Övrig sport

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Utanför pingisen har Möregårdh ett intresse för pengar, något som han pratar om i Avanzas podcast.

– Jag håller på pengarna rätt bra. Men jag älskar att spendera pengar på saker som jag alltid drömt om. Som att resa eller om jag ska hitta på något med kompisar, då tänker jag inte så mycket på pengarna. Då får det kosta vad det kosta vill, det kommer vara värt det framöver.

Pingisstjärnan får frågan om vad ekonomiskt oberoende skulle betyda för honom.

– Det skulle vara att kunna köpa en oxfilé utan att må dåligt. Att man kanske inte behöver tänka på vad man har råd att äta varje dag för att få vardagen att gå ihop, säger Möregårdh och fortsätter:

– Om jag vill äta en fin stek på en tisdag eller en lördag ska jag kunna göra det. Det kan ses som en liten sak men det är inte så många som kan det.
https://www.expressen.se/sport/truls-pe ... ma-daligt/
På Leksandsfärjan finns det de som lägger oxfilé på smörgåsen eller har en hel frys fylld med löjrom.
Under samtalet återkommer de många gånger till vikten av att säga nej till saker man inte har råd med och hur svårt det kan vara.

22-åringen ger även exempel på alternativa lösningar som inte kostar lika mycket som andra.

– Det är kul att gå och ta en fika på stan, men det är otroligt dyrt nu. Då är det nog bättre att göra en kanna hemma och spara på så sätt.
När det gäller "en kanna hemma" hade jag länge en föreställning att jag inte gillar mörkrost. Inte trodde jag att påsarna de sålde på Matdax för 10 kr styck under en period häromåret var mörkrost.

Bild

Jag hann väl köpa tjugo stycken av det där tillfälliga partiet. När sedan sista påsen var tömd hamnade jag i en smärre kaffekris. Vad ska jag nu dricka för kaffe? Kanske någon annan Zoéga-sort kan tangera de där café-, hotell- och restaurang-påsarna? Varför inte prova den där Mollbergs Blandning som de tjatar om? Åven om det är mörkrost.

Sagt och gjort. Inte nog med att kaffet doftade och smakade lika bra - vid efterforskningar upptäckte jag att det var Mollbergs Blandning jag druckit hela tiden https://www.nestleprofessional-nordic.c ... -blandning
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Övrig sport

Inlägg av Gösen »

Själv är jag okej med Gevalia men vid Löfbergs, där går gränsen.

Och oxfile. Det äter man på torsdagar. Det är sen gammalt!
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Jag har funderat lite på det logististiska när det gäller Karlskoga Bats vistelse i Leksand under helgen.
Två matcher spelas under lördagen (13 & 16) och en eventuell tredje avgörande imorgon söndag.
Förr i tiden blev det oftast frågan om övernattning för bortalaget i grundserien; numera klämmer de in två matcher på lördagen för att undvika övernattningskostnad. Men nu i slutspelet? Karlskoga måste rimligen bokat rum någonstans. Vad händer med bokningen om ett av lagen avgör redan idag?

Kändes som att Karlskoga kan ta hem det hela i två raka när de ryckte åt sig 4-0 i andra inningen. Leksand reducerade emellertid i tredje och vi har ställningen 4-1 inför fjärde https://stats.baseboll-softboll.se/en/e ... ore/133534

* * *

Medan Leksand går mot klar förlust i match 1 börjar vi närma oss avspark Värnamo-Hammarby. En timme senare, kl 16, är det också avspark mellan Arsenal-Wolverhampton. Premier League-premiär.

* * *

Från gårdagens MLB kan jag meddela att Chicago Cubs gjorde som så många gånger förr den här säsongen - tappade i slutet. Ledning 5-2 mot Toronto Blue Jays blev 5-5 i sista inningen. Sedan vann visserligen Cubs i extrainning men då var jag redan så uppretad att jag knappt kunde glädjas.

* * *

Sponsor denna sportlördag är Locobase hudvårdsprodukter, och matchens vara en bra bok jag har i hyllan:

Bild
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Övrig sport

Inlägg av Gösen »

De kanske har med tält ⛺?
Varsitt som de spänner upp på sina respektive utepositioner.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Karlskoga Bats @ Leksand Lumberjacks 13-2
I väntan på match 2 kan man köpa korv, dricka och säkert också kexchoklad i kiosken på Lugnet.
Man kan sedan slå sig ner på läktaren och lyssna på den musik som strömmar ut ur högtalarna och scrolla igenom Aftonbladets fearmongering.

Peter Gabriel - Shock The Monkey (1982)
https://www.youtube.com/watch?v=CnVf1ZoCJSo

* * *

I Värnamo gjorde Hammarby 0-1 redan i matchupptakten. Om det målet kan vi läsa på annan plats på Aftonbladet:
MÅL! Jusef Erabi gör 1-0 för Hammarby efter bara en minut. Han nickar in bollen efter ett inlägg från Bazoumana Touré.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Övrig sport

Inlägg av Gösen »

Slutspelet (FedEx cup) har även dragit igång i golfen. Men jag orkar inte....
Vi får se hur Åberg och Noren ligger till efter dagens runda så kanske jag återkommer i ämnet imorgon.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: lör 17 aug 2024, 15:04 De kanske har med tält ⛺?
Varsitt som de spänner upp på sina respektive utepositioner.
Vi får se om tälten kommer till användning. Jämnt och svängigt i match 2 https://stats.baseboll-softboll.se/en/e ... ore/133535

* * *

Slut i Värnamo 0-3
Arsenal-Wolves 1-0 (halvtid)

* * *

Jag minns när Ken Hibbitt spelade på Siljansvallen.
1976 24 juli LEKSAND – WOLVES 1-9
https://www.svenskafans.com/england/204235
Bild
https://www.svenskafans.com/england/wol ... ria-555471
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Övrig sport

Inlägg av Wittgenstein »

Slutspel x 2 alltså. Jag tolkar det som att ökenvandring snart kan vara över!
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Övrig sport

Inlägg av Gösen »

Golfsäsongen börjar i September.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: lör 17 aug 2024, 17:09 Slutspel x 2 alltså. Jag tolkar det som att ökenvandring snart kan vara över!
Upp med tältet - Leksand vänder 6-7 till seger 8-7 i sista inningen.

Bild

Tredje avgörande imorgon kl 13.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Övrig sport

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: lör 17 aug 2024, 18:42
Wittgenstein skrev: lör 17 aug 2024, 17:09 Slutspel x 2 alltså. Jag tolkar det som att ökenvandring snart kan vara över!
Upp med tältet - Leksand vänder 6-7 till seger 8-7 i sista inningen.

Bild

Tredje avgörande imorgon kl 13.
Blir det årets första besök på Leander Field imorgon då? Mycket möjligt om jag kommer ihåg det.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Vad har du för lag idag då? Vad står det...Toronto Blue Jeans?
...frågade en person mig för ett antal år sedan. Det har etsat sig fast. Tröjtrauma.

Blue Jeans/Blue Jays är ju enda kanadensiska laget i MLB. Fram till 2004 fanns det ett tiil: Montréal Expos. Men de flyttade till Washington och blev Washington Nationals.

Bild Bild Bild
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Leksand Baseboll och Softbollklubb
Söndag 18/8 kl 13. Match 3, den tredje och direkt avgörande matchen i kvartsfinalserien mot Karlskoga Bats Baseboll & Softboll
⚾Lördagen bjöd på 2 matcher med en vinst för vardera laget. Match nr.2 var jämn och galet spännande in i det sista när Leksand avgjorde i botten av sista inningen.
🤩Vi ser fram emot spännande baseboll även imorgon!
⚾Kom och supporta våra Lumberjacks, vi hoppas på en fullsatt läktare och bra hejarklack! 💛💚
🌭Kiosken är öppen!
⚾Tyvärr har vi inte möjlighet att streama matchen, men live resultat går att följa via länk i kommentarer.⬇️
💛💚Vill ni stödja och supporta våra lag swisha gärna 1231871375💛💚

Bild
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... cale=sv_SE
* * *

Kl 13 är också starttiden för Degerfors-Brage.

* * *

Uppförsbacke:
Karlskoga Bats @ Leksand Lumberjacks 1-0 (efter första inningen)
Degerfors-Brage 1-0 (18')

* * *

Oförändrat i Leksand efter två inningar.
Utjämnat i Degerfors: 1-1 (27').

* * *

Såväl Degerfors som Brage har alltså möjlighet att lägga sig på uppflyttningsplats i tabellen.
3p för endera laget ger en andraplats (med lika många matcher spelade som nuvarande 2:an och 3:an).

* * *

Leksand illa ute i toppen på tredje. Karlskoga har löpare på varje base och ingen bränd.
Hemmalaget reder ut det. Alltjämt 1-0 till Karlskoga.

* * *

Det är halvtidsvila i Degerfors.
Samtidigt är det strax dags för avspark Djurgården-AIK inte långt från Leksandsfärjan-redaktionen.

* * *

Undrar om någon från Leksandfärjan-redaktionen är på baseball?
Han kan då konstatera att Ryan Arena tar sig ut på base via en single i fjärde. En bränd sedan tidigare.
Även efterföljande slagman står för en single och Arena avancerar till andra.
Leksand har vittring, möjlighet att utjämna (och kanske mer än så).

* * *

Inningen tog abrupt slut utan information om vad som hände.
Jag antar att Karlskoga svarade för ett double play.

* * *

I den stora världen utanför Sundbyberg vet kanske inte många att säsongen tog slut igår för Sundbyberg Heat.
Alby alltså klara för semifinal.

* * *

På 70-talet slog Tore Jobs ibland homeruns som träffade talltopparna.
Om det inte funnits träd där hade bollen kunnat studsa hela vägen till villaträdgårdarna.
I de trädgårdar där Zacke och Ahnelöv numera bor.
Såvida de inte bor på ett tryggt avsnitt av Hjortnäsvägen.

* * *

Slutminuter av ordinarie tid i Degerfors - fortfarande 1-1.
Leksand ska slå i botten av sjätte. Kan de utjämna den här gången?

* * *

Varken Degerfors eller Brage tog chansen att gå upp på andraplats - matchen slutade oavgjort.
Inte heller Leksand tog chansen. Tar Karlskoga chansen till 2-0 med löpare på tredje base?
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Övrig sport

Inlägg av Mats_ume »

Den här tråden har verkligen fått mig att förstå varför jag inte är så intresserad av lagsporter* i övrigt utanför Leksands IF.

(* Med lagsporter menar jag specifikt lagsporter där två lag tävlar mot varandra i en match)
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Övrig sport

Inlägg av Sniper »

Mats_ume skrev: sön 18 aug 2024, 14:56 Den här tråden har verkligen fått mig att förstå varför jag inte är så intresserad av lagsporter* i övrigt utanför Leksands IF.

(* Med lagsporter menar jag specifikt lagsporter där två lag tävlar mot varandra i en match)
TAKAHASHI Koki flies out to right field. Sacrifice Fly. SF9. WESTERLUND Oscar scores. 2 out. 1 RBI.
Karlskoga Bats @ Leksand Lumberjacks 2-0