Såg första perioden och där var han helt osynlig. Men inte så konstigt då han kvällen innan tillhörde ett helt annat lag i en helt annan serie.Sniper skrev: sön 17 nov 2024, 10:59 Hellberg spelar alltså redan idag - mot forna laget Västerås. I Västerås.
Hockeyallsvenskan 2024/25
-
Re: Hockeyallsvenskan 2024/25
Pain is temporary, glory is forever
-
Råkade scrolla förbi Kalmar Björklöven och såg Lagerberg få 20 minuter för abuse of officials.
Han hoppade in från båset och hade blicken i spelriktningen och råkade lite oturligt komma åt linjedomarens ben så att denna ramlar.
Fingertoppskänsla av domarna som kollade repriser om och om igen.
Han hoppade in från båset och hade blicken i spelriktningen och råkade lite oturligt komma åt linjedomarens ben så att denna ramlar.
Fingertoppskänsla av domarna som kollade repriser om och om igen.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Jag kollade en del på "vår" Milosevic i BIK. Jeklar vilken general han är runt egen kasse.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
-
-
Spelar inte han i Björklöven? Det svänger fort i hockey eller vad de som vet brukar säga.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Man vet aldrig vem som är med vem i dessa swingersklubbar…Gösen skrev: fre 29 nov 2024, 21:54 Spelar inte han i Björklöven? Det svänger fort i hockey eller vad de som vet brukar säga.
-
Roger Melin:
Så vilka möter då AIK när "han ställer sig i båset på Hovet på fredag"? Leksands motståndare när han intervjuas direkt efter avgörandet här:– Att komma in så här nu mitt i säsongen är ju klart att det inte är optimalt. Men samtidigt så är det roligt ändå att kunna få vara med och försöka vända någonting från något som har varit lite negativt till något positivt. Det är ju min förhoppning i alla fall. Det är därför jag känner att jag vill kliva in i det här. För jag tror att det går att vända det här till något positivt.
Härnäst väntar match mot Östersund under tisdagen för AIK. Där är Melin inte med utan laget leds av de assisterande tränarna Fredrik Hallberg och Niklas Andersson.
(...)
Men det är inte bara ishockeymässigt det finns nötter att knäcka för Melin. Även privat är det några delar som ska gå i lås de närmaste dagarna innan han ställer sig i båset på Hovet på fredag.
– Gävle är basen. Det är ju där jag har min, ja det är min hemort om man säger så nu. Och där har jag ju min fru och min hund. Sedan vill jag ju ha ett boende givetvis i Stockholm, som jag hoppas att de kan fixa så snart som möjligt.
För närvarande, det kommer han att vara.
– Jag vill ju vara närvarande hela tiden. Jag vill inte sitta och pendla, det är helt värdelöst. Det kommer jag inte att göra liksom. Jag vill vara där så mycket som möjligt, annars så kommer jag inte kunna göra ett bra jobb. Det är definitivt uteslutet, säger Melin.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... e-samtalen
-
Se så fint Vimmerby löser situationen vid sena kvitteringen till 5-5
och se den nätta framspelningen samt backhandavslutet vid förlängningsavgörandet https://www.tv4.se/artikel/6VZkiPtkI9Ck ... ce=twitter
och se den nätta framspelningen samt backhandavslutet vid förlängningsavgörandet https://www.tv4.se/artikel/6VZkiPtkI9Ck ... ce=twitter
-
- Gammal räv
Eller se det här, utan reklam och med 50fps istället för 25fps: https://www.hockeyallsvenskan.se/single ... e%7C351504Sniper skrev: tor 12 dec 2024, 10:06 Se så fint Vimmerby löser situationen vid sena kvitteringen till 5-5
-
Eller varför inte det så populära phpBB Media Embed PlugIn och videoadressen kopierad vid aktuell tid där vi också låter fina reduceringen 5-4 vara med:Mats_ume skrev: tor 12 dec 2024, 10:24Eller se det här, utan reklam och med 50fps istället för 25fps: https://www.hockeyallsvenskan.se/single ... e%7C351504Sniper skrev: tor 12 dec 2024, 10:06 Se så fint Vimmerby löser situationen vid sena kvitteringen till 5-5
-
Tycker att det är intressant att titta på Fredrik Forsbergs små positionsförändringar i Björklövens PP. Han är oerhört skicklig på att hela tiden röra sig i små rörelser i den yta han har för att komma till skott. Det gör att Marcus Nilsson till slut får en öppning för att skicka en macka för direktskott. Och det funkar väldigt ofta trots att motståndarna vet att det är detta som ska ske.
Tänk om våra skyttar kunde få till dessa små rörelser i PP när Elvenes har pucken?
Tänk om våra skyttar kunde få till dessa små rörelser i PP när Elvenes har pucken?
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Lucka 22:
Vad är Stefan "Myran" Gustavson för prick?
Om det kan man läsa i förra helgens Old School Hockey https://hockeysverige.se/intervju/old-s ... gustavson/
Bland annat pratar han om en rad olika tränare. Roger Melin är en. Här ett tal Melin höll för cirka 22 svartgula spelare:
Vad som inte framgår i artikeln är namnet Susie och "Myran" gav ett av sina barn.
Det här ska emellertid inte handla om nyckelpigor utan myror.Tjugotvåprickig nyckelpiga (Psyllobora vigintiduopunctata), även skrivet som 22-prickig nyckelpiga, är en art i insektsordningen skalbaggar som tillhör familjen nyckelpigor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjugotv%C ... nyckelpiga
Vad är Stefan "Myran" Gustavson för prick?
Om det kan man läsa i förra helgens Old School Hockey https://hockeysverige.se/intervju/old-s ... gustavson/
Bland annat pratar han om en rad olika tränare. Roger Melin är en. Här ett tal Melin höll för cirka 22 svartgula spelare:
Något annat var om hur nära "Myran" var utlandsspel.– Vi var precis på håret hela tiden och det var små tillfällen som gjorde det, såklart. Så kommer det också alltid vara. I princip alla lag, skulle jag säga, är det huvudtränaren som avgör när det kommer till det sista lilla.
Ett bra exempel menar Stefan Gustavson är ett tillfälle där Roger Melin tidigare var coach för AIK.
– Jag var inte med om det själv, men har fått höra om det här brandtalet han höll in för sjunde och avgörande matchen när AIK senast gick upp. Bland spelarna som var med där pratas det fortfarande om det.
– Man behöver inte veta hur orden löd, men man förstår att det var fältherren som fick sina mannar att gå ut i det här slaget och vinna. Då har man som ledare någonting som inte alla har och då får du laget att gå ut och vara sitt bästa jag när det gäller som mest.
Saknades den vinnaregenskapen i Hammarby?
– Det kan vara en del av det. Bra lag och ledare, men behövdes det här lilla extra. Det kan vara en tränare i kombination med en sjukt bra målvakt som spikar igen, vilket ofta är det som ger ett SM-guld eller att man går upp.
Susie är som bekant Susie Päivärinta i Lili & Susie.Rickard Franzén flyttade till Bern. Stefan Gustavson gick i likande tankar.
– Det var enda gången jag funderade på att spela utomlands och tittade faktiskt på det alternativet. Skulle jag inte valt Linköping hade det blivit spel utomlands.
– Det var inte jättelångt ifrån att jag valt att spela i St. Petersburg. Jag tog i så jag kräktes i vad jag ville ha för jag tänkte att skulle det inte bli av och brydde mig egentligen inte.
– Samma dag som jag åkte ner till Linköping för att göra en slutförhandling och prata med klubben ringde min agent och sa att St. Petersburg gått med på alla mina krav. Tajmingen var helt sjuk. Jag satt i bilen 20 minuter från Linköping och visste såklart vad jag hade begärt för att spela i Ryssland. Det var ett bättre avtal än toppavtalen i elitserien.
– Düsseldorf var också aktuellt. Det kändes perfekt med flygförbindelser och allt det där, men Susi hade aldrig åkt med. Vi hade då behövt välja på att ge upp ett långt förhållande eftersom hon hade sin karriär. ”Ja, jättekul, men jag åker inte med”.
– Så här efteråt förstår jag att Linköping var det bästa beslut jag kunnat ta. Klart att det hade varit kul att testa utomlands, men det har inte varit något jag ångrat supermycket eftersom jag inte hade haft mina tre barn nu och inte heller haft kvar mitt förhållande.
Vad som inte framgår i artikeln är namnet Susie och "Myran" gav ett av sina barn.
Det blev inte Ryssland. Det blev inte "bara du och jag en sista gång". Det blev Myra (och två till).Susie Päivärinta
23 augusti 2019
Hurra för underbara Myra idag! En stor djurvän, färgstark, självständig och älskad person...15 år idag! Tiden flyger och jag är så glad och tacksam för att vara din Mamsi! Älskar dig! Grattis hurra!
https://www.facebook.com/susieofficial/posts
-
Forsberg, Berg och Camper alla målskyttar i gårdagens omgång.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
-
Hjärnan heter ju Viktor Tuurala.
– Han är en riktigt bra person. Han bryr sig om spelarna på och utanför isen. Man kan se att han gillar sitt jobb. Han kommer till rinken varje dag med en bra attityd, för han vill göra allt i sin makt för att hjälpa vårt lag att nå framgång, säger Vanderbeck.
När Sportbladet ringer upp Tuurala sitter han och ”går igenom lite siffror” från lagets senaste match.
Hur sugen är man på att städa av det mitt i natten när man kommer hem kontra att plocka fram datorn dagen efter?
– Det blir väl en blandning. I tränarstaben har vi lite olika roller och arbetsfördelning. Jag brukar gilla att titta på matchen direkt efter. Man sitter uppe en del men lämnar kvar det mesta till nästa morgon. Det är tre matcher i veckan, så det blir inte att man sover direkt. Man måste ta hand om det först och jag gillar att se matchen igen samma dag för att kunna ha en bra bild av händelserna nästa morgon. Sedan klippa ihop det till vad vi ska prata om i fem mot fem-analysen och så vidare, säger han.
Vad har ni har hittat rätt med under hösten?
– Vi tycker vi har en grupp som är målmedvetna från start, men sen också som individer. Vad är det som jag ska bidra med till det här laget och vad gör vi ihop? ”Det här är min grej”, liksom. Sen är såklart alla välkomna att göra mer. Men att vara stolt i att ”det här är min uppgift och det här ska jag göra så bra som möjligt” så att vi tillsammans kan sätta ihop de här pusselbitarna till något som blir ett gemensamt spel. Något som vi kan stå för och vara stolta över. Det är väl nummer ett, det som kommer inifrån gruppen.
(...)
– Den här truppen är ju mycket mer byggd för den hockeyn som vi står för och vill spela. Det är såklart att det blir lite smidigare när kvaliteterna går hand i handske med spelidén på det sättet.
Vad skulle du välja för specifika delar som påverkat er utveckling?
– Då är det några saker som sticker ut för mig: Vi har lite bättre förutsättningar det här året. Vi har en större ledarstab. Vi kan jobba väldigt tajt tillsammans, men även ett brett arbetssätt. Det blir ingen one-man-show, ingen gör för mycket, men tillsammans bidrar till att kunna erbjuda en bra miljö för oss gemensamt här nere i det dagliga.
(...)
Tuurala varnar för att det kan ”låta klyschigt” när han ombeds förklara grunderna i sitt lags vägvinnande spel.
– Mycket för oss handlar om en gemenskap i spelet fem mot fem. Det är fem spelare plus målvakt som ska göra det tillsammans.
Vill du utveckla?
– Vi har inte några som är passagerare i ena zonen och några som är passagerare i den andra zonen. Det är en gemensam hockey. Någonting som vi har försökt förbättra i år och vara skarpare som lag är att vi vill vara lite smartare. Det handlar egentligen inte om någon större justering än inställningen. Vi vill vara lite mer pragmatiska och träffa rätt.
Han förklarar det som att de vill ”anfalla och försvara tillsammans”.
– Vi är inte perfekta hela tiden. Det är en sak som har varit viktig för oss att hitta lite mer det pragmatiska, funktionella och realistiska i situationerna. Men även ha klart för oss att det är den här gemensamma hockeyn som vi ska utöva. Just balansen är jätteviktig för oss med det klassiska, som att inte kladda på linjer eller våga spela säkert när man måste kunna spela säkert.
Att det inte är bra att ”tappa pucken på linjerna” och så vidare...
– Ja och jag tycker att det är så också. Hockey för mig idag handlar om att vinna fyra linjer, då vinner man hockeymatcher. Om vi vinner kampen om båda förlängda och båda blå. Det är ungefär vad det handlar om.
För de gör uppenbarligen något som fungerar väl. Något som också skapat vissa vibrationer även utanför Kalmar. Inte minst när Viktor Tuurala (i liknande meningar som Dennis Hall) pekats ut i olika sammanhang som ett av de större tränarlöftena i hockeyallsvenskan.
Det pratas om honom i en positiv anda inför framtiden.
Vad känner du om din egen resa?
– För det första så kan jag påpeka att jag inte riktigt vet vad du refererar till när du säger att det pratas, säger Tuurala och fortsätter:
– Men jag är ganska duktig på det här, det kan jag ge mig cred för, med att inte läsa om vad folk säger och låtas påverkas av det. Jag har väldigt dålig koll på just det ”surret”, om det finns eller inte omkring mig som person. Det ska jag påpeka.
I mitten av en säsong är det inte läge för reflektion utan hårt jobb, menar den tidigare Väsbytränaren. Det får i så fall komma under sommaren.
– För mig som lever i det här dagliga så blir det så att jag vill göra mitt bästa idag tillsammans med mina kollegor i ledarstaben. Jag vill ge det och få killarna att göra sitt bästa. Jag tar det här verkligen dag för dag. Men just nu mentalt så är jag inte riktigt på den platsen där jag är kapabel till att ta några steg tillbaka och reflektera.
Här är det nästan som att Tuurala tar till orda själv och vill lyfta glädjen.
– Det viktiga för mig just nu är att göra mitt bästa och fortsätta jobba hårt. En sak som inte ska underskattas är att jag älskar det här. Jag tycker det är jäkligt roligt och måste få fram det varje dag också, vilket jag lärt mig är viktigt som ledare. Det är viktigt att jobba hårt och vara noggrann, men att också visa hur roligt jag själv tycker att det är. Ibland kan man ju fastna i det här att saker ska göras bra, saker ska göras noga. Så blir det bara business av det hela!
Han fortsätter:
– Folk kan tappa det här att det är jäkligt roligt. Det händer ju spelare också. Man tappar ju bort det här. Det här är det roligaste som finns. Det är något som är väldigt viktigt för mig just nu.
På tal om att ta kontroll över saker och ting, vilket han återkommer till. För faktum är att han hunnit stå för ett par uppmärksammade tv-intervjuer under de senaste säsongerna.
– Jag tror ju att det är svårt att vara någon annan i en bild när det gäller kommunikation och media. Det är svårt att vara någon annan över längre tid. Jag tror alla behöver hitta sitt egna sätt. Och sen behöver man ju fila såklart på det. Det finns ju en tajming i allting som man säger eller inte säger och så vidare.
Har du något speciellt tankesätt?
– Nej, men jag vet att jag behöver vara mig själv i det. Sen tycker jag också att det är viktigt att vi som håller på med det här, vare sig det är spelare eller tränare, måste våga ta kontrollen över frågor, säger han och fortsätter:
– Vi får ju sällan gå ut och bara hålla en ren monolog på det sättet. Men vi måste våga ta kontrollen och föra fram det budskapet som vi vill ha fram. Vare sig vad det nu än kan vara om. Det är väl någonting som jag försöker göra. Det kanske är det som kan upplevas som att det sticker ut lite grann.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -framtiden