Rökare vi minns – stor genomgång
Lista: Kända idrottsprofiler som röker eller har rökt
(...)
Huruvida Mats Åhlberg fortfarande håller på är något oklart, men det råder ingen tvekan om att det hängde ett tjockt moln av rök även över hans gloriösa karriär – och den var i sanning inte kattskit den heller. När Dalarnas Tidningar i samband med klubbens 100-årsjubileum i somras listade de största blåvita spelarna genom tiderna förärades ”Matta” – skyttekung år efter år, i dåvarande Elitserien såväl som i landslaget från 1966 till slutet av 70-talet – förstaplatsen.
– Om jag någonsin hade problem med flåset? Nä, hehe, jag var väl på isen nästan lika mycket som alla andra och hängde med helt okej, tycker jag.
Jo…
– Nisse Nilsson rökte också och det gick bra för honom med.
Det kan man lugnt säga.
– Han hjälpte mig faktiskt med rökningen under matcherna de första åren. Han gick in på toan och tog några bloss. Sedan la han ciggen på handfatet och kom ut och nickade åt mig. Och så gick jag in och rökte resten.
Var det ingen som invände?
– Mja, som rökare tror man inte det luktar, men det gör ju det. Icke-rökarna känner rökdoften. Så första gången vår ledare Rune Mases, som var en riktig renlevnadsman, kom in och kände att det luktade rök blev han chockad. ”Vem fan är det som röker!?!”, ropade han. Men det gick ju inte att göra så mycket åt…
(...)
Inte heller i SHL är det längre möjligt att föreställa sig spelare som tar sig en tagg, visar det sig när vi hör med Örebro HC:s huvudcoach Niklas Eriksson.
– Om någon påträffades i den situationen skulle det nog bli allvarliga samtal med både oss ledare och med sportchefen, menar han.
– Vi gör allt för att optimera spelarnas förutsättningar och den fysiska biten är ju minst sagt viktig i hockey. Att då röka… nej, det är faktiskt otänkbart.
Men du tillbringade hela din karriär i Leksand och har spelat fler matcher för den föreningen än någon annan. Då har man väl ändå respekt för vad en sådan legendar som Mats Åhlberg åstadkom fast han rökte?
– Hehe, det var en helt annan tid. Fast visst… när jag kom dit hade han slutat men man hörde ju historierna och de gjorde intryck. Det sades till exempel att massören Bengt Pettersson ibland fick följa med in i duschrummet och stå beredd med en askkopp så ”Matta” kunde ta ett bloss mellan schamponering och sköljning. Det är ju rätt fantastiskt.
Men är den klassiska skrönan verkligen sann?
Vi får kolla med Åhlberg själv.
– Mja, he he, jag vet inte. Jo, kanske hände det någon gång…
Kort sagt:
Ingen rök utan eld…
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -genomgang