Operation behålla Tjomme

Användarens profilbild
Sniper

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Sniper »

Vi ska nog hålla tummarna väldigt hårt för att Tjomme stannar. Man vet aldrig vad de hittar på om han lämnar. Det är långt ifrån säkert att det blir en lika fräsch rekrytering som 2018 https://www.leksandsif.se/article/k5cyajorm-30ead/view
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Lillgud skrev: fre 01 nov 2024, 16:30 Den här föreningen driver mig verkligen till total vansinne…
Om de väljer Johan Hedberg….

Den nya styrelsen vet inte eller förstår inte ens vilka krutdurkar som dom snuddar vid nu….
Det finns hur många lik som helst….som kommer att behöva vevas upp och om igen från det förflutna….
För att friska upp minnet och förtydliga vissa saker….
Om de sätter just han på en sån här utsatt viktig position….

Vad man kommer att sakna superstars-arkivet….
Om de väljer Johan Hedberg….

Johan Hedberg är i allra högsta grad högst förknippad med `skandal-år´ i Leksand…
Och han skall absolut inte in och ha någon slags tung post eller makt överhuvudtaget i klubben.
Det är total galenskap…

Han har gjort många kontroversiella märkliga och provocerande uttalanden….
Det här drar oss tillbaka in i skiten med bl.a. namn som Kruse/Jobs/Per-Ragnar Bergqvist/ och sportkommitté med Mikael Karlberg. Och så klart Tommy Salo.

Lyfter de in Hedberg….lyfter de på stenar….som ingen egentligen vill längre skall lyftas på….
Det är som att vara i någons grav och röra runt….
Ingen vill röra om i den här härvan igen…
Det som är och vart begravt låt det vila fred….
Gör INTE misstaget att välja Hedberg….
Så en bra värvning alltså.

Hedberg är social, trevlig, lättsam och har antagligen ett brett kontakstnät samtidigt som han har hårda nypor och kan peka med hela handen.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Gösen skrev: fre 01 nov 2024, 18:19 Hedberg är social, trevlig, lättsam och har antagligen ett brett kontakstnät samtidigt som han har hårda nypor och kan peka med hela handen.
CV:
Var även med och styrde ur föreningen från SHL…
2 gånger på 3 år….
När han satt med i styrelsen.
Han och Per-Ragnar var lite sportsligt ansvariga från styrelsen…
Dessa år tillhörde även dom stormigaste i klubbens historia….
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Intressanta diskussioner. Först tolkade jag Hedberg som ett hett spår utifall TJ lämnar.

Men sen tänkte jag varför i hela friden vi skulle plocka in Hedberg som GM? En ikon utan något som helst CV för att driva sporten och den typen av frågor. Utan en ikon som suttit med i styrelsen när allt gått åt helvete.

Med det sagt, så läste jag om delen av artikeln och tolkade sen texten som att han är ett hett namn att ta över som HC efter Challe B
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Uffe88 skrev: fre 01 nov 2024, 20:10 Intressanta diskussioner. Först tolkade jag Hedberg som ett hett spår utifall TJ lämnar.

Men sen tänkte jag varför i hela friden vi skulle plocka in Hedberg som GM? En ikon utan något som helst CV för att driva sporten och den typen av frågor. Utan en ikon som suttit med i styrelsen när allt gått åt helvete.

Med det sagt, så läste jag om delen av artikeln och tolkade sen texten som att han är ett hett namn att ta över som HC efter Challe B
Jag förstår inte riktigt hur man kan läsa artikeln och tolka det som att Hedberg ska ersätta CB, men håller med om att det låter galet att placera honom som GM. Ska man vara ärlig så känns han nog fel oavsett plats.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Hedberg som person har jag lätt för. Inga problem där alls.
Men vi ska inte ha in en urLeksing i en sådan roll, oavsett vad namnet är. Det blir inte bra i en gemytlig liten by som Leksand.
Karlberg var och är jag skeptisk till, men så länge han inte har huvudrollen så kan det ev fungera på gränsen.

Vår räddning var att få in en utifrån som inte har några kopplingar till bygden sedan tidigare. Det är enl mig därför och bara därför vi fortfarande spelar i SHL.
Börjar vi byta ut dessa och flytta in de här urLeksingarna igen så blir det kvarterslek all over again.

Vi är årligen farligt nära den kanten iom att orten är så liten så hoppas de styrande gör det som behövs för att inte ramla över.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Jag har ofta tänkt tanken att Tjommes val om förlängning och att stanna i Leksand nog har mycket att göra med hans söners utveckling och val, samt vart de tar vägen.
Är inte lika säker längre.

Sedan kan man fundera på detta meddelande som gått ut via Leksands hemsida om att Leksand är klara med sitt förslag och att bollen ligger hos Tjomme. Hur ska man tänka med det, vad var avsikten från Leksand att göra detta omvända förfarande just i detta fall? Normalt lägger man locket på vid en förhandling och vill helst att ingen känner till något om läget eller ens om man förhandlar eller inte. Någon baktanke har man och kanske är Tjomme med på den biten? Eller kan det vara helt och hållet för att sätta press på Tjomme? Låter väldigt oprofessionellt i så fall.
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Stjärnan skrev: lör 02 nov 2024, 10:53 Hedberg som person har jag lätt för. Inga problem där alls.
Men vi ska inte ha in en urLeksing i en sådan roll, oavsett vad namnet är. Det blir inte bra i en gemytlig liten by som Leksand.
Karlberg var och är jag skeptisk till, men så länge han inte har huvudrollen så kan det ev fungera på gränsen.

Vår räddning var att få in en utifrån som inte har några kopplingar till bygden sedan tidigare. Det är enl mig därför och bara därför vi fortfarande spelar i SHL.
Börjar vi byta ut dessa och flytta in de här urLeksingarna igen så blir det kvarterslek all over again.

Vi är årligen farligt nära den kanten iom att orten är så liten så hoppas de styrande gör det som behövs för att inte ramla över.
Jag är också skeptisk till att ta in en urleksing i den rollen av de skäl du anger. Oberoende av vem det blir om Tjomme lämnar så är det absolut viktigaste att personen kan stå emot lokala grupperingars tryck om hur verksamheten ska bedrivas.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
CMB

Inlägg av CMB »

Fjodor skrev: lör 02 nov 2024, 12:47
Stjärnan skrev: lör 02 nov 2024, 10:53 Hedberg som person har jag lätt för. Inga problem där alls.

Jag är också skeptisk till att ta in en urleksing i den rollen av de skäl du anger. Oberoende av vem det blir om Tjomme lämnar så är det absolut viktigaste att personen kan stå emot lokala grupperingars tryck om hur verksamheten ska bedrivas.
Finns det en ”leksing” som har de förmågor som en sportchef i SHL ska ha så är det självklart ett starkt alternativ. Och har han bra kontakter i den gemytliga byn så desto bättre! En bra sportchef tänker själv - och lyssnar på andra och reflekterar över de åsikterna - men tar sen beslut han (ja, det kommer med hög sannolikhet vara en man) själv anser vara bäst för klubbens väg mot sm-guld.

”Det måste vara nån utifrån”… Nej det måste det inte. [-X

Ovanstående är inte en röst för Hedberg (eller emot för den delen).
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

CMB skrev: lör 02 nov 2024, 14:07

Finns det en ”leksing” som har de förmågor som en sportchef i SHL ska ha så är det självklart ett starkt alternativ. Och har han bra kontakter i den gemytliga byn så desto bättre! En bra sportchef tänker själv - och lyssnar på andra och reflekterar över de åsikterna - men tar sen beslut han (ja, det kommer med hög sannolikhet vara en man) själv anser vara bäst för klubbens väg mot sm-guld.

Precis.
Jag köper argumentet att han är orutinerad. Det är ett fullgott argument. Håller även med om det men är otroligt trött på vandringssägnen att vi inte ska ha Leksingar i Leksand. Trams. Urbota trams!
Senast redigerad av Gösen den lör 02 nov 2024, 17:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Catami

Inlägg av Catami »

Gösen skrev: lör 02 nov 2024, 17:32

Precis.
Jag köper argumentet att han är orutinerad. Det är ett fullgott argument. Håller även med om det men är otroligt trött på vandringssägnen att vi inte ska ha Leksingar i Leksand. Trams. Urbota trams!
Håller med Gösen. Dessutom har vi redan en urleksing som asstränare sedan några år.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Catami skrev: lör 02 nov 2024, 18:44
Gösen skrev: lör 02 nov 2024, 17:32

Precis.
Håller med Gösen. Dessutom har vi redan en urleksing som asstränare sedan några år.
Ni har rätt att det inte spelar någon roll om en ev. ny sportchef är "leksing" eller inte. Tror dock att en "leksing" kan ha svårare att stå emot de olika falangernas tokigheter och därför är det viktigaste för mig att en sportchef har förmågan och integriteten att stå emot sådant. Det innebär inte att en sportchef inte ska lyssna på vad andra kan ha för input. Men det inbegriper INTE att lyssna på t.ex. supporterfalangers åsikter kring vad ett lag ska innehålla för spelare och deras geografiska ursprung. Där är vi alla olika, men yttringar av typen, hellre ett gäng dalmasar och spel i div.3 än att åka ur SHL med tio slovaker får mig att spy. Trams. Urbota trams!
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Fjodor skrev: sön 03 nov 2024, 16:29 . Där är vi alla olika, men yttringar av typen, hellre ett gäng dalmasar och spel i div.3 än att åka ur SHL med tio slovaker får mig att spy. Trams. Urbota trams!
:d

Men det är det som är myten.
Traditionellt har snarare pengarna styrt.
Men det har det oavsett vem som suttit som sportchef där en del tom slutat för att de inte klarat trycket. Att ha integritet i fingertopparna är ett krav i cv:t.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Puh…..det kommer att finnas hur mycket intressant som helst att posta….
Johan Hedberg borde vara så himla diskad från att ens nämnas i sammanhang som dessa…

——-

Hur många lag vill du ha i SHL?
(Intervju från 2023 , ett svar som skulle öka chanserna att Leksand inte längre tillhör den högsta ligan om han skulle jobba/lobba för det han personligen tycker)
Medans Örebros tränare Johan Hedberg vill gå åt helt andra hållet och skära ned antalet lag till tio i SHL!
– Då får vi bättre kvalité på ligan.

———

Åke Nordström under 2018 om tillträdande av ny GM till klubben.
Hur de resonerade lite kring tilltänkt profil.
(Thomas Johansson anslöt senare och stämde in på profilen)
– Ser man till Leksands historia kan det vara bra att ta in personer utifrån.
Som exempel Zabrodsky och Des Moroney på 60-talet, Wayne Fleming under sin tid.
Alla tillförde ny kultur och nytänkande.

————-

Mikael Karlberg klev av jobbet som sportchef i vintras och många trodde att hans tid i Leksand var över för gott.
– Jag såg inte mig själv som någon sportchefstyp.
– Det var Johan Hedberg och Per-Ragnar Bergqvist som mer eller mindre övertalade (oss Lakejer) mig och Fredrik Jax att hoppa på och köra, säger Karlberg.

—————-

Mattias Bäckström krönika:
Kvallagens kvallag avslutar sitt 14:e kvalbesök på 17 år med dunder och brak.
För femte gången i följd har Leksands IF misslyckats när laget kommit ovanifrån och försökt försvara sin plats i SHL/Elitserien.

Återigen vek ett lag i vitt och blått ner sig i ett helt avgörande läge.
När allt stod på spel var laget och de förväntade ledarna som sämst.
Är det en ren slump, eller ett resultat av någonting annat att detta händer gång på gång i klubben?

Svaret ligger nog hos betraktaren.
2016/2017 var tålamodets och ”Allting är så bra”-mantrats väg.

Ledningen gav i stort sett sitt hockeyallsvenska lag chansen. Det var både vackert och en konstrast till tidigare vingel färder, men drömmen om utveckling uteblev helt istället.

Säsongen var tänkt att fungera som resan där vägen var förutsättningen att förbättra materialet för vid vägs ände vara som absolut bäst.
Kurvan lutade uppåt i december, men planade ut och slutade i en fullständigt kraschlandning i februari/mars.
Kollektivet hade gått hårt på de få kreativa spelare som fanns, och när allt skulle avgöras var bränslet slut.

Felet låg längre tillbaka i tiden – i hur pengarna som fanns spenderades och hur urvalet gjordes.
VM-meriterade Atte Engren har bjudit på något mål i stortsett varje match, Ben Youds var inte så spetsig som det sades, Joe Piskula långt ifrån den fältherre som behövdes, Jesper Ollas stred men fick liten utdelning och Sondre Olden – han var inte bättre än den mest ordinäre hockeyallsvenske spelaren.
När lagbygget gick mer på knäna än upprätt under stora delar av säsongen satt Sveriges överlägset största sportsliga administration: Johan Hedberg, Per-Ragnar Bergkvist, Fredrik Jax, Mikael Karlberg och Christer Siik och pratade tålamod och tro.

När kraven på kompletteringen restes valde de fem kockarna att släppa erfarna centern Tommi Paakkolanvaara med motivering att frigöra pengar och backen Nichlas Torp lämnade även sen in i januari. En erfarenhetsmässig tundra blev än mer utarmad.
Pengar frigjordes därmed – men ingenting hände mer än att supportrar i panik även swishade medel till en vision och där stannade de.
I dag finns 1,5 miljoner orörda på det kontot, men vem gläder de pengarna när laget är hockeyallsvenskt igen?
Att så många i ett sportsligt råd fått ut så lite på så lång tid är också någon form av resultat och rekord.

———————-

Oktober samma säsong hade Mikael Karlberg uttalat sig till samma tidning….
Johan Hedberg, styrelsemedlem i Leksands IF AB och tränare i San Jose Sharks, arbetar febrilt med att hitta spets till klubben.
– Ja, han har bra kontakter. Men i nuläget har vi ingenting att jobba med. Men skulle det dyka upp något så bollar vi direkt. Vi fortsätter tillsvidare gnugga på med det vi har, säger Mikael Karlberg.

Som Bäckström hänvisade till sen i krönikan ovan…
Leksand hittade aldrig någon spelare under hela säsongen att ta in och förstärka med…

————————
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Pellefant skrev: fre 01 nov 2024, 22:41
Uffe88 skrev: fre 01 nov 2024, 20:10 Intressanta diskussioner. Först tolkade jag Hedberg som ett hett spår utifall TJ lämnar.

Jag förstår inte riktigt hur man kan läsa artikeln och tolka det som att Hedberg ska ersätta CB, men håller med om att det låter galet att placera honom som GM. Ska man vara ärlig så känns han nog fel oavsett plats.
För att det förstnämnda verkade så oerhört korkat att jag tänkte för mig själv att de måste gälla HC rollen nästa år.