Silly season 25/26

MeraSkottpåMål

Re: Silly season 25/26

Inlägg av MeraSkottpåMål »

CMB skrev: ons 15 jan 2025, 15:35
Pellefant skrev: ons 15 jan 2025, 13:34
Sniper skrev: ons 15 jan 2025, 12:25 Mörkaste inlägget i Leksandsfärjans unga historia:

Från detta...

...till att MrMadhawk avslöjar att Elvenes ska till VÄXJÖ. Brutalt.
... tittar man på volymreglaget till höger så står detta på 20, det vänstra ställs till 5, 20+5=25 så kanske gäller det Elvenes ändå då 🤔
Det står inte på 20 utan på (negativt) oändlighetstecken, tyvärr. ;)

Bild
Carter Camper har nr 25...
Ludde

Inlägg av Ludde »

Vet inte riktigt men känns som att TJ kastar spelarna under bussen för en misslyckad säsong, tänker att det bör bero mer på tränarna i fråga om en grupp som tidigare gjort en bra prestation helt plötsligt underpresterar kollektivt.

Norén hade jag gärna haft kvar, Östman också om man kunde ha honom som fjärdecenter istället för Knuts.

Blir nog inte så rolig Silly Season dock, någon/några till första andra kedjan/backpar sen fylls det med all sannolikhet på med juniorer.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Glädjekalkyl eller något som vänder skutan?
Mats GBG skrev: ons 15 jan 2025, 14:26
Hoppas få in 25 miljoner kronor

(...)

För att stärka ekonomin arbetar klubben med en nyemission där behållningen ska användas till att stärka betalningsförmågan både på kort som lång tid och målet är att få in 15 miljoner kronor.

Ett paket är även på väg att lanseras som går under namnet ”Future for Lif” och första indikationerna är att många investerare är villiga att stötta föreningen i det svåra läget. Man siktar på att paketet ska inbringa cirka 10 miljoner kronor.

Blir paketet en succé kan det innebära att general manager Thomas Johanssons spelarbudget förändras och blir större.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 15 jan 2025, 20:03 Glädjekalkyl eller något som vänder skutan?
Mats GBG skrev: ons 15 jan 2025, 14:26
Hoppas få in 25 miljoner kronor

(...)

För att stärka ekonomin arbetar klubben med en nyemission där behållningen ska användas till att stärka betalningsförmågan både på kort som lång tid och målet är att få in 15 miljoner kronor.

Ett paket är även på väg att lanseras som går under namnet ”Future for Lif” och första indikationerna är att många investerare är villiga att stötta föreningen i det svåra läget. Man siktar på att paketet ska inbringa cirka 10 miljoner kronor.

Blir paketet en succé kan det innebära att general manager Thomas Johanssons spelarbudget förändras och blir större.
10 miljoner I sponsorpaket känns väl helt rimligt.
15 miljoner i nyemission känns som ett skämt.

Får man in 15 miljoner genom att sälja föreningens utspädda aktier, utan att ens tillsynes marknadsföra det så har man sålt sin själ till Djävulen. Med andra ord så har man i så fall redan kommit överens med "gubbarna runt ovala bordet" om att få inflytande som trumfar 51% regeln. För det är naturligtvis helt orimligt att tro att man kommer hitta 5000 personer som går in och köper "värdelösa" aktier för 3000 kr/person.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Catami

Inlägg av Catami »

Nästa fråga: Var tog Filip Fs miljoner vägen?
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Rocket Lang#14

Inlägg av Rocket Lang#14 »

Catami skrev: ons 15 jan 2025, 21:27 Nästa fråga: Var tog Filip Fs miljoner vägen?
Till den som ägde aktierna, inget till Leksand
Lampa

Inlägg av Lampa »

Gissningsvis resonerar väl Tjomme som så att vi inte längre kan ha ”dyrare” spelare som breddspelare. Zacke, Östman, Norén, Kloos är inga toppspelare i SHL men får förmodligen betalt rätt så bra. Kanske är det rätt att byta de spelarna mot billigare alternativ samt lägga krutet där det verkligen behövs.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Lampa skrev: ons 15 jan 2025, 22:24 Gissningsvis resonerar väl Tjomme som så att vi inte längre kan ha ”dyrare” spelare som breddspelare. Zacke, Östman, Norén, Kloos är inga toppspelare i SHL men får förmodligen betalt rätt så bra. Kanske är det rätt att byta de spelarna mot billigare alternativ samt lägga krutet där det verkligen behövs.
Sedan ska man komma ihåg att åldern på dessa spelare börjar ta ut sin rätt, även om jag kan tänka mig att behålla någon av dessa spelare (egentligen alla till rätt pris men dom är nog för stolta för att inse sitt marknadsvärde och sänka sin lön) så har utvecklingskurvan för dem alla börjat dala.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Pellefant skrev: ons 15 jan 2025, 22:33
Lampa skrev: ons 15 jan 2025, 22:24 Gissningsvis resonerar väl Tjomme som så att vi inte längre kan ha ”dyrare” spelare som breddspelare. Zacke, Östman, Norén, Kloos är inga toppspelare i SHL men får förmodligen betalt rätt så bra. Kanske är det rätt att byta de spelarna mot billigare alternativ samt lägga krutet där det verkligen behövs.
Sedan ska man komma ihåg att åldern på dessa spelare börjar ta ut sin rätt, även om jag kan tänka mig att behålla någon av dessa spelare (egentligen alla till rätt pris men dom är nog för stolta för att inse sitt marknadsvärde och sänka sin lön) så har utvecklingskurvan för dem alla börjat dala.
Så är det. Men PZ och Norén är jobbiga spelare att släppa. Man gillar dom ju väldigt mycket, men kanske bäst för laget.
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Om det blir en viss ”utrensning” ska det bli intressant att se hur de supportrar som ondgjort sig över Tjommes kontinuitetsstrategi reagerar, särskilt om det blir fel spelare som får gå enligt deras åsikter. Tar för givet att vilka beslut Tjomme än tar, så kommer de anses vara fel.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Fjodor skrev: ons 15 jan 2025, 22:53 Om det blir en viss ”utrensning” ska det bli intressant att se hur de supportrar som ondgjort sig över Tjommes kontinuitetsstrategi reagerar, särskilt om det blir fel spelare som får gå enligt deras åsikter. Tar för givet att vilka beslut Tjomme än tar, så kommer de anses vara fel.
Ja det går aldrig att komma undan kritik och att alla håller med. Just detta med kontinuitet är ju ett dilemma om man gör en utrensning, men hur många spelare är utrensning och hur många spelare är rimligt att byta ut och ändå kalla det för kontinuitet?
Användarens profilbild
Catami

Inlägg av Catami »

Jag ser med tillförsikt fram emot vad som väntar. Jag gillar den framförhållning som avses men undrar hur det här tas emot av gruppen när nyheterna kommer just nu.
Har vi redan givit upp årets säsong?
Hur motiverar man gruppen i det här läget?
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Catami skrev: ons 15 jan 2025, 23:02 Jag ser med tillförsikt fram emot vad som väntar. Jag gillar den framförhållning som avses men undrar hur det här tas emot av gruppen när nyheterna kommer just nu.
Förhoppningsvis använder de som ryktas lämna detta besked som tändvätska för att visa att de förtjänar att vara kvar, alternativt stärka sina aktier på marknaden inför silly season.

Om det stämmer att man som spelare i Leksands IF överlag tillåts vara lite för “fat and happy” kanske besked som dessa kan få spelarna att tända till?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: tor 16 jan 2025, 05:36
Catami skrev: ons 15 jan 2025, 23:02 Jag ser med tillförsikt fram emot vad som väntar. Jag gillar den framförhållning som avses men undrar hur det här tas emot av gruppen när nyheterna kommer just nu.
Förhoppningsvis använder de som ryktas lämna detta besked som tändvätska för att visa att de förtjänar att vara kvar, alternativt stärka sina aktier på marknaden inför silly season.

Om det stämmer att man som spelare i Leksands IF överlag tillåts vara lite för “fat and happy” kanske besked som dessa kan få spelarna att tända till?
Så är det nog. Hungriga vargar jagar bäst.

För mig handlar kontinuitet inte om att behålla samma spelare år efter år. Kontinuitet är när man år efter år jobbar på ett långsiktigt sätt och följer samma röda tråd så att man kan byta ut vem som helst utan att det rubbar kontinuiteten. Där har vi som förening trampat igenom brutalt senaste två åren. Tretton utgående kontrakt är ju inte idealiskt men i en trupp så är det kärnan, kulturbärarna som är viktiga för kontinuitet, den som ska ha byggts upp uppifrån under lång tid med allt från hur vi uppträder i omklädningsrummet och utanför arenan till spelsystem och träningsintensitet.

Vi har enligt rykten nästa år en kärna av Caito, Karlberg, Lundqvist, Knuts och Lang kvar som kan räknas som kulturbärare. Samt några första och andraårs "juniorer". Jag har svårt att räkna in tex Hrivik här. Han och några andra är mer anställda på konsultbasis i min mening.

Vem av ovanstående är kaptensämne?
Jag tror man spelar tufft mot Zacke och Noren för att matcha (strax under) den av de två som får lägst bud av annan klubb.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: tor 16 jan 2025, 09:00 För mig handlar kontinuitet inte om att behålla samma spelare år efter år. Kontinuitet är när man år efter år jobbar på ett långsiktigt sätt och följer samma röda tråd så att man kan byta ut vem som helst utan att det rubbar kontinuiteten. Där har vi som förening trampat igenom brutalt senaste två åren. Tretton utgående kontrakt är ju inte idealiskt men i en trupp så är det kärnan, kulturbärarna som är viktiga för kontinuitet, den som ska ha byggts upp uppifrån under lång tid med allt från hur vi uppträder i omklädningsrummet och utanför arenan till spelsystem och träningsintensitet.

Vi har enligt rykten nästa år en kärna av Caito, Karlberg, Lundqvist, Knuts och Lang kvar som kan räknas som kulturbärare. Samt några första och andraårs "juniorer". Jag har svårt att räkna in tex Hrivik här. Han och några andra är mer anställda på konsultbasis i min mening.

Vem av ovanstående är kaptensämne?
Jag tror man spelar tufft mot Zacke och Noren för att matcha (strax under) den av de två som får lägst bud av annan klubb.
Jag håller delvis med... Man har ändå kanske den viktigaste kontinuiteten i TJ som även är den som ska förvalta truppen. Han är anställd för att vara den som ser vad som ska behållas och vad som ska bytas ut. Sedan om han lyckas i rekryteringarna är en annan sak, men värdet på spelarna i truppen borde han ha en bra bild över. Zacke förstår jag om han tvekar inför med tanke på åldern, med lägre lön (skambud eller inte) så minskar risken med förlängningen men Zackes marknadsvärde borde inte vara skyhögt och frågan är ju ifall han skulle få bättre betalt någon annanstans? Tror inte det i en etablerad klubb i SHL i alla fall, möjligtvis för laget som tar sig upp från HA för att få in SHL-rutin i truppen, men ändå är jag tveksam.

Norén däremot är ju en spelare som rimligtvis har högre marknadsvärde och är ett kaptensämne. Sedan om marknadsvärdet är högre eller lägre än eventuellt bud från TJ låter jag vara osagt eftersom jag inte har koll på vad han eventuellt blivit erbjuden. Kanske kan han få mer betalt någon annanstans, frågan är i så fall hur mycket mer han kan få och vad det i så fall är värt att stanna kvar i Leksand. Ska jag välja mellan Norén och Zacke är valet Norén alla gånger enbart på grund av åldern. Sedan hur mycket det är värt i pengar är svårt att sia om för en utan insyn i budget och löner på övriga spelare.

Jag ser dock Cehlárik lite som en kärnspelare också.

För att svara på frågan om kaptensämne så är känslan att Lunkan kan vara det. Sedan är jag inte främmande för att någon utifrån kan vara kapten heller, det behöver inte vara en nackdel.
Pain is temporary, glory is forever