En fråga som dryftats i hemmet under kvällen är uttrycket "ha främmat", dvs. att få planerat hembesök av gäster/bekanta som inte tillhör släkten.
Jag tycker det låter inbjudande och lite högtidligt, övriga hushållet tycker det känns gammaldags och till och med otrevligt. Är nyfiken på hur Färjan ställer sig till uttrycket. Känner ni till det? Använder ni det? Hur tycker ni det låter?
Språklådan
-
Re: Språklådan
Känner väl till uttrycket. Det användes ofta av äldre i min ungdom men numera är det sällan man hör det från någon.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
-
Lite kul att höra detta uttryck. Själv "utomsocknes" (ja, grammatiskt helt galet) men vi talade om att "ha främmande" där jag kommer ifrån och det var status lite heligt, då drog man inte utan skulle representera familjen så att säga... så det var bara att stanna hemma och ta emot gästerna.
-
Självklart heter det "främmat" Jag själv betecknar utflugen dotter till okristligt län som "finfrämmat"bjernagris skrev: lör 01 feb 2025, 20:38 En fråga som dryftats i hemmet under kvällen är uttrycket "ha främmat", dvs. att få planerat hembesök av gäster/bekanta som inte tillhör släkten.
Jag tycker det låter inbjudande och lite högtidligt, övriga hushållet tycker det känns gammaldags och till och med otrevligt. Är nyfiken på hur Färjan ställer sig till uttrycket. Känner ni till det? Använder ni det? Hur tycker ni det låter?

Lat Värmlänning
-
- Maskinchef
När jag var barn på 60-70-talet så hörde jag ibland mormor/morfar/farmor/farfar samt mamma och pappa säga att vi skulle ha främmande eller främmat. Då fick man inte ha på sig vad som helst, utan morsan skulle "godkänna" klädseln och så skulle man sköta sig...
Men tror inte jag har hört uttrycken under detta sekel?

-
För att komplettera Pastis, även under mitt barndoms 80-tal fick vi främmande. Men mina egna barn förstår inte begreppet alls (genomförde nyss en poll).
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
- Intendent
- Mina föräldrar sa t.o.m. "främmande" om släkten.
- Kvällsaktuellt anagram: Klas -> slak.
- Kvällsaktuellt anagram: Klas -> slak.
-
Så här säger Språkrådets frågelåda:
Med det sagt, vad ska vi med ett Språkråd till när vi har en egen språklåda på Färjan?Fråga:
Varför säger vi att vi ska ha främmande då vi menar gäster som vi väl känner?
Svar:
De som inte hör till familjen kan ses som främmande. Därför kan personer som bjuds hem som gäster kallas främmande, hur välkända de än är. Det heter på motsvarande sätt i de andra nordiska språken.
Ordet gäst motsvarar det latinska ordet hostis, och det i sin tur betydde både främmande och fiende. Alla som inte hörde till familjen eller släkten kunde vara potentiella fiender.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
Tack alla för inspel i frågan!
Jag drar slutsatsen att det är ett ord med lång historia som kommit att anses ålderdomligt och därför riskerar att falla i glömska. Jag kommer därför att bruka det ännu flitigare framöver, trots de eventuella förtret det kan orsaka i hushållet.
Jag drar slutsatsen att det är ett ord med lång historia som kommit att anses ålderdomligt och därför riskerar att falla i glömska. Jag kommer därför att bruka det ännu flitigare framöver, trots de eventuella förtret det kan orsaka i hushållet.
-
- Intendent
"Främmat är en intim, stimmig krog som osar av mat och god stämning. Våra menyer är i ständig rörelse på både mat- och dryckessidan. Vi står med ena foten i det klassiska franska köket och den andra i ett nytänkande och kreativt kök utan regler."
https://frammat.com/