Laget 24/25

Lampa

Re: Laget 24/25

Inlägg av Lampa »

Stjärnan skrev: sön 15 sep 2024, 17:11 Vet vi något om hur kedjorna förväntas se ut? Om Elvenes är tillbaka och om man räknar med Kalle..

Känslan nu är väl att vårt PP kommer vara bättre än ifjol och kanske betydligt bättre. Åtminstone över 20% måste vi upp i för att vara ok. Helst närmare 25% för att vara bra.
PK känns väl värre. Där är känslan här och nu att vi kommer ligga sämre än i fjol.
Målvaktsbiten känns extra osäker. Mantas måste höja sig och orka stå 45 matcher, om nu inte vårt nyförvärv gör oss alla Filip-häpna.
Totala känslan är att vi kommer göra fler mål och släppa in fler. Sådant brukar inte vara positivt i eftersäsongen men kan hjälpa under serien.

Men försäsong är en sak, och ska bli riktigt intressant att se hur vi står oss i vinter.
Min gissning:

Cehlarik - Vejdemo - Elvenes
Veronneau - Hrivik - Kloos
Lang - Östman - Karlberg
Karlsson - Knuts - Zackrisson
Eljas, Hellberg

Lyytinen - Caito
Larsson - Rindell
Norén - Lundqvist
Johansson

Rätt så samma som förra året. Personligen hade jag nog ändrat lite på backsidan, och lagt till en forward i uppställningen. Men får hoppas det kommer under säsongen. Två skador i top 6 och det blir inte många mål framåt.
Senast redigerad av Lampa den mån 16 sep 2024, 10:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: sön 15 sep 2024, 17:11 Vet vi något om hur kedjorna förväntas se ut? Om Elvenes är tillbaka och om man räknar med Kalle..
(...)
Måste be Klas starta säsongens första matchtråd. Den andra syns inte.
#höstlöv_på_lugnet2
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Lucas Lagerberg har många backar framför sig i Leksand. Nu kan talangen lånas ut till Björklöven i Hockeyallsvenskan.
– Björklöven är absolut ett av lagen som hört av sig, säger spelarens agent Marcus Isaksson till Västerbottens-Kuriren.
https://hockeysverige.se/shl/leksands-l ... jorkloven/
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Sniper skrev: tor 19 sep 2024, 11:58
Lucas Lagerberg har många backar framför sig i Leksand. Nu kan talangen lånas ut till Björklöven i Hockeyallsvenskan.
– Björklöven är absolut ett av lagen som hört av sig, säger spelarens agent Marcus Isaksson till Västerbottens-Kuriren.
https://hockeysverige.se/shl/leksands-l ... jorkloven/
Nu är det KLART….
Lucas Lagerberg har gjort sitt i Leksand….
Lyckades aldrig övertyga tränarna….om att var redo för SHL….

Utlånad ifjol i princip hela säsongen till Allsvenskan gjorde 51matcher för Tingsryd….

Och nu bryts kontraktet med honom helt…
Vi kommer inte kunna ta tillbaka han…
Vi släpper honom helt till Allsvenska Björklöven…

Kort före seriestart så väljer Lucas Lagerberg att lämna Leksand.
Enligt uppgifter till Expressen är han klar för Björklöven.
Det handlar om en ren övergång.

Något vidare spel blir det inte i Leksand.
Lagerberg har hamnat som nionde back i laget och nu väljer båda parter att gå vidare.
Det ska handla om en renodlad övergång och inte ett lån.
Användarens profilbild
svepet

Inlägg av svepet »

Första inlägget för säsongen, kanske ett av få för personligen så är jag inte speciellt taggad inför säsongen. Än i alla fall. Tycker tyvärr att laget känns väldigt ospännande. Tråkigt. Ålderstiget. Visst finns det mkt kvalitet i laget, men känslan är att på ganska många händer är det en kvalitet som fanns för några år sen. Inte längre.
TJ har kört på kontinuitetskortet hela vägen. Aldrig fel med kontinuitet. Men det behövs lite friskt blod också inför varje säsong. Nåt spännande. Då menar jag inte svindyra landslagsspelare, utan kan vara en spännande HA-spelare, en stortalang från egna leden, eller nån etablerad som fastnat och behöver en nytändning i ny klubb.

Inför säsongen ifjol fanns en del nytt oskrivet. Där vi också fick se en hel del genombrott. Filip givetvis, oprövad blev han en av de bästa burväktarna. FÖS som tog klivet in i seniorhockeyn på en riktigt hög nivå (tyvärr så hög att han är förlorad, tyngsta tappet tillsammans med Filip). Den lite ifrågasatte Elvenes blommade ut rejält till en av SHL:s bästa spelare. Lunkan klev fram som en etablerad SHL-back. Vejdemo som det fanns lite hopp om växte och klev från typ tredje center upp till att bli förstecenter. Karlberg som efter decenniets högsta tålamod till slut växte och gjorde en riktigt bra sista tredjedel av säsongen.

Inför denna säsong, vad finns det då att hoppas på? Naturligt att säga Hellberg. Som än så länge inte verkat imponera på tränarna. Men där borde det finnas potential att blomma ut. I övrigt? Nån av de yngre backarna såklart, finnarna räknar jag med ingå i redan etablerade skalan med tanke på vilka de tänkt ersätta. Men det ser verkligen tunt ut.

Nä, jag går tyvärr inte igång på Hrivik, Zacke, Kloos(gnuggar på bra men händer inte så mkt), Karlberg, Knuts, MK.... Men känslan är att det är här det måste hända nåt. Hrivik o Zacke måste upp i nivå igen.Även Max. Karlberg måste fortsätta på inslagen väg o ta ett steg till. Knuts, ja han kommer väl från sin kanske sämsta säsong i LIF-tröjan. Han har en del att bevisa annars borde nog inte plats finnas på fyra kedjor.
Det snackas om kulturbärare och spelare som behövs i omklädningsrummet. Absolut, en viktig detalj. Men det måste ändå finnas en gräns, snart har vi fler kulturbärare än bra hockeyspelare (nåja, det var lite överdrivet men vill belysa problemet).

Som sagt, känns mkt mellanmjölk just nu. TJ har låst vissa dyra spelare på långa kontrakt och det börjar bli ett problem nu. Ekonomin tillåter inte mer och när de dyra inte ger bang for the buck så riskerar vi hamna i ett lag som går bakåt. Ifjol gick flera som nämnt framåt vilket gjorde att vi klarade oss bra även om vissa tilltänkta toppspelare gjorde bleka säsonger. Men nu har vi tappat några av de bästa, där måste luckorna fyllas av några. Vilka?

Oj, det blev långt. Skriver inte så ofta men blir lätt lite för långt när jag väl gör det ;) .

Till sist hoppas jag att jag har fel i mina farhågor och att laget visar upp en helt annan sida än trött och tråkigt. Mitt tips i lillguds shl-tips var 8:e plats. Skulle faktiskt vara nöjd med det som känslan är nu....
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Någon som har koll, vad är H. Hellberg för typ av forward? Vad har han för spelstil, styrkor i spelet? Finns det någon annan spelare som han kan liknas vid?
Bagarn

Inlägg av Bagarn »

Ditt inlägg Svepet är väldigt bra.
Känner väldigt lika som du.

Vet inte varför man inte är mer orolig heller när vi tappat F Larsson, FUS, Lindholm, Alsing, Ashton.
Normalt hade man ju känt en jävla oro med det start schemat.
Antingen beror det på lagbygget eller så är det en trygghet med kontinuiteten.

Jag tror på kontinuitet - absolut.
Men tror nog faktiskt vi ska vara nöjda med plats 8a. Kanske t o m plats 12.....
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Kloos har uppenbarligen inspirerats till ansiktsbehåring från sin namne.

Bild Bild
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: tis 24 sep 2024, 17:17 Kloos har uppenbarligen inspirerats till ansiktsbehåring från sin namne.

Bild Bild
Ändå sedan vi såg den där muschen för första gången i Strömstad har jag gått och funderat på vem han är lik. En porrskådis från 70-talet eller en Grosshandlare från 30-talet? Poletten vill inte riktigt trilla ner. Men förr eller senare kommer jag på det.

Bild
Grosshandlare
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

bjernagris skrev: mån 23 sep 2024, 14:03 Någon som har koll, vad är H. Hellberg för typ av forward? Vad har han för spelstil, styrkor i spelet? Finns det någon annan spelare som han kan liknas vid?
Utifrån det jag har sett av honom i A-lags och J20-sammanhang:

En målskytt med bra skott, spelsinne och räds inte för att göra vågade grejer på isen. Under J20-spel för 2 år sedan såg han lite trubbig ut på skridskorna, men hade bra fart rakt fram. Ser ut som han har jobbat mycket på den biten. Jag var lite ifrågasättande till hans arbetsmoral och attityd på isen när jag såg honom i J20-slutspelet. Det kan även vara därför han inte blev draftad. Med hans poängproduktion kändes draften annars given. Han beskrevs även av lagkamrater i senaste numret av Leksingen som en tidsoptimist och lite slarvig. Kanske har några sena ankomster till samlingar satt käppar i hjulet för honom i början av den här säsongen?
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Grosshandlar-Glenn ser inte lika glad ut i laguppställningen (här i stort X-format). Ja, jag vet inte längre om han ser ut som en grosshandlare.

Bild
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Aggeman skrev: tis 24 sep 2024, 18:35
bjernagris skrev: mån 23 sep 2024, 14:03 Någon som har koll, vad är H. Hellberg för typ av forward? Vad har han för spelstil, styrkor i spelet? Finns det någon annan spelare som han kan liknas vid?

En målskytt med bra skott, spelsinne och räds inte för att göra vågade grejer på isen. Under J20-spel för 2 år sedan såg han lite trubbig ut på skridskorna, men hade bra fart rakt fram. Ser ut som han har jobbat mycket på den biten. Jag var lite ifrågasättande till hans arbetsmoral och attityd på isen när jag såg honom i J20-slutspelet. Det kan även vara därför han inte blev draftad. Med hans poängproduktion kändes draften annars given. Han beskrevs även av lagkamrater i senaste numret av Leksingen som en tidsoptimist och lite slarvig. Kanske har några sena ankomster till samlingar satt käppar i hjulet för honom i början av den här säsongen?
Tack! Utifrån vad du skriver är det kanske problem med SHL-tempot samt eventuellt bristande professionalism som utgör anledningarna till hans sparsamma matchande så här långt.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

bjernagris skrev: tis 24 sep 2024, 20:52
Aggeman skrev: tis 24 sep 2024, 18:35

Tack! Utifrån vad du skriver är det kanske problem med SHL-tempot samt eventuellt bristande professionalism som utgör anledningarna till hans sparsamma matchande så här långt.
Kan kanske vara så.
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Jag väljer, eller hoppas kanske mer...att tro på Karlberg Jr i år. Likt far sin, att blomstra inför den 5:e säsongen att bli ett reelt offensivt hot där poängen trillar in. Elvenes har börjat bra, Lang gör det alltid bättre än sämre, Vejdemo förväntar jag mig mer av. Östman hoppas jag kommer igång och så även MAX. Fortfarande osäker på målvaktssidan men det ger sig över tid. Finnarna; så här långt tveksamt. Caito? Är han med? Är det inte nu han ska växa ut till en top top back?
Lampa

Inlägg av Lampa »

Om nu Hellberg är i frysboxen, är det verkligen läge att ta in en ny forward. Vi kommer garanterat få skador längs vägen.