Antar att du menade mitt inlägg. Vi är bevisligen olika vad vi tycker skulle kunna höja arenaupplevelsen, men jag försöker inte göra narr av det. Jag har mina förslag av vad som skulle höja arenaupplevelsen, du och andra har sina förslag. Hoppas vi kan nöja oss med det.
Arenaupplevelsen
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10
Re: Arenaupplevelsen
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11
Re: Arenaupplevelsen
Om ett barn är intresserat av hockey så har Leksand ett lag i SHL som levererar just hockey. Vill inte barnet gå på hockey om det inte är något spektakel som erbjuds kring det så kanske man som förälder ska ta barnet på nån konsert/musikal/teater där det är de som - ni vet - håller på med detta professionellt.
Senast redigerad av CMB den mån 11 nov 2024, 21:05, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 2057
- Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43
Re: Arenaupplevelsen
Och sen växer barnet upp och kommer på sig själv vara intresserad av hockeyCMB skrev: ↑mån 11 nov 2024, 21:02 Om ett barn är intresserat av hockey så har Leksand ett lag i SHL som levererar just hockey. Vill inte barnet gå på hockey om det inte är något spektakel som erbjuds kring det så kanske man som förälder ska ta barnet på nån konsert/musikal/teater där det är de som - ni vet - håller på med detta proffesionellt.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11
Re: Arenaupplevelsen
Arrangerat äktenskap står sig slätt mot äkta evig förälskelse. Många barn tycker det är kul att gå på hockey. Det är de vuxna som behöver (så länge det inte är en ekonomisk fråga) ta tag i biljettköp och ta sig till arenan. Självklart skall Tegera vara välkomnande och välskött men framför allt vibrerande av vilja att vinna den stundande matchen.Gösen skrev: ↑mån 11 nov 2024, 21:04Och sen växer barnet upp och kommer på sig själv vara intresserad av hockeyCMB skrev: ↑mån 11 nov 2024, 21:02 Om ett barn är intresserat av hockey så har Leksand ett lag i SHL som levererar just hockey. Vill inte barnet gå på hockey om det inte är något spektakel som erbjuds kring det så kanske man som förälder ska ta barnet på nån konsert/musikal/teater där det är de som - ni vet - håller på med detta proffesionellt.
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18
Re: Arenaupplevelsen
Vilken forumdebut. Imponerande, bra idéer. Välkommen!Majkdus skrev: ↑mån 11 nov 2024, 20:01 Här är några tankar hur vi kan höja arenaupplevelsen på ett sätt som både engagerar och når bredare målgrupper, samtidigt som vi bevarar den genuina hockeykulturen, utan att förvandla det till ett vuxendisco:
Utveckla en arenaapp för interaktivitet och engagemang
Statistik och highlights: I appen kan supportrar följa statistik i realtid. Möjlighet att följa spelardata och få uppdateringar kring matchen direkt i telefonen. Även efter matchen med ex klipp från presskonferens.
LIF-TV och live-uppdateringar: Tillhandahåll live-uppdateringar och klipp med till exempel intervjuer med spelare och tränare. Gör dessa tillgängliga för supportrar som vill följa matchen på djupet.
Tävlingar med priser och upplevelser: Skapa tävlingar som är interaktiva och exklusiva för de som använder appen. Priser kan vara matchbiljetter, träffar med spelare eller signerade tröjor.
Mediakuben som engagerande nav
Spelarintervjuer i periodpaus: Använd mediakuben för att visa intervjuer med spelare och tränare under periodpauser, så att supportrar får en känsla av närhet till laget. Antingen från sändande bolag eller egenproducerat.
Omröstningar i arenan: Låt supportrar delta i omröstningar via appen om matchens bästa spelare eller andra publikfrågor, vars resultat kan visas i realtid på mediakuben.
Sociala medier-inslag: Använd en särskild hashtag där bilder från supportrar på läktaren kan synas på mediakuben. Detta skapar en känsla av gemenskap och uppmuntrar supportrarna att delta aktivt.
Historiska inslag: Lyft vår historia med korta inslag om stolta ögonblick eller gamla profiler under pauser och spelavbrott, för att stärka banden till klubbens arv.
Stämningsskapande effekter och klackens ledning
Belysning och specialeffekter: Skapa atmosfär genom att använda rök, pyro och ljus när laget äntrar isen eller när viktiga mål görs. Dessa effekter kan höja spänningen utan att kännas som en överdriven show.
Atmosfär och ljudnivå: Samarbeta med klacken för att hålla stämningen hög. Under matchen och vid slutforceringar får klacken ta ledningen, medan DJ:n kan skapa mer subtil atmosfär under kortare matchavbrott och periodpauser.
Engagera sittplats: Uppmuntra sittplats att delta i tifon och skapa samhörighet över hela arenan.
Hållbarhet och socialt ansvarstagande
Miljövänliga initiativ: Tillämpa hållbara lösningar i arenan, som återvinningstationer, återanvändbara muggar och säkerställ lokala leverantörer av mat och dryck. Skapa också tydlig information om hållbarhetsarbetet i arenan för att engagera miljömedvetna supportrar.
Välgörenhetskvällar: Anordna matcher som stöttar välgörenhetsorganisationer. En del av biljettintäkterna kan ex gå till goda ändamål, och under matchen kan organisationerna få möjlighet att informera om sitt arbete.
Familjevänliga aktiviteter och barnfokus
Lek- och spelzoner: Inrätta en zon med spel och aktiviteter där barn kan leka innan matchen och under pauser. Detta kan inkludera enkla hockeyspel, måltävlingar och maskot-besök.
Selfie-stationer: Skapa selfie-stationer med lagets färger och maskotar där barn (och vuxna) kan ta bilder. Detta skapar ett roligt minne från matchdagen.
Barnens hedersgäst: Låt ett barn få vara ”Matchens hedersgäst” och sitta på en hedersplats, samt få sitt namn uppropat och synas på storbildsskärmen. Detta är en fin gest som gör upplevelsen personlig och speciell för familjer.
Souvenirkit för barn: Erbjud små kit med till exempel kepsar, klistermärken eller autografblock som barn kan få eller köpa till ett förmånligt pris.
Turer bakom kulisserna: Ge barn och deras familjer möjlighet att få en guidad tur bakom kulisserna för att se omklädningsrum, ismaskiner och annan spännande utrustning.
Sammanfattning
Förhoppningsvis kan vi skapa en uppslukande och genuin upplevelse som respekterar lagets identitet och hockeykulturen, samtidigt som vi engagerar en bred publik och lockar in nya generationer av supportrar.
Vi behöver inte göra som Frölunda med flera och köra ”Kisscam”, ”Dancecam”, ”noice-meter”, ”Sweeeeet caroline”. Vi är det finaste svensk hockey har och behöver leda med värdighet.
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:10
Re: Arenaupplevelsen
Majkdus skrev: ↑mån 11 nov 2024, 20:01 Här är några tankar hur vi kan höja arenaupplevelsen på ett sätt som både engagerar och når bredare målgrupper, samtidigt som vi bevarar den genuina hockeykulturen, utan att förvandla det till ett vuxendisco:
Utveckla en arenaapp för interaktivitet och engagemang
Statistik och highlights: I appen kan supportrar följa statistik i realtid. Möjlighet att följa spelardata och få uppdateringar kring matchen direkt i telefonen. Även efter matchen med ex klipp från presskonferens.
LIF-TV och live-uppdateringar: Tillhandahåll live-uppdateringar och klipp med till exempel intervjuer med spelare och tränare. Gör dessa tillgängliga för supportrar som vill följa matchen på djupet.
Tävlingar med priser och upplevelser: Skapa tävlingar som är interaktiva och exklusiva för de som använder appen. Priser kan vara matchbiljetter, träffar med spelare eller signerade tröjor.
Mediakuben som engagerande nav
Spelarintervjuer i periodpaus: Använd mediakuben för att visa intervjuer med spelare och tränare under periodpauser, så att supportrar får en känsla av närhet till laget. Antingen från sändande bolag eller egenproducerat.
Omröstningar i arenan: Låt supportrar delta i omröstningar via appen om matchens bästa spelare eller andra publikfrågor, vars resultat kan visas i realtid på mediakuben.
Sociala medier-inslag: Använd en särskild hashtag där bilder från supportrar på läktaren kan synas på mediakuben. Detta skapar en känsla av gemenskap och uppmuntrar supportrarna att delta aktivt.
Historiska inslag: Lyft vår historia med korta inslag om stolta ögonblick eller gamla profiler under pauser och spelavbrott, för att stärka banden till klubbens arv.
Stämningsskapande effekter och klackens ledning
Belysning och specialeffekter: Skapa atmosfär genom att använda rök, pyro och ljus när laget äntrar isen eller när viktiga mål görs. Dessa effekter kan höja spänningen utan att kännas som en överdriven show.
Atmosfär och ljudnivå: Samarbeta med klacken för att hålla stämningen hög. Under matchen och vid slutforceringar får klacken ta ledningen, medan DJ:n kan skapa mer subtil atmosfär under kortare matchavbrott och periodpauser.
Engagera sittplats: Uppmuntra sittplats att delta i tifon och skapa samhörighet över hela arenan.
Hållbarhet och socialt ansvarstagande
Miljövänliga initiativ: Tillämpa hållbara lösningar i arenan, som återvinningstationer, återanvändbara muggar och säkerställ lokala leverantörer av mat och dryck. Skapa också tydlig information om hållbarhetsarbetet i arenan för att engagera miljömedvetna supportrar.
Välgörenhetskvällar: Anordna matcher som stöttar välgörenhetsorganisationer. En del av biljettintäkterna kan ex gå till goda ändamål, och under matchen kan organisationerna få möjlighet att informera om sitt arbete.
Familjevänliga aktiviteter och barnfokus
Lek- och spelzoner: Inrätta en zon med spel och aktiviteter där barn kan leka innan matchen och under pauser. Detta kan inkludera enkla hockeyspel, måltävlingar och maskot-besök.
Selfie-stationer: Skapa selfie-stationer med lagets färger och maskotar där barn (och vuxna) kan ta bilder. Detta skapar ett roligt minne från matchdagen.
Barnens hedersgäst: Låt ett barn få vara ”Matchens hedersgäst” och sitta på en hedersplats, samt få sitt namn uppropat och synas på storbildsskärmen. Detta är en fin gest som gör upplevelsen personlig och speciell för familjer.
Souvenirkit för barn: Erbjud små kit med till exempel kepsar, klistermärken eller autografblock som barn kan få eller köpa till ett förmånligt pris.
Turer bakom kulisserna: Ge barn och deras familjer möjlighet att få en guidad tur bakom kulisserna för att se omklädningsrum, ismaskiner och annan spännande utrustning.
Sammanfattning
Förhoppningsvis kan vi skapa en uppslukande och genuin upplevelse som respekterar lagets identitet och hockeykulturen, samtidigt som vi engagerar en bred publik och lockar in nya generationer av supportrar.
Vi behöver inte göra som Frölunda med flera och köra ”Kisscam”, ”Dancecam”, ”noice-meter”, ”Sweeeeet caroline”. Vi är det finaste svensk hockey har och behöver leda med värdighet.
Många bra idéer!
- Ni har inte en challe
-
- Inlägg: 1264
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29
Re: Arenaupplevelsen
Här har vi -ser jag nu- gjort lite som i Florida.. Även om de hade en enorm display där spelare visades så ger även detta en fin känsla tycker jag. Bra LIF!
Amerant Bank arena: (som de nu hade uppgraderat med två nya displayer på sidorna av glaspartiet)
Amerant Bank arena: (som de nu hade uppgraderat med två nya displayer på sidorna av glaspartiet)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
- Inlägg: 629
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
- Ort: Lindesberg
Re: Arenaupplevelsen
Mina barn har inte varit speciellt intresserade av hockey men är det något lag som gäller så är det Leksand för där har de varit och de har träffat Liffe och de jublar när Leksand gör mål. Barn föds inte med ett hockeyintresse, det skapas. Skapar man en positiv upplevelse just kring Leksand så kommer barnen att hålla på Leksand ifall (när) intresset kommer. Jag ser hellre att mina barn håller på Leksand på grund av Liffe än att de håller på Örebro för att det är närmre. Det är inte hockeyintresset (bara) utan även intresset för just Leksand. Det är inte helt självklart för oss som bor utanför Leksand och till och med utanför Dalarna att våra barn automatiskt väljer Leksand ifall det uppstår ett hockeyintresse. Jag är med som ledare i hockeyskolan här i stan och förutom min son finns det en enda unge där som håller på Leksand för han håller på alla lag. Så utan upplevelsen av att se hockey live och träffa Liffe i tidig ålder så hade det nog sett annorlunda ut för mina barn i alla fall. Så jag tycker din kommentar om att gå på konsert/musikal/teater är ganska trångsynt, det handlar om mer än bara hockeyintresse för att ett barn ska växa upp till en leksandsupporter och där kan man göra väldigt mycket för att skapa ett leksandsintresse istället.CMB skrev: ↑mån 11 nov 2024, 21:02 Om ett barn är intresserat av hockey så har Leksand ett lag i SHL som levererar just hockey. Vill inte barnet gå på hockey om det inte är något spektakel som erbjuds kring det så kanske man som förälder ska ta barnet på nån konsert/musikal/teater där det är de som - ni vet - håller på med detta professionellt.
Pain is temporary, glory is forever
-
- Inlägg: 629
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
- Ort: Lindesberg
Re: Arenaupplevelsen
Till Leksands försvar i kampen mot Florida så får man väl ändå säga att Florida har lite bättre väderförutsättningar att anordna saker utanför arenan än Leksand
Pain is temporary, glory is forever
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39
Re: Arenaupplevelsen
Många bra tankar och idéer som dyker upp här tycker jag och intressant detta att man ser att arenan ska passa många olika målgrupper, vilka målgrupper är det vi vill locka till arenan egentligen?
Några målgrupper jag tänker på och där man bör ha lite olika tänk om vad man ska hitta och vad som ska finnas i arenan:
Ishockeynörden (Som bara bryr sig om det som rör hockeyn och laget)
Barn och barnfamiljer
Långväga besökare (vill vara kvar hela kvällen)
Kortväga besökare (åker hem direkt efter match)
Säsongsbiljettköpare (dvs de som i princip går på varje match)
Medföljande (maka/make som kanske egentligen inte är så intresserad men följer med ändå)
....finns det fler målgrupper som vi vill ha i arenan och som vi vill ska känna sig välkomna och helst överväldigad efter besöket?
....och vilka målgrupper är det viktigaste och framförallt vilka målgrupper är det viktigast att förbättra situationen för?
Några målgrupper jag tänker på och där man bör ha lite olika tänk om vad man ska hitta och vad som ska finnas i arenan:
Ishockeynörden (Som bara bryr sig om det som rör hockeyn och laget)
Barn och barnfamiljer
Långväga besökare (vill vara kvar hela kvällen)
Kortväga besökare (åker hem direkt efter match)
Säsongsbiljettköpare (dvs de som i princip går på varje match)
Medföljande (maka/make som kanske egentligen inte är så intresserad men följer med ändå)
....finns det fler målgrupper som vi vill ha i arenan och som vi vill ska känna sig välkomna och helst överväldigad efter besöket?
....och vilka målgrupper är det viktigaste och framförallt vilka målgrupper är det viktigast att förbättra situationen för?
-
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
- Ort: Stockholm
Re: Arenaupplevelsen
Sällskap: Kenyansk kvinna, 25.Publicerad 2011-01-29
Leksand–Västerås 5–3 (4-1,0-1,1-1)
Första perioden: 1-0 (0.41) Jared Aulin (Daniel Hermansson, Jens Bergenström), 2-0 (7.38) Martin Karlsson (David Åslin, Jean-Luc Grand-Pierre), 3-0 (9.47) Tomas Kollar (Martin Janohls, Jon Knuts), 4-0 (11.39) Jens Bergenström (Jared Aulin, Daniel Hermansson), 4-1 (12.25) Jason Walters (Andreas Lindh).
Andra perioden: 4-2 (16.40) Damien Fleury (Evan McGrath, Fredrik Johansson).
Tredje perioden: 4-3 (4.26) Fredrik Johansson (Damien Fleury), 5-3 (19.01) Stefan Gråhns (Jesper Ollas) mål i tom kasse.
Skott: 28-25 (11-6, 5-10, 12-9).
Utv, Leksand: 3x2. Västerås: 4x2.
Domare: Pierre Schilken, Luleå.
Publik: 5 151
Relation till hockey: Ett års sporadiskt tv-tittande utan att fastna för sporten.
Matchupplevelse: Så positiv att jag trodde att nu kommer hon sitta nitad framför tv:n i fortsättningen*.
Övrigt: Superstars gjorde skillnad (som alltid på den tiden).
*Det gjorde hon inte; det var match- och arenaupplevelsen som var häftig - trots bara 5000 på plats och ingen kiss cam, inga bengaliska tigrar, inget extra allt.
-
- Inlägg: 2057
- Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43
Re: Arenaupplevelsen
Det räcker långt att göra det man gör bra istället för mediokert.
Bra ljus, bra ljud. Bra intro.
Isprojektorn gjorde skillnad. På den tiden hade vi intron. I allsvenskan. Nu har vi lite trötta tomtebloss och musik och ett lag som kommer ut i allt annat än samlad tropp. Ut ska de hursomhelst och spela musik kan man tom i Gränbyhallen så i princip saknar vi vad man kan kalla intro.
Sälj tomteblossen och köp en zeppelinare med inbyggd projektor. Uppdatera ljud så man kan höra intervju mm i pauserna och skapa (om det går) en dovare belysning över publikplatserna.
Bra ljus, bra ljud. Bra intro.
Isprojektorn gjorde skillnad. På den tiden hade vi intron. I allsvenskan. Nu har vi lite trötta tomtebloss och musik och ett lag som kommer ut i allt annat än samlad tropp. Ut ska de hursomhelst och spela musik kan man tom i Gränbyhallen så i princip saknar vi vad man kan kalla intro.
Sälj tomteblossen och köp en zeppelinare med inbyggd projektor. Uppdatera ljud så man kan höra intervju mm i pauserna och skapa (om det går) en dovare belysning över publikplatserna.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25
Re: Arenaupplevelsen
Håller med detta.Gösen skrev: ↑tis 12 nov 2024, 14:37 Det räcker långt att göra det man gör bra istället för mediokert.
Bra ljus, bra ljud. Bra intro.
Isprojektorn gjorde skillnad. På den tiden hade vi intron. I allsvenskan. Nu har vi lite trötta tomtebloss och musik och ett lag som kommer ut i allt annat än samlad tropp. Ut ska de hursomhelst och spela musik kan man tom i Gränbyhallen så i princip saknar vi vad man kan kalla intro.
Sälj tomteblossen och köp en zeppelinare med inbyggd projektor. Uppdatera ljud så man kan höra intervju mm i pauserna och skapa (om det går) en dovare belysning över publikplatserna.
Isprojektorn gjorde skillnad -- Helt enig, här blev det ett intro som var värt namnet, har inte varit bra sen den där hemska bågen med vantar dök upp någon säsong.
dovare belysning över publikplatserna. -- Leksands arena är mkt ljusare än de flesta andra vilket gör att det ser tomt ut vid dåliga siffror.
Mitt Tillägg: vettiga priser på Korv, Läsk och kaffe så att folk har råd att dyka upp 26 ggr om året
-
- Inlägg: 2057
- Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43
Re: Arenaupplevelsen
Får man göra ett till tillägg så kan man ju även spela hockey bra istället för mediokert.
För dem som nu eventuellt bryr sig om det.
För dem som nu eventuellt bryr sig om det.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
- Gammal räv
- Inlägg: 1167
- Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19
Re: Arenaupplevelsen
Dovare ljus över publikplatserna torde väl vara mycket rimligt. Tror jag avhandlade ämnet på förra forumet. 2005, när arenan invigdes, var vi fortfarande i "lysrörstider". Numer finns ju möjligheten att lysa upp isen med riktat LED-punktljusarmaturer.