Nu när du säger det - vilken märklig bild! Robert Ohlsson ser ut att stå femton meter bakom frontlinjen.Ludde skrev: tis 17 sep 2024, 18:01 Ännu mer obegripligt när man beslutar sig för att ta ett foto där man gömmer hälften av dom bakom så dom inte syns![]()
Matchställ och klubbmärken
-
Re: Matchställ och klubbmärken
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
Jag tycker ju att Brynäs hade kunnat vara snygg om det inte vore för de fruktansvärda (dock klassiska) axlarna. Jag tycker de är skitfula. Håller med om Växjö att de är snygga (framförallt den blå färgen) förutom reklamen med lite olika färger (rött och gult t.ex.) gör att det blir pannkaka. Malmös däremot tycker jag är ganska snygga trots ful logga och att reklamen känns som ett hastverk i efterhand med påsydda lagningslappar.Wittgenstein skrev: tis 17 sep 2024, 21:20 Svårt att bedöma matchställen när man har någon typ av känsla inför de flesta av dessa lag. Men Leksands är ju så klart, även fullständig objektivt, snyggast
Brynäs måste ges en eloge för att de hållit fast vid en ganska unik formsättning (den röda tröjan är dock för mig mer förknippad med ett klassiskt "Leksand - Brynäs-derby"). Andra som jag måste säga är helt ok är Skellefteå och Växjö (faktiskt! Reklamen borträknad). Hoppas Frölunda får bra pröjs av Länsförsäkringar, för deras byxreklam sänker hela stället. Hv:s sänks av reklam och en fruktansvärd logga. Malmö får aldrig riktigt till det, de borde givetvis återgå till de färger de bar under storhetstiden med Pekka och gänget. Rögles färger ser ut som något man skulle kunna snyta ur sig - fruktansvärd grön! Örebro intetsägande och trist, som hela föreningen.
Timrå har fulast tröjor trots att Rögles gröna färg är som du säger en snorloska och Örebros tråkiga med fulast logga och blandade färger på reklamen. Övriga har både negativa och positiva som gör att de hamnar i något mellansegment. Linköping snygg färg men ful logga, Skellefteå rena och snygga men fula färger t.ex.
Pain is temporary, glory is forever
-
Jag gillar Brynäs tröja, nästan lika fin som vår egen.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
-
Apropå New York Islanders, dit vår bekanta Heineman far, så måste väl bytet till fiskargubben vara tidernas övergrepp på klubbmärke (eller logotyp kanske är ett bättre ord när det kommer till nordamerikansk proffsidrott) och matchställ.
Jag blir ju ofta driftkucku här för mitt ihärdiga kämpande för de gula inslagen i våra dressar, men nog är just matchdressarnas utformning viktiga, inte minst när man väljer vilka lag som får ens sympatier. Just Islanders klassiska dressar är jag svag för, kanske för att de genom Tomas Jonsson blev det lag i NHL jag först kom i kontakt med, men vill jag påstå, lika mycket för att dess elegans och fina färgsättning.

St,Louis Blues blev särskilda favoriter efter ihärdigt spelande av NHL-93 och 94. Till stor del för att lagets färgsättning liknade LIFs. Och än idag är jag svag för vissa av lagets kreationer, se till exempel stället från utomhusmatchen i vinter! Wow, ta inspiration LIF! (Blues lär väl för övrigt varit inspiration för Leksands mest klassiska 80- och 90-tals utstyrsel).

En annan tröja jag (och många andra) är svag för är Chicagos. Wow, där också.

Jag blir ju ofta driftkucku här för mitt ihärdiga kämpande för de gula inslagen i våra dressar, men nog är just matchdressarnas utformning viktiga, inte minst när man väljer vilka lag som får ens sympatier. Just Islanders klassiska dressar är jag svag för, kanske för att de genom Tomas Jonsson blev det lag i NHL jag först kom i kontakt med, men vill jag påstå, lika mycket för att dess elegans och fina färgsättning.
St,Louis Blues blev särskilda favoriter efter ihärdigt spelande av NHL-93 och 94. Till stor del för att lagets färgsättning liknade LIFs. Och än idag är jag svag för vissa av lagets kreationer, se till exempel stället från utomhusmatchen i vinter! Wow, ta inspiration LIF! (Blues lär väl för övrigt varit inspiration för Leksands mest klassiska 80- och 90-tals utstyrsel).
En annan tröja jag (och många andra) är svag för är Chicagos. Wow, där också.

-
- Intendent
Det slår mig ofta hur snygga en rad NHL-tröjor är (frånvaron av reklam gör naturligtvis sitt till). Här en som jag gillar. Har valt bild efter bakgrundsfärg - alltid gör det någon glad.

-
Tänk er att ovan hade varit Lindqvist, Cato och Veronneau och lagts upp på sociala medier i augusti tillsammans med en rik flora bland nyheterna i shoppen. Våra ekonomiska problem skulle vara över.
-
- Kapten
Jag skulle kunna kompromissa och göra bortatröjan endast blå och vit.
Oberoende av detta så påpekar jag återigen att bortatröjan inte ska vara en inverterad hemmatröja. Iden med att enbart ha skölden och inte hela emblemet med ringen är mycket tilltalande.
Oberoende av detta så påpekar jag återigen att bortatröjan inte ska vara en inverterad hemmatröja. Iden med att enbart ha skölden och inte hela emblemet med ringen är mycket tilltalande.
-
Håller helt med. Och vad gäller tredjetröjan så efterlyser jag mer mod. Jag tror man är livrädd för att stöta sig med den "nya gubbligan", dvs superstars-falangen, som är blåvita fundamentalister. Låt tredjetröjan vara gul, eller för den delen, släng i lite svart, skippa klubbemblemet för en text eller whatever. Finns det inte någon lokal ung designer som skulle kunna sätta sin prägel för en säsong? Trejdetröjan ska väl främst skapas av kommersiella skäl så vi distanssupportrar kan tömma våra konton i shoppen när vi är på besök.Mats_ume skrev: mån 30 jun 2025, 14:39 Oberoende av detta så påpekar jag återigen att bortatröjan inte ska vara en inverterad hemmatröja. Iden med att enbart ha skölden och inte hela emblemet med ringen är mycket tilltalande.
-
- Intendent
Matchtröjornas färg (och design) dyker upp i allt fler trådar - utom i just tråden Matchtröjorna. Som för övrigt Wittgenstein själv startat.
I övrigt är jag helt med på en tredjetröja som starkt avviker från det konventionella.
Snart smyger det sig in i mattråden också. Men då måste vi sätta stopp.Nog måste vi ha en tråd om tröjorna också.
Några matcher in på säsongen, och vi har fått några veckor på oss att utvärdera årets kreation. Vad tycker ni? Jag är själv inte helt såld över ärmarna, och hade föredragit de sedvanliga axelpartierna.
Men jag är också ganska konservativ i denna fråga, jag är starkt FÖR de gula inslagen i matchdräkten. (...)
viewtopic.php?t=53
I övrigt är jag helt med på en tredjetröja som starkt avviker från det konventionella.
-
- Intendent
Utgångspunkten för en sådan tröja ser vi då hos Ruohomaa nedan:Mats_ume skrev: mån 30 jun 2025, 14:39 Iden med att enbart ha skölden och inte hela emblemet med ringen är mycket tilltalande.

-
- Intendent
Skölden kan exempelvis placeras där Buffalo Sabres logga nu är. Minimalism och färgglädje på samma gång!