Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av CMB »

Gösen skrev: fre 03 maj 2024, 18:28
CMB skrev: fre 03 maj 2024, 18:09 CMB när han ser på båda parter:

Bild
Men gråt då :d
Ha ha :mrgreen:

Det är möjligt att Superstars är tillfälligt nöjda nu men jag anar att det inte blir ett dugg tystare:

Bild

Nej, jag sa skjut högt, inte skrik högt. :-B :YMPARTY:

Om det är så att LIF har fått sämre ekonomi pga dålig styrelse så har jag en kappa med stort vindfång jag utan tvekan eller skam drar på mig. Mot sm-guld LIF!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Att Tobbe däremot, efter en veckas sympativinnande tystnad, är ute på X och säger några väl valda till framför allt SVT - det är helt rimligt.

Den andre går ju överhuvudtaget inte att följa, hänga med på vad han pratar om, varken när han är arg eller glad. Han verkar leva i en verklighet med me, myself and I och tar för givet att alla förstår vad han menar trots att han bara sagt a.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av bjernagris »

Sniper skrev: fre 03 maj 2024, 17:07
bjernagris skrev: fre 03 maj 2024, 15:33
Gösen skrev: fre 03 maj 2024, 15:10 Sniper är Internets ständige sekreterare och inget undgår honom. Speciellt inte om man skriver på andra forum eller nyttjar sociala medier.
Jag betvivlar inte att det är samma person, undrar bara hur Sniper fick reda på det?
Jag har under tio års tid gjort ungefär samma rundvandring på olika forum, twitter-konton och kommentarsfält. Om det då under loppet av några minuter dyker upp identiska inlägg på exempelvis forum och Facebook...Ibland är jag 100 % säker direkt, ibland bara 98. I vår nya forummedlems fall erinrar jag mig att han inte ens gjorde någon hemlighet av sina olika användarnamn i Masugnen och på Superstars forum (hos oss var han länge utmärkt nyhetslänkare - snabbast av alla). I Masugnen skriver han inte ofta numera; det citerade var första på länge. Och här registerade han sig - med utropstecken och färre versaler än på Superstars forum - kort efter dokumentären släpptes.
OK. Det sitter inte helt rätt med mig att outa en anonym forummedlem, men om personen postat samma sak på andra ställen under sitt riktiga namn är det väl i gråzonen.

Jag delar gärna mina åsikter och bemöter andras men värnar även min anonymitet. Jag antar att du som moderator kan se ytterligare användaruppgifter, som t.ex. IP-adresser och mailadresser som används vid registrering. Är jag i riskzonen att bli outad den dagen vi inte håller med varandra om något?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

bjernagris skrev: fre 03 maj 2024, 19:10
Sniper skrev: fre 03 maj 2024, 17:07
bjernagris skrev: fre 03 maj 2024, 15:33 Jag betvivlar inte att det är samma person, undrar bara hur Sniper fick reda på det?
Jag har under tio års tid gjort ungefär samma rundvandring på olika forum, twitter-konton och kommentarsfält. Om det då under loppet av några minuter dyker upp identiska inlägg på exempelvis forum och Facebook...Ibland är jag 100 % säker direkt, ibland bara 98. I vår nya forummedlems fall erinrar jag mig att han inte ens gjorde någon hemlighet av sina olika användarnamn i Masugnen och på Superstars forum (hos oss var han länge utmärkt nyhetslänkare - snabbast av alla). I Masugnen skriver han inte ofta numera; det citerade var första på länge. Och här registerade han sig - med utropstecken och färre versaler än på Superstars forum - kort efter dokumentären släpptes.
OK. Det sitter inte helt rätt med mig att outa en anonym forummedlem, men om personen postat samma sak på andra ställen under sitt riktiga namn är det väl i gråzonen.

Jag delar gärna mina åsikter och bemöter andras men värnar även min anonymitet. Jag antar att du som moderator kan se ytterligare användaruppgifter, som t.ex. IP-adresser och mailadresser som används vid registrering. Är jag i riskzonen att bli outad den dagen vi inte håller med varandra om något?
Nope, jag kan inte se IP- eller mejladresser. Det kan bara administratörerna.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Jag kan förresten outa en annan användares andra användarnamn https://www.sporthoj.com/forum/members/ ... att.33565/
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 03 maj 2024, 20:05 Jag kan förresten outa en annan användares andra användarnamn https://www.sporthoj.com/forum/members/ ... att.33565/
Passa dig för mitt MC-gäng. Gös Demensers!

Förövrigt hjälper väl inte en IP adress särskilt långt om man inte jobbar på telebolaget abonnemanget bor hos? När jag söker på min står det att jag bor i Stockholm.

Frågar åt en vän.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Emil Nilsén 🪕 @Dalastark · 7h
Skulle jag bedriva personvalskampanj hade jag haft två slogans.

"Nej till allt" och "Färre myndigheter - fler JAS-plan".

Det ser ut som att den senare är den som kommer hända först.
https://www.altinget.se/artikel/utredar ... -ett-antal
https://twitter.com/Dalastark/status/17 ... 3102356955
En annan slogan kan vara: Bara för att man står först är man inte bäst
VAL TILL KOMMUNFULLMÄKTIGE
Kristdemokraterna
Du kan personrösta genom att sätta ett kryss för den kandidat du helst vill ska bli vald. Du kan
inte personrösta på fler än en eller någon annan kandidat än de som står nedan.
1. Sakarias Winberg, Tasbäck,36 år, Politiker
2. Erica Strid, Hjortnäsheden, 49 år, Företagare
3. Bengt Park, Insjön, 54 år, Företagare
4. Britt Marie Laurell, Siljansnäs, 69 år, Pensionär
5. Per Wiman, Häradsbygden, 59 år, Ekonom
6. Elina Huokko, Leksand, 19 år, Student
7. Jan Danielsen, Siljansnäs, 45 år, Butiksanställd
8. Kia Rolands, Insjön, 43 år, BHV-sköterska
9. Maths Bolmstam, Käringberget, 61 år, Driftsledare/expeditör
10. Thomas Gudmundsson, Leksand, 50 år, Entreprenör
11. Emil Nilsén, Djura, 35 år, Företagare
12. Frida Park, Insjön, 37 år, Lärare
13. Mikael Kyller, Siljansnäs, 46 år, Utredare
14. Tobias Nygårds, Siljansnäs, 32 år, Sprutlackerare
15. Johan Paulsen, Norr Bergsäng, 31 år, Läkare
16. Mirjam Ragnegård, Insjön, 32 år, Dramapedagog
17. Mikael Baggens, Leksand, 38 år, Försäljare
18. Anton Bergstrand, Leksand, 18 år, Student
19. Samuel Enqvist, Alvik, 54 år, Företagare
20. Anneli Lundell, Leksand, 46 år, Yrkeslärare
21. Niklas Niva Sjökvist, Leksand, 28 år, Informationsansvarig
22. Margareta Hegarty, Övermo, 60 år, Gymnasielärare
23. Sven Påfvels, Västanvik, 49 år, IT-tekniker
24. Margareta Jobs, Leksand, 65 år, Anhörigsamordnare
25. Lars Matsson, Siljansnäs, 46 år, Platschef
26. Carin Malm, Insjön, 56 år, Pedagogisk assistent
27. Siv Enqvist, Alvik, 55 år, Fritidspedagog
28. Hans-Olof Näs, Kråkbodarna, 57 år, Underhållstekniker
29. Regita Hedman, Insjön, 74 år, Översättare
30. Magdalena Laurell, Siljansnäs, 44 år, Företagare
31. Lars-Olov Park, Djura, 61 år, IT-pedagog
32. Kerstin Tottie, Leksand, 74 år, Pensionär
33. Åke Laurell, Siljansnäs, 69 år, Pensionär
https://wp.kristdemokraterna.se/leksand ... n-2014.pdf
Det här kan tidningen Dagen gräva i.
Niklas Niva Sjökvist @NiklasNiva · May 2
Blev uppringd av en journalist från tidningen Dagen. Han ville veta hur många medlemmar LSS hade och sen var han nöjd. När jag frågade varför sa han att han skrev om hatet i Leksand. När jag frågade mer kändes det uppenbart att han inte hade koll utan tog SVT:s ord för sanning.
https://twitter.com/NiklasNiva/status/1 ... 8429439174
Niklas Niva Sjökvist @NiklasNiva · May 2
Men ja, bara så ni vet, nu luktar det som att den kristna communityn också ska bli förd bakom ljuset och tycka att vi är fruktansvärda. 😂
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Wittgenstein »

Ojvoj, man får anta att Sakarias passar sig för att bryta mot partistadgarna, annars vet han vilka partikamrater som kommer till demokratins undsättning. Är de lika nogräknade med gud faders stadgar tro, som de goda kristdemokrater de är?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Så om vi sammanfattar: Det är inte Kajsa Rosén man ska be om ursäkt - eller åtminstone säga att man är ledsen att det blev som det blev - utan Superstars?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 03 maj 2024, 22:30 Så om vi sammanfattar: Det är inte Kajsa Rosén man ska be om ursäkt - eller åtminstone säga att man är ledsen att det blev som det blev - utan Superstars?
Ungefär så.
Hon får leken tåla men om någon säger att hot och trakasserier är dåligt om än i generella ordalag så måste hela världen be Superstars om ursäkt. För allt, precis allt, kretsar kring dem.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Uffe88 »

Wiborg skrev: fre 03 maj 2024, 14:30
Uffe88 skrev: fre 03 maj 2024, 13:43
Sniper skrev: fre 03 maj 2024, 12:03 ...Dessutom var flera av de man föreslagit till styrelse utan någon som helst koppling till Leksand. Bra med folk utifrån för att slippa ”inavel”? Ja, absolut men till en viss gräns. De ska arbeta ideellt för Leksands IF, kommer de verkligen lägga ner all tid som behövs om de inte brinner för Leksands IF? Tillåt mig tveka.
Den här meningen är både så korkad och talande på samma gång. Dessa profiler blev så stötta att en f.d. Moring skulle sitta i styrelsen och ersätta en äkta "LTJD".

Var går den "gränsen" går någostans?

Enligt klanen är kopplingen till Leksand en av de viktigaste egenskaperna för att sitta i en styrelse för professionell ishockeyförening. Det var väl just det som gjorde att föreningen höll på att gå åt helvete? Personer som brinner för föreningen och "walks the extra mile" men som helt saknar kompetens och analysförmåga för att fatta rätt beslut.


Det finns heller inte några belägg för att dessa personer inte skulla lägga ner den tiden som behövs för att representera Leksands styrelse.

Håller med skribenten att man inte ska gå utanför stadgarna, de finns där av en anledning, oerhört klantigt. Utifrån kriterina, hur hade det låtit från klanen om det varit det motsatta? Förmodlingen hade Mårthen och klanen inte sagt ett ord, men det är bara min egna spekulation.
Det som jag störde mig mest på var ju att när förslaget till nya styrelsen presenterades så började folk gapa hejvilt om att "NEJ, ingen jävla moring i vår förening!!!". Sedan först en vecka senare visade det sig att den personen (och någon till) inte hade varit medlem tillräckligt länge för att vara valbar. Så problemet för Superstars med svans var ju personen, sedan att det bröt mot stadgarna var ju bara tur för dem då de i och med det fick de ett legitimt skäl att kasta bort förslaget med moringen.
Får lite Firman Boys-vibbar över Superstars. Tobbe som "militärligans" frontman smider han planer i den mystiska lokalen, som medlemmarna betalar, påhejad av den avlönade twitter-riddaren Niva Sjökvist.
Användarens profilbild
HIPS
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 11:16

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av HIPS »

Måste erkänna att förtroendet för Markus Bäckström sjunker som en sten för min del.
Självklart bra att han belyser felaktigheter, men sättet han beskriver hela historien gör ju att jag (som inte har särskilt bra insyn) upplever att han sedan länge bestämt sig för vad som gäller och kör på det. Det är givetvis hans rätt att göra så, men det hade väl varit lite snyggt om det inte förpackats i formen av opartisk granskning. Det blir liksom i mina ögon fel, att som oberoende journalist, i sin iver att visa hur fel SVT hade i sin dokumentär själv driva frågan långt åt andra hållet.

jag tror, som jag sagt tidigare, att det helt klart har begåtts fel på båda sidor - men att fastna i att det inte fanns hot som av olika skäl kunde polisanmälas är väl ändå inte det viktigaste? Jag vill i alla fall tillhöra en förening där man kan diskutera sakfrågor tufft, men lämna personliga påhopp hemma. Har jag en hård diskussion med folk i min närhet och känner att jag måste avsluta med att säga att "du är en djäkla kuksugare", så har jag misslyckats även om den stackaren inte kan polisanmäla. jag har säkert fel, eftersom det kom fram till att inget värre sagts än att det var man borde tåla i en sån utsatt position, men det är inte ett tonläge jag vill ha.

Den ton och syn Niva tycks ha på X gör att jag känner mig tacksam för att inte vara med i den föreningen.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av bjernagris »

Sniper skrev: fre 03 maj 2024, 19:12
bjernagris skrev: fre 03 maj 2024, 19:10
Sniper skrev: fre 03 maj 2024, 17:07
Jag har under tio års tid gjort ungefär samma rundvandring på olika forum, twitter-konton och kommentarsfält. Om det då under loppet av några minuter dyker upp identiska inlägg på exempelvis forum och Facebook...Ibland är jag 100 % säker direkt, ibland bara 98. I vår nya forummedlems fall erinrar jag mig att han inte ens gjorde någon hemlighet av sina olika användarnamn i Masugnen och på Superstars forum (hos oss var han länge utmärkt nyhetslänkare - snabbast av alla). I Masugnen skriver han inte ofta numera; det citerade var första på länge. Och här registerade han sig - med utropstecken och färre versaler än på Superstars forum - kort efter dokumentären släpptes.
OK. Det sitter inte helt rätt med mig att outa en anonym forummedlem, men om personen postat samma sak på andra ställen under sitt riktiga namn är det väl i gråzonen.

Jag delar gärna mina åsikter och bemöter andras men värnar även min anonymitet. Jag antar att du som moderator kan se ytterligare användaruppgifter, som t.ex. IP-adresser och mailadresser som används vid registrering. Är jag i riskzonen att bli outad den dagen vi inte håller med varandra om något?
Nope, jag kan inte se IP- eller mejladresser. Det kan bara administratörerna.
OK. Jag tycker i alla fall att det är lite dumt att sitta och outa folk som skriver på nätet, speciellt som moderator. Det är inte första gången det sker (viewtopic.php?p=5402#p5402). Jag tror du inser det också eftersom du försökte skämta bort det med Gösen. Jag antar att forumet har någon slags policy för detta och att det är i sin ordning att göra så, men det är min åsikt och många tycker säkert annorlunda.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Ludde skrev: fre 03 maj 2024, 18:42 Så en konfidentiell rapport har hamnat i knäet på Markus Bäckström och med Superstars svansföring så har den ju redan valsat runt där.

Ekelund är ju helt klart Superstars man to go to och med hans historia så är det ju såklart han som läckt rapporten till både Superstars och media. Alternativt superstars representant i styrelsen.
Superstars gör sig redo att bära Bäckström genom Noret idag:

Bild

När det gäller läckan så tror jag att det är samma som läckte de föreslagnas medlemsstatus (alltså inte Lecter).

Bild
Då som nu
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

bjernagris skrev: lör 04 maj 2024, 09:34 Jag tror du inser det också eftersom du försökte skämta bort det med Gösen.
Skämta bort? Det var ett grepp för att visa att jag "outade" ett användarnamns andra användarnamn. Du kan inte se skillnaden mellan användarnamn och riktigt namn?

Däremot kan jag hålla med om att det länkade var på gränsen. Jag har haft visst samvetskval för det. Den aktuella personen är säkert jätteglad för att du lyfter fram det igen för allmänt betraktande - istället för att låta det falla i glömska.