Operation behålla Tjomme

CMB

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av CMB »

Om LIF anser sig ha en bättre sportchef på gång så måste de såklart överväga det.

På väg mot John Scotts i Gbg nu. Skål!
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: lör 21 sep 2024, 10:52 "Jag spelar hellre i division 3 än att Leksands IF förlorar sin själ" som en i Masugnen skrev för ett drygt år sedan.
Jag skulle någon gång vilja få det klarlagt vad den där själen består av? För egen del så kvittar det fullständigt vilka som sitter i styrelsen. Det kan vara ett gäng obildade rednecks eller styrelseproffs. Lokala förmågor eller stockholmare. Vilket som, eller en blandning, gör hur fan ni vill. Men jag vill att LIF spelar och vinner på en hög nivå. Sen givetvis, inte vill jag att man säljer ut lagets tröjor till ett bolag som vill göra dem orange (som Snipers scoop avslöjade häromsistens). Men jag tror inte att det var den föreslagna styrelsens ambition.
CMB skrev: lör 21 sep 2024, 11:32 Om LIF anser sig ha en bättre sportchef på gång så måste de såklart överväga det.
Överväga ska de givetvis göra. Men nu brinner det i knutarna. Har de en ny sportchef på gång, se till att hen är på plats snarast. Jag skulle dock inte vilja vara den sportchefen om resultaten vänder nedåt efter att TJ lämnat skutan...
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: lör 21 sep 2024, 11:44
Sniper skrev: lör 21 sep 2024, 10:52 "Jag spelar hellre i division 3 än att Leksands IF förlorar sin själ" som en i Masugnen skrev för ett drygt år sedan.
Jag skulle någon gång vilja få det klarlagt vad den där själen består av? För egen del så kvittar det fullständigt vilka som sitter i styrelsen. Det kan vara ett gäng obildade rednecks eller styrelseproffs. Lokala förmågor eller stockholmare. Vilket som, eller en blandning, gör hur fan ni vill. Men jag vill att LIF spelar och vinner på en hög nivå.
Att ta det där med "den sjätte utespelaren" lite för bokstavligt. Medan själen för mig är 50 raka år i högsta serien fram till millennieskiftet och en storhetstid när det ibland bara var 1000+ på hemmamatcherna.

Gå på match, var medlem, köp souvenirer, stötta på alla sätt - men inbilla er inte att det är NI som är Leksands IF. Jag håller inte på Leksand Superstars och ett gäng supporterprofiler med svans. Jag håller på LIF.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Enligt J. "MrMadhawk" Svensson i podcasten "Sanny & Svensson" vill T. Johansson förlänga kontraktet med Leksands IF.

Tillsammans med S. Lindström spekulerar han även i att P. Zackrisson kliver in som assisterande GM, samt levererar en spaning att Mi. Karlberg lämnar för huvudtränaruppdrag, eventuellt i Västerås. Ersättare skulle bli M. Zackrisson som tillsammans med M. Bogren hämtas in från Södertälje. Utifrån diskussionen tolkar jag det som rena spekulationer utan egentlig substans.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Uppdatering från ordförande A. Gärdsback ang. sportsliga organisationen. Dialog förs med T. Johansson, deadline i oktober, i övrigt en del ordsallad.

https://www.leksandsif.se/article/n8qask9-30ead/view
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Det är alltid intressant när de hoppar över sociala medier och smyger ut artiklar.

* * *

Vem är då Magnus Bogren? Ja, han har Rögle-bakgrunden gemensamt med Björn Hellkvist. Här en intervju med Bogren & Zackrisson när de var nya i SSK (om man vill lära känna dem lite grann) https://www.sodertaljesk.se/article/34m ... 41461/view
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Ok
25 september 2024, 09:34
Från medlemsbrev av Leksands if

Ett par första rubriker kommer här:
Sportchefsfrågan
Hur ser det ut med General manager Thomas ”Tjomme” Johanssons framtid i Leksand?
En arbetsgrupp har haft en bra, intensiv och kreativ dialog med Tjomme sedan början av augusti. Arbetsgruppen, som leds av Andreas Gärdsback, består av Carina Helldén, Tobias Forsberg, Per-Erik Grahn och Andreas Hedbom. Vi är övertygade om att denna fråga kommer att få ett positivt avslut som planerat i oktober, i arbetsgruppens och föreningens intresse. Det är inte så mycket mer, just nu. Men vi förstår omvärldens intresse.
Användarens profilbild
Catami

Inlägg av Catami »

Låt Challe gå till Västerås. Prinsen stannar och vi anställer U.Samuelsson som pådrivande matchcoach. Berglund stannar kvar som strateg.
Zacke jobbar med TJ. Det blir bra!
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Därför dröjer besked om Tjommes framtid – de sitter i arbetsgruppen
26 september 2024 11:00

I slutet av augusti bad Leksands ordförande Andreas Gärdsback om lite mer tid att fatta beslut om LIF:s sportsliga framtid.

Knappt en månad senare säger han:

– Processen går bra och följer vår plan. Vi beräknar väl att landa den frågan här under oktober.
https://www.falukuriren.se/2024-09-26/d ... tsgruppen/
Något i själva artikeln som inte förmedlats tidigare?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tor 26 sep 2024, 11:16

I slutet av augusti bad Leksands ordförande Andreas Gärdsback om lite mer tid att fatta beslut om LIF:s sportsliga framtid.

– Processen går bra och följer vår plan. Vi beräknar väl att landa den frågan här under oktober.
Inte än. Du får vänta till slutet av oktober när beskedet kommer att de behöver november på sig att fatta ett beslut.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: tor 26 sep 2024, 11:28
Sniper skrev: tor 26 sep 2024, 11:16

Inte än. Du får vänta till slutet av oktober när beskedet kommer att de behöver november på sig att fatta ett beslut.
De kommer nog ha fattat ett beslut men att processen tar tid ;-)
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Ge inte Rögle chansen att börja föra samtal...
Han gjorde mål mot klubben i sitt hjärta.
– Rögle betyder jättemycket för mig, det vet alla om. Det är där man är uppvuxen. Men det var skönt med en vinst, det var det.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... sterna-shl
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Med anledning av ovanstående:
Agera, Leksand - fort som sjutton!
...ser jag nu på Sportbladets startsida. Och i själva artikeln står följande:
Förläng med Elvenes!
Som ni vet så har Leksand tolv stycken utgående kontrakt i spelartruppen.

Och utgående kontrakt på general managern Thomas Johansson samt hans assistent Petter Carnbro. Och samtliga i tränarstaben med Charles Berglund, Mikael Karlberg samt David Printz.

Ett speciellt läge och just nu utvärderar bolagsstyrelsen om man ska förlänga med Thomas Johansson och låta honom bygga framtidens lag. Utvärderingen ska vara klar under oktober månad.

Värvningsperioden för SHL har förändrats senaste åren. Tongivande spelare med utgående kontrakt kan bestämma sig redan på hösten för en ny klubb.

En spelare som jag tycker att Leksand, fort som sjutton, ska förlänga med är Lucas Elvenes. Han tillhör den där skaran av spelare med utgående kontrakt, är i rätt ålder, fått debutera i Tre Kronor kan spela SHL-hockey i kanske åtta nio år till.

Väntar Leksand för länge kan ha bli ett enkelt byte för exempelvis Rögle, klubben i hans hjärta.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... om-sjutton
Lampa

Inlägg av Lampa »

Så är det. Det är bara öppna plånboken för en sån spelare får vi inte så lätt tag i igen.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Det rätta just nu, enligt min mening, är inte att börja ifrågasätta eventuella TJ-sympatier utan hoppas på snar förlängning. Gör ett statement, Leksands IF!

I väntan på det kan vi minnas tillbaka sex år:
Experten är nära nytt toppjobb
Publicerad: 19 november 2018

Thomas Johansson fick inte fortsätta som sportchef i Djurgården.
Nu är han på väg att få ett nytt toppjobb i svensk ishockey – i Leksand.

Leksands IF är sedan en månad tillbaka på jakt efter en general manager som ska basa över den sportsliga verksamheten i dalaklubben. Leksands nya GM ska ta ansvar för att det blir en tydlig spelidé i föreningen från U16 upp till A-lag.

Det har spekulerats kring flera namn, men enligt uppgift till HockeyNews.se är Djurgårdens före detta sportchef Thomas Johansson i förhandlingar med Leksand och det ska bara vara detaljer ifrån att bli helt klart.

Om allt går i lås, vilket mycket tyder på, blir han Leksands åttonde sportchef på fyra år.

Thomas Johansson är för närvarande expert i C Mores program Hockeylabbet där han på ett pedagogiskt och lättfattligt sätt hjälper tittarna att förstå statistik från AI-företaget Sportlogiq med sina analyser. Tanken är att Johansson kommer att bli kvar som expert i Hockeylabbet säsongen ut, parallellt med det nya jobbet i Leksand.

HockeyNews.se söker Thomas Johansson för en kommentar.

– Jag kan inte uttala mig alls om det just nu för vi ligger mitt i en rekryteringsprocess, säger Leksands ordförande Åke Norström till HockeyNews.se.

Leksand håller på att göra omfattande justeringar i sin organisation för att få bättre sportsliga resultatet på både kort sikt och lång sikt.

Sedan december 2014 har Leksands IF haft sju sportchefer. Det var då Tommy Salo lämnade ifrån sig ansvaret efter en intern strid med dåvarande klubbdirektören Kjell Kruse. Under en kort tid dubbeljobbade Leksandstränaren Andreas Appelgren som både coach och sportchef innan Tore Jobs tog över som sportchef.

Den funktionen hade Tore Jobs i ungefär ett år då klubben beslutade att ersätta honom med ett sportråd där NHL-scouten Fredrik Jax och Leksandslegendaren Mikael Karlberg blev ansvariga för värvningarna.

Fredrik Jax blev sedan sportchef över säsongen 2016/2017. Han avlöstes i sin tur av Mikael Karlberg som sportchef. Karlberg hade jobbet i ett drygt halvår innan han i januari i år slutade på den positionen i Leksand. Då tog huvudtränaren Leif Carlsson över och fick ett övergripande ansvar för Leksands A-lag.

Efter våren 2018 gick ansvaret vidare till den assisterande sportchefen Christer Siik, som kommer att få sin efterträdare i Thomas Johansson.

Leksand är även på väg att få en ny vd. Christer Plars har slutat sin tjänst för ett chefsjobb på Svenska ishockeyförbundet. Leksand har en tillfällig vd i Magnus Proos fram till januari då Andreas Hedblom träder in som den högst ansvarige tjänstemannen i klubben.
https://hockeynews.se/nyheter/experten- ... t-toppjobb