Övrig sport

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: fre 02 aug 2024, 10:29 Undrar vad det var för spismodell när Mats Åhlberg i sitt första egna boende ställde en konserv direkt på plattan. Enligt Christer Abris "rök det så jävligt att brandkåren ryckte ut".
Rök 2:
Rökare vi minns – stor genomgång
Lista: Kända idrottsprofiler som röker eller har rökt

(...)
Huruvida Mats Åhlberg fortfarande håller på är något oklart, men det råder ingen tvekan om att det hängde ett tjockt moln av rök även över hans gloriösa karriär – och den var i sanning inte kattskit den heller. När Dalarnas Tidningar i samband med klubbens 100-årsjubileum i somras listade de största blåvita spelarna genom tiderna förärades ”Matta” – skyttekung år efter år, i dåvarande Elitserien såväl som i landslaget från 1966 till slutet av 70-talet – förstaplatsen.
– Om jag någonsin hade problem med flåset? Nä, hehe, jag var väl på isen nästan lika mycket som alla andra och hängde med helt okej, tycker jag.
Jo…
– Nisse Nilsson rökte också och det gick bra för honom med.
Det kan man lugnt säga.
– Han hjälpte mig faktiskt med rökningen under matcherna de första åren. Han gick in på toan och tog några bloss. Sedan la han ciggen på handfatet och kom ut och nickade åt mig. Och så gick jag in och rökte resten.
Var det ingen som invände?
– Mja, som rökare tror man inte det luktar, men det gör ju det. Icke-rökarna känner rökdoften. Så första gången vår ledare Rune Mases, som var en riktig renlevnadsman, kom in och kände att det luktade rök blev han chockad. ”Vem fan är det som röker!?!”, ropade han. Men det gick ju inte att göra så mycket åt…
(...)
Inte heller i SHL är det längre möjligt att föreställa sig spelare som tar sig en tagg, visar det sig när vi hör med Örebro HC:s huvudcoach Niklas Eriksson.
– Om någon påträffades i den situationen skulle det nog bli allvarliga samtal med både oss ledare och med sportchefen, menar han.
– Vi gör allt för att optimera spelarnas förutsättningar och den fysiska biten är ju minst sagt viktig i hockey. Att då röka… nej, det är faktiskt otänkbart.
Men du tillbringade hela din karriär i Leksand och har spelat fler matcher för den föreningen än någon annan. Då har man väl ändå respekt för vad en sådan legendar som Mats Åhlberg åstadkom fast han rökte?
– Hehe, det var en helt annan tid. Fast visst… när jag kom dit hade han slutat men man hörde ju historierna och de gjorde intryck. Det sades till exempel att massören Bengt Pettersson ibland fick följa med in i duschrummet och stå beredd med en askkopp så ”Matta” kunde ta ett bloss mellan schamponering och sköljning. Det är ju rätt fantastiskt.
Men är den klassiska skrönan verkligen sann?
Vi får kolla med Åhlberg själv.
– Mja, he he, jag vet inte. Jo, kanske hände det någon gång…
Kort sagt:
Ingen rök utan eld…

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -genomgang
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Sverige i final i beachpingis också?

Bild Bild

Bara Jörgen, överallt Jörgen.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Dagens rökare:

Keith Hernandez blev känd för den stora publiken - den utanför baseballvärlden - när han medverkade som sig själv i en episod av Seinfeld.
https://www.youtube.com/watch?v=n9z2tW-_7oM
https://www.youtube.com/watch?v=Rl8ELe8nUlY

Här sitter han i New York Mets' dugout med en cigg:

Bild
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Bild

...är prognosen i Leksand under eftermiddagen/kvällen. Hur blir det då med grundserieavslutningen Rättvik Butchers @ Leksand Lumberjacks? Tänkt matchstart 18:00.

Samma prognos i Borlänge där Brage möter Skövde och har möjlighet att kliva upp på tillfällig andraplats. Avspark 19:00.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Övrig sport

Inlägg av Wiborg »

Två klassiska rökare i krysset

https://www.facebook.com/watch/?v=623503216485586
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Övrig sport

Inlägg av Gösen »

Just nu spelas fjärde rundan men svenskorna har tyvärr inget med pallplatserna att göra. Däremot får vi se om Jörgen Persson kan bli korad till bäste strandraggare ikväll med start 22:30.

Däremellan kan jag tipsa om en av Sveriges topp tio bästa filmer genom tiderna. Bo Widerbergs -Mannen på taket- med Carl-Gustav Lindstedt som Martin Beck, Sven Wollter som Kollberg och Thomas Hellberg som Gunvald Larsson, efter Sjöwall Wahlöös bok -Den vedervärdiga mannen från Säffle.
SVT play.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Jag är inget fan av USA:s damlandslag i fotboll, men hon som avgjorde idag gillar jag av ett särskilt skäl:

Bild
Mallory & Dansby Swanson https://www.mlb.com/news/mallory-swanso ... gold-medal
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Bild

...står för EM/OS respektive Gothenburg.

Sommarens mästerskap går mot sitt slut och nu börjar 40 dagar i öknen för Wittgenstein innan SHL-premiären Frölunda-Leksand :O3
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Övrig sport

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: sön 11 aug 2024, 15:53 Bild

...står för EM/OS respektive Gothenburg.

Sommarens mästerskap går mot sitt slut och nu börjar 40 dagar i öknen för Wittgenstein innan SHL-premiären Frölunda-Leksand :O3
Han verkar ju även intresserad av fotboll av någon outgrundlig anledning. Håller inte SFL eller vad det kan heta fortfarande på? Bajen?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Övrig sport

Inlägg av Wittgenstein »

Ökenvandring vet jag inte direkt. Men jag får väl ta mig igenom några oxveckor då jag tvingas skrolla igenom golf- och baseballrapporter och en och annan (alltför) utförlig lillgudsk analys av försäsongen.

Klubbfotboll lämnar mig kall.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: sön 04 aug 2024, 21:35 Hammarby!? Vart är tråden på väg? Och inte ska vi väl slänga bensin på den brasa som kopplar Hammarby till LIF?
Bild
BP-skylten kallas en gammal reklamskylt som finns kvar vid Ringvägen 94 på Södermalm i Stockholm.

British Petroleums stora skylt är det enda som återstår av den gamla BP-macken vid Ringvägen 94 i Stockholm. Macken uppfördes 1954 och skylten var en del av bensinstationens fasad mot Ringvägen. Den består av 50 000 glasmosaikbitar i grön, gul och svart färg med storlek 20 x 20 millimeter. Mosaikytan har en storlek av 3,20 x 3,10 meter (höjd x bredd). När BP:s svenska bensinstationskedja uppgick i Statoil 1993 fick mosaikreklamen med BP:s logo stå kvar.

År 2000 revs Statoil-macken och ett bostadshus byggdes på platsen. I detaljplanen för området kvarteret Halmen 1 från 1998 fastställdes att: "Mosaiken med BP:s emblem…bör bevaras och kan eventuellt utgöra fasadelement på väl synlig byggnadsdel alternativt placeras som ett fristående skulpturalt element på parkmarken mot Ringvägen."

Skylten renoverades och står nu igen på sin gamla plats intill Eriksdalslunden, den har fått utmärkelsen "Sveriges vackraste väggreklam" och är K-märkt.

BP:s verksamhet i Sverige började 1922 och slutade 1993. Emblemets färgkombination med gul text på grön botten kom 1947. Innan dess var företagets färger blå och vit. Från början utlästes bokstäverna "Best Persian", eftersom bensinen först kom just från Persien.

Mosaiken utgör bakgrunden till bilderna på omslaget till Carla Jonssons soloskiva Skakad & Rörd som kom ut 1993.https://sv.wikipedia.org/wiki/BP-skylten,_Stockholm
19:00 Hammarby-BP
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Kulturtråden goes Övrig sport-tråden:
Har för mig att du gillar fotboll - vilket är ditt favoritlag?
Bajen. Och Leksand i hockey. Alltså, sjuk situation att inte ha ett lag i första ligan.
Det var då det (2010) https://sverigesradio.se/artikel/3449303

* * *
MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!!! Hammarby får en drömstart hemma mot BP. Shaquille Pinas sätter 1-0 efter ett drömanfall. Tekie med klapp-klapp-spel fram till Pinas som skjuter in bollen i nättaket.
MÅÅÅÅÅÅÅÅL!! BP får till en snabb kvittering. Det är Eriksson som står för självmålet när han råkar få en fot på bollen och stör målvakten Hahn helt och hållet.
MÅÅÅÅÅÅÅÅL!!! Hammarby sätter 2-1 genom Bazoumana Toure. Det är ett vackert mål där Erabi ska få credd. Han tar emot bollen på egen planhalva och sätter fram bollen till Toure som kommer helt fri och sätter 2-1.
MÅÅÅÅÅÅÅÅÅL! Vilka drömminuter för Hammarby. Bazoumana Toure får bollen efter en tilltrasslad sitaution där Erabi jobbar stenhårt. Bollen når till slut Toure som enkelt kan placera in bollen i mål. Två mål av Toure på fem minuter!
Det svänger om Bajen.

Bild

* * *

Det spelas baseball ikväll också. Tyvärr.
Verkar som att enda sättet för Leksand att undvika förlust mot Rättvik är att matchen regnar bort. Som i fredags.
Men ikväll spelas alltså matchen (grundseriens sista) https://stats.baseboll-softboll.se/en/e ... ore/133310

* * *

Det svänger om Bajen (fortsättning):
MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!!! BP reducerar genom Nikola Vasic så klart. Men det är nyss inbytte Daleho Irandust som ska ha credd. Han tar emot bollen på egen planhalva och spelar ut på vänsterkanten innan bollen når Vasic som kommer helt fri och kan sätta 3-2.
MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!!! Vasic gör sitt andra mål i matchen och kvitterar till 3-3. Han får en drömboll i djupled och chippar över Hahn som kommer ut helt fel.
* * *
Slut på Tele2, 3-3. BP med en urstark upphämtning i andra. Lite fiaskovarning på Hammarbys andra halvlek.
Stora stora burop från Bajenfansen vid slutsignal.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Övrig sport

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: mån 12 aug 2024, 19:18
Bajen, Bajen, Bajen och Hammarby....
Befann du dig i cykelkällaren vid 3 - 3, eller häckar du bara där under vintertid?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: mån 12 aug 2024, 22:54
Sniper skrev: mån 12 aug 2024, 19:18
Bajen, Bajen, Bajen och Hammarby....
Befann du dig i cykelkällaren vid 3 - 3, eller häckar du bara där under vintertid?
Min känslomässiga investering i Hammarby är begränsad. Jag skakar av mig en förlust lika lätt som en blöt hund.
Och segerglädjen är ganska långt från fontänbad.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

17-18 augusti:
Karlskoga Bats @ Leksand Lumberjacks
Sundbyberg Heat @ Alby Stars
Kvalificeringsmatcher i bäst av tre - vinnarna möter Stockholm Monarchs respektive Rättvik Butchers i semifinal.

22-25 augusti:

Bild
AIG Women's Open, St Andrews