Skador

CMB

Re: Skador

Inlägg av CMB »

Stjärnan skrev: lör 26 okt 2024, 17:38
CMB skrev: fre 25 okt 2024, 16:24
Stjärnan skrev: fre 25 okt 2024, 04:25 Frågan som inte ställts men "måste" ställas.

Vill vi ha tillbaka Mantas?
Klart jag vill ha tillbaka Mantas. Sen väljer man den bäste målvakten till match. 8-)
Mmm. Men gör man det, tror du? Jag tror att när Mantas är tillbaks får han minst 50% av matcherna.. precis som ifjol.
Mantas och Gidlöf tror jag kommer vara målvaktsparet, och visst, Mantas kommer att ha lite förtur så länge han levererar godkänd nivå och Gidlöf inte är tydligt bättre.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Stjärnan skrev: fre 25 okt 2024, 04:25 Frågan som inte ställts men "måste" ställas.

Vill vi ha tillbaka Mantas?
Klart jag vill ha tillbaka Mantas. Sen väljer man den bäste målvakten till match. 8-)
Mmm. Men gör man det, tror du? Jag tror att när Mantas är tillbaks får han minst 50% av matcherna.. precis som ifjol.
Förhoppningsvis ser man den ekonomiska vinsten med att släppa en skadebenägen och förhållandevis dyr målvakt på fel sida 30 och satsa på det unga och lovande målvaktsparet man redan har i föreningen. The best ability is availability.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Själv ser jag en högre lägstanivå i Hellsten framöver än Armalis. That's it för mig.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bjernagris skrev: lör 26 okt 2024, 17:51

Förhoppningsvis ser man den ekonomiska vinsten med att släppa en skadebenägen och förhållandevis dyr målvakt på fel sida 30 och satsa på det unga och lovande målvaktsparet man redan har i föreningen. The best ability is availability.
Fast det tror jag skulle kunna vara extremt kortsiktigt, fortsätter Gidlöf såhär så kommer han spela i Nordamerika nästa säsong. Sedan om det är Mantas som ska vara tillsammans med Hellsten låter jag vara osagt men jag tror vi behöver vara beredda på att nuvarande målvaktskonstellation tyvärr bli max säsongen ut.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Wiborg skrev: mån 28 okt 2024, 07:19Fast det tror jag skulle kunna vara extremt kortsiktigt, fortsätter Gidlöf såhär så kommer han spela i Nordamerika nästa säsong. Sedan om det är Mantas som ska vara tillsammans med Hellsten låter jag vara osagt men jag tror vi behöver vara beredda på att nuvarande målvaktskonstellation tyvärr bli max säsongen ut.
Det blir ju en spekulativ diskussion men jag tror inte att M. Gidlöf spelar i Nordamerika säsongen 25/26.

Det är väl ganska ovanligt att målvakter åker över sitt draft+2 år. Sveriges yngsta målvakt i Nordamerika (förutom juniorligor och college) denna säsong är C. Lindbom, han är 03:a och stannade i Sverige tre säsonger efter att ha blivit draftad.

Sen har väl Islanders det rätt gott ställt på målvaktssidan med bland annat I. Sorokin, S. Varlamov och M. Högberg. Den största risken tror jag är om M. Gidlöf vill spela juniorhockey i Kanada.

Men som sagt, det är en spekulativ diskussion. Oavsett tror jag att M. Armalis gör sin sista säsong i Leksands IF.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bjernagris skrev: mån 28 okt 2024, 09:53
Wiborg skrev: mån 28 okt 2024, 07:19Fast det tror jag skulle kunna vara extremt kortsiktigt, fortsätter Gidlöf såhär så kommer han spela i Nordamerika nästa säsong. Sedan om det är Mantas som ska vara tillsammans med Hellsten låter jag vara osagt men jag tror vi behöver vara beredda på att nuvarande målvaktskonstellation tyvärr bli max säsongen ut.
Det blir ju en spekulativ diskussion men jag tror inte att M. Gidlöf spelar i Nordamerika säsongen 25/26.

Det är väl ganska ovanligt att målvakter åker över sitt draft+2 år. Sveriges yngsta målvakt i Nordamerika (förutom juniorligor och college) denna säsong är C. Lindbom, han är 03:a och stannade i Sverige tre säsonger efter att ha blivit draftad.

Sen har väl Islanders det rätt gott ställt på målvaktssidan med bland annat I. Sorokin, S. Varlamov och M. Högberg. Den största risken tror jag är om M. Gidlöf vill spela juniorhockey i Kanada.

Men som sagt, det är en spekulativ diskussion. Oavsett tror jag att M. Armalis gör sin sista säsong i Leksands IF.
Ingen är lyckligare än mig ifall Gidlöf gör ett par säsonger till innan han åker över. Jag ska även villigt erkänna att jag inte har koll på vilka målvakter som han slåss med för att ta en plats där borta heller utan jag tänker bara på att Philip gjorde en bra säsong och åkte över direkt han fick chansen och fortsätter Gidlöf såhär så misstänker jag att även han kommer få chansen. Men som du säger så kanske konkurensen är för stor och det är bättre att han stannar, jag håller ju tummarna även om jag är väldigt rädd för att man satsar allt på Gidlöv och Hellsten och inte har en plan B. För att leta en potentiell förstamålvakt i juni-juli känner jag mig verkligen inte bekväm med. Därmed inte sagt att jag inte vill ha Gidlöf och Hellsten, det är ju inte orimligt att man har en dialog med alla berörda parter redan i vår och komma överens om att han stannar oavsett om han skriver kontrakt eller inte.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Angående M. Armalis.
– Det är en osäker prognos. Det är svårt att säga när jag kan spela. Jag vet ingenting just nu. Det är mycket dag till dag just nu. Jag vill tillbaka så fort som möjligt, men det är svårt att säga hur förutsättningarna ser ut, säger Armalis till Falu-Kuriren.
https://hockeysverige.se/shl/mantas-arm ... r-prognos/
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Skadelistan:

M. Karlsson
A. Eljas
E. Larsson
L. Elvenes
(M. Armalis)?
Martin Karlsson

- På tisdagens träning skadade sig Martin efter ett olyckligt fall på isen. Martin fick besöka sjukhus för kontroll men kunde därefter åka hem igen och mår efter omständigheterna bra. Nu påbörjas rehabilitering och han kommer inte vara uttagningsbar denna vecka.

Lucas Elvenes

- Lucas ådrog sig en skada under lördagens match mot Timrå som gör att han behöver stå över morgondagens match mot Linköping. Vi göra nya bedömningar och uppdateringar av läget dag för dag.

Mantas Armalis

- Mantas har återigen börjat träna på is tillsammans med Alexander Millner. Rehabiliteringen fortsätter tills vidare.

Arvid Eljas

- Under nästa vecka kommer Arvid successivt stegra sin rehabilitering och prognosen är att han ska vara åter i full träning runt jul.

Eddie Larsson

- Vi stämmer av dag för dag men Eddie är ännu inte uttagningsbar för match och vi räknar därmed inte med något spel denna vecka.

Kalle Östman

- Kalle insjuknade kort innan matchen mot Timrå i lördags men är återigen frisk och redo för match!
https://www.leksandsif.se/article/v3dasn8-30ead/view