SHL 24/25

Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Re: SHL 24/25

Inlägg av Leksing i vargaland »

2-3 målet för Luleå är hittills årets mål. Ligger bak på buren ,dunk så går den över och med lite bök så går den in. Fan vad jag älskar kämpamål :YMHUG:
Hangovers are temporary
Drunk stories are forever
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Trots att vi endast är 4 poäng från serieledning ligger vi på nedre halvan av tabellen. Jämna SHL.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

https://www.malmoredhawks.com/single-vi ... e%7C337837

Två exleksingar summerar vad som måste varit en svidande förlust för Malmö med straffavgörande i slutminuten.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

16 omgångar spelade och landslagsuppehåll. Läge även för Färjan att tillfälligt kasta ankare och utvärdera säsongsinledningen. Känslan är väl att vi öppnat sådär. Och det har stundtals varit ganska hård sjögång för oss resenärer på Färjan. Gösen tog t.o.m. timeout- ryktet säger att han gömde sig i maskinrummet. Ändå ligger vi blott tre poäng efter Växjö som ligger 6:a och fyra poäng efter FBK som är 5:a. Har vi förstorat katastrofen? Vi har i skrivande stund 23 poäng och parkerar på 10:e plats.

Säsongen 21/22, när vi slutade 8:a, låg vi efter 16 omgångar på plats 3 med 34 poäng. 22/23, då vi också slutade 8:a, låg vi i omgång 16 på plats 4 med 27 poäng. 23/24 slutade vi som bekant 5:a, och i en haltande tabell där vissa spelat 16 matcher och andra 17 så låg vi 2:a med 28 poäng. I jämförelse har vi med andra ord faktiskt börjat säsongen ganska risigt. Vi har, med andra ord, inte någon bra start att luta oss mot om det blir tuffare tider framöver. Det oroar lite, tycker jag, då jag inbillar mig att november och december med tätt spelschema inte brukar vara förenat med en god trend för de blåvitgula.

Vad säger ni, medresenärer, om säsongsinledningen, och hur kommer laget stå sig framöver?

Andra frågor vi kan dela in oss i smågrupper och diskutera:
- Med en så dålig start som Modo uppvisat, är det redan klart att det är ett av lagen som kommer kvala? (Oskarshamn hade 13 poäng efter 16 omgångar förra säsongen, Att jämföra med Modos nuvarande 11 poäng).
- Behöver vi oroa oss att bli Modos motståndare i det kvalet, eller är vi trots allt en nivå för starka för det?
- Hur irriterande är det att Brynäs går som tåget?
- Hur irriterande är det att Örebro, som vi nog alla hoppades gick mot en säsong i botten, tycks gå mot en säsong i övre delen av tabellen?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Wittgenstein skrev: sön 03 nov 2024, 18:30

- Med en så dålig start som Modo uppvisat, är det redan klart att det är ett av lagen som kommer kvala? (Oskarshamn hade 13 poäng efter 16 omgångar förra säsongen, Att jämföra med Modos nuvarande 11 poäng).
- Behöver vi oroa oss att bli Modos motståndare i det kvalet, eller är vi trots allt en nivå för starka för det?
- Hur irriterande är det att Örebro, som vi nog alla hoppades gick mot en säsong i botten, tycks gå mot en säsong i övre delen av tabellen?
- Modo känns ganska cementerade i botten. Det finns inga tendenser till annat. Modo får kvala.

- Säsongens upplaga av Leksands IF skulle jag säga tillhör toppen av tabellen när spelet är som bäst. När laget presterar på bottennivå känns det avgrundsdjupt. Det finns dock lag som har lika/lägre bottennivå och lägre toppar. Således blir det inget kval, vi är för starka.

- Brynäs känns som ett lag som har ett jäkla flyt just nu och flyt tenderar att komma och gå. Jag tror att Brynäs kommer att mattas av och hamna någonstans i mitten av tabellen. Dock är Brynäs framfart i dagsläget störande att bevittna.

- Örebro tror jag liksom Brynäs kommer att falla lite i tabellen. Vad händer exempelvis om Karlkvist går sönder? Jag tycker Örebro är så tråkiga att jag gärna sett dem på kvalplats idag, men samtidigt finns det andra avskyvärda lag som gärna får hamna där.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Aggeman skrev: sön 03 nov 2024, 18:49
Wittgenstein skrev: sön 03 nov 2024, 18:30

- Modo känns ganska cementerade i botten. Det finns inga tendenser till annat. Modo får kvala.

- Säsongens upplaga av Leksands IF skulle jag säga tillhör toppen av tabellen när spelet är som bäst. När laget presterar på bottennivå känns det avgrundsdjupt. Det finns dock lag som har lika/lägre bottennivå och lägre toppar. Således blir det inget kval, vi är för starka.

- Brynäs känns som ett lag som har ett jäkla flyt just nu och flyt tenderar att komma och gå. Jag tror att Brynäs kommer att mattas av och hamna någonstans i mitten av tabellen. Dock är Brynäs framfart i dagsläget störande att bevittna.

- Örebro tror jag liksom Brynäs kommer att falla lite i tabellen. Vad händer exempelvis om Karlkvist går sönder? Jag tycker Örebro är så tråkiga att jag gärna sett dem på kvalplats idag, men samtidigt finns det andra avskyvärda lag som gärna får hamna där.
Jag har det tuffare med att Örebro går bra än att Brynäs går bra. Helst hade båda lagen fått kvala men får jag bara välja ett så är det utan tvekan Örebro. SHL skulle inte förlora det minsta på att Örebro skulle åka ur och HA skulle tjäna på derbyn mot BIK och VIK. Brynäs vill man ha kvar i SHL då de drar en hel del publik till i alla fall våra matcher och de spelar ju en klart roligare hockey. Det svider i hockeyhjärtat att Örebros dödgrävarhockey just nu funkar bra...

Leksands poängfacit är lite under än vad jag trodde det skulle vara. Vi har haft några matcher vi spelat bra stora delar men inte fått med oss poäng då vi både med otur och oförmåga lyckats förlora. Jag hade hoppats mer på Hrivík, Cehlárik och Veronneau men där den senaste börjat komma igång ordentligt på slutet och levererat en hel poäng ändå. Cehlárik däremot tycker jag spelat bra men inte riktigt fått poängen med sig istället. Hrivík tycker jag ändå blir bättre och bättre. Han har inte varit dålig utan ändå ok sett över hela säsongen såhär långt, men inte den härföraren han kan vara. Glimrar till mer och mer nu på slutet så hoppas det fortsätter så och att han kan göra det oftare. Finnarna anser jag fortfarande bli bättre och bättre även om de får mycket skit. I första matcherna rättfärdigat men tycker att det många gånger på slutet varit ett bagage de fått leva med och granskas hårdare än andra.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

KAMIKAZETIPSET 3.0
12. Leksand
Det är väldigt upp och ner i Leksand, där sportchefen Thomas Johansson belönats med en rejäl lönesänkning – om han nu tar styrelsens bud. Nu avslutade de med en straffvinst mot ett formsvagt Skellefteå, men känslan är att det kommer bli en tung vinter för dalarnas stolthet. Det är något som fattas.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -2024-2025
Det som fattas sitter i huvudet. Främst hos finnarna. Hjärna och självförtroende.
Sniper skrev: sön 03 nov 2024, 20:01 (finnarnas utveckling kommer betyda skillnaden mellan klättring och fortsatta problem)
Jag tror verkligen att Lyytinen och Rindell är nyckeln. Ska vårt spelsystem funka får inte två spelare falla ur ramen defensivt/disciplinärt. Samtidigt måste de ju våga vara sig själva offensivt. Rindells självförtroende är tilltufsat och han behöver spräcka målnollan genom ett redigt slagskott i krysset.

Eller så spelar det ingen roll: Wennerholm tippar oss 12:a - alltså blir vi 6:a.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Vad är egentligen ett kamikazetips? Vid vilken tidpunkt övergår ett kamikazetips till att vara ett vanligt tips? Borde inte den tidpunkten ha passerats nu när snart en tredjedel av serien avverkats?

Frågeställningar man har tid att stöta och blöta nu när det är speluppehåll...
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bjernagris skrev: mån 04 nov 2024, 17:40 Vad är egentligen ett kamikazetips? Vid vilken tidpunkt övergår ett kamikazetips till att vara ett vanligt tips? Borde inte den tidpunkten ha passerats nu när snart en tredjedel av serien avverkats?

Fast då tappar han ju hela sin grej. Han kan ju inte tippa för fem öre så då blir ju alla tips kamikaze-tips. Han skulle kunna tippa tabellen efter omgång 52 och ändå få fel.
CMB

Inlägg av CMB »

Wiborg skrev: tis 05 nov 2024, 07:32
bjernagris skrev: mån 04 nov 2024, 17:40 Vad är egentligen ett kamikazetips? Vid vilken tidpunkt övergår ett kamikazetips till att vara ett vanligt tips? Borde inte den tidpunkten ha passerats nu när snart en tredjedel av serien avverkats?

Fast då tappar han ju hela sin grej. Han kan ju inte tippa för fem öre så då blir ju alla tips kamikaze-tips. Han skulle kunna tippa tabellen efter omgång 52 och ändå få fel.
Larry David funderar över definitionen av kamikaze:

https://m.youtube.com/watch?v=4SSOTm0hE ... aWthemU%3D
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

CMB skrev: tis 05 nov 2024, 08:24
Wiborg skrev: tis 05 nov 2024, 07:32

Larry David funderar över definitionen av kamikaze:

https://m.youtube.com/watch?v=4SSOTm0hE ... aWthemU%3D
Glöm inte vår egen japan Kajto.
Sniper skrev: tor 31 okt 2024, 19:59Kamikaze-Caito.
Störtade dödsföraktande på mål, dök åter upp i området kort efter och fullbordade uppdraget.
Caito bröt måltorkan: ”Jag kan inte stanna på blålinjen”
https://www.falukuriren.se/2024-11-01/c ... blalinjen/
Too much of a chicken to launch a slapshot?
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

SHL har lagt upp en bild där de jämför tabelläget vid första landslagsuppehållet nu med för ett år sedan

Bild

Vi följer föregående ganska väl både i publiksiffror och tabelläget...

Ser tufft ut för Modo och HV med tanke på vilka som fick kvala förra säsongen och ändå låg närmre sträcket då än nu.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Uppehållskollen*:

- Efter uppehållet har vi nio matcher innan det är nytt tolvdagarsuppehåll. Sex av dessa nio matcher spelas på hemmaplan.
- Bortamatchen mot Malmö 19 december är egentligen bara ett köttben som slängs åt oss före jul. Uppehållet hade varit nästan tre veckor annars.
- Hemmamatcher både 26 och 28 december är vi inte bortskämda med. Spelar ingen roll att det inte är de största publikmagneterna - lär bli fullsatt x2 även om Timrå och Rögle står för motståndet.
- Sista två matcherna innan tiodagarsuppehållet i början på februari är en potentiell rysare. HV hemma och borta inom loppet av tre dagar. Är det då vi ska säkra/halvsäkra kontraktet eller bli indragna i något vi inte orkar med?

https://www.leksandsif.se/game-schedule

*Hade också kunnat kalla det uppehållsrummet. En hel tråd hade kunnat ha den rubriken. En tråd där forummedlemmar hänger och stökar under spelledighet.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Wiborg skrev: tis 05 nov 2024, 15:46 SHL har lagt upp en bild där de jämför tabelläget vid första landslagsuppehållet nu med för ett år sedan

Bild

Ser tufft ut för Modo och HV med tanke på vilka som fick kvala förra säsongen och ändå låg närmre sträcket då än nu.
Notera dock att LIF vann match nr 17 och då, i en haltande tabell, for upp till en andraplats. Jämnt även i år men lite större avstånd till den absoluta toppen.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Wittgenstein skrev: tis 05 nov 2024, 19:50
Wiborg skrev: tis 05 nov 2024, 15:46 SHL har lagt upp en bild där de jämför tabelläget vid första landslagsuppehållet nu med för ett år sedan

Bild

Notera dock att LIF vann match nr 17 och då, i en haltande tabell, for upp till en andraplats. Jämnt även i år men lite större avstånd till den absoluta toppen.
Även lite större avstånd till botten.