Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Undrar om det blir uppföljning i morgon (vad det nu var Dagen skrev)?
Dagens Dagen skulle kunna bli den här vårens motsvarighet till Dagens sillyrebus.

* * *

När det gäller dagens podd gjorde jag 10-15 nedslag. Men eftersom jag inte orkar lyssna på avsnittet i sin helhet avstår jag från en åsikt. Mer än att Niva inte gör något osympatiskt intryck. Det måste man säga i rättvisans namn.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Uffe88 »

Sniper skrev: mån 06 maj 2024, 21:00 Undrar om det blir uppföljning i morgon (vad det nu var Dagen skrev)?
Dagens Dagen skulle kunna bli den här vårens motsvarighet till Dagens sillyrebus.

* * *

När det gäller dagens podd gjorde jag 10-15 nedslag. Men eftersom jag inte orkar lyssna på avsnittet i sin helhet avstår jag från en åsikt. Mer än att Niva inte gör något osympatiskt intryck. Det måste man säga i rättvisans namn.
Artikeln i sin helhet:

Maktkamp i Leksands IF urartade i hat och trakasserier

Hela valberedningen avgick efter schism med Leksandssupportrarna • Pingstvännen Sakarias Winberg, 45, var ordförande i valberedningen och stod mitt i stormen: Mycket bottnade nog i brist på förståelse.

Ett kulturkrig har utspelat sig i hockeyklubben Leksands IF. Det kulminerade när hela valberedningen avgick efter hot, hat och trakasserier från supportrar som hade en annan agenda och ville bestämma.

– I en förening måste man kunna se skillnad på sak och person, säger pingstvännen Sakarias Winberg, som var valberedningens ordförande och som stod mitt i stormen.

Krisen i Leksands IF har uppmärksammats av Sveriges Television. I en granskning berättar tidigare styrelsemedlemmar och ledamöter i valberedningen om vad de utsattes för i samband med klubbens årsmöte för snart ett år sedan. Det gick så långt att samtliga ledamöter i valberedningen valde att ställa sina platser till förfogande, något som inte sker särskilt ofta i Föreningssverige.

Mitt i turbulensen fanns Sakarias Winberg, som efter 20 år i Leksandsbygden är ett känt namn. Han har tidigare bland annat varit kommunalråd, ordförande i Företagarna Leksand och driver sedan några år en friskola i kommunen.

– Jag är född i Stockholm, uppväxt i Falköping och i pingströrelsen. Hockeyn har också varit en självklar del av mitt liv och Leksands IF har alltid varit mitt lag, berättar han för Dagen om sig själv och sitt engagemang.

Ville arbeta med klubbkulturen
För sex år sedan valdes han in valberedningen i Leksands IF, och vid årsmötet 2022 fick han förtroendet att vara ordförande i valberedningen som utser ledamöter, både i den medlemsstyrda föreningen Leksands IF och i Leksands IF hockey AB.

Ett par år tidigare hade en process inletts med syfte att “arbeta med kulturen i klubben”, enligt SVT. Det arbetet stötte på motstånd hos supporterklubben Leksand Superstars vars ledare Torbjörn Olsson säger till SVT angående supportrarnas agerande i den schism som uppkom:

– Det kan absolut finnas de som tycker att det är obehagligt och jobbigt att inte få sitta i ett bekvämt rum och få jobba med sina frågor i fred och i lugn och ro.

Sakarias Winberg berättar att det som påverkade honom mest kan kokas ned i två delar:

– Det ena är de personer som valde att agera med en vokabulär som “nu är det krig”, “du ska få det värsta helvete du varit med om” och nidbilder av oss som spreds på nätet.

– Det andra är det ansvar som jag kände för de kränkningar och det hat som riktades mot de oskyldiga människor som vi i valberedningen hade valt att föra fram som vårt förslag till stämman, förklarar han för Dagen.

Sakarias Winberg talar om en “vi och dom-situation” som ur­artade och gjorde arbetssituationen svår för valberedningen, och som till slut alltså ledde till att valberedningen ställde sina platser till förfogande.

– Att tvinga en valberedning åt ett visst håll är inte förenligt med god demokratisk sed, säger han om processen där en föreningsstyrelse kunde väljas den 28 augusti 2023 efter två ajournerade års­möten under sommaren.

Striden gällde bland annat om föreningsstyrelsen och aktiebolagets styrelse skulle vara speglade. Det vill säga om ledamöterna i de båda styrelserna skulle vara identiska, vilket valberedningen förordade medan supporterklubben motsatte sig det.

Det landade i en kompromiss där Mats Ekelund valdes till ordförande i den ideella föreningen och tillsammans med suppleanten Keith Karlsson också tog plats i aktiebolagets styrelse. I övrigt finns nu inga ledamöter som sitter i båda styrelserna.

Hur ser du på din egen roll i konflikten?
– Jag har funderat på om jag kunde ha agerat på ett annat sätt. Men det är svårt att arbeta när en grupp vill styra och ställa och kommer med krav som måste uppfyllas, säger Sakarias Winberg utan att påstå att han gjort allt rätt.

Han har varit aktiv i föreningar under hela sitt liv, inte minst i frikyrkan, och är skolad i ett synsätt som innebär att medlemmar har möjlighet att påverka och säga sin mening när beslut ska fattas. Och den rätten vill han slå vakt om.

Engagerad i församlingen
Sedan en tid tillbaka bor Sakarias Winberg i Göteborg, där han sedan i mars 2023 är vd för Smyrnaförsamlingens helägda bolag Smyrna Concert & Congress AB. Bolaget sköter driften av den nya Frihamnskyrkan som invigdes i september förra året.

– Frihamnskyrkan är en öppen samlingsplats där människor av olika nationalitet och etnicitet ska kunna mötas och dela livet med varandra, berättar han med entusiasm och gör kopplingen till idrottsrörelsen som han menar har en liknande uppgift.

– Under min uppväxt i pingstförsamlingen i Falköping var jag både söndagsskollärare och engagerad i församlingslivet i stort. Tillsammans med många andra frivilliga krafter var jag med och arbetade för att skapa en miljö där barn och unga skulle känna sig trygga och sedda.

Sakarias Winberg förklarar att han och övriga som satt i valberedningen för Leksands IF hela tiden verkade med barns och ungdomars bästa för ögonen. Deras mål var att göra klubben till Sveriges bästa för unga människor som vill spela hockey.

Att han ställer upp och berättar i SVT om hur han upplevde turbulensen i klubben, beror på att han tycker det är viktigt med en diskussion om demokrati och ideella föreningars frihet, i en tid när detta är ifrågasatt.

– När man har olika åsikter är det viktigt att skilja mellan sak och person, säger han och konstaterar att engagemanget i bygden för Leksands IF är stort. Hur det går för klubben, som spelat åtskilliga säsonger i högsta serien, påverkar alla på orten.

Varför blev det så hätskt?
– Mycket bottnade nog dels i en brist på förståelse och dels på en osäkerhet om vad som skulle hända. Det fanns en rädsla för att det skulle bli fel som jag kan förstå. Men att i det läget höja tonläget är inte bra, anser Sakarias Winberg.

Totalt har Leksands IF 12000 medlemmar. Som en jämförelse kan nämnas att Leksand Superstars för närvarande har cirka 2500 medlemmar. Dessutom samlas en annan grupp supportrar i en supporterförening som kallas Leksands IF supporterklubb, och den har inte varit inblandad i bråket.

Är du bränd av det som hänt?
– När det pågick var det väldigt intensivt, men jag ångrar inte mitt engagemang. Att tillsammans skapa en god föreningskultur och värdegrund är viktigt. Ett år har gått och jag har hunnit smälta det som hänt, både för egen del och tillsammans med andra som var med.

Han följer fortfarande sitt Leksand i SHL, numera alltså från Göteborg där han och hustrun Elisabeth har bosatt sig. Den gångna säsongen fick dock ett abrupt slut efter att Leksand slogs ut i kvartsfinalserien.

Ironiskt nog skedde det mot Göteborgslaget Frölunda i den sjunde och avgörande matchen. En jämn matchserie mot ett av de favo­rittippade lagen som lovar gott inför framtiden för dalalaget.

– Jag överger inte mitt favoritlag. Leksand och hockey är synonymt och något måste alla vi som på olika sätt ger klubben vårt stöd ha gjort rätt. Arenan är i stort sett alltid fullsatt med ett snitt på 6 500 personer på läktarna i en kommun som har 16 000 invånare.

Slutade inte som tänkt
För Sakarias Winberg, som är fostrad i frikyrkligheten där de demokratiska processerna varit en självklarhet ända sedan 1800-talets väckelserörelser förändrade Sverige, slutade engagemanget i Leksand visserligen inte som han tänkt.

Men han är bara 45 år och av glöden och engagemanget att döma, har han både viljan och förmågan att även fortsättningsvis göra skillnad. Oavsett om det är i en roll inom kyrkan, idrotten eller andra sammanhang som vill bidra till ett gott samhälle.

Reportaget om turbulensen Leksands IF ”Hatet i Leksand” kan ses på SVT Play.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Snyggt, Uffe :YMAPPLAUSE:

Noterar att artikelförfattaren och Sakarias undviker att konkret nämna det där med valbarhet och stadgar.
Striden gällde bland annat om föreningsstyrelsen och aktiebolagets styrelse skulle vara speglade. Det vill säga om ledamöterna i de båda styrelserna skulle vara identiska, vilket valberedningen förordade medan supporterklubben motsatte sig det.

(...)

Hur ser du på din egen roll i konflikten?
– Jag har funderat på om jag kunde ha agerat på ett annat sätt. Men det är svårt att arbeta när en grupp vill styra och ställa och kommer med krav som måste uppfyllas, säger Sakarias Winberg utan att påstå att han gjort allt rätt.
På samma sätt som Niva tydligen undviker saker i podden (får jag rapport om från de som hört avsnittet i sin helhet). Ger inget svar om det han borde ge svar, breder ut sig om annat och öppnar därmed upp för mer kritik.

Vi får väl se om någon kan konkretisera här framöver.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

Är dagens en pingstidning?
Mycket fokus på det och har Sakarias flyttat för att ingen vill vara vän med honom eller för att det inte var tillräckligt lönsamt att driva och äga friskola?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tis 07 maj 2024, 16:14 Är dagens en pingstidning?
Mycket fokus på det och har Sakarias flyttat för att ingen vill vara vän med honom eller för att det inte var tillräckligt lönsamt att driva och äga friskola?
– Det är nu 20 år sedan Dagen gick från att vara enbart pingströrelsens tidning till att också omfatta fler frikyrkosamfund i ägandet och bli en allkristen tidning. Det var en ganska omfattande förändring. Dagens historia började med Lewi Pethrus stora vision om en dagstidning som vilade på kristen grund men också hade ”radikala synpunkter på samhället”. Detta finns i vårt DNA och är oerhört viktigt än i dag. Men sedan dess har vi sakta men säkert vunnit respekt och förtroende i vidare kretsar, både utanför pingströrelsen till en större del av kristenheten, men också helt utanför kyrkväggarna. Det har varit en viktig utveckling.
https://www.dagen.se/dokument/2019/09/0 ... pethrus-2/
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Uffe88 »

Sniper skrev: tis 07 maj 2024, 15:37 Snyggt, Uffe :YMAPPLAUSE:

Noterar att artikelförfattaren och Sakarias undviker att konkret nämna det där med valbarhet och stadgar.
Striden gällde bland annat om föreningsstyrelsen och aktiebolagets styrelse skulle vara speglade. Det vill säga om ledamöterna i de båda styrelserna skulle vara identiska, vilket valberedningen förordade medan supporterklubben motsatte sig det.

(...)

Hur ser du på din egen roll i konflikten?
– Jag har funderat på om jag kunde ha agerat på ett annat sätt. Men det är svårt att arbeta när en grupp vill styra och ställa och kommer med krav som måste uppfyllas, säger Sakarias Winberg utan att påstå att han gjort allt rätt.
På samma sätt som Niva tydligen undviker saker i podden (får jag rapport om från de som hört avsnittet i sin helhet). Ger inget svar om det han borde ge svar, breder ut sig om annat och öppnar därmed upp för mer kritik.

Vi får väl se om någon kan konkretisera här framöver.
Får se om jag får Helge Fossmo efter mig nu för att ha delat artikeln :d
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Ullvi, typ »

Gösen skrev: tis 07 maj 2024, 16:14 Är dagens en pingstidning?
Mycket fokus på det och har Sakarias flyttat för att ingen vill vara vän med honom eller för att det inte var tillräckligt lönsamt att driva och äga friskola?
Läste PINGISTIDNING.
Drar mig till minnes när jag och min kompis skulle köpa godis i kiosken utanför Filadelfia på Rörstrandsgatan på väg ner till Karlberg. En dam bredvid frågade om inte jag och kompisen möjligtvis kunde fråga efter och köpa en tidningen DAGEN, som de prydligt lagt fram i förväg? Vi var väl bara 13-14 bast, men jag tog mod till mig och vägrade. Vi blev inte ens erbjudna godis för denna bryska gratisreklam. Maken till fräckhet och i kristi namn!
Något år sedan blev en tjejkompis kvarhållen inne i Filadelfia under vårt studiebesök i nian (vi övergav henne precis när hela salen talat i tungor). De svarade på hennes skolfrågor och lurade sedan av henne telefonnumret och fortsatte telefontrakassera henne i minst ett år. Får fortfarande ångestsvall av dåligt samvete mot henne.
Ack den religionen...
Halva Pingstis/pingis-Kds, Leksand i Superstasch alltså och andra halvan snubblande nära in i styrelsen efter ha drivit en lukrativ friskola på orten? Hallelooo!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Dagens Dagen (och gårdagens Dagen): Artikeln härom dagen har inte nämnts med ett ord på X.
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Ullvi, typ »

Sniper skrev: ons 08 maj 2024, 12:11 Dagens Dagen (och gårdagens Dagen): Artikeln härom dagen har inte nämnts med ett ord på X.
Dagens mest chockartade särskrivning.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Ullvi, typ skrev: ons 08 maj 2024, 17:31
Sniper skrev: ons 08 maj 2024, 12:11 Dagens Dagen (och gårdagens Dagen): Artikeln härom dagen har inte nämnts med ett ord på X.
Dagens mest chockartade särskrivning.
Man kan t.o.m dela upp det i tre - men adjunkten rekommenderar häromdagen https://johanssonssprakkonsulteri.com/2 ... aromdagen/
Ullvi, typ skrev: ons 08 maj 2024, 08:50 Drar mig till minnes när jag och min kompis skulle köpa godis i kiosken utanför Filadelfia på Rörstrandsgatan på väg ner till Karlberg.
Fadde Darwich @detkanvarafadde
Köp gärna maj blommor av mig.
Bättre att köpa av vuxen kändis än nån unge som bara köper godis för pengarna
https://twitter.com/detkanvarafadde/sta ... 8425006298
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Ullvi, typ »

Hellre lurad kristen socker toppad barn film stjärna än en fadd maj blomma
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Leksands IF har haft en dialog med Torbjörn Olsson och vi är överens om att språkbruket och bildspråket som visades i programmet är helt oacceptabelt. Vi är också överens om att det är bortom all acceptans att personer som ställer upp för Leksands IF drabbas på ett negativt sätt vare sig det var tidigare, sker nu eller händer i framtiden. Vi förstår andra leksingar, företagspartners, personal och ideellt arbetande som reagerar, precis som vi.
https://www.leksandsif.se/article/8h8asd8-30ead/view
Jennie @holfvan · 34m
Fast nej. Bara att du nämner ”armé” och ”döda” i samma sammanhang med ett arbete i en idrottsförening, vilket du fortsätter göra i ditt svar till mig, gör att du helt missar det orimliga.
Jennie @holfvan · 35m
Vi lever i en tid där krig aldrig varit så nära inpå och det är otroligt respektlöst mot de som faktiskt lever i detta idag. Krig pågår. Men inte på Tegera Arena. Där spelas hockey. En sport.
Emil Nilsén 🪕 @Dalastark · 6m
Fast Jennie det är ju inte det han säger. Han säger att det alltid finns risker med alla uppdrag - men ändå söker sig folk dit.
Ska vi ha en styrelsesuppleant som lägger sin kraft och sitt fokus på att förklara bort "språkbruket och bildspråket" och ett Leksands IF ("STYRELSERNA I LEKSANDS IF") med en helt annan hållning?

Med det sagt: jag förstod väl också vad Tobbe menade när jag såg dokumentären. Men samtidigt förstod jag att det kommer inte alla förstå. Eller ha förståelse för.

* * *
Vi är också överens om att det är bortom all acceptans att personer som ställer upp för Leksands IF drabbas på ett negativt sätt vare sig det var tidigare, sker nu eller händer i framtiden.
Räcker "drabbas på ett negativt sätt" för Niklas Niva Sjökvist eller måste det vara hot i lagens mening? Det är ju det han - och andra - lagt allt fokus på.

Kanske räcker det, för det har varit förunderligt tyst efter Dagen-artikeln (som på ett par ställen öppnade upp för ytterligare ett varv på sociala medier). Ja, det är nästan så att man kan misstänka att de visste att LIF:s senaste uttalande var på gång.

Men innerst inne tycker de naturligtvis fortfarande att det är de som är offret.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Gösen »

Leksands IF är en värdegrundsbaserad, medlemsägd och medlemsstyrd förening och det enda sättet att utveckla och nå framgång är: Tillsammans i ”Ett Leksands IF”.
Styrelsen " " använder nu de anonyma X-riddarnas slagord -EttLeksandsif-
Dom där som bara är reaktionen och inte orsaken.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Per Gidlund Montèn
@Gidmon
Det här är en ganska lång text, men den handlar om ganska viktiga saker. Dels handlar den om den person inom Leksands IF jag genom åren bråkar mest med, nämligen
@Tobbelexus
och dels handlar det om faran för att våga engagera sig i föreningar och försvara demokratin, om man likt Tobbe fullkomligt blir kastad under bussen, för att blidka några få personer med starka mediala och ekonomiska kontakter.

Jag och Torbjörn är jävligt olika, men på vissa sätt sjukt lika.

Vi har väldigt ofta haft helt olika syn på hur saker inom superstars ska fungera. Vi delade inte övertygelsen om att speglade styrelser rakt av är dåligt. Men..

Vi har bägge offrat otroligt mycket av våra övriga liv för Leksands IF.
Vi brinner för de föreningsdemokratiska principerna.
Vi bägge är extrema passionerade för det vi tar oss an att göra.
Vi kan bägge lätt yttra en viss frustration för när folk inte förstår vad vi menar och då ibland använda ganska extrema jämförelser för att det ska framgå.

Just sista punkten där är vad precis nu av någon outgrundlig anledning allt handlar om. Det är en någon osmidig jämförelse, ryckt ur sitt sammanhang. Jag håller fullt med om att den är rätt onödig, framför allt med rådande världsläget. Men jag fattar ändå vad han menar, istället för att skapa drev mot en person.

Vi pratar om en person nu, som lagt hela sitt liv för att hålla Leksands IF flytande på olika sätt. Förmodligen den person vid sidan av Emil Nilsén som betytt mest för att vi ska ha överlevt intressemässigt alla år i allsvenskan.

Men för att pratat fakta. Torbjörn och hans FAMILJ, har alltså blivit hotade. Det är någon som tagit sig tid att skicka ett brev, adresserat direkt till familjen. Det är ganska jävla sjukt gjort. I det läget väljer alltså Leksands IF att gå ut med ett öppet brev där men totalt kastar honom under bussen för ett klumpigt uttalande, istället för som brukligt gå ut och försvara honom i det han blivit utsatt för.

Man är alltså så jävla rädda för vissa inflytelserika personer, att man skiter fullständigt i människan Torbjörn Olsson och vad han får utstå just nu.

Jag blir ledsen, uppriktigt ledsen och oroar mig för vem som nu kommer våga stå upp för rättvisa, när det är såhär man blir behandlad. Det är så vidrigt.

Så ut med rapporten nu och lägg alla korten på bordet. Innan ni förstör någons liv mer än vad ni nu redan gjort.https://twitter.com/Gidmon/status/1788894760435892436
Anders 🇮🇱🇺🇦 @AndersSavsjo · 3h
Slänger de han under bussen verkligen? De är överens med Tobbe att språkbruket är dåligt. De skriver också :

”Vi känner dock inte igen den bild som förmedlas att Leksand Superstars och Torbjörn Olsson skulle stå bakom hot och hat”
Per Gidlund Montèn @Gidmon · 1h
Man lägger allt fokus på Tobbes uttalande, vilket egentligen är helt irrelevant i sammanhanget. Man hänger ut Tobbe för uttalandet istället för att fokusera på hur det egentligen ligger till med hot och hat. Vilket är vad man borde lägga fokus på
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: fre 10 maj 2024, 17:06
Per Gidlund Montèn
@Gidmon
Det här är en ganska lång text, men den handlar om ganska viktiga saker. Dels handlar den om den person inom Leksands IF jag genom åren bråkar mest med, nämligen
@Tobbelexus
och dels handlar det om faran för att våga engagera sig i föreningar och försvara demokratin, om man likt Tobbe fullkomligt blir kastad under bussen, för att blidka några få personer med starka mediala och ekonomiska kontakter.

Jag och Torbjörn är jävligt olika, men på vissa sätt sjukt lika.

Vi har väldigt ofta haft helt olika syn på hur saker inom superstars ska fungera. Vi delade inte övertygelsen om att speglade styrelser rakt av är dåligt. Men..

Vi har bägge offrat otroligt mycket av våra övriga liv för Leksands IF.
Vi brinner för de föreningsdemokratiska principerna.
Vi bägge är extrema passionerade för det vi tar oss an att göra.
Vi kan bägge lätt yttra en viss frustration för när folk inte förstår vad vi menar och då ibland använda ganska extrema jämförelser för att det ska framgå.

Just sista punkten där är vad precis nu av någon outgrundlig anledning allt handlar om. Det är en någon osmidig jämförelse, ryckt ur sitt sammanhang. Jag håller fullt med om att den är rätt onödig, framför allt med rådande världsläget. Men jag fattar ändå vad han menar, istället för att skapa drev mot en person.

Vi pratar om en person nu, som lagt hela sitt liv för att hålla Leksands IF flytande på olika sätt. Förmodligen den person vid sidan av Emil Nilsén som betytt mest för att vi ska ha överlevt intressemässigt alla år i allsvenskan.

Men för att pratat fakta. Torbjörn och hans FAMILJ, har alltså blivit hotade. Det är någon som tagit sig tid att skicka ett brev, adresserat direkt till familjen. Det är ganska jävla sjukt gjort. I det läget väljer alltså Leksands IF att gå ut med ett öppet brev där men totalt kastar honom under bussen för ett klumpigt uttalande, istället för som brukligt gå ut och försvara honom i det han blivit utsatt för.

Man är alltså så jävla rädda för vissa inflytelserika personer, att man skiter fullständigt i människan Torbjörn Olsson och vad han får utstå just nu.

Jag blir ledsen, uppriktigt ledsen och oroar mig för vem som nu kommer våga stå upp för rättvisa, när det är såhär man blir behandlad. Det är så vidrigt.

Så ut med rapporten nu och lägg alla korten på bordet. Innan ni förstör någons liv mer än vad ni nu redan gjort.https://twitter.com/Gidmon/status/1788894760435892436
Anders 🇮🇱🇺🇦 @AndersSavsjo · 3h
Slänger de han under bussen verkligen? De är överens med Tobbe att språkbruket är dåligt. De skriver också :

”Vi känner dock inte igen den bild som förmedlas att Leksand Superstars och Torbjörn Olsson skulle stå bakom hot och hat”
Per Gidlund Montèn @Gidmon · 1h
Man lägger allt fokus på Tobbes uttalande, vilket egentligen är helt irrelevant i sammanhanget. Man hänger ut Tobbe för uttalandet istället för att fokusera på hur det egentligen ligger till med hot och hat. Vilket är vad man borde lägga fokus på
Är inte det Tobbe utsätts för just nu, det som han tidigare har sagt att man måste vara beredd på ifall man ska vara i den position som man är i? Jag är helt klart emot all denna typ av hot och dåligt beteende, men han verkar ju tycka att det är ett ok beteende mot styrelsemedlemmar i Leksands IF så då borde det väl gälla supporterföreningen också. Superstars har blivit sinnebilden för offerkofta...
Pain is temporary, glory is forever