2024-10-10 Torsdag 19:00 Brynäs - Leksand 2-3
-
Re: 2024-10-10 Torsdag 19:00 Brynäs - Leksand 2-3
Istid på backarna idag:
Caito 22:17
Eddy 21:12
Norén 19:16
Lundqvist 16:19
Lyytinen 15:07
Rindell 12:26
Nilsson 10:13
Lyytinen missade något byte efter flygturen….
Men det känns inte bra….att de finska backarnas istid sviktar….
De är trots allt tänkta att ersätta Lindholm och Alsing….
———————-
Martin Karlsson fick förövrigt hela 9sekunders istid idag…..
Eljas 10:33
Östman 10:52
Knuts 11:46
———————
Caito 22:17
Eddy 21:12
Norén 19:16
Lundqvist 16:19
Lyytinen 15:07
Rindell 12:26
Nilsson 10:13
Lyytinen missade något byte efter flygturen….
Men det känns inte bra….att de finska backarnas istid sviktar….
De är trots allt tänkta att ersätta Lindholm och Alsing….
———————-
Martin Karlsson fick förövrigt hela 9sekunders istid idag…..
Eljas 10:33
Östman 10:52
Knuts 11:46
———————
-
Tycker Caito steppade upp idag, tillsammans med Eddie vår bästa back helt klart. Men Norén o Lunkan måste tillbaks till fjolårets kött- o potatis spel. Känns som de försöker överarbeta situationerna o spela ett spel de inte behärskar. Riktigt skakigt när de är inne. Tillbaks till basic tack!
Som det är nu känns Fred Nilsson given på sex backar…
Helt ok match av Hellsten. Känns lite fladdrig o yvig i sin positionering, känns inte helt stabilt. Men sög in puckarna o inte så mkt returer, bra!
Viktigt att Max o Kjell-Erik gör mål! Mer av det. Annars Kloos bästa forward idag, men borde satt nån puck på sina chanser.
Riktigt skön vinst, och viktig!
Helt ok match av Hellsten. Känns lite fladdrig o yvig i sin positionering, känns inte helt stabilt. Men sög in puckarna o inte så mkt returer, bra!
Viktigt att Max o Kjell-Erik gör mål! Mer av det. Annars Kloos bästa forward idag, men borde satt nån puck på sina chanser.
Riktigt skön vinst, och viktig!
-
Peja · 36 minuter sedan
Brynäs driver spelet, men tycker ändå Leksand vinner rättvist på ett sätt. De var mycket bättre på att hitta avslut i farliga positioner, och i slutändan var de också bättre i special teams.
https://www.hockeysnack.com/brynas-if/
Hockeynews-rubriken är överdrivet trams. Brynäs låg på för ett segermål i tredje, men det var vi som var bäst i mittakten fram till kvitteringen. Brynäs-supporterns syn på matchen överensstämmer med min.PERSSON: Ett rån av sällan skådat slag
https://hockeynews.se/kronikor/persson- ... kadat-slag
När Leksand gjorde en Gösen och tog timeout vände allt till vår fördel.
-
Den där timeouten kan omöjligen vara befogad längre när vi bjuds på vad som i sammanhanget får tolkas som positiva tongångar från självaste Lillgud.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
Hårt var det inte, men högt, de var det!!!
-
Noren: Är inte helt över skillsmässan från Alsing ännu, men när han är det så blir det bättre.
Lunkan: ja.
Anton J: Sjumilaskogs mycket bättr än i fjol på samma tid. Har utan tvekan utvecklats. Inte en enda puck i rundeln eller 1 meter över mål ännu. Spelar moget och för att vinna, istället för att vara skön och se snygg ut.
Caito: ja
Rindell: Behöver nog spela enkelt en stund för att bli varm i kläderna efter några jobbiga petningar, blir bättre.
Lyytinen: börjar se bra ut.
Eddie: Nya generalen
Det här blir bra!
-
Skön vinst och rätt spelare som fick göra mål.
Tråkigt att Norre, Lunkan och till viss del AJ inte tåls att känna igen. Minns att CB sa i någon intervju i början av säsongen att de har förändrat försvarsspelet i egen zon/uppspelsfasen? Har vi gjort det för krångligt utifrån våra skills?
Hur skötte sig Marre? Enligt Abris på Sportbladet så är han en skugga av ditt forna jag
Tråkigt att Norre, Lunkan och till viss del AJ inte tåls att känna igen. Minns att CB sa i någon intervju i början av säsongen att de har förändrat försvarsspelet i egen zon/uppspelsfasen? Har vi gjort det för krångligt utifrån våra skills?
Hur skötte sig Marre? Enligt Abris på Sportbladet så är han en skugga av ditt forna jag
-
Själva uppspelsfasen ser -som jag skrev under matchen- faktiskt ganska bra ut många stunder. Vänder framåt snabbt och flyger igenom försvars- och mittzon. Sen korvar det ihop sig i anfallszon tyvärr. Men det berodde mycket på att Brynäs var riktigt bra där. Gav oss inte många tiondelar i fred.Uffe88 skrev: ↑fre 11 okt 2024, 00:04 Skön vinst och rätt spelare som fick göra mål.
Däremot i försvarszon, innan själva uppspelsfasen tar vid, ser det ofta lite stressigt ut. Små duttar ofta till bevakade spelare vilket gör en gråhårig, och lite för många övriga felbeslut. Slarviga icingar under press även när vi har transporterat pucken nästan fram till rödlinjen (varför inte ta ett till skär?)
Känns som att vi inte riktigt behärskar tempot i år och helt enkelt fuskar.
Nåväl, vi tog en viktig seger igår. Kanske helt nödvändig. Mycket tur låg bakom. Att få ett PP pga en puckout med drygt 2 minuter kvar och utnyttja hela tiden till att avgöra med 50 sek kvar.... var nog precis det som krävdes för 3 poäng. Jag tror mycket självförtroende byggdes där, dels viktigt för PP, dels att känna att vi kunde hålla undan en uddamålsledning, även om bara 50 sek.
Men redan i morgon är det ny match. Mot svåra växjö.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Re: 2024-10-10 Torsdag 19:00 Brynäs - Leksand
70 cm är väl den höjd man som målvakt helst vill ha skotten i? 115 cm tycker jag är mer lagom då målet är 122 cm (med reservation för att jag minns helt fel)
Kan ju vara vad fasen som helst och eftersom man inte sett honom gå av någon match så blir det svårt att spekulera. Hoppas verkligen att det är något som inte tar allt för lång tid att läka oavsett vad det är.Stjärnan skrev: ↑tor 10 okt 2024, 16:07Inte bara du. Jag är lite inne i de tankarna med.Ställbergarn skrev: ↑tor 10 okt 2024, 15:33 Är det bara jag som får känslan av att Mantas sjukskrivning är av arten att istället för att bli en vägg så har han gått in i den? Oavsett vad så hoppas jag att han repar sig fort, och jag hoppas innerligt jävligt mycket att Mackan och Hellsten gör detta lååååångt över allas förväntan.
Den här "skadan" är så mystisk. Helt tyst om den, inte ens en över eller underkropps info sipprar fram. (kanske inte gör det när det gäller målvakter?)
Men med tanke på hur han ilsknar till så förbaskat ibland, även förra året så undrar man ju om det är något mentalt.
Detta kom väl upp till ytan efter att han släppte in badbollar mot Saik. Skada eller mentalt? Spelar kanske ingen roll då han kan bli borta länge i bägge fallen.
De har väl säkert aningar om vad det är men kanske inväntar magnetkameraundersökning eller något sånt för att kunna sätta en ordentlig diagnos och sedan en prognos. Den delen är jag inte så orolig för, ibland tar det tid innan man vet vad det är som är orsaken till problemet.
Ja, höga puckar släpper man in eftersom man tränar mot såna som inte kan få upp pucken över den gula kanten på sargen
Svårt att se på repriserna i det här fallet men jag tycker att det är lite halvskymning om än inte så illa att han inte ska kunna se pucken men tycker även att det ser ut som att pucken styrs på något på vägen och viker av lite uppåt. Styrs den inte så är det klart att han ska ta den, men är det en styrning så blir det ju genast svårare.
Första gången jag såg det tänkte jag att det där måste vara en femma, men på reprisen så tycker jag att det var rätt att fria helt. Kanske kanske en tvåa för tripping ifall man skulle tycka att den träffade för lågt, men helt korrekt bedömning enligt mig.
Någon som lyssnade på dig i alla fall
Håller inte med att det var ett rån, visst var Brynäs lite bättre men inte så pass mycket bättre så att det ska kallas för ett rån.
Jag ser verkligen inte den där svajigheten som vissa av er andra ser. Det beror kanske vad man jämför med, men Hellsten är en lite mindre målvakt och har en annan spelstil så det är klart att han blir lite flaxigare än exempelvis Armalis. Han har senaste två matcherna inte släppt några konstiga returer och han har inte kommit ordentligt fel i målet mer än någon annan målvakt. Jag tror att man ser brister för att man letar efter dem. Kolla på andra målvakter med samma ögon och fundera på om de verkligen känns stabilare.Klas skrev: ↑tor 10 okt 2024, 21:17Och att Hellsten vann en match. Ser fortfarande svajig ut, men han tog fler puckar än vad motståndaren gjorde. Bra så.bjernagris skrev: ↑tor 10 okt 2024, 21:15 Viktigt att målskyttet kommer igång för M. Véronneau och P. Cehlarík.
Håller med, tycker att han har växt för varje match. Började väldigt knackigt första två matcherna men sedan dess har kurvan pekat brant uppåt.
Jag tycker att Lunkan har varit lite bättre efter skadeuppehållet och håller på att spela upp sig. Norén har mer att ge men kanske kan lyfta sig tillsammans med Lunkan ifall hans kurva fortsätter. Nilsson har tagit ordentliga steg från förra säsongen och spelar riktigt bra. Tycker vi över lag kan se positiva formkurvor både på forwards och backar med några få undantag. Även Rindells kurva pekar uppåt tycker jag, men den var ju från en låg nivå och han behöver fortsätta jobba för att hitta en trygghet och först därefter börja adera de offensiva spetsegenskaperna som han absolut besitter.svepet skrev: ↑tor 10 okt 2024, 22:16 Tycker Caito steppade upp idag, tillsammans med Eddie vår bästa back helt klart. Men Norén o Lunkan måste tillbaks till fjolårets kött- o potatis spel. Känns som de försöker överarbeta situationerna o spela ett spel de inte behärskar. Riktigt skakigt när de är inne. Tillbaks till basic tack!
Fortsätter man jobba som man gjort så är jag fortsatt övertygad om att det kommer bli en placering i mitten eller kanske till och med övre halvan med lite flyt också.
Sett över 60 minuter tycker jag att det var ett övertag för Brynäs, men så jäkla mycket bättre var de inte. De hade första tio, vi hade nästan hela andra och sedan hade de övertaget större delen av tredje. Men i antal chanser vete fan ifall inte vi hade fler totalt sett över matchen. Vi släpper fortfarande till lite väl lätta chanser för motståndarna och behöver fortsätta jobba bort dessa. Kloos kändes riktigt pigg och tycker även att Max kändes mer delaktig än tidigare. Viktigt med mål för Max och även att Cehlarik får fortsätta göra mål. Hrivik var klart osynligare igår efter att jag tyckte att han höjde sig ordentligt i matchen mot Örebro. Fortsätt rida på vågen nu!
Pain is temporary, glory is forever
-
Eddy & Freddy! Bäst.
Hellsten var bra igår. Men jävlar vad liten han ser ut.
Karlberg fortsätter att överraska.
Men vi ser segare ut och ser mindre kreativa ut än i fjol. Man blir orolig.
Och får jag inte se Hellberg snart hungerstrejkar jag.
-
Wibbe styr upp målvaktsspelet och Gösen sköter timingen av timeout'
Färjan levererar som vanligt
Helvete vad gött med en seger över brynäs när man behöver umgås med 2 stycken brynäsare i kväll. Undrar om det passar med matchtöjan nere på Norvalla ikväll
Hangovers are temporary
Drunk stories are forever
Drunk stories are forever
-
Karlberg ser bara bättre och bättre ut. Bra speed på honom, han måste bara lära sig att hantera den fullt ut. Stora likheter mellan han och Kloos, men skillnaden i lönekuvert lär ju vara rätt stor. Kanskje kan Karlbergs push underifrån i hierarkin få Kloos at steppa upp, han såg ju riktigt bra ut stundtals igår.Ullvi, typ skrev: ↑fre 11 okt 2024, 08:34 Eddy & Freddy! Bäst.
Hrivik däremot, ser inte bra ut mtp vad han är tänkt till. Hur långt kontrakt har han?
-
Hrivik har nästa år med.Runntur skrev: ↑fre 11 okt 2024, 09:14Karlberg ser bara bättre och bättre ut. Bra speed på honom, han måste bara lära sig att hantera den fullt ut. Stora likheter mellan han och Kloos, men skillnaden i lönekuvert lär ju vara rätt stor. Kanskje kan Karlbergs push underifrån i hierarkin få Kloos at steppa upp, han såg ju riktigt bra ut stundtals igår.Ullvi, typ skrev: ↑fre 11 okt 2024, 08:34 Eddy & Freddy! Bäst.
Hrivik däremot, ser inte bra ut mtp vad han är tänkt till. Hur långt kontrakt har han?
-
Re: 2024-10-10 Torsdag 19:00 Brynäs - Leksand
Jag var glad att tacklingen träffade så rent. Ovärt med fem minuters pp om priset hade varit en lytt Lyytinen.
Gjorde ett undantag och lyssnade på podd häromdagen (FK). Tjomme pratade om patientsekretess. Att folk borde nöja sig med att veta hur länge en spelare blir borta, veta orsaken borde inte vara så intressant (det är den skadade spelarens ensak). I det här fallet vet vi varken prognos eller orsak. Än så länge.
-
Skulle inte Hellsten fått en tvåa strax innan spelet blir avblåst för spel med hög klubba på Silfverberg där i slutsekundrarna? De flippar ner pucken på mål, Hellsten tar den i plocken, släpper ner den och lyfter iväg. Men är inte pucken ute i "sarghörnszon" där målvakten inte får röra pucken?