Första inlägget för säsongen, kanske ett av få för personligen så är jag inte speciellt taggad inför säsongen. Än i alla fall. Tycker tyvärr att laget känns väldigt ospännande. Tråkigt. Ålderstiget. Visst finns det mkt kvalitet i laget, men känslan är att på ganska många händer är det en kvalitet som fanns för några år sen. Inte längre.
TJ har kört på kontinuitetskortet hela vägen. Aldrig fel med kontinuitet. Men det behövs lite friskt blod också inför varje säsong. Nåt spännande. Då menar jag inte svindyra landslagsspelare, utan kan vara en spännande HA-spelare, en stortalang från egna leden, eller nån etablerad som fastnat och behöver en nytändning i ny klubb.
Inför säsongen ifjol fanns en del nytt oskrivet. Där vi också fick se en hel del genombrott. Filip givetvis, oprövad blev han en av de bästa burväktarna. FÖS som tog klivet in i seniorhockeyn på en riktigt hög nivå (tyvärr så hög att han är förlorad, tyngsta tappet tillsammans med Filip). Den lite ifrågasatte Elvenes blommade ut rejält till en av SHL:s bästa spelare. Lunkan klev fram som en etablerad SHL-back. Vejdemo som det fanns lite hopp om växte och klev från typ tredje center upp till att bli förstecenter. Karlberg som efter decenniets högsta tålamod till slut växte och gjorde en riktigt bra sista tredjedel av säsongen.
Inför denna säsong, vad finns det då att hoppas på? Naturligt att säga Hellberg. Som än så länge inte verkat imponera på tränarna. Men där borde det finnas potential att blomma ut. I övrigt? Nån av de yngre backarna såklart, finnarna räknar jag med ingå i redan etablerade skalan med tanke på vilka de tänkt ersätta. Men det ser verkligen tunt ut.
Nä, jag går tyvärr inte igång på Hrivik, Zacke, Kloos(gnuggar på bra men händer inte så mkt), Karlberg, Knuts, MK.... Men känslan är att det är här det måste hända nåt. Hrivik o Zacke måste upp i nivå igen.Även Max. Karlberg måste fortsätta på inslagen väg o ta ett steg till. Knuts, ja han kommer väl från sin kanske sämsta säsong i LIF-tröjan. Han har en del att bevisa annars borde nog inte plats finnas på fyra kedjor.
Det snackas om kulturbärare och spelare som behövs i omklädningsrummet. Absolut, en viktig detalj. Men det måste ändå finnas en gräns, snart har vi fler kulturbärare än bra hockeyspelare (nåja, det var lite överdrivet men vill belysa problemet).
Som sagt, känns mkt mellanmjölk just nu. TJ har låst vissa dyra spelare på långa kontrakt och det börjar bli ett problem nu. Ekonomin tillåter inte mer och när de dyra inte ger bang for the buck så riskerar vi hamna i ett lag som går bakåt. Ifjol gick flera som nämnt framåt vilket gjorde att vi klarade oss bra även om vissa tilltänkta toppspelare gjorde bleka säsonger. Men nu har vi tappat några av de bästa, där måste luckorna fyllas av några. Vilka?
Oj, det blev långt. Skriver inte så ofta men blir lätt lite för långt när jag väl gör det
.
Till sist hoppas jag att jag har fel i mina farhågor och att laget visar upp en helt annan sida än trött och tråkigt. Mitt tips i lillguds shl-tips var 8:e plats. Skulle faktiskt vara nöjd med det som känslan är nu....