Silly season 25/26

Användarens profilbild
Einar Berg

Re: Silly season 25/26

Inlägg av Einar Berg »

Lampa skrev: mån 03 feb 2025, 21:15 En värvning som slår mig som logiskt nästa säsong är Axel Jonsson-Fjällby. Utgående kontrakt, har haft fina siffror i AHL men hackat lite likt övriga laget denna säsongen.

Stämmer in på rätt ålder, djurgårdare, Tjomme har haft honom, bör vara polare med Vejdemo (typ samma ålder).

Helt taget ur luften dock, ren gissning.

https://www.eliteprospects.com/player/2 ... on-fjallby
Det vore en grym värvning!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Avslöjar: LIF-tränaren öppnar för att lämna: ”Allt har sin tid”

Först var Mikael Karlberg LIF-tränare till 2026 – därefter avslöjade Thomas ”Tjomme” Johansson att LIF-tränaren kunde bryta kontraktet.

Här är senaste beskedet i turerna kring ”Challe”:

– Jag har varit i Leksand länge, det förstår jag, och allt har sin tid, säger Karlberg till Sporten.
https://www.falukuriren.se/2025-02-05/a ... r-sin-tid/
Och där kom artikel-innehållet - eller delar av det - upp i Masugnen:
Soffmasen
5 februari 2025, 17:43

Där berättade Thomas Johansson att det står klart att Mikael Karlberg tänkt klart.

– Ja, han har lämnat ett besked, säger ”Tjomme”.

När Falu-Kuriren når Mikael Karlberg på onsdagen svarar han följande:

– Jag har sagt att jag vill bli huvudtränare. Vi får se vart det tar vägen. Om vi ska vara kvar här eller om ”Tjomme” vill testa något nytt. Vi har alltid haft en rätt bra dialog jag och Thomas, säger Karlberg och fortsätter:

– Det är rätt naturligt tycker jag. De flesta som är assisterande som är på väg fram siktar uppåt.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: ons 05 feb 2025, 19:16 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... anarjakten

Hedberg på radarn?
Hmm
I valet mellan Hed- och Karlberg som huvudtränare väljer jag naturligtvis Hedberg.
Mest för att jag vill ha förnyelse. Hemvävd förnyelse är också okej.
Sen in med något spännande - typ Tuurala eller Hall* - som assisterande.

*Om de nu kan tänka sig andrafiolen.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Jag känner mig oerhört tveksam till Hedberg som huvudtränare, jag kan inte hitta något bakåt i historien som ger förtroende till honom, vad har han åstadkommit? Vad är hans spetskompetens som ledare?
Ser nog hellre Karlberg som huvudtränare, han har åtminstone koll på vad vi gjort bra tidigare (förhoppningsvis eftersom han varit med under resan) men även han behöver ha in någon som bygger upp individer från start och sätter nivån på träningar och rätt mindset hos spelarna tror jag, samt detta med PP måste det ju bara till någon för, den kunskapen har vi saknat allt för länge nu.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Låter som att vi inte kommer ha en challe nästa säsong.
Leksand ska ha en renodlad huvudtränare i båset till nästa säsong.
Nu rapporterar Sportbladet att Johan Hedberg är klubbens huvudspår i jakten.

Enligt Sportbladet är 51-åringen SHL-klubbens huvudspår i jakten på en huvudtränare till nästa säsong.

Hedberg har ett långt förflutet i Leksand som spelare, där han elitseriedebuterade under säsongen 1992/93 och totalt spelade 185 matcher för klubben under sju säsonger. Under sin tränarkarriär har Hedberg varit målvaktstränare i San Jose samt huvudtränare i Mora och Örebro, innan han inför denna säsongen anslöt på ett ettårskontrakt som assisterande tränare till Färjestad.

Mikael Karlbergs framtid i Leksand är oviss
Under gårdagen rapporterade Falu-Kuriren att assisterande tränaren Mikael Karlbergs framtid i klubben är oviss, då han själv är ute efter ett huvudtränarjobb.

– Jag har sagt att jag vill bli huvudtränare. Vi får se vart det tar vägen. Om vi ska vara kvar här eller om ”Tjomme” vill testa något nytt. Vi har alltid haft en rätt bra dialog jag och Thomas. Det är rätt naturligt tycker jag. De flesta som är assisterande som är på väg fram siktar uppåt, sade Karlberg till tidningen.

Enligt Sportbladet ska Karlberg ha fått besked av Leksand att han kommer att få fortsätta som assisterande tränare i klubben, om han skulle välja att nyttja sitt optionsår och förlänga sitt avtal. Karlberg har valt att inte nyttja den optionen, enligt Sportbladet.

Den assisterande tränaren David Printz har kontrakt med Leksand över säsongen 2025/26, medan Charles Berglunds kontrakt löper ut efter säsongen.
https://hockeysverige.se/shl/uppgifter- ... r-leksand/
Lössnuset

Inlägg av Lössnuset »

Äntligen en ny tränare! Förra året var en effekt av att Björn försvann, inte den nya konstellationen.
Med Hedberg finns det väcks nytt hopp
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Kan någon bara berätta varför vi ska tro på att Hedberg är en bra lösning, vad har han åstadkommit, vad är hans stora fördelar som huvudtränare, vad är hans förmåga/förmågor?
Förklara för en som inte vet.
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Han fick ju idel lovord efter tiden i Mora.
Att det sen gick åt helvete med både sång och dans i Örebro får man nog tillskriva föreningens bristande tålamod, samt att den extremt tråkiga Niklas-hockeyn sitter djupt rotad i väggarna där.

Om han är rätt för oss ska jag låta vara osagt. Har slutat låtsas som att jag kan tillräckligt mycket för att kunna sia om det.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Klas skrev: tor 06 feb 2025, 13:57 Han fick ju idel lovord efter tiden i Mora.
Att det sen gick åt helvete med både sång och dans i Örebro får man nog tillskriva föreningens bristande tålamod, samt att den extremt tråkiga Niklas-hockeyn sitter djupt rotad i väggarna där.

Om han är rätt för oss ska jag låta vara osagt. Har slutat låtsas som att jag kan tillräckligt mycket för att kunna sia om det.
Vad var resultaten i Mora under Hedbergs tid? Fick man fram några talanger under den tid som gick till andra lag osv, hade man någon extra framgång på något sätt, tex i PP? Att få lovord behöver verkligen inte betyda mycket, det beror så mycket på var lovorden kommer ifrån.
Ge mig något som kan få mig att tro och hoppas på Hedberg.
Vad har han åstadkommit i Karlstad?
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Pellefant skrev: tor 06 feb 2025, 14:04

Vad var resultaten i Mora under Hedbergs tid? Fick man fram några talanger under den tid som gick till andra lag osv, hade man någon extra framgång på något sätt, tex i PP? Att få lovord behöver verkligen inte betyda mycket, det beror så mycket på var lovorden kommer ifrån.
Kan inte ge dig svar på dessa frågor… :roll: men ”expertisen” pratade om Hedberg i positiva ordalag. Vad det är värt låter jag vara osagt.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Klas skrev: tor 06 feb 2025, 18:42
Pellefant skrev: tor 06 feb 2025, 14:04

Kan inte ge dig svar på dessa frågor… :roll: men ”expertisen” pratade om Hedberg i positiva ordalag. Vad det är värt låter jag vara osagt.
Expertisen gjorde samma sak när vi värvade in nån tränare för typ 10 år sedan (minns inte namnet) och det blev inte bra alls.
Jag gillar personen Johan. Vet inte om jag kan säga att jag känner honom men i princip gör jag det. Men nej, nånting talar emot att jag vill ha honom som tränare. Egentligen vill jag ju det men tror inte han är rätt för oss. Kan inte ge bättre svar än så.
Hoppas vi hittar någon annan.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Ludde

Inlägg av Ludde »

Tänker att vi testat några tränare utan egentliga meriter och alla har slutat med avslutade kontrakt i förtid förutom nuvarande?

Sjur Robert
Åkerblom
NECO
Challe B

Fler?

Kluven angående Hedberg minst sagt, ibland kanske det är bättre att låta gamla hjältar vara just det.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Det här kommer aldrig att hända men hade velat se en återkomst för Uffe Samuelsson. Tycker att han gjorde ett rätt bra jobb här de omgångar han fick innan säsongen stängde.

Dock slutade det hela med en tråkig rättstvist så sannolikheten är = 0

När jag läste ABs senaste avslöjande om Hedberg till LIF så får jag lite kalla kårar över "Intern och externt vill personer ha Hedberg som HC".

Börjar externa krafter påverka sporten mer igen nu?
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Uffe88 skrev: tor 06 feb 2025, 21:16 Det här kommer aldrig att hända men hade velat se en återkomst för Uffe Samuelsson.

Börjar externa krafter påverka sporten mer igen nu?
Oavsett vad man tycker i sak så får man kalla kårar över det…. :shock: :?

Vi har väl haft nog av satellit styre från Siljans och från Superstars kontor kan man tycka.

Håller med om Uffe. Man är ju en smula nyfiken på vad han hade kunnat uträtta om det inte blev som det blev.