Fjodor skrev: ons 27 nov 2024, 11:43
Med tanke på gårdagens glada nyheter tror jag vi kan glömma den möjlighet en del förespråkar, dvs. bryta kontrakt med spelare som har kontrakt över 25/26 eller längre. Mina tankar gäller därför enbart de spelare vars kontrakt går ut innevarande säsong 24/25. Anser också att det inte är rimligt att ropa efter ”etablerade” nyförvärv, eftersom pengarna inte kommer att finnas. Beskedet igår var att spelarbudgeten kommer att minska kommande säsong och då våra riktigt stora lönekostnader ligger på spelare med gällande kontrakt kommande säsong så blir det hela ännu svårare.
Det blir till att leta hungriga och billiga spelare med potential från i första hand Hockeyallsvenskan (jag tror fortfarande att vi är ett SHL lag nästa säsong) och flera intressanta spelare har lyfts i denna tråd. Gårdagens besked förvårar dock även detta, för fler SHL lag än vi lär vara på jakt efter just dessa spelare. Innebär att de blir dyrare samt att det kan ligga oss i fatet att vi ytterligare en gång som förening skämmer ut oss när det gäller skötsel eller snarare misskötsel av ekonomin.
Nåväl, så här ser jag på de spelare vars kontrakt går ut denna säsong.
Mantas Armalis: Får gå och vi satsar på Gidlöf och Hellsten
Backbesättningen är redan fullbesatt om Milosevic är klar. Innebär att en av följande tre måste avpolletteras. Milosevic är en defensiv backtyp, vilket innebär att Anton bör behållas i min värld.
Anton Johansson: Om han inte sticker över pölen, behåll.
Eddie Larsson: Varit lysande hittills denna säsong.
Patrik Norén: Varit mindre bra denna säsong.
Enbart en kan behållas. Som denna säsong sett ut förordar jag att man behåller Eddie. Men allt blir en fråga om pengar i första hand. Billigast vinner i detta fall.
Hannes Hellberg: Tycker inte att han tagit de chanser han fått, men är medveten om att speltiden varit begränsad och att unga spelare behöver tid att ställa om för SHL spel. Sedan beror allt på om ryktena kring attitydproblem stämmer eller inte. Bör dock vara billig vilket är en fördel i dagsläget. Behåll om attitydproblematiken är löst.
Arvid Eljas: Har fortfarande potential att ta kliv för att bli en stabil SHL spelare och är billig. Ge han ett ettårskontrakt och ytterligare en säsong att bevisa att han tar detta kliv.
Lucas Elvenes: Vill man ju ha kvar. Den stora frågan nu är dock om det är möjligt ekonomiskt. Särskilt som flera klubbar både i SHL och Schweiz lär stå i kö med erbjudanden. Vet ju heller inte hur han ser på den uppkomna situationen i Leksand. Lär ju inse att det inte finns pengar att värva någon ny spelare som kan kapitalisera på hans passningar. Kanske tröttnat på att hans öppnande passningar sällan leder till att pucken förpassas i mål?
Marcus Karlberg: Ska vara kvar, utvecklingskurvan är enorm och han både arbetar hårt och producerar. En spelare att behålla många år framåt.
Martin Karlsson: Nu är det dags att säga tack för hans insatser för föreningen som spelare och vi går vidare.
Justin Kloos: Om oddsen för att kunna behålla honom var extremt låga tidigare så lär de vara obefintliga nu. Tyvärr får vi tacka för hans insatser dels för att vi inte kommer att ha råd, dels för att jag inte vill ha spelare som inte är med från start på en säsong.
Patrik Zackrisson: Kluven. Han har gjort en bättre säsong än på länge och är en smart tvåvägscenter, populär i laget osv. Är bara orolig för att en förlängning kan leda till samma utfall som t.ex. Knuts och Karlsson, dvs. att vi behåller ett år för länge. Sedan är det en ekonomisk fråga. Ställer han upp för en billig penning så ja, annars nej.
Kalle Östman: Kan användas både som center och ytter vilket är ett plus. Tycker dock att han är alldeles för ojämn och denna säsong har han hittills varit direkt svag. Erbjud inte nytt kontrakt.
Avslutningsvis håller jag med Lampa om Fredrik Forsberg. Dessvärre tror jag inte att det någonsin kommer att hända. Vi verkar inte ha något intresse för honom överhuvudtaget och orsaken till att det skurit sig (och det måste det ha gjort i min värld) vet inte jag. Anser och har alltid ansett att just den spetskvalité han besitter är något som saknas i vårt lag och att denna spetskvalité övertrumfar de brister (alla spelare har brister) han har.