Silly season 25/26

Användarens profilbild
Sniper

Re: Silly season 25/26

Inlägg av Sniper »

Enligt uppgifter till Sportbladet har profilstarka spelare som Martin Karlsson, Kalle Östman, Justin Kloos, Patrik Norén, Mantas Armalis inte erbjudits någon förlängning.
Alltså är det Anton J imorgon?
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Om Norén dumpas, är det då pga ekonomin? Att LIF inte kan matcha lönekrav? Isf undrar man ju vilket lag som kommer kunna ställas på isen. Blir mer och mer en gåta hur Thomas Johansson inte tog chansen att lämna skutan.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: ons 15 jan 2025, 14:37
Enligt uppgifter till Sportbladet har profilstarka spelare som Martin Karlsson, Kalle Östman, Justin Kloos, Patrik Norén, Mantas Armalis inte erbjudits någon förlängning.
Alltså är det Anton J imorgon?
Eddie Larsson?
Wittgenstein skrev: ons 15 jan 2025, 15:01 Om Norén dumpas, är det då pga ekonomin? Att LIF inte kan matcha lönekrav? Isf undrar man ju vilket lag som kommer kunna ställas på isen. Blir mer och mer en gåta hur Thomas Johansson inte tog chansen att lämna skutan.
Mannen gillar utmaningar?

Ifall vi räknar bort Elvenes är ju Norén annars den enda spelaren som jag känner att man vill och även är rimlig att ha kvar under en längre tid.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Wiborg skrev: ons 15 jan 2025, 15:05Eddie Larsson?
Ja, intressant att hans namn inte nämns. Även om han kanske inte kvalar in som "profilstark".

Det kommer att bli en intressant sommar där T. Johanssons fingertoppskänsla testas. Hittills har han inte dragit sig för att betala höga löner till etablerade spelare. Nu när svångremmen (antagligen) dras åt och Leksands IF troligen befinner sig längre ner i klubbhierarkin än på några år, får han gå en annan, mer utmanande, väg.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bjernagris skrev: ons 15 jan 2025, 15:10
Ja, intressant att hans namn inte nämns. Även om han kanske inte kvalar in som "profilstark".

Det kommer att bli en intressant sommar där T. Johanssons fingertoppskänsla testas. Hittills har han inte dragit sig för att betala höga löner till etablerade spelare. Nu när svångremmen (antagligen) dras åt och Leksands IF troligen befinner sig längre ner i klubbhierarkin än på några år, får han gå en annan, mer utmanande, väg.
I mina ögon är det även en spännande väg. Milosevic är ju den typen av värvningar som jag tycker är skitroliga, men även lite läskiga. Klart Elvenes känns som ett säkert kort, men ta någon i toppen på HA och jag blir sjukt triggad på att se vad den spelaren kan uträtta. Skräckblandad förtjusning ;-)
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Det första steget blir dock att ens hålla sig kvar i SHL. Hur påverkar det att allt färre i befintlig trupp tycks se sin framtid i LIF? Jag räknar med att det blir en kamp in i kaklet.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
CMB

Inlägg av CMB »

Pellefant skrev: ons 15 jan 2025, 13:34
Sniper skrev: ons 15 jan 2025, 12:25 Mörkaste inlägget i Leksandsfärjans unga historia:
Wittgenstein skrev: tis 14 jan 2025, 15:41 Elvenes till Växjö.

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... axjo-2526/
Från detta...

...till att MrMadhawk avslöjar att Elvenes ska till VÄXJÖ. Brutalt.
... tittar man på volymreglaget till höger så står detta på 20, det vänstra ställs till 5, 20+5=25 så kanske gäller det Elvenes ändå då 🤔
Det står inte på 20 utan på (negativt) oändlighetstecken, tyvärr. ;)

Bild
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

CMB skrev: ons 15 jan 2025, 15:35

Bild
Så det är alltså någon som jobbar på konsum!
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
CMB

Inlägg av CMB »

Gösen skrev: ons 15 jan 2025, 15:37
CMB skrev: ons 15 jan 2025, 15:35

Bild
Så det är alltså någon som jobbar på konsum!
Japp. :)) Gemensamt för LIFs sm-guld var att spelarna hade jobb vid sidan av hockeyn. Detta har nu TJ uppmärksammat. Något kryphål att ”jobba” som influenser eller fotomodell kommer inte godkännas.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Noterbart: tre masar ut - Karlsson, Östman, Norén.

* * *

Bild
Caito
Caito saknar Själin – men hyllar nye backpartnern: ”Bra överallt”
https://www.nyaludvikatidning.se/2022-0 ... -overallt/
5. Calle Själin
I trejd mot Rindell.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 15 jan 2025, 16:29 Noterbart: tre masar ut - Karlsson, Östman, Norén.

* * *

Gällande Noren så är nog inte sista ordet sagt.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Wiborg skrev: ons 15 jan 2025, 15:16
bjernagris skrev: ons 15 jan 2025, 15:10

I mina ögon är det även en spännande väg. Milosevic är ju den typen av värvningar som jag tycker är skitroliga, men även lite läskiga. Klart Elvenes känns som ett säkert kort, men ta någon i toppen på HA och jag blir sjukt triggad på att se vad den spelaren kan uträtta. Skräckblandad förtjusning ;-)
Jag håller med om allt du skriver. Är riktigt taggad på att se S. Milosevic i vår tröja nästa säsong.

Angående L. Elvenes har vi ju testat att förlänga med/plocka tillbaka spelare som tidigare presterat bra i vår tröja, med blandade resultat (P. Cehlárik, M. Hrivík, M. Véronneau). Förvisso är Elvenes några år yngre så risken att hans kurva dalar under de kommande åren är ju mindre.

Angående de andra spelarna som ryktas lämna är det väl exakt dessa slags beslut som gör GM-rollen så svår. T. Johansson uttalade sig väl i samband med avskedet till C. Camper om att som GM måste man våga "slänga rätt kort". Antagligen ser han liksom vi andra att P. Norén har en svagare säsong i år, och resonerar att som 32-åring är Norén troligen på nedgång samtidigt som hans erfarenhet och varumärke inom klubben gör att hans lönekrav inte är förenliga med de budgetära begränsningar som råder.
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Gösen skrev: ons 15 jan 2025, 16:45
Sniper skrev: ons 15 jan 2025, 16:29 Noterbart: tre masar ut - Karlsson, Östman, Norén.

* * *

Gällande Noren så är nog inte sista ordet sagt.
Norre har ju varit bra sett över de senaste säsongerna. Martin och Kalle kan man nog säga tack till.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bjernagris skrev: ons 15 jan 2025, 16:47
Wiborg skrev: ons 15 jan 2025, 15:16
bjernagris skrev: ons 15 jan 2025, 15:10 Ja, intressant att hans namn inte nämns. Även om han kanske inte kvalar in som "profilstark".

Jag håller med om allt du skriver. Är riktigt taggad på att se S. Milosevic i vår tröja nästa säsong.

Angående L. Elvenes har vi ju testat att förlänga med/plocka tillbaka spelare som tidigare presterat bra i vår tröja, med blandade resultat (P. Cehlárik, M. Hrivík, M. Véronneau). Förvisso är Elvenes några år yngre så risken att hans kurva dalar under de kommande åren är ju mindre.

Angående de andra spelarna som ryktas lämna är det väl exakt dessa slags beslut som gör GM-rollen så svår. T. Johansson uttalade sig väl i samband med avskedet till C. Camper om att som GM måste man våga "slänga rätt kort". Antagligen ser han liksom vi andra att P. Norén har en svagare säsong i år, och resonerar att som 32-åring är Norén troligen på nedgång samtidigt som hans erfarenhet och varumärke inom klubben gör att hans lönekrav inte är förenliga med de budgetära begränsningar som råder.
Absolut, och han har ju sagt tidigare att han vill se vad som händer med truppen under säsongen innan han bestämmer vilken väg han vill gå och vi har ju inte spelat in de poäng vi har önskat. Sedan är det väl till stor del spelare med kontrakt som har varit de som är störst anledning till att vi inte tagit tillräckligt med poäng, men några positioner går ändå att föryngra utan att tappa kvalitet på laget.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Vet inte varifrån detta är hämtat (kanske här https://hockeynews.se/nyheter/panelen-d ... ksand-ratt):
AvestaMasen
15 januari 2025, 16:46

Hur mycket tror du att det ekonomiska läget spelar in?

– Så klart en hel del. Jag hör även att Patrik Zackrisson ska ha fått ett riktigt skambud och att man hade svårt att matcha Lucas Elvenes lönekrav. Samtidigt utstrålar klubbens ledning ett lugn och menar att läget inte alls är så allvarligt som media rapporterat om, vilket sänder lite dubbla budskap i mitt tycke. Man kan inte stå och säga att man ska konkurrera om topp 6 även nästa säsong när man inte ens kan konkurrera med marknadsmässiga löner. Det blir bara märkligt, kan jag känna. Samtidigt öppnar det upp för klubben att ändra riktning och värva mer smart, som i fallet med BIK Karlskogas succéback Stefan Milosevic som vi kunnat avslöja är klar för nästa säsong.