Kulturella och mediala spår av LIF

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tis 04 jun 2024, 22:50 Bild
Halsduken fräscht vit! Nedan har det vita övergått i samma färg som handskar, keps och ansikte - fyra nyanser av brunt:

Bild
Under en kortvarig period på 1970-talet förekom han som maskot på merchandise för svenska ishockeylaget Leksands IF https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... ffa_Viktor
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Sniper »

Vi behöver ju inte ens gå utanför forumet för att hitta en kulturarbetare som är hardcore leksing. Jag såg ett roligt inlägg på sociala medier i vintras signerat Klas. Han hade fått visa leg på Systemet och frågade sig vilka direktiv de hade. "Kolla alla under 100"?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Sniper »

Dock måste vi sannolikt gå utanför forumet för en annan kulturarbetare. Alice Teodorescu Måwes make Henrik - internationellt känd pianist, uppväxt i Leksand (helt nära Tore Jobs barndomshem på nya Käringbergsområdet) https://sv.wikipedia.org/wiki/Henrik_M%C3%A5we

Här är emellertid frågan om det finns ett hockeyintresse, som är själva förutsättningen för att han ska hålla på Leksand. Livets Ords tidigare förstepastor Joakim Lundqvist var inte nämnvärt intresserad av hockey i ungdomen, men jag läste en intervju med honom för en del år sedan och där uttryckte han LIF-sympatier. Så även om pianisten inte var intresserad under uppväxten kan det förändrats senare. Varför skulle han då inte ha varit intresserad? Därför hans äldre bror var dagbarn hemma hos oss, och pappa allmänläkaren på vårdcentralen med fru gjorde inget intryck av att vara idrottsintresserade. Men det kan ju komma på andra sätt än genom modersmjölken.

* * *

När det gäller bildkonstnärer så var Anders Ståhl https://www.andersstahl.se/ målvakt ända upp i LIF:s b-juniorer. Modersklubb RA73 och klasskamrat med Joakim Lundqvist i Leksands grundskola.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Wittgenstein »

Professorn, fysikern och AI-forskaren Max Tegmark lät i sitt sommarprat från förra året Chat-GPT skriva en Fröding-inspirerad dikt om LIF. Har inte själva dikten i skrivet format men minns att jag skrockade lite åt att den slog an precis den sorts ton som många supportrar hade uppskattat.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Sniper »

Vår vän Dan - vår favoritleksing - ska också ägnas ett inlägg i den här tråden:
– Vi har båda två mycket temperament och det blir arbetsamt för oss båda, men det är kul.
(...)
Men nu är relationen dessvärre över. När Aftonbladet når Dan Ekborg bekräftar han faktum.
– Jag är singel, så det stämmer. Det är skittråkigt och jag har nog aldrig mått sämre, höll jag på att säga. Men så är det. Jag har varit singel i några månader nu.
(...)
I samband med separationen gjorde Dan Ekborg också en stor livsförändring.
– Jag har bott i hus i nästan i hela mitt liv, men har nu flyttat till en liten lägenhet i Solna. Jag trivs verkligen och har fått otroliga vänner där. Det är helt fantastiskt.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... brutit-upp
Bättre bo i en vrå på taket
än dela huset med en grälsjuk kvinna.
- Ordspråksboken 21:9 -
https://www.biblegateway.com/passage/?s ... ersion=SFB
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: mån 10 jun 2024, 20:34 Vår vän Dan - vår favoritleksing - ska också ägnas ett inlägg i den här tråden:
– Vi har båda två mycket temperament och det blir arbetsamt för oss båda, men det är kul.
(...)
Men nu är relationen dessvärre över. När Aftonbladet når Dan Ekborg bekräftar han faktum.
– Jag är singel, så det stämmer. Det är skittråkigt och jag har nog aldrig mått sämre, höll jag på att säga. Men så är det. Jag har varit singel i några månader nu.
(...)
I samband med separationen gjorde Dan Ekborg också en stor livsförändring.
– Jag har bott i hus i nästan i hela mitt liv, men har nu flyttat till en liten lägenhet i Solna. Jag trivs verkligen och har fått otroliga vänner där. Det är helt fantastiskt.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... brutit-upp
Bättre bo i en vrå på taket
än dela huset med en grälsjuk kvinna.
- Ordspråksboken 21:9 -
https://www.biblegateway.com/passage/?s ... ersion=SFB
Jag är glad att du äntligen börjar referera även till Gamla Testamentet.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Wittgenstein »

Wittgenstein skrev: sön 09 jun 2024, 10:28 Professorn, fysikern och AI-forskaren Max Tegmark lät i sitt sommarprat från förra året Chat-GPT skriva en Fröding-inspirerad dikt om LIF. Har inte själva dikten i skrivet format men minns att jag skrockade lite åt att den slog an precis den sorts ton som många supportrar hade uppskattat.
Tegmark frågar Chat-GPT: - Vilken ort har det mest kända hockeylaget i landskapet norr om Frödings landskap?
Chat-GPT svarar:
- Frödings landskap är Värmland i Sverige, Norr om Värmland ligger Dalarna. Det mest kända hockeylaget i Dalarna är Leksands IF ...

Tegmark ber sedan Chat-GPT svara på samma fråga i form av en mycket kort dikt i Gustaf Frödings stil. Chat-GPT svarar då:

Från Värmlands gränser mot norr vi gå, där Dalarnas hjältar på isen stå. I Leksand där hjärtat till hockeyn slår, Leksands IF i triumfens spår.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: mån 10 jun 2024, 23:23
Wittgenstein skrev: sön 09 jun 2024, 10:28 Professorn, fysikern och AI-forskaren Max Tegmark lät i sitt sommarprat från förra året Chat-GPT skriva en Fröding-inspirerad dikt om LIF. Har inte själva dikten i skrivet format men minns att jag skrockade lite åt att den slog an precis den sorts ton som många supportrar hade uppskattat.
Tegmark frågar Chat-GPT: - Vilken ort har det mest kända hockeylaget i landskapet norr om Frödings landskap?
Chat-GPT svarar:
- Frödings landskap är Värmland i Sverige, Norr om Värmland ligger Dalarna. Det mest kända hockeylaget i Dalarna är Leksands IF ...

Tegmark ber sedan Chat-GPT svara på samma fråga i form av en mycket kort dikt i Gustaf Frödings stil. Chat-GPT svarar då:

Från Värmlands gränser mot norr vi gå, där Dalarnas hjältar på isen stå. I Leksand där hjärtat till hockeyn slår, Leksands IF i triumfens spår.
Jag lyssnade på det sommarpratet som i pressen beskrevs som ett av de tråkigaste det året med två i betyg. Själv tyckte jag det var riktigt intressant.
Undrar om han inte har någon koppling till Leksand. Är det hans fru som är härifrån?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: tis 11 jun 2024, 07:29
Wittgenstein skrev: mån 10 jun 2024, 23:23
Wittgenstein skrev: sön 09 jun 2024, 10:28 Professorn, fysikern och AI-forskaren Max Tegmark lät i sitt sommarprat från förra året Chat-GPT skriva en Fröding-inspirerad dikt om LIF. Har inte själva dikten i skrivet format men minns att jag skrockade lite åt att den slog an precis den sorts ton som många supportrar hade uppskattat.
Tegmark frågar Chat-GPT: - Vilken ort har det mest kända hockeylaget i landskapet norr om Frödings landskap?
Chat-GPT svarar:
- Frödings landskap är Värmland i Sverige, Norr om Värmland ligger Dalarna. Det mest kända hockeylaget i Dalarna är Leksands IF ...

Tegmark ber sedan Chat-GPT svara på samma fråga i form av en mycket kort dikt i Gustaf Frödings stil. Chat-GPT svarar då:

Från Värmlands gränser mot norr vi gå, där Dalarnas hjältar på isen stå. I Leksand där hjärtat till hockeyn slår, Leksands IF i triumfens spår.
Jag lyssnade på det sommarpratet som i pressen beskrevs som ett av de tråkigaste det året med två i betyg. Själv tyckte jag det var riktigt intressant.
Undrar om han inte har någon koppling till Leksand. Är det hans fru som är härifrån?
Som jag förstår det var hans mor från Leksand (eller iaf trakten). Han börjar sitt prat med att berätta om att hon nyligen blivit begraven, om jag inte missminner mig i just Leksand.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: tis 11 jun 2024, 07:59

Som jag förstår det var hans mor från Leksand (eller iaf trakten). Han börjar sitt prat med att berätta om att hon nyligen blivit begraven, om jag inte missminner mig i just Leksand.
Hmm. Jag hade en lärare som hette Rita Tegmark i Samilsdalsskolan på 80-talet.
Eller var det något snarlikt efternamn? Sniper får kliva in och räta ut det frågetecknet. Sträng som fan och främst Franska-lärarinna. Men hon var ju gammal redan då.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: tis 11 jun 2024, 08:19
Wittgenstein skrev: tis 11 jun 2024, 07:59

Som jag förstår det var hans mor från Leksand (eller iaf trakten). Han börjar sitt prat med att berätta om att hon nyligen blivit begraven, om jag inte missminner mig i just Leksand.
Hmm. Jag hade en lärare som hette Rita Tegmark i Samilsdalsskolan på 80-talet.
Eller var det något snarlikt efternamn? Sniper får kliva in och räta ut det frågetecknet. Sträng som fan och främst Franska-lärarinna. Men hon var ju gammal redan då.
Föräldrar: Harold Shapiro, Karin Tegmark-Shapiro. Syskon: Per Shapiro. Kusin: Karin Tegmark Wisell.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tis 11 jun 2024, 08:19
Wittgenstein skrev: tis 11 jun 2024, 07:59

Som jag förstår det var hans mor från Leksand (eller iaf trakten). Han börjar sitt prat med att berätta om att hon nyligen blivit begraven, om jag inte missminner mig i just Leksand.
Hmm. Jag hade en lärare som hette Rita Tegmark i Samilsdalsskolan på 80-talet.
Eller var det något snarlikt efternamn? Sniper får kliva in och räta ut det frågetecknet. Sträng som fan och främst Franska-lärarinna. Men hon var ju gammal redan då.
Jag hade inte henne, men jag minns hennes uppenbarelse i korridorerna och när hon släppte in eleverna i klassrummet. Tegmark känns inte som rätt efternamn.

Jag hade tyska och Korning. Det borde alla ha hetat. Inget namn man glömmer. Och ingen lärare heller för den delen. Han kastade inte bara ut elever, han kastade in dem också. En tyska-obehörig kille från Hjortnäsheden kikade in genom nyckelhålet (eller genom en springa nedtill på dörren) under lektion, ertappades och Korning slet in honom i klassrummet och lät honom stå och skämmas inför hela klassen.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tis 11 jun 2024, 11:24

Jag hade tyska och Korning. Det borde alla ha hetat. Inget namn man glömmer. Och ingen lärare heller för den delen. Han kastade inte bara ut elever, han kastade in dem också. En tyska-obehörig kille från Hjortnäsheden kikade in genom nyckelhålet under lektion, ertappades och Korning slet in honom i klassrummet och lät honom stå och skämmas inför hela klassen.
Hans paradgren, eftersom han vägde 150kg + var annars att sätta sig i knäet på eleverna som inte kunde vara tysta. Eller svaret på frågan.

Tegmark kändes inte riktigt rätt när jag sa det.
Tegelmark kanske?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: tis 11 jun 2024, 10:29
Gösen skrev: tis 11 jun 2024, 08:19
Wittgenstein skrev: tis 11 jun 2024, 07:59

Som jag förstår det var hans mor från Leksand (eller iaf trakten). Han börjar sitt prat med att berätta om att hon nyligen blivit begraven, om jag inte missminner mig i just Leksand.
Hmm. Jag hade en lärare som hette Rita Tegmark i Samilsdalsskolan på 80-talet.
Eller var det något snarlikt efternamn? Sniper får kliva in och räta ut det frågetecknet. Sträng som fan och främst Franska-lärarinna. Men hon var ju gammal redan då.
Föräldrar: Harold Shapiro, Karin Tegmark-Shapiro. Syskon: Per Shapiro. Kusin: Karin Tegmark Wisell.
Tack.
Bekant till utseendet.
Antagligen från kassakön på ICA.
Kusinen såg man ju flitigt på tv för några år sedan däremot.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tis 11 jun 2024, 11:48 Tegmark kändes inte riktigt rätt när jag sa det.
Tegelmark kanske?
Ingen google-träff där heller. Däremot på en annan -mark. Barbro Aldemark, som jag hade i svenska https://gravar.se/forsamling/leksands-p ... ogard/d-u5

* * *

Vill man återuppleva ångesten från klassrum och korridorer kommer här Fredrik Clason (min klassföreståndare):

Bild
https://www.falukuriren.se/2013-01-10/w ... orelasning

* * *

För att kvotera in lite hockey så är bilden ovan tagen en dryg månad innan LIF:s rekonstruktion godkändes i Mora Tingsrätt. En annan sorts ångest.