslag efter spännande grundserie och slutspel.

Vår och sommar är årstiderna för sånt här i Leksand. Vi har inte mycket till silly season numera. Crazy season är nya silly.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av CMB »

Menar ni på fullaste allvar att polisen ska ägna tid åt att utreda ”fitta, hora”? Och att det ens ska vara straffbart? ”Idiot”? ”Du spelar som en kärring”?

”My way…” var väl hennes/deras krav? Kraftig slagsida på färjan just nu.
Användarens profilbild
Horndal
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33
Ort: Horndal

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Horndal »

CMB skrev: fre 26 apr 2024, 11:05 Menar ni på fullaste allvar att polisen ska ägna tid åt att utreda ”fitta, hora”? Och att det ens ska vara straffbart? ”Idiot”? ”Du spelar som en kärring”?

”My way…” var väl hennes/deras krav? Kraftig slagsida på färjan just nu.
Var det verkligen hennes krav? Det var väl snarare så att man ställde upp på det förslag som valberedningen presenterat. Några andra förslag fanns ju inte.
Fick någon av de föreslagna någonting annat presenterat för att överväga?
Svårt att säga att man ställer upp på någonting som man inte har en susning om.

Istället fick vi en valberedning ihopsatt av klubben för inbördes beundran, framröstat av årsmötet i ren panik då inget annat fanns att tillgå. Som sedan tillsatt en styrelse som har presterat vad?

Superstars skulle behöva omorganiseras. Jag har sagt det tidigare och vidhåller det. Det är på gränsen till korrupt att ha en anställd som samtidigt sitter med i styrelsen.
Och för att vara en förening vars främsta talespersoner så högljutt framhåller föreningsdemokratin, så är de klappkassa på att främja den i sin egen.
Sedan man dumpade gamla hemsidan så går inte stadgar, årsmötesprotokoll eller ens styrelsens sammansättning att finna.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

CMB skrev: fre 26 apr 2024, 11:05 Menar ni på fullaste allvar att polisen ska ägna tid åt att utreda ”fitta, hora”? Och att det ens ska vara straffbart? ”Idiot”? ”Du spelar som en kärring”?

”My way…” var väl hennes/deras krav? Kraftig slagsida på färjan just nu.
Och ett fullständigt rimligt krav.

Vem här har sagt att ovanstående ska polisanmälas? Ingen har dessutom gjort det. Ingen har heller anmält de dödshot som lämnats i brevlådor. Så det har med andra ord inte hänt med er retorik. Och kalla folk för fitta och hora är ju faktiskt helt okej så länge det inte är olagligt.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Wittgenstein »

Det man vill belysa med dokumentären är att personer som ställer upp för ett styrelseuppdrag i en idrottsförening får mottaga hat och hot som en konsekvens av detta. Samma problematik finns väl inom många supporterstarka elitföreningar där supporterfalanger på så vis skapar sig makt som egentligen inte står i relation till deras antal. Sen behöver man inte anmäla varenda litet invektiv till polisen, men det är väl ändå inte så roligt att få skit kastat på sig för att man ställer upp som kandidat? Eller måste man tåla den skiten om man tar ett uppdrag för LIF? Lycka till att få kompetenta personer framöver isf! Då blir det nog bara den lilla lokala "hjärntrusten" som får tampas vidare med uppdraget.

Angående dokumentärens omfattning så hade vi som läser här säkert gärna sett en tvåtimmarsdjupdykning med efterföljande debatt. Men jag har en viss förståelse till att det inte riktigt motsvarar den allmänna efterfrågan och alla public service skeptiker, det ligger ju lite i tiden att vara det, skulle nog gå i taket om den omfattningen skulle ägnas åt ankdammen LIF.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Horndal skrev: fre 26 apr 2024, 11:15
CMB skrev: fre 26 apr 2024, 11:05 ”My way…” var väl hennes/deras krav?
Var det verkligen hennes krav? Det var väl snarare så att man ställde upp på det förslag som valberedningen presenterat. Några andra förslag fanns ju inte.
Fick någon av de föreslagna någonting annat presenterat för att överväga?
Svårt att säga att man ställer upp på någonting som man inte har en susning om.
My way var their way alltså. Det visste motståndarfalangen om redan i maj https://lifnews.se/herrarna/lang-interv ... jsa-rosen/

Ändå:
Med bara tre dagar kvar till stämman ritades kartan om drastiskt. Då deklarerade både valberedningen och föreslagen ordförande Kajsa Rosén att de hoppar av om de förlorar omröstningen gällande den ideella styrelsen, alltså att de då ej står som tillgängliga för AB-styrelsen. Detta är i våra ögon inget annat än ren utpressning gentemot föreningens medlemmar. Det är ett cyniskt, manipulativt och oansvarigt beteende.

Det man säger är att om man inte får helt som man vill så väljer man att hoppa av och lämna föreningen vind för våg. Kom ihåg att denna utpressning kommer från personer som vid varje tillfälle som getts tydligt berättat att man bara har Leksands IF:s bästa i åtanke – och att man vill ha lugn och ro.
https://ettleksandsif.se/blog/2023/08/1 ... det-sista/
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av CMB »

Gösen skrev: fre 26 apr 2024, 11:19
CMB skrev: fre 26 apr 2024, 11:05 Menar ni på fullaste allvar att polisen ska ägna tid åt att utreda ”fitta, hora”? Och att det ens ska vara straffbart? ”Idiot”? ”Du spelar som en kärring”?

”My way…” var väl hennes/deras krav? Kraftig slagsida på färjan just nu.
Och ett fullständigt rimligt krav.

Vem här har sagt att ovanstående ska polisanmälas? Ingen har dessutom gjort det. Ingen har heller anmält de dödshot som lämnats i brevlådor. Så det har med andra ord inte hänt med er retorik. Och kalla folk för fitta och hora är ju faktiskt helt okej så länge det inte är olagligt.
Ett rimligt krav enligt vissa. Andra tycker ej så. (Jag håller mig neutral, ej kunnig eller insatt i frågan).

Jag ska plocka fram stegen så du kan komma ner från hästen. ;) HIPS inlägg och ditt följande på det talar om polisanmälan, därav frågan. Du vet mycket väl att det inte innebär att jag därmed tycker att det är ok att bete sig illa.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

Jag skrev att retoriken är att om man slår någon på käften utan att vederbörande gör en polisanmälan så har det inte hänt.

Sen kan väl jag personligen tycka att dödshot bör anmälas. Men det beror väl på den där höga hästen jag klättrat upp på.

Vill också vara tydlig med att jag inte säger att Superstars framfört några hot.

Vill också vara tydlig med (2) att det finns kålsupare på bägge sidor. Det är sen gammalt med gubbligan runt ovala bordet. Veken är avbiten och korven bränd i bägge ändar. Avgå alla!
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av CMB »

Gösen skrev: fre 26 apr 2024, 13:10 Jag skrev att retoriken är att om man slår någon på käften utan att vederbörande gör en polisanmälan så har det inte hänt.

Sen kan väl jag personligen tycka att dödshot bör anmälas. Men det beror väl på den där höga hästen jag klättrat upp på.

Vill också vara tydlig med att jag inte säger att Superstars framfört några hot.
Att du tycker dödshot bör anmälas beror inte på den höga hästen. Att du insinuerar att andra inte tycker att dödshot kan vara en anledning till polisanmälan är det däremot.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

CMB skrev: fre 26 apr 2024, 14:03
Gösen skrev: fre 26 apr 2024, 13:10 Jag skrev att retoriken är att om man slår någon på käften utan att vederbörande gör en polisanmälan så har det inte hänt.

Sen kan väl jag personligen tycka att dödshot bör anmälas. Men det beror väl på den där höga hästen jag klättrat upp på.

Vill också vara tydlig med att jag inte säger att Superstars framfört några hot.
Att du tycker dödshot bör anmälas beror inte på den höga hästen. Att du insinuerar att andra inte tycker att dödshot kan vara en anledning till polisanmälan är det däremot.
Okej.
Som att insinuera att jag tycker man bör polisanmäla när någon blir kallad idiot? 😉
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av CMB »

Gösen skrev: fre 26 apr 2024, 14:14
CMB skrev: fre 26 apr 2024, 14:03
Gösen skrev: fre 26 apr 2024, 13:10 Jag skrev att retoriken är att om man slår någon på käften utan att vederbörande gör en polisanmälan så har det inte hänt.

Sen kan väl jag personligen tycka att dödshot bör anmälas. Men det beror väl på den där höga hästen jag klättrat upp på.

Vill också vara tydlig med att jag inte säger att Superstars framfört några hot.
Att du tycker dödshot bör anmälas beror inte på den höga hästen. Att du insinuerar att andra inte tycker att dödshot kan vara en anledning till polisanmälan är det däremot.
Okej.
Som att insinuera att jag tycker man bör polisanmäla när någon blir kallad idiot? 😉
Nu hoppas jag att du inte läste det som att jag kallade dig idiot, utan att du förstod att jag tog det som exempel på huruvida det ordet skulle kunna vara en anledning till anmälan, därav frågetecknet efter. :oops:

Men om du lite subtilt kallar mig idiot så kan du sova lugnt, varken hästhuvud i sängen eller polisanmälan kommer dyka upp. :mrgreen:
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Wittgenstein »

Här på Färjan behöver vi inte blanda in polisen. Vi kan bara snabbt kalla på vakten.

Bild
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

CMB skrev: fre 26 apr 2024, 14:45
Gösen skrev: fre 26 apr 2024, 14:14
CMB skrev: fre 26 apr 2024, 14:03

Att du tycker dödshot bör anmälas beror inte på den höga hästen. Att du insinuerar att andra inte tycker att dödshot kan vara en anledning till polisanmälan är det däremot.
Okej.
Som att insinuera att jag tycker man bör polisanmäla när någon blir kallad idiot? 😉
Nu hoppas jag att du inte läste det som att jag kallade dig idiot, utan att du förstod att jag tog det som exempel på huruvida det ordet skulle kunna vara en anledning till anmälan, därav frågetecknet efter. :oops:

Men om du lite subtilt kallar mig idiot så kan du sova lugnt, varken hästhuvud i sängen eller polisanmälan kommer dyka upp. :mrgreen:
Om jag skulle anmäla någon varje gång jag blir kallad idiot skulle jag inte ha en sekund över till att skriva moraliskt högtravande inlägg från min höga häst här uppe på färjanbarrikaden.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av CMB »

Wittgenstein skrev: fre 26 apr 2024, 15:02 Här på Färjan behöver vi inte blanda in polisen. Vi kan bara snabbt kalla på vakten.

Bild
Avundsjuke dubbelmoralisten CMB hoppas att vakten inte ser smugglad häst i livbåten:

Bild

:shock: :mrgreen: