Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
bjernagris

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av bjernagris »

Den här soppan spär ju på intrycket att Leksands IF som förening inte förtjänar att befinna sig på toppnivå inom svensk ishockey.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Man har nog trixat under flertalet år. -18 miljoner är nog ett ackumulerat resultat. Under pandemin och även förra året uppvisade man en knapp vinst på nån miljon. Utan att ha någon större insyn så undrade jag redan då hur det var möjligt. Samtidigt tog man ett lån på 18 miljoner med hjälp av borgenärer i form av Leksands kommun. Till grön omställning hette det. Shit sa Bull. Man har gjutit en platta i cofa men merparten har nog fått täcka upp likviditetsbrist.

Man har medvetet eller möjligtvis omedvetet farit med falsk intygelse gentemot borgenär men även mot Leksands Sparbank. Fullt möjligt har ingen av dem någonting emot det. Allt blir lättare för alla parter när det ser bra ut på papper. Fansen däremot... Det kan kanske tom visa sig vara bokföringsbrott om någon (ekobrott) får för sig att djupdyka i ämnet.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Det var lite ”varför skulle man få den här frågan i knät”. Det hade varit roligare om det hade varit om ett år (...)
- Gärdsback om Tjomme i höstas -
Det var mer än så han fick i knät. Igår talade han med journalister hela dagen, och idag fortsätter det:
Dagen efter avslöjandet: Gärdsback gästar studion
27 november 2024 11:30

På tisdagen avslöjde Falu-Kuriren att Leksands mångmiljonförlust förra säsongen var ännu värre, något som senare bekräftades av LIF själva på sin hemsida.

I dagens lunchsändning från Tegera arena kommer Leksands IF AB:s ordförande Andreas Gärdsback till studion.

Dessutom berättar Justin Kloos om hur spelarna påverkats av beskedet.

Sändningen börjar 12.00.
https://www.falukuriren.se/2024-11-27/d ... r-studion/
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Klas skrev: tis 26 nov 2024, 18:54 Skulle ju vara en smula intressant att göra vad Twitter-riddarna från Superstars tycker om detta…
Bild

I min egen programpunkt Fönster mot X-världen kan jag meddela att de inte sagt ett ord på respektive konton.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

bjernagris skrev: tis 26 nov 2024, 17:46
Ludde skrev: tis 26 nov 2024, 17:34 Är det bara jag som aldrig någonsin hört talas om sign off bonusar förrän det började cirkulera i media i våras?

Är det vi som varit kreativa och hittat på den här lösningen eller är det inkompetens på ekonomiavdelningen som är orsaken till att det inte avsatts pengar till detta?
Sign off-bonusar är som jag förstår det mer eller mindre standard i SHL när man skriver kontrakt med utländska spelare.
Men bonusar vid importspelares början och slut av kontrakten, så kallade sign on och sign off, är inget nytt fenomen.

– Nej, jag har varit med i alla fall 10,5 år snart och det har funnits med den tiden och långt innan dess. Det är framför allt med sign off ett vedertaget sätt, men det innebär att pengarna ska betalas fast vid en senare tidpunkt, säger Färjestads VD Stefan Larsson.

– Då gäller det att man har tagit höjd för det och planerat att det kan ske.

Färjestad har sitt läge under kontroll.

– Ja, det har vi och vi för dem periodiseringsmässigt framför oss så klart.
https://hockeynews.se/nyheter/kris-i-le ... -vd-stress
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Masugnen-skribenten har lagt ner mycket gott arbete:
Soffmasen
27 november 2024, 14:49

smålänning skrev:
Kan du sammanfatta för den som inte har prenumeration?

Börjar med kommentar från Kloos som från början blev frustrerad minst sagt av det som läckte ut men som efter ett möte på förmiddagen idag har en annan syn på situationen och haft dialog med "ekonomiavdelningen" som gör att han inte är lika orolig över att inte få betalt. Det ska inte störa honom på isen utan kan ibland vara nyttigt att spela lite "pissed off"

Gärdsback får senare frågan huruvida det är att möta en spelare som Kloos som är förbannad. Han svarar då att han förstår frustrationen och att planen var att ta detta på måndag nästa vecka med spelarna på en icke matchdag men att Falu-Kuriren pressade dom till att gå ut med det igår och valde att inte gå till spelarna innan match för att inte störa deras förberedelser...

Han vill poängtera att vi inte kommer gå i konkurs.

Dom fick några kostnader på sig direkt vid tillträde som inte borde höra till detta räkenskapsåret utan förra och de ville inte ha fler överraskningar vilket gjorde att de bestämde sig för att göra den här revisionen.

Ny revisor kom in i våras och de dom kunde se var att ingen av posterna var så stora, men tillsammans var 5 miljoner, enskilt mindre vilken fick dom att gå under radarn. "Dom går på rimlighets principen när dom reviderar.."

Tidigare styrelsen har satt upp attestreglementerna och policyerna och med facit i hand varit för generösa och inte behövt be om lov. Varje styrelse har justerat beloppen och nu är de ändrat så alla avtal ska upp på styrelsenivå. Det är upp till varje styrelse att se till att det finns bra policydokument i föreningen.

Gärdsback förespråkar kontinuitet har dialog med valberedningen och kommer att jobba för att få fortsatt förtroende och göra det jobbet som ska göras och hoppas att han gör ett bra jobb. Att lösa situationen och kommande år. Han vill investera i arenan för att öka antalet besökare. Vilket inte sker över en natt utan vill jobba långsiktigt.

Kostnadsidan är det svårt att göra stora förändringar här och nu. Stora kostnaderna är signade för den här säsongen. Utan de är nästa års budget man jobbar med nu.

Minskad spelarbudget. Vi kommer ha rutinerade spelare, vi har rutinerade på kontrakt. Frågan passas till tjomme hur han vill bygga laget, men han vet förutsättningarna.

Tjommes förhandlingar går bra och skulle tas upp igen denna veckan men av självklara skäl skjuts det upp och tas upp igen inom kort. Förhoppningsvis kan de ro det i hamn.

Nyemission. Vi som andra klubb i Sverige i år. Djurgården har tidigare aviserat för det.
Vi säljer ut aktier i AB. Ideella föreningen äger 90% av AB:t. Ett antal av dessa emitteras och säljs ut till intressenter som kan köpa. Det ska rädda den akuta situationen här och nu.

Konsulter ska ses över. Konsulter runt matcher. Man ska helt enkelt se över om de behövs här och nu. tex Media.
I det egna ledet inga uppsägningar. De ska bli fler på kontoret som kan jobba med att utveckla arrangemanget, partnerskap, medlemsaktiviteter etc..

Han tycker FK gick hårt åt Hedbom och belyser hans betydelse och viktiga arbete i föreningen och att han själv aviserat om uppsägning sen en tid tillbaka. Pga energibrist.

Det är tråkigt att det alltid sprid massa rykten kring Leksand. Styrelsen har lovat varandra absolut sekretess med vad som diskuteras i styrelserummet till saker ska kommas ut rätt väg och vid rätt tillfälle. Annars blir det bara brandsläckning onödiga rykten och spekulationer.

Viktigt att oavsett grupp att man håller det tajt medans man jobbar med det tills man är färdiga och då går man ut och informerar.

Inte så mycket frågor från sponsorer och andra partners utan mer "klapp på axeln och va bra att vi får veta som det är"

Han får frågan om de vänt på alla stenar nu:
Alla stenar vi kunnat hitta har vi vänt på. Och jag känner mig trygg i att ha facit att såhär ser det ut. Nu lägger de en plan exakt hur det ska få in likviditeten kommande åren. Idag har vi likviditeten för den ordinarie dagliga driften så vi kommer inte gå i konkurs här och nu.

Han trycker på LIF-zone appen. Soffbiljetter(pandemibiljetter) främst för oss fans som bor långt ifrån och inte kan ta oss till arenan. Vi är rätt så många..

Hur ska dom få fansen att ställa upp ännu en gång?
"Mm.. Ja det är ju en utmaning. Jag har ju själv varit på supporter sidan också och har varit med om de här turerna historiskt då. De är ju de vi får jobba med inge förtroende och tala om att såhär ser det ut och de här ska vi göra och vi behöver erat stöd. Så det bästa alla supportar kan göra är att komma på matcher, köp biljett. Köp en korv i kiosken. På så sätt får vi ju ett jättestöd. Biljettförsälningen är på samma nivå som ifjol. När vi pratar antal åskådare. Ekonomiskt sett har vi fått in mer biljettintäkter i år än ifjol men inte riktigt där vi budgeterat på biljettintäkterna "

Varumärket Leksands IF har fått sig en törn än en gång. Hur ser du på det och hur pass allvarligt är det om man ser vad som skrivs av andra lags supportrar på sociala medier?
"- Jag kan inte säga annat än att de är jättetråkigt, så är det ju. Men vi alla leksingar vi får stå upp för de här nu och se till att vi gör det jäkligt bra framåt "

Typ så, aningen förenklat.. Kanske svamligt men lång intervju.
Och så har vi Sportbladet:
Leksands ekonomi är extremt ansträngd.

I en intervju med Sportbladet talar ordförande Andreas Gärdsback ut om situationen och ger detaljer hur mycket pengar som ska samlas in samt andra uppgifter i den ekonomiska orkanen.

Välbärgade leksingar ska initialt tillfrågas

Sanningen om Hedbom

Spelarmöte på onsdagen för att lugna utländska stjärnorna

Han ska övervaka ekonomin

Slutförhandling med Thomas ”Tjomme” Johansson

Tisdagen den 26 november 2024 kommer troligtvis inte gå till historien som en särskilt glädjefylld dag i Leksands historia.

A-laget förlorade hemma mot Modo, stjärnan Marek Hrivik utgick skadad och samtidigt briserade en mindre ekonomisk smällkaramell där Falu Kuriren var ledande i informationsflödet gällande de ekonomiska prognoserna för Leksands IF där mycket mörka siffror presenterades.

Nu har ett dygn gått. Ordförande Andreas Gärdsback har sovit hyfsat och kan i dag ge mer information om vad som skett i Leksands IF, varför det skett och hur han ser på framtiden .

– Vi vet ju alla att vi har haft tuffa år bakom oss med ett stort underskott i resultatet och även när vi i våras stängde böckerna. Sen har den nya styrelsen jobbat, sedan i somras, med ekonomin och ett åtgärdsprogram, det var ett uppdrag som vi fick av de gamla styrelsen. Och för att vara säkra på att vi verkligen har koll på allting utfördes en utredning för att vända på varje sten och titta på varje spelaravtal. Vi ville få ett facit om alla kostnader var/är upptagna i bokföringen.

– Då har vi konstaterat att det har funnits ett antal kostnader som inte har bokförts på rätt tidsperiod historiskt sett som skulle ha belastat fjolåret och åren innan. Det är ungefär fem miljoner som har kommit fram.

Är det de utländska spelarnas slutlön, sign off, som du syftar på inte har bokförts på korrekt sätt?

– Ja, plus några andra bonusar.

Du säger att Leksands kostnadsmassa har ökat senaste åren. Är det enbart spelarlöner det handlar om, eller finns det andra verksamheter som ökat i kostnadsbörda?

– Den största delen är spelarlöner. Den utvecklingen har varit väldigt dramatisk i hela Sverige med spelarlönerna. Det byggs väldigt mycket kring vår sportorganisation och den har blivit väldigt bra och fin på damsidan, juniorsidan och herrsidan. Men det är där som de stora kostnaderna även har varit. För att ha full kontroll på det här har vi även förändrat Magnus Proos roll hos oss. Han är numera controller samtidigt som fastighetschef och ska övervaka ekonomin.

Hur ser du på de spelarlöner som Leksands IF valt att betala ut till sina spelare, rätt nivå, hur skulle du vilja beskriva dem?
– Jag tänker inte beskriva dem i detalj mer än att säga att jag tycker att hockeyn har extremt höga löner överlag. Ska man vara med på SHL-nivå så behöver man betala ut dyra löner.

Leksandsstjärnan Justin Kloos var tydlig i sin kritik mot klubbledningen efter tisdagsmatchen, hur har ni hanterat den saken?

– Jag kommer precis ifrån ett möte med spelartruppen där vi har informerat om läget och vad vi ska göra framåt för att komma till rätta med de här grejerna. Truppen har full insyn nu och vi har bjudit in till samtal med alla som så vill.

Kan du garantera att spelarna får sina slutlöner och bonusar?

– Absolut, vi kommer inte att gå i konkurs. Skulderna som är upptagna i årsredovisningen, och som skulle ha varit något högre i förra bokslutet, ska betalas ut under flera års tid. Vi har kontrakt som löper ut i sommar, sedan så det är väl fem år till där slutlöner ska portioneras ut. Carter Ashton, bland annat, är redan reglerad och hans slutlön är utbetald. Det är under en lång tidsperiod som kostnadsbördan ska betalas ut under och vi kommer att lösa det här och har ett antal aktiviteter redan igång och fler kommer inom kort.

– De som ligger närmast i ”pipen” är Kloos och eventuellt Mikael Ruohomaa, om han väljer att flytta hem till Finland efter den här säsongen. Sen får man ju se vad som händer.

Har Leksand gjort en nyemission förut och kommer det vara en riktad nyemission eller kommer den vara öppen för alla?

– För länge sedan så gjorde de ju en nyemission. Jag minns inte vilket år det var. Den var riktad till en grupp personer. Så kommer vi inleda nu också. I första skedet kommer nyemissionen vara riktad mot ett par ankarinvesterare. Därefter kommer vi gå ut brett så att gemene man och supporter kan vara med och köpa aktier i bolaget.

Vad budgeterar ni att den här nyemissionen inbringar?

– Vi har ett mål på 15 miljoner kronor.

Är det någon fara att Leksand tappar elitlicensen, kravet är för Leksands del cirka 20 miljoner kronor 2025?

– Vi har i dag drygt 30 miljoner i eget kapital och den siffran blir sämre på grund av de nya fynden om nya kostnader på fem miljoner kronor. Men vi ligger ju ändå långt över gränsen för elitlicens. Så det är ju inga fara med licensen.

Vilka besparingsåtgärder gör ni nu?

– Den är ju den största posten att det är lite mindre till spelarna. Cirka åtta procent för spelartruppen. Sen ser vi ju över energieffektiviseringar i arenan, vi tittar på inköpsavtal vi har och det gäller allt från hamburgare till el. Sedan har vi kanske mer fokus på vad vi kan göra på intäktssidan för att inbringa mer pengar. De som jobbar på sport- och marknads kontoret gör ett fantastiskt jobb varje dag, men de hinner ju inte arbeta mer än vad de gör i dag. Därför behöver vi bli fler personer som jobbar med intäktssidan.

– Vi kommer till nästa år att satsa på fler resurser som jobbar med evenemanget och inkomstbringande aktiviteter mot partners.

Före detta klubbdirektören Andreas Hedbom är ett intressant ämne. Vad är sanningen, fick han sparken eller valde han att sluta?

– Andreas kom till mig under hösten och berättade att han hade tankar på att han ville sluta och att han kände att motivationen eller kraften inte fanns där för att fortsätta ett antal år till.

Så han har på eget bevåg sagt upp sig från tjänsten som vd? Förstår du att många får misstankar om att de nya uppgifterna och Andreas sorti hör ihop?

– Jag förstår. Absolut. Det är därför jag vill vara tydlig med att säga att det kom först, alltså Andreas uppsägning.

Sista frågan, hur går förhandlingen med general manager Thomas Johansson?

– Vi håller på att slutförhandla och vi kommer att inom kort sätta oss ned igen. Det beror när vi hittar en lucka och då ser vi om vi tar det i hamn.

Om man slutförhandlar så är man nere på detaljer och nära ett positivt avslut, tolkar jag dig rätt då?

– Jag hoppas verkligen det. Vi har haft jättebra samtal och han har lagt fram sina krav och vi har lagt fram våra krav. Sedan har vi funderat på dem på varsitt håll och så ska vi sätta oss ihop och se om vi får ihop det sista. Jag är positiv.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... k-talar-ut
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Ang sign-off bonusar så känns det inte som ett jätteproblem, i sak.

Om man tar upp kostnaden resultatmässigt det år de uppstår (i år), och samtidigt bokar upp en skuld, som sedan nollas när pengarna betalas ut om X år. Då ser jag inga problem rent bokföringsmässigt. Då är det snarare ett smart upplägg där man får en lägre total kostnad (sanning med modifikation, eftersom man betalar ut mellanskillnaden till spelaren) för ett kontrakt.

Frågan är vad man gjort med de likvida medlen som arbetas upp under tiden spelarna är här, och sedan ska betalas ut i klump när de lämnar. Hade man placerat dessa pengar för avkastning tills dess att de ska betalas ut, ja då kan vi börja prata om ett ekonomiskt smart upplägg som både föreningen och spelaren tjänar på. Men jag misstänker att man nu använt dessa pengar till annat. I princip får vi då en kostnad i resultaträkningen på 200kr för varje 100 av dessa kronor vi använt, vilket skulle förklara det fullständigt katastrofala ekonomiska resultatet.

Detta riskerar ju också att bli väääldigt obekvämt när pengarna väl ska betalas ut. Inte resultatmässigt (vi har redan tagit kostnaden), men det kommer bli en extremt ansträngd situation likviditetsmässigt om det är som jag misstänker.

För att inte tala om scenariot att vi åker ur. Då är nog det enda som återstår, att lämna in konkursansökan..

Om någon vet vad vi gjort med det likvida överskottet som borde uppstått av det här upplägget, så får ni gärna berätta.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

bender skrev: ons 27 nov 2024, 20:34 ..

Om någon vet vad vi gjort med det likvida överskottet som borde uppstått av det här upplägget, så får ni gärna berätta.
Som jag skrev tidigare så har man antagligen gått med förlust tidigare år trots att man i bokslutet fått ihop det samt även tagit ut ett nytt lån för att klara likviditeten så min gissning är att man använt alla tillgängliga likvida medel som funnits för att klara den dagliga driften samt släcka de bränder som dykt upp (tidigare sign on/off) allt eftersom. Kan verkligen inte tänka mig att det finns några öronmärkta pengar undanstoppade för ändamålet. Med andra ord behöver vi de kommande åren antingen öka omsättningen tillräckligt mycket för att göra 7,5 miljoner i vinst årligen (istället för 18,5 i negativ resultat) eller banta kostnaderna med lika mycket.

Nu ska vi ta in pengar via nyemission där en del av Ideella styrelsen aktier ska späs ut. Vi får väl se om det räcker för att hamna ovanför ytan.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Ingen ska i alla fall komma och säga att man har långtråkigt som leksing…. 8-)
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Vem bryr sig om ekonomi?
Det är väl sporten vi vill se.

Heja Lif.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Klas skrev: ons 27 nov 2024, 22:53 Ingen ska i alla fall komma och säga att man har långtråkigt som leksing…. 8-)
What doesn't kill you makes you stronger.
-Kelly Clarkson
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Om man ska sammanfatta Gabriel Ehrling Peres krönika i FK idag så kommer licenskravet nästa år att höjas till 10% av omsättningen. Med andra ord behöver vi 18 miljoner i eget kapital på en 180 miljoners omsättning.

Vid årets ingång hade vi 20.
Hade vi inte lyckats trolla bort 11 av årets förlust i balansräkningen samt fått 2 miljoner i koncernbidrag från ideella hade alltså det egna kapitalet efter årsredovisning legat på 1-2 miljoner om de fem miljoner ytterligare som nu grävts upp räknats med. Det är ett rätt prekärt läge minst sagt. Gömda skulder tinar fram när snön smälter.

GEP i FK
Egentligen säger avslutningen på styrelsens skriftliga uttalande allt.

Det är styrelsens avsikt att Leksands IF Hockey AB ska fullgöra alla skyldigheter med ingångna avtal och kontrakt, att styrelsen för Leksands IF Ishockey AB löpande informerar ägarna om hur arbetet fortskrider och att huvudägaren Leksands IF (Ideell förening) i sin tur informerar medlemmarna i föreningen. Styrelsen vill betona att man känner sig trygg i att de åtgärder som genomförs kommer att täcka de bonusar som förfaller till betalning 2025.

Sådant behöver aldrig sägas i en välskött verksamhet med välordnad ekonomi. Så skriver en styrelse som på kort sikt är orolig för lagets elitlicens, och på längre sikt fruktar konkurs.

Med detta sagt har Leksands IF överlevt kriser förr. Ja, till och med rekonstruktioner. Det vill ingen igen, och ingenstans finns så stark uppslutning bakom det lokala laget. Hockeytemplet väntas bli fullt både torsdag och lördag. Det ger extra klirr i kassan.

Men varken fler sålda korvar eller ”soffbiljetter” där fans som inte ens är där ska betala för att titta på betalsändningar hemma kommer att rädda Leksands IF.

Vindbryggan har fallit.

Ledningen har ingen utväg längre.

Det är bara att möta den ekonomiska realiteten där ute i mörkret.

Leksands IF:s fans älskar sina ”krigare” på isen.

Det räcker inte. Nu behövs kamrerer.

Stränga.

Och en vd med västtysk budgetdisciplin.

Färre importerade stjärnor med signoff-bonusar, fler spelare hämtade ur den egna ungdomsverksamheten.

Annars kommer det här att sluta illa.

Igen.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Leksands IF:s respons på en ekonomisk kris är som vanligt att upprätta tiggeriverksamhet riktat gentemot den vanliga supportern. Jag fattar att det görs annat också men jag börjar bli trött på värdelösa aktier, soffbiljettet och låtsas-korv. Vore en idé kanske att bli lite mer långsiktig. Utöka souvenirsidan, fluktuerande biljettpriser, whatever. Något som köparen faktiskt får något för.

Men det är klart, och detta kommer jag fortsätta tjata om med en dåres envishet, för att långsiktighet ska nås så måste ju en det ju till en viss kontinuitet i styrelse och på ordförandeposten. Dessutom bör det sitta personer med vana att driva det storföretag som en elitserieklub i ishockey är nuförtiden. Men nej, det var inte Superstars intresserade av. Så nu måste vi köpa låtsas-korv igen.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Samtidigt innebär detta att finländaren Mikael Ruohomaa petas, något som sportchefen Fredrik Sjöström bekräftar för Rakapuckar.com.

– Sportsligt beslut, meddelar Sjöström till sajten.
https://hockeynews.se/nyheter/ruohomaa- ... r-tillbaka
Om Råma skulle skeppas så småningom och lämna landet - har han rätt till sin sign off direkt då?