Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: tis 30 apr 2024, 17:11
På årsmötet för några veckor sedan dök tio personer upp. De var sex från styrelsen, två fruar och lika många barn. Med andra ord inte en enda person utanför styrelsen eller dess närhet infann sig. Ja, inte ens hela styrelsen.

- Nu orkar vi i styrelsen inte längre, säger Katarina Lidal, kassör sedan 2002. Vi måste ha folk som vill engagera sig i verksamheten.
https://www.blt.se/solvesborg/hembygdsf ... t-sjalvdo/
Leksands IF närmast krossade Hörvik-Krokås Hembygdsförening när de höll extrastämma härom dagen. "Ett 20-tal medlemmar var på plats i Tegera Arena och ytterligare ett tiotal medlemmar deltog digitalt" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... ens-frihet
– Man måste veta vem man är och var man är för att kunna staga ut en plan för att kunna bli den som man vill bli och vara den man vill vara, säger Emil Nilsén
Kan inte Lillgud skriva en avhandlingslång analys av den där meningen för jag lyckas banne mig inte bena ut den. Som att läsa vissa satser i Wittgensteins Tractatus.
För att staga ut en plan för att
1. Bli den som man vill bli
2. Vara den man vill vara
Måste man
1. Veta vem man är
2. Och var man är.

???
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

För att få rösta på stämman måste du veta vilken stämma du är på.

Du måste också veta att det är just du som är på den stämman.

För att veta vart du är på väg måste du veta var du kommer ifrån så har frun skjutsat dit dig får hon banne mig också skjutsa hem dig.

Tycker det var bra att vi höll en extrastämma och
skrev in det här i stadgarna. Vi blir alla äldre och demensen hägrar runt hörnet. Snart börjar man nog glömma både namn och att man redan simmat ett varv i skålen.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av harfager »

En hel drös som inte ställer upp på omval. Vår ordförande fortsätter inte exempelvis. Kan ses som ett ett misslyckande för valberedningen att inte få den kontinuiteten.

https://www.leksandsif.se/article/uauasd9-30ead/view
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Bild

Dags för Tjomme att avlägga en artighetsvisit i Karlsarvet.

* * *
Keith Karlsson, ledamot, valdes på två år på senaste årsmötet men har valt att avsäga sig sitt andra år.
Vad var det den semianonyme ettleksandsif-skribenten kallade de föreslagna på sociala media? "Vilken. Jävla. Laguppställning", tror jag.

* * *

Och vad ska vi kalla detta? Ett förlorat år?
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: fre 10 maj 2024, 16:15 Bild

Dags för Tjomme att avlägga en artighetsvisit i Karlsarvet.

* * *
Keith Karlsson, ledamot, valdes på två år på senaste årsmötet men har valt att avsäga sig sitt andra år.
Vad var det den semianonyme ettleksandsif-skribenten kallade de föreslagna på sociala media? "Vilken. Jävla. Uppställning", tror jag.

* * *

Och vad ska vi kalla detta? Ett förlorat år?
Ett år som gav möjlighet att få en styrelse vars prio är sm-guld, sm-guld, och sm-guld istället för agenda handhjärtan på twitter och ett värdegrundsdiplom från nån skattefinansierad flumorganisation.

Ny styrelse. Mot sm-guld. Bra!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: sön 12 maj 2024, 09:47 När ni andra satt klistrade framför Eurovision så tog jag mig tid till att titta på Aftonbladets "60 minuter om Leksand". Inte mycket nytt där när det kommer till lagbygget, men nog finns det skäl att oroa sig lite för Thomas Johanssons framtid. Han får frågan framåt slutet och svävar lite rörande sin framtid. Abris och Ros spekulerar om det kan vara aktuellt att sluta upp bredvid Wikegård.

Jag bävar för den dag Tjomme lämnar. Finns det ens någon realistisk kandidat att ta över? Som vindarna blåser kanske Superstars presenterar en kandidat?
Vem vet vilka styrdokument Superstars interimstyrelse har varit och lämnat flottiga tumavtryck på senaste året.

Med en styrelse som fortsatt på den inslagna vägen hade jag inte känt några som helst konstigheter med att Tjomme lämnar. Om han nu väljer att göra det. Vi har/hade äntligen jobbat upp kontinuitet i föreningen och det är ett ord som har väldigt lite med hur länge spelare stannar i föreningen utan är mer att likna med en röd linje. Ett styrdokument eller en masterplan om man hellre vill hur man jobbar i varje del och tänkbar situation. Där finns beskrivet vilket sorts spel Leksand står för och vilken sorts spelare vi ska ha på varje position. Både spelare och tjänstemän blir på det viset ytters utbytbara. Så även Tjomme eller nu senast Björn. Det är det som är kontinuitet.

För att upprätthålla det krävs en enda sak. En styrelse som tar vid och fortsätter på den redan uppstakade vägen.

Förhoppningsvis är det som Sniper säger enbart ett förlorat år. Lång värre om det visar sig att vi taget fem steg bakåt och ska man bli konspiratorisk kan man undra över varför stora delar av styrelsen väljer att inte gå till omval eller rent av hoppar av. Vilka bereder de plats för?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Lillgud »

Mm djävlar vad dessa brydde sig…..om klubben.
Vilken djävla MEGA-FLOPP uppställning….till styrelse vi har just nu…..
Kräks på dom….

Mannen som sitter på dubbla poster och ordförande i båda styrelserna…..
Ekelund som skröt om att skulle köpa massa aktier….hoppar av innan han ens börja.
Kanske tur…för klubben…en person som försöker göra miljon affärer och sen lägga över det på klubben och sen skriver under ett bindande avtal. Utan att ens kollat upp regler via skattemyndigeten innan. Amatör fasoner.

Hur djävla många år hade en sån som Kajsa Rosen inte sammanlagt jobbat i Leksands styrelse tex ??? Det var ett flertal år….någon som brydde sig var det!
Sån djävla skandal allting….

Och som Superstars (Niva) grät ut och krigade för de som gick deras ärenden.
- Erik Söderman som blev utslängd ur styrelsen trots att han ville fortsätta säger superstars ordföranden Erik Niva. Nu ska samma Söderman som de ändå lyckades **rädda kvar** ändå kasta in handduken alltså. Torbjörn Olsson ville till och med ha Söderman som ordförande.

Folk som Keith Karlsson lämnar alltså styrelsen i förtid till och med….
Det verkar vart en väldigt harmonisk stabil styrelse vi har…..
TJ är säkert jätte imponerad….och känner sig trygg med en fortsättning i Leksand.

Men på sikt blir styrelsen säkert ännu värre….tyvärr…
Claes Thirus / som ersatte Sakarias i valberedningen är ju gammal vän och ingick i den absolut innersta kärnan i superstars sen starten. Ännu fler gamla vän-nomineringar lär vara att vänta i framtiden till styrelsen att leda Leksand. Superstars har verkligen tagit en maktposition/järngrepp om klubben.

Av ledamöterna i Leksands IF:s Ideella styrelse har följande meddelat att de inte ställer upp för omval:

Mats Ekelund, ordförande

Erik Söderman, ledamot

Peter Berg, ledamot

Keith Karlsson, ledamot, valdes på två år på senaste årsmötet men har valt att avsäga sig sitt andra år.

Anneli Åström, suppleant

Vad gäller platserna i Leksands IF Ishockey AB finns egentligen ingen skyldighet enligt föreningens stadgar eller bolagsordning att meddela kända avsägelser men för att vara så transparenta som möjligt inför bolagsstämman väljer vi att publicera dessa ändå:

Mats Ekelund, ordförande

Björn Östlund, ledamot

Daniel Norström, ledamot

Petter Ullman, suppleant

Keith Karlsson, suppleant
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Håkan Danielsson Wahl i FK

Är det Mats som inte vill vara kvar som ordförande, eller har han ens fått frågan om en fortsättning?

– Mats får ge sin version och hur han ser på saken. Vi har fått till oss att Mats inte ställer upp för omval. Det är vad vi har att förhålla oss till.


Falu-Kuriren har varit i kontakt med Mats Ekelund som avböjer att kommentera ärendet.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Mats_ume »

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

– Ejendals är ju en jättstor sponsor, dem är en viktig aktör, så är det ju. Vi har inga specialla propåer från varken Ejendal eller någon annan.
Bild

När Hasan inte gör musik studerar han på SFI där eleverna just nu får testa sina vingar och skriva varsin text på medelstora nätsajter. Hasan valde Hockeynews.

* * *

Nej, Hasan är oskyldig. Finns det ingen som förhands- eller efterhandsgranskar Leon Nilssons texter?

* * *

För övrigt rättades Åke Unger Sörum innan Expressen-artikeln låstes. Kommer också dessa missar, tre i tät följd, att redigeras?
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Pellefant »

Wittgenstein skrev: fre 22 sep 2023, 11:14 Just hyllningskören är väl bland det mest löjeväckande. Ett antal inflytelserika individer säger en sak och sen börjat hela fårflocken bräka. Sen kuppar man med hjälp av sociala medier och fårskocken i ryggen. Trumpismens intåg i föreningsdemokratin.

Det är min bild, som fullkomligt utomstående.
Vad menar du med "hyllningskören"?
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Uffe88 »

Ja det här blev ju fantastiskt bra Niva, Mårthen, Håkan, Emil, Militär-Tobbe och alla ni andra. Ta erat ansvar och stäng ner era X-konton för all framtid.

Det här kaoset är en stor anledning till varför jag tror att TJ kommer lämna efter säsongen. Antagligen går miste om att professionalisera styrelsen och tappa den bästa SC vi har haft sen Olle Östs glansdagar på mitten av 90-talet.

Men det är klart, vad gör man inte för att värna om sin status? Den står över allt annat
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Pellefant »

Uffe88 skrev: fre 17 maj 2024, 10:43 Ja det här blev ju fantastiskt bra Niva, Mårthen, Håkan, Emil, Militär-Tobbe och alla ni andra. Ta erat ansvar och stäng ner era X-konton för all framtid.

Det här kaoset är en stor anledning till varför jag tror att TJ kommer lämna efter säsongen. Antagligen går miste om att professionalisera styrelsen och tappa den bästa SC vi har haft sen Olle Östs glansdagar på mitten av 90-talet.

Men det är klart, vad gör man inte för att värna om sin status? Den står över allt annat
Är det så illa och var detta en del av TJs verk menar du?
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

Pellefant skrev: fre 17 maj 2024, 10:12
Wittgenstein skrev: fre 22 sep 2023, 11:14 Just hyllningskören är väl bland det mest löjeväckande. Ett antal inflytelserika individer säger en sak och sen börjat hela fårflocken bräka. Sen kuppar man med hjälp av sociala medier och fårskocken i ryggen. Trumpismens intåg i föreningsdemokratin.

Det är min bild, som fullkomligt utomstående.
Vad menar du med "hyllningskören"?
Med hyllningskören menar jag den svans av supportrar som följer och hyllar allt som supportereliten säger (dvs. skriver på sociala medier, hur det förhåller sig i verkliga livet har jag ingen aning om). Jag har inte sett ett enda mothugg, så hur de kan uppleva sig så motarbetade är för mig oklart.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Uffe88 »

Pellefant skrev: fre 17 maj 2024, 11:26
Uffe88 skrev: fre 17 maj 2024, 10:43 Ja det här blev ju fantastiskt bra Niva, Mårthen, Håkan, Emil, Militär-Tobbe och alla ni andra. Ta erat ansvar och stäng ner era X-konton för all framtid.

Det här kaoset är en stor anledning till varför jag tror att TJ kommer lämna efter säsongen. Antagligen går miste om att professionalisera styrelsen och tappa den bästa SC vi har haft sen Olle Östs glansdagar på mitten av 90-talet.

Men det är klart, vad gör man inte för att värna om sin status? Den står över allt annat
Är det så illa och var detta en del av TJs verk menar du?
Jag har inga belägg utan endast antaganden. Jag lyssnade på 60 minuter med Ros och Abris där TJ blev intervjuad och han svarade rätt svävande om hans framtid efter 2025. Vilket herrarna hos AB också reagerade lite på.

Om vi har en ostabil organisation med maktkamper och en tillsatt styrelse som dessutom inte ger rätt förutsättningar så ökar det inte TJs chanser att stanna.