Tränarna

Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Tränarna

Inlägg av Wittgenstein »

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... r-tranare/

Framkommer något matnyttigt här? Någon prenumerant som kan rapportera?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Tränarna

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: tis 24 okt 2023, 13:20 https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... r-tranare/

Framkommer något matnyttigt här? Någon prenumerant som kan rapportera?
Inklistrat här (tomten blå 13:01) https://www.svenskafans.com/hockeyzon/lif/forum
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: Tränarna

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: tis 24 okt 2023, 13:22
Wittgenstein skrev: tis 24 okt 2023, 13:20 https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... r-tranare/

Framkommer något matnyttigt här? Någon prenumerant som kan rapportera?
Inklistrat här (tomten blå 13:01) https://www.svenskafans.com/hockeyzon/lif/forum
Tack.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Tränarna

Inlägg av Mats_ume »

Klas skrev: tis 24 okt 2023, 13:26
Sniper skrev: tis 24 okt 2023, 13:22
Wittgenstein skrev: tis 24 okt 2023, 13:20 https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... r-tranare/

Framkommer något matnyttigt här? Någon prenumerant som kan rapportera?
Inklistrat här (tomten blå 13:01) https://www.svenskafans.com/hockeyzon/lif/forum
Tack.
"Vandel durch Handel"
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Tränarna

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: tis 24 okt 2023, 12:47 Hur ställer sig vår nya dubbelordförande och storaktieägare till att ställa sig i båset?

Skämt åsido
Mats bestämmer. I svensk hockey bestämde Joel - men i Leksand bestämmer Lecter och läktartyrannerna.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Tränarna

Inlägg av Sniper »

Masugnen:
Berglund frånvarande idag pga "personliga skäl"...hmm...
Någon källa anges inte.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: Tränarna

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: tis 24 okt 2023, 16:35 Masugnen:
Berglund frånvarande idag pga "personliga skäl"...hmm...
Någon källa anges inte.
Tänkte säga att han ju syntes i bild i falukuriren, men så var inte fallet. Challe K och Bemström ledde träningen.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Tränarna

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: tis 24 okt 2023, 16:35 Masugnen:
Berglund frånvarande idag pga "personliga skäl"...hmm...
Någon källa anges inte.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... lly-ar-dod

Orsaken till Challes frånvaro.

(Han hade laga förfall).
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

Jag tycker verkligen , och det överlägset bästa vore att TJ borde försöka gå `all in´ på att försöka få Bert Robertsson till Leksand nu….
Försöka få loss han redan nu , alternativt absolut senast till nästa säsong.

Med Bert får vi så mycket som vi saknar , vi får adrenalinet , engagemanget och inlevelsen.
Och att han är gammal back , och har i nuläget hand om backarna Rapperswil-Jona i Schweiz.
Som assisterande tränare.

Men i Leksand skall Bert ha rollen som Head Coach…..

Han är inne på sin 3dje säsong som assisterande i det laget nu.
Han vart med och gjort kanon resultat med den klubben.
Rapperswil är inte alls någon av de största klubbarna med dom högsta lönerna i Schweiz.

Utan precis tvärtom tillhör de mindre klubbarna som inte alls ger lika vassa löner som flertal andra klubbar.

Och Rapperswill har de senaste säsongerna slutat i ligan:
21/22 = 4a
22/23 = 3a
23-24 = I nuläget ligger som 7a

Kollar man innan Bert Robertsson kom dit….
På senaste 13 säsongerna…. 10 av dom spelade dom i högsta ligan.
Ingen säsong kom de bättre än plats 10 , och i 3år var de även borta från ligan.
20/21 = 10a
19/20 = 12a av 12
18/19 = 12a av 12
Sen var de borta från ligan….i flera år.
14/15 = 12a av 12
13/14 = 12a av 12
12/13 = 11a
11/12 = 12a av 12
10/11 = 11a
09/10 = 10a
08/09 = 10a

———————————-

Annars om han är helt omöjligt att få loss….
Tycker jag man skall ta in Johan Tornberg …
Han själv sökte bla jobbet och verkligen ville komma, då det gick till Charles Berglund….
Med Tornberg får vi in en som naturligt kan leda backarna med….
Och Tornberg har egenskaper som vi lite saknar….
Just det namnet kan absolut inte under några omständigheter vara omöjligt att då få in om vilja finns från just TJs sida….

———————————

Känns ändå som mellan raderna att Hellkvist nog kan ha gjort sitt i båset….
Och då måste vi då lyfta in något namn….

——————————
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Tränarna

Inlägg av Sundsvalll »

Fredrik Söderström vore heller kanske inte fel
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Tränarna

Inlägg av Ludde »

Hallberg är ju ledig och det gick ju rätt bra tills han försvann ändå, kanske vore en lösning?
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

Lyfter hit min gamla check på dessa tränare….

Först här då Charles Berglund….
I mina ögon är det absolut egentligen **INTE** någon att då hålla i handen som huvudtränare….
Lillgud skrev: Kör lite check på Charles Berglund då:

04/05 = Ledde Väsby i en Division-1 serie till plats 3.
05/06 = Assisterande i Djurgården till (Hans Särkijärvi) = 10a i SHL (Ej slutspel)
06/07 = Assisterande i Djurgården till (Hans Särkijärvi) = 10a i SHL (Ej slutspel)
07/08 = Headcoach i Timrå (5a i SHL) Ut i semifinal.
08/09 = Headcoach i Timrå (8a i SHL) Ut direkt i kvartsfinal.
09/10 = Headcoach i Timrå (8a i SHL) Ut direkt i kvartsfinal.
10/11 = Headcoach i Modo (12a i SHL) Klarade sig kvar via kvalserien.
11/12 = Djurgården (11a i SHL). Till kvalserien tar de in sen Charles Berglund som Headcoach. Och Djurgården åker ur SHL för första gången någonsin.
12/13 = Headcoach i Djurgården (5a i Allsvenskan) (Lämnar 12 Nov)
22/23 = Assisterande i Hv71 till Johan Lindbom = 11a i SHL (Ej slutspel)

Efter säsongen 10/11
- Charles Berglund får sparken som tränare för Modo trots att han har ett år kvar på sitt kontrakt.
Charles Berglund får sparken som tränare för elitserielaget Modo efter fiaskosäsongen.
– Det här är en resultatinriktad bransch, säger Modos general manager Markus Näslund till klubbens hemsida.
Modo gjorde en riktigt svag säsong. Laget slutade sist i elitserien och var nära att åka ur högsta serien för första gången sedan 1984. Det var först tack vare seger i den avgörande kvalseriematchen mot Södertälje som laget höll sig kvar. Sedan dess har flera spelare fått lämna föreningen. Och nu får även tränaren Charles Berglund ta konsekvenserna. -Vi slutade sist i elitserien och det överensstämmer inte med föreningens ambitionsnivå, säger Näslund.

----------

7 mars 2012.
Det blir Charles Berglund som kommer att leda Djurgården i kvalserien.
Det bekräftar klubben på sin hemsida.
"Challe har rutin från kvalserien sedan han var med om att säkra Modos elitserieplats i kvalserien förra säsongen", säger Djurgårdens sportchef Janne Järlefelt till hemsidan.
Djurgården slutar sen bara 3a i kvalserien , och åker ur SHL för första gången.

16 nov 2012
Challe Berglund, 47, lämnar uppdraget som huvudtränare i Djurgården, men stannar som sportchef.
– Jag var naiv och trodde att jag skulle kunna hinna med båda saker, säger Challe Berglund till Sportbladet.
– Det funkade inte. Jag har inte gjort nånting bra.

Djurgården har inte flugit – snarare kraschlandat.
I dagens tidning visade Sportbladet bilder på ett möte mellan Challe Berglund och ett tiotal ”risksupportrar”.
Mesta mästarna ligger efter 21 omgångar på tionde plats i allsvenskan, fyra poäng från play off-plats till kvalserien till elitserien, och i dag meddelar klubben att man omorganiserar i ledarstaben.
Challe Berglund slutar som tränare och satsar helhjärtat på rollen som sportchef.

-------------------
-------------------

Johan Garpenlöv om Charles Berglund...

Charles Berglund brister som coach.
Challes matchcoachning sköts inte bra
Jag måste ifrågasätta min gamla kedjekompis färdigheter som tränare och coach. Vi spelade ihop under tre säsonger och jag känner honom ganska väl.
Jag har svårt att se en tydlig spelidé. Hur vill Djurgården spela, med och utan puck? Vill man vara ett offensivt aggressivt lag som spelar järnkaminhockey eller vill man vara ett defensivt lag med prägel av Lasse Falk som väntar på motståndarnas misstag för att sedan spelvända blixtsnabbt och skapa numerära överlägen?

Det jag ser i matcherna och om man tittar i statistiken så faller man tillbaka i gamla synder.
Ledande spelare som underpresterar.
Laget har stort puckinnehav, men spelarna hamnar i hörnen och har svårt att komma in på mål.
Förvånande svårt att göra mål.
Passningsspelet är långsamt och genomgående uselt.
Powerplay funkar inte.

Spelet ser krampaktigt ut. Laget saknar spelglädjen och kreativitet.
Inte heller Berglunds matchcoachning sköts på ett bra sätt. För mig är det min gamla kedjekompis som i dag är ytterst ansvarig för utgången av matchen och att Djurgården är långt ifrån att spela i elitserien. Tränaren har stor delaktighet i både vinster och förluster genom sitt sätt att coacha laget.
Det jag ser och sett är ett rörigt bås där alla står och springer runt och krockar med varandra. Det har blivit bättre på den sista tiden men så här långt har det varit alldeles för många utvisningar för – för många spelare på isen.
Fiasko.

I måndags gick Charles Berglund ut och meddelade att han bara skulle koncentrera sig på tränarjobbet, och släppa eller ta time out från sportchefsjobbet. Jag tycker att det skulle varit tvärt om. Jag är tvärvigg i det här fallet. För mig kvarstår fortfarande problemet; Vem i Djurgården ifrågasätter hur laget spelar och tränar? Vem sköter den dagliga verksamheten?
Charles Berglund är tränare, men det finns ingen sportchef?
Det är egentligen ingen skillnad jämfört med tidigare.

--------
--------

Leif Boork om Charles Berglund.

Leif Boorks tuffa dom mot Timrå-tränaren Charles "Challe" Berglund:
– Är "Challe" rätt man att leda Timrå ? Nej, titta bara på resultaten, säger Boork i direktsändning. Timrå ligger näst sist i elitserien efter bara fyra segrar på 17 matcher – och tränaren Charles "Challe" Berglund börjar nu ifrågasättas.
Boork motiverar uttalandet med att han inte tror att Charles Berglunds ledarstil passar i Timrå.
– Han är en pragmatisk ledare som använder sig av en kaxig, stockholmsk ledarstil. Jag tror att det kan vara väldigt tufft för Timrå att hantera det. "Challe" passar bättre i en storstadsklubb, säger Boork.

Jag har egentligen aldrig trott på att Charles Berglund och Timrå IK är ett bra äktenskap.
Både "Challe" och klubben Timrå IK är stolta på sitt sätt. Kanske för stolta.
Det cementerar också storstadsjargongen och "de nya" hockeyidéer som "Challe" förmodligen ville implementera.
Det var varken god psykologi eller gynnade det pedagogiska framförandet av idéerna.
Och "Challe" är liksom sina läromästare Falk/Carlsson ingen diplomat.
-------
-------

MODO Hockeys nye coach Charles Berglund är den förste att erkänna att försäsongsresultaten så här långt inte är bra.
– Just nu är det förstås skönt att det inte delas ut några seriepoäng i det här skedet av säsongen, säger han. Helt klart är det mycket som måste förbättras och det är bara intensivt hårt arbete som kan ordna det.

-------
-------

När du återvände till Djurgården 1997 fick du ett “C” på bröstet som ett bevis på att du var kapten för laget. Vad innebar den här utmärkelsen för dig?
– Självklart var det ärofyllt på alla sätt och vis. Men jag fick ta över den här rollen från Thomas Johansson mitt under säsongen, vilket i sig var en märklig situation.

--------
--------


Challe var borta från hockeyn i princip i 10år.
Innan han sen hoppade in i HV71 under säsongen som assisterande.
Men blev ingen förlängning där , men väl blodad tand att ville fortsätta med hockeyn.

HV71 inledde säsongen med:
Head Coach Tommy Samuelsson
Ass Coach Fredrik Stillman
Ass Coach Johan Åkerman

Trion som sen avslutade säsongen:
Head Coach Johan Lindbom
Ass Coach Charles Berglund
Ass Coach Per Gustafsson

Trion som leder HV71 nästa säsong.
Head Coach Tomas Montén
Ass Coach Johan Davidsson
Ass Coach Per Gustafsson

-------
-------

TJ...förnekar väll sig inte heller med sitt kontaktnät när nu en riktig stor Djurgårds-Legend som Charles Berglund anländer till Leksand.
Charles Berglunds tröja är givetvis då hissad i taket.

Berglund är blårandig in i märgen. Som barn följde han Djurgården från läktaren "långt innan Globen fanns", det är den enda klubben han som spelare har representerat i Sverige och det är den klubben han följer.
– Djurgården betyder oerhört mycket för mig. Alla framgångar i klubben med SM-guld, supportrarna och allting, säger Berglund och fortsätter:
Som stockholmare har "klubben alltid varit och kommer alltid vara" hans klubb. Anledningen till att Berglund ständigt återvände var enkel:
– Jag trivdes helt enkelt väldigt bra. Det var ett bra lag och jag gillade lagkamraterna och folket runt omkring.

-------
-------

Charles Berglund får då anses som riktigt meriterad för sitt kommande uppdrag i Leksand. Det är en meriterad assisterande tränare vi då får.
Han ändå varit 4säsonger som Headcoach i SHL.
Media = Charles Berglund är riktigt bra , han även jobbat mycket med olika slags media.
Domarna = Charles Berglund är bra där med , han van sen kaptenstiden som spelare med att gärna prata med just domarna. Han kan visa lite temperament då med han åkt på böter tidigare som just tränare.
Omklädningsrummet = Charles Berglund uppfattas av dom flesta som då en positiv och trevlig person som kan vara lite av en stämningshöjare.

Resultatmässigt...är dock inte så imponerande det han har vart med om.

--------
--------

Men Charles Berglund kommer då säkert att fylla sin funktion....
På ett bra sätt.

---------
---------
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

I brist på annat borde Charles Berglund och Johan Tornberg ändå kunna komplettera varandra ganska bra och leda Leksand.
Lillgud skrev: __Tornbergs CV__

• Grymt skicklig med media.
Han vet exakt hur skall hantera det och inskolad i det.

• Har en bra kommunikations-röst som är lätt att lyssna på , är vältalig och tydlig i sin kommunikation. Han är även väldigt bra på att prata och kan hålla längre konversationer och föredrag utan problem.

• Han har verkligen drivet och viljan , det han kan och brinner för är hockeyn. Att han fick sluta på toppen av sin karriär redan där vid åldern 27-28 när han var på sin topp å skulle skörda. Har gjort att han har den där brinnande lågan kvar inom sig att han har så mycket mer kvar att ge till hockeyn. Som han aldrig fick ut på isen.
Han har alltid haft det äkta drivet till hockeyn , som ung fick han sitta på bussen i nästan 3timmar för att bara kunna ta sig till sin hockeyträning.

• Han är krav ställande och tuff och hård med en verklig stark vilja att alltid vinna.

• Samtidigt som han är en person som ser samtliga individer i gruppen och människan bakom spelaren och inser att mår min spelare bra då presterar han även bra på isen. Extra tydligt var under hans period som ungdomsledare.

• En coach som kan balansen mellan att uppträda balanserat lugnt men även att själv kunna visa känslor och kroppsspråk, Tornberg har temperament och kan bli förbannad.

• Även i hans coach moment är han aktiv att kunna läsa av sina spelare , vilka spelare är heta och med i kväll på allvar i matchen. Bara genom att se spelarna i ögonen och se deras kroppspråk kan du få en fingervisning. Att de som just är heta för kvällen ges mer istid.

• Merit-mässigt har han en väldigt bred bra grund att stå på. De är få som har den inblicken och breddkunskapen som Tornberg besitter.

Senast han stod i ett bås var han bara 45år. Och då hade hunnit med en hel del redan innan det. Han kan hela kedjan från grunden. 3säsonger med J-18 och 1säsong med U-20.

Han har även vart assisterande för såväl U17 landslaget i VM , bla vår lagkapten Zackrisson spelade i det U17 landslaget.
Men han har även vart Assisterande för A-Landslaget under ett VM.
Som spelare har han även bla vunnit VM-guld.

Sen på det även 3säsonger som headcoach i Allsvenskan och även 3säsonger i SHL som assisterande och där även fick hoppa in tillfälligt under en period och leda laget när huvudtränaren lämnade.

Lägg sen till alla timmar och matcher som han jobbat och följt med hockeyn på väldigt nära håll via TV de år som han inte arbetat i båset.
Han har hela 12år/säsonger på tv med ishockeyn och åtskilliga diskussioner och analyser där med andra experter/tränare/spelare.
2009/10 till Säsong 2013/14
2017/18 till Säsong 2022/23
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

Ludde skrev: tis 24 okt 2023, 20:13 Hallberg är ju ledig och det gick ju rätt bra tills han försvann ändå, kanske vore en lösning?
Ja det stämmer, och det känns som att det var Hellkvist som hade problem med just Hallberg att det gnisslade lite där mellan dom.

Så om det är `game over´ med Hellkvist borde Leksand och Hallberg kunna då försöka återförenas.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Tränarna

Inlägg av Stjärnan »

Nja. Hallberg var ju tystare än …vad hette han nu i fjärdekedjan hos oss som aldrig sa ett knyst? Hedblom? Hedman? Johan nånting tror jag.
Anyway, tror inte det vore material för en head.
Däremot kan han och Karlberg göra ett byte, och sen in med en head.
Tornberg (tror inte fullt ut på honom heller dock) eller Söderström (samma där. Inte mitt första val) Måste finnas nån mer lämplig.
I slutändan beror det väl på vad TJ tycker.
Ska det vara en tränare som ska lära sig vårt spelsystem så lär det inte bli en Bert typ.
Lättare då att finna nån som kör sin prägel men hur blir det i laget? Nytt system att öva in igen..
Svårt läge.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!