2024-10-05 Lördag 18:00 Leksand - Örebro 1-2 OT

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Aggeman

Re: 2024-10-05 Lördag 18:00 Leksand - Örebro 1-2 OT

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: sön 06 okt 2024, 07:55 Vi gjorde alltså en bra defensiv insats igår och stämplade ut på 92,59 i räddningsprocent och ändå är det Hellsten som ska bära hundhuvud. Hade vi varit en gnutta mer effektiva istället och avgjort hade laget jobbat ihop 96 i räddningsprocent. Eller borde Hellsten fixat det också. Nu snuddar det snart vid vad som är pinsamt.
Den defensiva insatsen förtas av ett uselt byte med tre minuter kvar. Sen kan man inte komma ifrån att Hellsten bör kunnat nypa den pucken. Skymd? Ja kanske lite, men skottet går i stort sett i maghöjd mitt i målet, och där ska Hellsten vara placerad. Sista målet är ju också ett väldigt taffligt agerande av både försvaret och Hellsten.

Utöver det tycker jag inte han prövades särkilt mycket, men det är givetvis bra att hålla nollan. Nu blir det dock så att hans spel faktiskt gör att vi förlorar matchen, när vi inte är kapabla att peta in fler puckar.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Aggeman skrev: sön 06 okt 2024, 09:13 Utöver det tycker jag inte han prövades särskilt mycket (...)
This.

Till och med Kaz prövades och gjorde kvalificerade räddningar. Men vad spelar det för roll när det till slut kommer otillräckliga ingripanden som gör att vi förlorar.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Så Kontentan är alltså att det är Hellstens fel att vi bara gör ett mål. 25 skott ska en målvakt ta. Även när han enligt honom själv är skymd och chansar fel var han tror skottet ska komma.

Att han inte prövades utan kändes lugn och rätt placerad är tydligen fel det också. Gissar att Örebros målvakt prövades desto hårdare.

Nu tar jag time out och återkommer när det finns positiv energi att få härifrån.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: sön 06 okt 2024, 09:28 Så Kontentan är alltså att det är Hellstens fel att vi bara gör ett mål. 25 skott ska en målvakt ta. Även när han enligt honom själv är skymd och chansar fel var han tror skottet ska komma.

Att han inte prövades utan kändes lugn och rätt placerad är tydligen fel det också. Gissar att Örebros målvakt prövades desto hårdare.

Nu tar jag time out och återkommer när det finns positiv energi att få härifrån.
Det är givetvis inte Hellstens fel att vi gör 1 mål, men han bör kunnat gjort det bättre på båda målen. Om han hade tagit det första skottet som gick i mål hade några knappt höjt på ögonbrynen och sagt att det var svår räddning att göra.

Arne prövades mycket mer. Han räddade flertalet frilägen och öppna skottlägen i slottet.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Jag tänkte just skriva att vi var väldigt dåliga att skjuta igår, inte många skott och avslut som kan klassas som SHL-mässiga, de flesta avslut igår hör hemma i de lägre divisionerna. Fösare och "mjuka" skott, ganska pinsamt att se faktiskt. Arne blev inte speciellt prövad vill jag påstå.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Minns när Arntzen var i Leksand. Jag var inte ett dugg imponerad. Inte heller han visste alla gånger var han hade buren bakom sig. Han var lugn men vimsig. Nu är han bara lugn. Och helt och hållet pålitlig för det lag som har lyckan att ha honom därbak.
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: sön 06 okt 2024, 10:28 Minns när Arntzen var i Leksand. Jag var inte ett dugg imponerad. Inte heller han visste alla gånger var han hade buren bakom sig. Han var lugn men vimsig. Nu är han bara lugn. Och helt och hållet pålitlig för det lag som har lyckan att ha honom därbak.
Han är numera en fullfjädrad SHL-målis, med ett stabilt och imponerande spel. Han uppvisade potential redan hos, men det tar tid att växa. Förhoppningsvis kommer Hellsten att göra den resan, men då behöver han ett stadigt försvar till hjälp. Och en första målis som gör sitt jobb. Just nu har han väl varken eller..
Men det kommer förhoppningsvis.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Gösen skrev: sön 06 okt 2024, 07:55 Vi gjorde alltså en bra defensiv insats igår och stämplade ut på 92,59 i räddningsprocent och ändå är det Hellsten som ska bära hundhuvud. Hade vi varit en gnutta mer effektiva istället och avgjort hade laget jobbat ihop 96 i räddningsprocent. Eller borde Hellsten fixat det också. Nu snuddar det snart vid vad som är pinsamt.
Målen blir direkt avgörande och första var inte otagbart och det andra målet är från en annan planet.

Ska Hellsten lastas för den här förlusten? Nej det ska han inte
Användarens profilbild
Wiborg

Re: 2024-10-05 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: lör 05 okt 2024, 17:59
Stjärnan skrev: lör 05 okt 2024, 17:58 Jonas A i deras kasse. Har vi vunnit nån gång mot Örebro när han stått? Riktigt bra standin målvakt är han.
Han har väl nästan tagit förstaspaden va…? Ingen aning om hur många matcher han stått iofs.
Det är i alla fall känslan av hur det låter här i Örebro på de få supportrar jag kommer i kontakt med...
Ludde skrev: lör 05 okt 2024, 18:10 Hellsten är alldeles för överaktiv i målet för min smak, ser inte alls ut som en modern trygg puckmotare. Lite som Kaz, man får magsår så fort motståndarna kommer in i zon.

Jag har dock inget emot att han får stå idag, ser det som att vi måste variera en stund och se om någon tar chansen för att avgöra om det finns behov för en ny målvakt.
Han är ltie mindre, behöver röra sig mer för att täcka mer. En stor målvakt, exempelvis Gidlöf, kan spela på ett lite annat sätt. Precis som Lang måste spela med fart för att han är mindre måste en målvakt även anpassa sig efter sin kroppsstorlek.
Som jag sagt tidigare, det var bestämt redan innan midsommar...

Jag såg bara matchen sporadiskt men jag kan nästan inte läsa ett enda ord här inne om någon forward alls förutom Cehlarik som gjorde mål. Det enda det skrivs efter matchen dragit igång är om Hellsten som släppte in två mål och även lite om Knuts och Karlsson som verkat gjort ett sämre anfall precis innan. Alla andra då? Antingen så skapade man inga chanser framåt eller så brände man för många chanser, och likförbannat är det målvakten som diskuteras. Vart var Hrivik, Veronneau, Elvenes, Östman, Zacke osv? Går det inte att hålla två tankar i huvudet samtidigt och man kan bara fokusera på målvakterna numera?
Gösen skrev: sön 06 okt 2024, 09:28 Så Kontentan är alltså att det är Hellstens fel att vi bara gör ett mål. 25 skott ska en målvakt ta. Även när han enligt honom själv är skymd och chansar fel var han tror skottet ska komma.

Förutom time outen kan jag bara instämma. Det fokuseras på helt fel saker och man blir bara irriterad.
Pain is temporary, glory is forever
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Wiborg skrev: mån 07 okt 2024, 08:46
Som jag sagt tidigare, det var bestämt redan innan midsommar...

Jag såg bara matchen sporadiskt men jag kan nästan inte läsa ett enda ord här inne om någon forward alls förutom Cehlarik som gjorde mål. Det enda det skrivs efter matchen dragit igång är om Hellsten som släppte in två mål och även lite om Knuts och Karlsson som verkat gjort ett sämre anfall precis innan. Alla andra då? Antingen så skapade man inga chanser framåt eller så brände man för många chanser, och likförbannat är det målvakten som diskuteras. Vart var Hrivik, Veronneau, Elvenes, Östman, Zacke osv? Går det inte att hålla två tankar i huvudet samtidigt och man kan bara fokusera på målvakterna numera?

Förutom time outen kan jag bara instämma. Det fokuseras på helt fel saker och man blir bara irriterad.
Instämmer, är så satans tråkigt att det konstant ska tjatas om målvakterna. Ja de ingår i laget, ja de är viktiga och ja de kan stäppa upp. Men att bara tjata vidare, om och om igen är så tråkigt. Och förstår man inte att hockey är ett lagspel där allt hänger ihop så är det väl så.

Ingen (särskilt statistikälskarna) har vad jag sett t.ex. lyft första och fjärdekedjans +- stat. Det är skrämmande läsning om man nu vill jaga ”sanningar” om vem/vilkas felet är för säsongens öppning. Detsamma gäller vissa kommentarer kring Eddie. Om man nu tycker han får spela för mycket och för högt upp i hierarkin, så är det underligt att man då inte ”bevisar” även detta med statistik. Fast det funkar ju inte då den visar något annat i det här fallet……

Och att döma ut en målvakt innan han ens fått en rejäl chans att visa upp sig är bisarrt.

Börjar bli som i masugnen och nu kan man här följa en ständig ström av ”bevisande” av våra målvakters uselhet för att växla över till ramirez konstanta svador om Mackans uselhet i ugnen.

Avslutningsvis, visst får och kan man ha åsikter om spelare, ledning, superstars osv. Men att dagligen tjata vidare med samma åsikter är bara så tråkigt tycker jag.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Ludde

Inlägg av Ludde »

Ludde skrev: lör 05 okt 2024, 18:10 Hellsten är alldeles för överaktiv i målet för min smak, ser inte alls ut som en modern trygg puckmotare. Lite som Kaz, man får magsår så fort motståndarna kommer in i zon.

Jag har dock inget emot att han får stå idag, ser det som att vi måste variera en stund och se om någon tar chansen för att avgöra om det finns behov för en ny målvakt.
Han är ltie mindre, behöver röra sig mer för att täcka mer. En stor målvakt, exempelvis Gidlöf, kan spela på ett lite annat sätt. Precis som Lang måste spela med fart för att han är mindre måste en målvakt även anpassa sig efter sin kroppsstorlek.
Absolut, röra sig mer är dock inte att vara hyperaktiv och överarbeta situationer så du i tredje fjärde led kommer helt ur position för att du överkompenserar.

Det jag menar är att han precis som Kaz gjorde rör sig för mycket och förmodligen mer än han behöver göra för att kompensera för storleken.

Tycker förövrigt att Hellsten kom undan med ett godkänt betyg den här matchen då jag inte kräver att han ska stå på huvudet och hålla nollan. Han gav oss chansen att vinna den här matchen genom att enbart släppa in ett mål under ordinarie tid men ingen av våra utespelare hjälpte honom att få den vinsten.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Ludde skrev: mån 07 okt 2024, 12:35

Absolut, röra sig mer är dock inte att vara hyperaktiv och överarbeta situationer så du i tredje fjärde led kommer helt ur position för att du överkompenserar.

Det jag menar är att han precis som Kaz gjorde rör sig för mycket och förmodligen mer än han behöver göra för att kompensera för storleken.

Tycker förövrigt att Hellsten kom undan med ett godkänt betyg den här matchen då jag inte kräver att han ska stå på huvudet och hålla nollan. Han gav oss chansen att vinna den här matchen genom att enbart släppa in ett mål under ordinarie tid men ingen av våra utespelare hjälpte honom att få den vinsten.
Jag förstår vad du menar men har sett för lite för att kunna säga om jag håller med eller inte. Tyckte i tidigare matcher att han släppte lite enkla returer på en del skott men inte att han var överdrivet fladdrig. Men klart en osäkerhet som ju inte är så konstig i sin riktiga SHL-debut så får väl se när han fått stå några fler matcher om vad jag tycker om honom.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: mån 07 okt 2024, 13:34 Tyckte i tidigare matcher att han släppte lite enkla returer på en del skott (...)
Han suger in puckarna avsevärt bättre nu.
Dessutom - när det gäller motsatsen till blockering - deltog han felfritt i speluppbyggnaden i lördags: stoppade pucken bakom kassen ett flertal gånger och levererade första pass. Vid ett tillfälle höll det visserligen på att gå illa, när pucken studsade ut i banan via en skarv i sargen, men det kan hända de bästa målvakter.

Se där, vi kan vara nyanserade.
Användarens profilbild
svepet

Inlägg av svepet »

Huruvida Hellsten är en duglig SHL-målvakt eller inte behövs det nog ett betydligt större underlag för att avgöra, och visst är osäkerheten där fortfarande stor. Men att lasta honom för den här förlusten är ju i det närmaste löjligt. Är helt på Gösens mm sida där. Vi förlorar matchen på att vi bara gör 1 mål. Otroligt många veka alibiavslut i bra lägen. Dessutom var försvarsspelet bedrövligt vekt vid 1-1 målet så det var en kombination av det o en ej otagbar puck.

Det är alltid otroligt lätt att ge målvakten skulden för en förlust. Hör sällan nån säga att vi torskade pga en viss spelare brände ett jätteläge. Även om konsekvensen är i princip densamma.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Jag tror det är viktigt att locka tillbaka Gösen så fort det går. Avvänjningen kan gå snabbt. Många har nog gjort erfarenheten att en tids bortavaro från forumet/forumen kan skapa en känsla av främlingskap. Man börjar fråga sig hur i hela friden man kunnat vara en del av det där. Minns ett tillfälle 1957 när jag gjorde ett uppehåll från Superstars forum under sommaren och kände mig helt främmande inför tanken att återvända när säsongen inleddes. Men då kom det ett mejl som sa att jag fått PM från Gösen (!) och när jag loggade in och läste fann jag en påminnelse om att säsongen börjat och att det är dags att skriva inlägg igen. Så..."just when I thought I was out, they pulled me back in".