Kulturella och mediala spår av LIF

Användarens profilbild
Wittgenstein

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Wittgenstein »

https://www.dalademokraten.se/2024-09-2 ... harebutton
Göran Greider
Leksandshockey, solrosor och olympiska guld

Hurdags börjar matchen? Det var frågan som dominerade på gatorna och på Siljans konditori i lördags. Hockeylaget hade bortamatch i Göteborg mot Frölunda. Själv satt jag på trottoaren utanför Lundells bokhandel och signerade min bok om Cornelis Vreeswijk. Det var ganska kallt. Ingen sol. Och det kändes som om gatulivet tömts i väntan på den där matchen. En man jag pratade med vid mitt lilla bokstånd sa att han inte var någon sportfåne, men att det kändes i luften i Leksand när det gått dåligt (eller bra) för LIF.

Och när det stiger rök från stugorna i byn får jag ibland en speciell association: Jag är ombord på ett gammalt ångfartyg, stävande mot hösten.

Plötsligt rullade en elrullstol in framför mig. Han hade en liten hund i knäet. Den heter Brissi. Jag kände igen mannen men kunde inte placera ansiktet. Vi pratade lite. Sen kom han tillbaka och gav mig ett exemplar av boken Lämna honom här, som han skrivit tillsammans med sin hustru Aja Lind. Och då föll polletten ner: Sveriges främste paraolympier genom tiderna, sportskytten Jonas Jacobsson, satt framför mig. Han skrev en rad i sin bok: ”Till Göran, en kulen dag i Leksand”.

Han tog under sin karriär 17 olympiska guldmedaljer.

Jag såg ut över det kulna Leksand och såg ljus.

*

Den stora frågan är om solrosorna i trädgården ska hinna slå ut. Jag satte fröna i jorden ganska sent. Många av dem är nu riktigt höga, men blomman har inte slagit ut på någon av dem - ett tiotal. Få blommor gör ett sådant intryck på mig som solrosor: De ser mäktiga och samtidigt oerhört vänliga ut. Ukraina har solrosen som en nationell symbol.

Några sista dahlior och rosenskäror har tittat fram. Men hösten är på väg. Ett dussin ensamma oplockade äpplen, högt i träden, faller ner i gräset. Jag blir vemodig. Ju äldre jag blir, desto mer betyder somrarna.

När det blir kallare är det en verkligt tröst att elda i kaminerna. Det är inte bara själva värmen, det är sprakandet och handhavandet av vedklabbar. Och när det stiger rök från stugorna i byn får jag ibland en speciell association: Jag är ombord på ett gammalt ångfartyg, stävande mot hösten.

Där står jag, vid relingen, och ser ut över årstidernas hav.

På lördagkvällen kollar jag sportresultaten: Det gick alltså helt åt helvete för Leksands hockeylag. Nej, jag varken såg eller hörde matchen. Men ett förkrossande nederlag för LIF landar nog tungt på orten. Hemvändande supportrar sitter väl där och sörjer och klagar högljutt på tåget.

Jag sitter och bläddrar i kvällen i boken om Jonas Jacobsson. Läser slutmeningen: ”Du blir inte bäst av att göra som alla andra, du måste hitta det som passar just dig och som du tror på.”

Meningen reser sig ur boksidan som en blommande solros.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Här har vi litteratur - om än inte skönlitteratur - där Leksand kommer nämnas:
Mats Lusth om stökiga åren: ”Fick åka polisbil”

Han är en av våra tuffaste hockeyhjältar.
Nu berättar Mats Lusth, 62, om slagsmål, fylla, sin tuffa uppväxt och brokiga karriär.
– Jag fick tidigt ett rykte om att vara galen, säger Lusth.
Expressen kan i dag exklusivt publicera utdrag ur guldhjältens bok ”Översten från Orsa”.
https://www.expressen.se/sport/hockey/m ... -polisbil/
Bild
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Wittgenstein skrev: tor 30 maj 2024, 17:18.
Själv har jag t.ex. överraskats då författaren och kulturmannen Daniel Sjölin berättade om sin kärlek till LIF. Tydligen ska han, när han var programledare för Babel, ha diktat om LIF. Någon som kan rapportera om detta?
https://x.com/Daniel_Sjolin/status/1849 ... 1ypIQ&s=19
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: tor 24 okt 2024, 23:51
Själv har jag t.ex. överraskats då författaren och kulturmannen Daniel Sjölin berättade om sin kärlek till LIF. Tydligen ska han, när han var programledare för Babel, ha diktat om LIF. Någon som kan rapportera om detta?
Vi har ju en del användare här som inte har tillgång till X-inlägg. Därför:
Daniel Sjölin
@Daniel_Sjolin
Den hemlöse jag köper tidningen av: Åsså är du djurgårdare va?
Jag: Nej. Leksand.
Han (i sorti): Äh, fan Bajen och Leksand, Leksand och Bajen!
Det var över 140 år sedan bryggerikullorna intog Södermalm. Varken han eller jag minns, ändå är vi båda formade.

11:36 PM · Oct 24, 2024
En stor del av säsongsarbetarna var så kallade bryggerikullor. Under 1800-talet förekom en stor arbetsinvandring till Stockholm av arbetskraft från Dalarna. Arbetet var tungt – en fylld ”hundrakorg” (back med 100 flaskor) vägde 90 kg och skulle lyftas upp 125 cm av två kvinnor. Kullornas arbete, som var det bäst betalda av alla kvinnliga grovsysslor, bestod av rengöring, fyllning av buteljer, korkning och etikettering.
https://byggplanermunchen.se/bryggeriets-historia
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: fre 25 okt 2024, 11:30
Wittgenstein skrev: tor 24 okt 2024, 23:51
Vi har ju en del användare här som inte har tillgång till X-inlägg. Därför:
Daniel Sjölin
@Daniel_Sjolin
Den hemlöse jag köper tidningen av: Åsså är du djurgårdare va?
Jag: Nej. Leksand.
Han (i sorti): Äh, fan Bajen och Leksand, Leksand och Bajen!
Det var över 140 år sedan bryggerikullorna intog Södermalm. Varken han eller jag minns, ändå är vi båda formade.

11:36 PM · Oct 24, 2024
En stor del av säsongsarbetarna var så kallade bryggerikullor. Under 1800-talet förekom en stor arbetsinvandring till Stockholm av arbetskraft från Dalarna. Arbetet var tungt – en fylld ”hundrakorg” (back med 100 flaskor) vägde 90 kg och skulle lyftas upp 125 cm av två kvinnor. Kullornas arbete, som var det bäst betalda av alla kvinnliga grovsysslor, bestod av rengöring, fyllning av buteljer, korkning och etikettering.
https://byggplanermunchen.se/bryggeriets-historia
Notera att med 1800-talets stora arbetsinvandring så sker den absolut största förändringen under seklets sista årtionde, dvs från 1890 och framåt. Detta som en konsekvens av den andra industriella revolutionen. Den första industriella revolutionen innebar större tekniksprång, men inte så stor social omvälvning. Samma scenario kommer inträffa nu när vi lämnar den tredje industriella revolutionen och går in i den fjärde industriella revolutionen.