Silly season 25/26

Användarens profilbild
Sniper

Re: Silly season 25/26

Inlägg av Sniper »

Ros i april:
Jag tycker att Axel Bergkvist är en nyttig back i powerplay. Jag vet att han har ett avtal med Färjestad kommande säsong, men sådant går alltid att lösa. Axel har ett stort Leksandshjärta och en hemkomst står högt upp på önskelistan. En av tränarna är väldigt på och intresserad gällande Bergkvist, medan sportchef Johansson inte är det, enligt Sportbladets uppgifter.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... on-2024-25
Bergkvist idag:
Jag älskar Karlstad, älskar Färjestad, älskar våra supportrar, så det är verkligen här jag vill vara.
https://www.farjestadbk.se/article/teaasnc-23h01/view
Lampa

Inlägg av Lampa »

Förståeligt och klokt av Bergqvist som kört på trots lite begränsad roll i FBK, jobbar sig upp och nu går rätt stadigt där. Leksand hade garanterat kunnat få loss honom för FBK tidigare när han hade kört fast lite, men viljan fanns nog inte.
Lifstarsll

Inlägg av Lifstarsll »

Lampa skrev: tor 21 nov 2024, 10:48 Om vi ska spåna lite vidare på intressanta HA spelare, så fastnar jag främst för två stycken.

Liam Dower Nilsson

https://www.eliteprospects.com/player/4 ... er-nilsson

En fantastisk spelare som både spelar fram och gör mål, extremt skicklig med pucken, draftad av Detroit men osäker på om de har kvar rättigheterna till honom eller om han är free agent, lär isåfall inte få kontrakt. Vore en kanonspelare att ha, ser honom göra 30+ poäng i SHL nästa säsong, han har spelat tredjekedjan i Löven, och ligger ändå på PPG.

Zion Nybeck

https://www.eliteprospects.com/player/4 ... ion-nybeck

En mer renodlad framspelare, ser honom främst som en spelare att ha ihop med Max. Som driver spelet och matar honom med puckar.

Lyckas man signa dessa två plus en lite mer ”etablerad” center, har man lyckats väldigt bra i mitt tycke.

Emil Bemström har utgående o Nordamerika, lyft upp Jörgen från J20 och chansen kanske eventuellt finns? Lär förmodligen vara väldigt väldigt dyr dock, så förmodligen inte.
Ser en del av Lövens matcher och som du är inne på tycker jag också det är en lovande spelare. Kreativ och skapar en hel, del chanser, kreativ, 21 år, bara massor med utveckling i den killen. Löven spöar Djyrgårn ikväll, kanske har man inte sett honom så mycket ikväll men tycker Löven har en bra bredd och många som hela tiden kliver fram. Lagerberg gör det stabilt, ser inga misstag på honom men det är en divison ner... Gillar dock det jag ser av honom i Löven och tycker han bidrar där.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Lifstarsll skrev: fre 22 nov 2024, 21:28
Lampa skrev: tor 21 nov 2024, 10:48 Om vi ska spåna lite vidare på intressanta HA spelare, så fastnar jag främst för två stycken.

Liam Dower Nilsson

https://www.eliteprospects.com/player/4 ... er-nilsson

En fantastisk spelare som både spelar fram och gör mål, extremt skicklig med pucken, draftad av Detroit men osäker på om de har kvar rättigheterna till honom eller om han är free agent, lär isåfall inte få kontrakt. Vore en kanonspelare att ha, ser honom göra 30+ poäng i SHL nästa säsong, han har spelat tredjekedjan i Löven, och ligger ändå på PPG.

Zion Nybeck

https://www.eliteprospects.com/player/4 ... ion-nybeck

En mer renodlad framspelare, ser honom främst som en spelare att ha ihop med Max. Som driver spelet och matar honom med puckar.

Lyckas man signa dessa två plus en lite mer ”etablerad” center, har man lyckats väldigt bra i mitt tycke.

Emil Bemström har utgående o Nordamerika, lyft upp Jörgen från J20 och chansen kanske eventuellt finns? Lär förmodligen vara väldigt väldigt dyr dock, så förmodligen inte.
Ser en del av Lövens matcher och som du är inne på tycker jag också det är en lovande spelare. Kreativ och skapar en hel, del chanser, kreativ, 21 år, bara massor med utveckling i den killen. Löven spöar Djyrgårn ikväll, kanske har man inte sett honom så mycket ikväll men tycker Löven har en bra bredd och många som hela tiden kliver fram. Lagerberg gör det stabilt, ser inga misstag på honom men det är en divison ner... Gillar dock det jag ser av honom i Löven och tycker han bidrar där.
Två rätt fina assist av Dower. Bara hoppas Tjomme anmält intresse!
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Leksand rycker i Marcus Westfält
Backen Axel Bergkvist har precis förlängt med Färjestad. En annan spelare född 2000 med utgående kontrakt i Karlstadsklubben är centern Marcus Westfält, 24.

Ett alternativ är att vara kvar i Färjestad, men där är konkurrensen på centersidan stenhård med David Tomasek, Linus Johansson och Joel Kellman på kontrakt även kommande säsong.

För att få en centerroll högre upp i hierarkin är ett klubbyte ett alternativ.

Och enligt vad Sportbladet erfar saknas det inte intresse från andra SHL-klubbar.

En källa berättar att bland annat Leksand är konkret intresserat.

Marcus Westfält SHL-debuterade för Brynäs redan som 17-åring och gjorde totalt 50 SHL-matcher för Gävleklubben.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... obbar-hv71
Lampa

Inlägg av Lampa »

Sniper skrev: lör 23 nov 2024, 08:57
Leksand rycker i Marcus Westfält
Backen Axel Bergkvist har precis förlängt med Färjestad. En annan spelare född 2000 med utgående kontrakt i Karlstadsklubben är centern Marcus Westfält, 24.

Ett alternativ är att vara kvar i Färjestad, men där är konkurrensen på centersidan stenhård med David Tomasek, Linus Johansson och Joel Kellman på kontrakt även kommande säsong.

För att få en centerroll högre upp i hierarkin är ett klubbyte ett alternativ.

Och enligt vad Sportbladet erfar saknas det inte intresse från andra SHL-klubbar.

En källa berättar att bland annat Leksand är konkret intresserat.

Marcus Westfält SHL-debuterade för Brynäs redan som 17-åring och gjorde totalt 50 SHL-matcher för Gävleklubben.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... obbar-hv71
Ersättare för Östman?
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Är väl ingen märkvärdig prestation - pucken letar sig turligt in - men...
- Alla som gör mål på Brynäs får en särskild plats i mitt hjärta.
- Vid måljublet bakom kassen framgår att han har bra storlek.

A strong two-way player with pretty good scoring ability. Plays a solid physical game, has very good hockey sense and can be used on both special teams. Leads by example and has great attitude and work-ethic. (EP 2018)
Can consistently make the right play with the puck on his stick.. tends to play a pro-style game with good hockey IQ, passing ability.
—Draftin Europe 2018
https://www.eliteprospects.com/player/2 ... s-westfalt
Lampa

Inlägg av Lampa »

Westfält poäng igår.

Även Lodin (5p) och Bergqvist (2p) hade en bra afton, förvisso mot HV, som stoltserar med 13 kassar i baken på två matcher.

Lodin har runt 145 i månaden, han lär ju få en otroligt kraftig löneökning. Hade gärna bytt ut han mot Hrivik i dagsläget, men vi får nog aldrig se honom i Leksand.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: fre 22 nov 2024, 15:20
Einar Berg skrev: fre 22 nov 2024, 14:36 Eljas, Noren, Zacke och Karlsson kan vi ersätta med bättre.
Anton Johansson kommer dra till Detroit.
Mantas behöver vi inte. Hellsten och Gidlöf klarar detta galant.

Hrivik och Knuts borde vi bryta kontrakten med redan nu. Lex Camper.
Vem är bättre än Zackrisson? Inte många den här säsongen. marknadsmässig lön så klart (han vill ingen annanstans) och ett år i taget.

Eljas ser i vart fall jag potential i. Fortfarande formbar. Rätt kvick, vågar bryta in på mål och vågar ta avslut samt billig.
Enig!

Angående Hrivik och Knuts tror jag att det kostar mer att göra sig av med dem och anställa likvärdiga ersättare än att behålla dem så det är bättre att de får spela kontraktstiden ut. Men skulle vi finna en lösning som inte är allt för svidande ekonomiskt så visst finns det spelare som skulle kunna göra samma jobb för lägre lön.
Pain is temporary, glory is forever
Lampa

Inlägg av Lampa »

Läge att ge Fredrik Forsberg en chans nästa år? Om man får honom hyfsat billigt och Löven inte går upp.

Tänker lite ”budget” sniper. Gjorde ändå 17 respektive 15 mål de två säsongerna i SHL med HV innan han tappade förtroendet helt. En sån spelare borde man ändå kunna jobba med.
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Med tanke på gårdagens glada nyheter tror jag vi kan glömma den möjlighet en del förespråkar, dvs. bryta kontrakt med spelare som har kontrakt över 25/26 eller längre. Mina tankar gäller därför enbart de spelare vars kontrakt går ut innevarande säsong 24/25. Anser också att det inte är rimligt att ropa efter ”etablerade” nyförvärv, eftersom pengarna inte kommer att finnas. Beskedet igår var att spelarbudgeten kommer att minska kommande säsong och då våra riktigt stora lönekostnader ligger på spelare med gällande kontrakt kommande säsong så blir det hela ännu svårare.
Det blir till att leta hungriga och billiga spelare med potential från i första hand Hockeyallsvenskan (jag tror fortfarande att vi är ett SHL lag nästa säsong) och flera intressanta spelare har lyfts i denna tråd. Gårdagens besked förvårar dock även detta, för fler SHL lag än vi lär vara på jakt efter just dessa spelare. Innebär att de blir dyrare samt att det kan ligga oss i fatet att vi ytterligare en gång som förening skämmer ut oss när det gäller skötsel eller snarare misskötsel av ekonomin.

Nåväl, så här ser jag på de spelare vars kontrakt går ut denna säsong.
Mantas Armalis: Får gå och vi satsar på Gidlöf och Hellsten

Backbesättningen är redan fullbesatt om Milosevic är klar. Innebär att en av följande tre måste avpolletteras. Milosevic är en defensiv backtyp, vilket innebär att Anton bör behållas i min värld.

Anton Johansson: Om han inte sticker över pölen, behåll.

Eddie Larsson: Varit lysande hittills denna säsong.
Patrik Norén: Varit mindre bra denna säsong.
Enbart en kan behållas. Som denna säsong sett ut förordar jag att man behåller Eddie. Men allt blir en fråga om pengar i första hand. Billigast vinner i detta fall.

Hannes Hellberg: Tycker inte att han tagit de chanser han fått, men är medveten om att speltiden varit begränsad och att unga spelare behöver tid att ställa om för SHL spel. Sedan beror allt på om ryktena kring attitydproblem stämmer eller inte. Bör dock vara billig vilket är en fördel i dagsläget. Behåll om attitydproblematiken är löst.

Arvid Eljas: Har fortfarande potential att ta kliv för att bli en stabil SHL spelare och är billig. Ge han ett ettårskontrakt och ytterligare en säsong att bevisa att han tar detta kliv.

Lucas Elvenes: Vill man ju ha kvar. Den stora frågan nu är dock om det är möjligt ekonomiskt. Särskilt som flera klubbar både i SHL och Schweiz lär stå i kö med erbjudanden. Vet ju heller inte hur han ser på den uppkomna situationen i Leksand. Lär ju inse att det inte finns pengar att värva någon ny spelare som kan kapitalisera på hans passningar. Kanske tröttnat på att hans öppnande passningar sällan leder till att pucken förpassas i mål?

Marcus Karlberg: Ska vara kvar, utvecklingskurvan är enorm och han både arbetar hårt och producerar. En spelare att behålla många år framåt.

Martin Karlsson: Nu är det dags att säga tack för hans insatser för föreningen som spelare och vi går vidare.

Justin Kloos: Om oddsen för att kunna behålla honom var extremt låga tidigare så lär de vara obefintliga nu. Tyvärr får vi tacka för hans insatser dels för att vi inte kommer att ha råd, dels för att jag inte vill ha spelare som inte är med från start på en säsong.

Patrik Zackrisson: Kluven. Han har gjort en bättre säsong än på länge och är en smart tvåvägscenter, populär i laget osv. Är bara orolig för att en förlängning kan leda till samma utfall som t.ex. Knuts och Karlsson, dvs. att vi behåller ett år för länge. Sedan är det en ekonomisk fråga. Ställer han upp för en billig penning så ja, annars nej.

Kalle Östman: Kan användas både som center och ytter vilket är ett plus. Tycker dock att han är alldeles för ojämn och denna säsong har han hittills varit direkt svag. Erbjud inte nytt kontrakt.

Avslutningsvis håller jag med Lampa om Fredrik Forsberg. Dessvärre tror jag inte att det någonsin kommer att hända. Vi verkar inte ha något intresse för honom överhuvudtaget och orsaken till att det skurit sig (och det måste det ha gjort i min värld) vet inte jag. Anser och har alltid ansett att just den spetskvalité han besitter är något som saknas i vårt lag och att denna spetskvalité övertrumfar de brister (alla spelare har brister) han har.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Fjodor skrev: ons 27 nov 2024, 11:43 Med tanke på gårdagens glada nyheter tror jag vi kan glömma den möjlighet en del förespråkar, dvs. bryta kontrakt med spelare som har kontrakt över 25/26 eller längre. Mina tankar gäller därför enbart de spelare vars kontrakt går ut innevarande säsong 24/25. Anser också att det inte är rimligt att ropa efter ”etablerade” nyförvärv, eftersom pengarna inte kommer att finnas. Beskedet igår var att spelarbudgeten kommer att minska kommande säsong och då våra riktigt stora lönekostnader ligger på spelare med gällande kontrakt kommande säsong så blir det hela ännu svårare.
Det blir till att leta hungriga och billiga spelare med potential från i första hand Hockeyallsvenskan (jag tror fortfarande att vi är ett SHL lag nästa säsong) och flera intressanta spelare har lyfts i denna tråd. Gårdagens besked förvårar dock även detta, för fler SHL lag än vi lär vara på jakt efter just dessa spelare. Innebär att de blir dyrare samt att det kan ligga oss i fatet att vi ytterligare en gång som förening skämmer ut oss när det gäller skötsel eller snarare misskötsel av ekonomin.

Nåväl, så här ser jag på de spelare vars kontrakt går ut denna säsong.
Mantas Armalis: Får gå och vi satsar på Gidlöf och Hellsten

Backbesättningen är redan fullbesatt om Milosevic är klar. Innebär att en av följande tre måste avpolletteras. Milosevic är en defensiv backtyp, vilket innebär att Anton bör behållas i min värld.

Anton Johansson: Om han inte sticker över pölen, behåll.

Eddie Larsson: Varit lysande hittills denna säsong.
Patrik Norén: Varit mindre bra denna säsong.
Enbart en kan behållas. Som denna säsong sett ut förordar jag att man behåller Eddie. Men allt blir en fråga om pengar i första hand. Billigast vinner i detta fall.

Hannes Hellberg: Tycker inte att han tagit de chanser han fått, men är medveten om att speltiden varit begränsad och att unga spelare behöver tid att ställa om för SHL spel. Sedan beror allt på om ryktena kring attitydproblem stämmer eller inte. Bör dock vara billig vilket är en fördel i dagsläget. Behåll om attitydproblematiken är löst.

Arvid Eljas: Har fortfarande potential att ta kliv för att bli en stabil SHL spelare och är billig. Ge han ett ettårskontrakt och ytterligare en säsong att bevisa att han tar detta kliv.

Lucas Elvenes: Vill man ju ha kvar. Den stora frågan nu är dock om det är möjligt ekonomiskt. Särskilt som flera klubbar både i SHL och Schweiz lär stå i kö med erbjudanden. Vet ju heller inte hur han ser på den uppkomna situationen i Leksand. Lär ju inse att det inte finns pengar att värva någon ny spelare som kan kapitalisera på hans passningar. Kanske tröttnat på att hans öppnande passningar sällan leder till att pucken förpassas i mål?

Marcus Karlberg: Ska vara kvar, utvecklingskurvan är enorm och han både arbetar hårt och producerar. En spelare att behålla många år framåt.

Martin Karlsson: Nu är det dags att säga tack för hans insatser för föreningen som spelare och vi går vidare.

Justin Kloos: Om oddsen för att kunna behålla honom var extremt låga tidigare så lär de vara obefintliga nu. Tyvärr får vi tacka för hans insatser dels för att vi inte kommer att ha råd, dels för att jag inte vill ha spelare som inte är med från start på en säsong.

Patrik Zackrisson: Kluven. Han har gjort en bättre säsong än på länge och är en smart tvåvägscenter, populär i laget osv. Är bara orolig för att en förlängning kan leda till samma utfall som t.ex. Knuts och Karlsson, dvs. att vi behåller ett år för länge. Sedan är det en ekonomisk fråga. Ställer han upp för en billig penning så ja, annars nej.

Kalle Östman: Kan användas både som center och ytter vilket är ett plus. Tycker dock att han är alldeles för ojämn och denna säsong har han hittills varit direkt svag. Erbjud inte nytt kontrakt.

Avslutningsvis håller jag med Lampa om Fredrik Forsberg. Dessvärre tror jag inte att det någonsin kommer att hända. Vi verkar inte ha något intresse för honom överhuvudtaget och orsaken till att det skurit sig (och det måste det ha gjort i min värld) vet inte jag. Anser och har alltid ansett att just den spetskvalité han besitter är något som saknas i vårt lag och att denna spetskvalité övertrumfar de brister (alla spelare har brister) han har.
Håller med i stort sett allt utom Forsberg. Tror att han dessutom är ganska dyr eftersom han räknas som en toppspelare i HA och de brukar få ganska bra betalt även i SHL och dessutom har han ju som du säger ändå gjort en del mål i SHL tidigare och kommer kräva lön därefter. Sedan att han är oduglig i allt annat på banan brukar inte agenter och spelare vilja ta hänsyn till.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

En del lag har redan klart med ny ledare i båset och omklädningsrummet.

Men som för exempelvis Växjö, om nu Jörgen Jönsson är klar för Färjestad, är framtiden mer oklar.

Flera rykten säger dock att Björklövens Björn Hellkvist är ett alternativ för Växjö. Hellkvist och Växjös starke man Henrik Evertsson har träffats flera gånger genom åren och det finns en samsyn mellan dom som gör att det mycket väl kan bli så att att Växjö väljer att ”gå för” Hellkvist.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -succeback
Björn till SHL och Martin Karlsson till HA?
Kontraktet går ut efter säsongen och något nytt avtal med Leksand blir det inte. Uppgifter säger dock att den slitstarke forwarden kan tänka sig att spela vidare kommande säsong och att han erbjudits till bland annat allsvenska klubbar.
Avslutningsvis det viktigaste:
På tal om Leksand och forwards. Marcus Karlberg har gjort en riktigt bra höstsäsong med Leksands IF. Och passande nog, för Karlberg, är avtalet utgående. Nu berättar källor för Sportbladet att det finns långt gångna förhandlingar mellan Karlberg och Leksands IF om en förlängning.

Just nu tjänar 24-åringen 40 000 kronor per månad i Leksand och den lönen kommer givetvis att förändras eftersom forwarden gjort en smått otrolig säsong i SHL hittills.

Det som troligtvis sker är att Karlberg förlänger med tre säsonger i moderklubben.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Karlberg och Elvenes är väl spelare som är svårast för Leksand att ersätta. Kanon att man förlänger Marcus, bara hoppas man lyckas med Elvenes med.
Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Oväntad och härlig utveckling på Karlberg.
Håller med tidigare talare att Altörn verkligen sticker ut. Kanske en lightversionkombination av Vejdemo och skåningen. Ett kontrakt vore inte dumt. Skulle kunna bli en sensation nästa år.