Det är ju fantastiskt roligt att se skillnaden på spelet då och nu. Framförallt har ju målvaktsspelet ändrats enormt senaste 30 åren. Kommer inte ihåg när det var men det var ju en säsong där Stefan Liv hade en sämre period då han skolade om från "old school" till det nyare sättet att framförallt förflytta sig på i målet.
Men kolla rörelse/kroppsspråket på Tjomme.
Copy/paste
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Det är ju fantastiskt roligt att se skillnaden på spelet då och nu. Framförallt har ju målvaktsspelet ändrats enormt senaste 30 åren. Kommer inte ihåg när det var men det var ju en säsong där Stefan Liv hade en sämre period då han skolade om från "old school" till det nyare sättet att framförallt förflytta sig på i målet.
Men kolla rörelse/kroppsspråket på Tjomme.
Copy/paste
Bra att Tjomme verkar vara irriterad, besviken och vill lösa gåtan. Hoppas han inte nöjer sig med ett och i synnerhet inte det bekväma svaret på gåtan (vilket jag tycker man gjort tidigare säsonger). Den här gåtan har många svar.
En ingrediens som definitivt behöver komma in är någon rejäl spelare som inte räds att stå framför motståndarmålet. Vi behöver göra något åt vår bedrövliga målproduktion och inte minst göra dom där så kallade ”skitmålen”.
Senast redigerad av Aggeman den ons 12 mar 2025, 20:40, redigerad totalt 1 gång.
Leksand gick från att ha hugg på topp sex-placeringarna i SHL till att missa slutspel – på en vecka.
Under tiden har LIF:s sportchef Thomas ”Tjomme” Johansson varit på scoutingresa i Nordamerika.
Nu ger han för första gången sin syn på mardrömsavslutningen på säsongen.
– Jag är oerhört besviken och hade helt andra förhoppningar på den här säsongen.
Hur ser du på utfallet i den sista omgången?
– Vi visste ju om att vi hade allt i egna händer. Det var utgångsläget. Vi skulle göra vårt. Sedan gick alla andra resultat gick åt fel håll.
Vad är det som gått snett under de sista fem matcherna?
– Vi gick från att vara ligans bästa lag till att vi inte hade överlevt J20-serien. Det kom som en blixt från klarblå himmel. Vi hade häng på topp sex och spelade jäkligt bra … Jag vet faktiskt inte hur det kunde se ut som det gjorde.
Direkt efter slutsignal resonerade LIF:s kapten Patrik Zackrisson till TV4 om att lagets prestationer gått ner eftersom att de redan säkrat SHL-kontraktet.
En teori ”Tjomme” ställer sig bestämt emot.
– Det borde vara tvärt om. Det borde göra att man slappnar av och spela bra ishockey. Om man inte har något att vara rädd för är det bara att gå ut och köra. Jag kan inte förstå hur vi spelar så bra till att vi som sagt inte ens hade överlevt J20-hockey. Jag förstår inte hur vi hamnat där, säger han och fortsätter:
Leksands säsong är över.
Förra säsongen hade vi långa bra perioder borta och hemma. I år har vi haft ett bortaspel som har varit helt bedrövligt. Jag har haft svårt att hitta vad det är. Vi har bytt tre spelare, haft samma ledarstab. Att vi skulle få det här resultatet såg jag inte komma.
Under Leksands stora ras befann sig Leksands sportchef i Nordamerika för att scouta spelare till kommande säsong.
Hade du kunnat påverka mer på plats?
– Jag hade inte kunnat påverka mer. Jag är inte så involverad i matchsammanhaget. Det har varit en bra och givande resa. Finns inte så mycket jag mer jag kan säga om det. Jag kommer inte säga vart jag har varit, vad jag har gjort eller vilka jag har träffat, men det har varit bra.
Trots att det smärtsamma uttåget blev ett faktum för knappt ett dygn sedan börjar arbetet mot nästa säsong redan nu.
– För det första ska vi stänga den här säsongen med alla spelare och ledare och se om vi har missat något i upplägget i år som påverkat oss i en felaktig riktning. Det brukar ta några veckor för att samla in information och låta det landa ner till något bra, säger han och fortsätter:
– Ibland händer saker man inte har en förklaring till även om man vill det. Jag måste se över hur jag jobbat under säsongen och se över vad för skit vad jag hållit på med. Man måste börja högst uppifrån för att sedan jobba sig nedåt.
Aggeman skrev: ons 12 mar 2025, 20:30
Det var på tiden.
En ingrediens som definitivt behöver komma in är någon rejäl spelare som inte räds att stå framför motståndarmålet. Vi behöver göra något åt vår bedrövliga målproduktion och inte minst göra dom där så kallade ”skitmålen”.
Vi borde också ha några som inte räds och som har storleken och förmågan att flytta bort deras forwards från vårat eget mål, det är många gånger vi misslyckats med den detaljen denna säsong.
Vår defensiv måste vara "jobbigare" för deras forwards.
Det var på tiden.
Vi borde också ha några som inte räds och som har storleken och förmågan att flytta bort deras forwards från vårat eget mål, det är många gånger vi misslyckats med den detaljen denna säsong.
Det drömde vi om redan för några år sedan att Siik var på Arlanda och hämtade nye backen:
Men Milosevic kanske duger bra och snubben bredvid Siik är en av anfallarna Tjomme tittat på i Nordamerika?
Det var på tiden.
Det drömde vi om redan för några år sedan att Siik var på Arlanda och hämtade nye backen:
Men Milosevic kanske duger bra och snubben bredvid Siik är en av anfallarna Tjomme tittat på i Nordamerika?
Det känns bra med Milosevic.
Det bör även gå att hitta en relativ billig ”goon” i ECHL med en viss näsa för målet.
Det känns bra med Milosevic.
Det bör även gå att hitta en relativ billig ”goon” i ECHL med en viss näsa för målet.
Jag har en kollega som bor i Karlskoga och följer dem ganska inbitet och han tycker att Milosevic varit riktigt bra. En sån där spelare som man inte märker av under matcherna utan bara gör sitt jobb utan något flashigt över sig.
Leksand vann nästan allt i 20 matcher, sedan avslutades säsongen med fem raka torskar – hur kom det sig?
– Vi spelade som ett topp sex-lag under en längre period och det såg jäkligt bra ut. Och så kommer fem matcher där vi är totalt under isen, den som löser den gåtan ligger nog på Bahamas i nån solstol med nån parasolldrink och har miljarder på kontot. Jag fattar ingenting.
Vad tycker du om nyförvärven då, syftar främst på Axel Rindell och Joonas Lyytinen?
– Jag ska inte värdera någon spelarsäsong på det sättet. Däremot så tycker jag att precis som övriga laget så har det väl varit en berg- och dalbana.
De följer väl inget annat mönster, de har varit väldigt bra ibland och kanske mindre bra ibland.
Fansen vill jättegärna behålla Kalle Östman, Patrik Norén och Patrik Zackrisson, hur ser du på deras framtid?
– Ofta som supporter blir man kär i en spelare och så tycker man att han ska vara kvar. Men det finns ju en helhetsbild att ta hänsyn till, olika roller, positioner och allt ska ske i harmoni. Sedan har vi ekonomiska aspekter. Det är inte så att spelarna, bara för att de är leksingar och så, vill ta en lönesänkning på 30-40 procent för att man ska vara kvar. Rätt enkelt kan man säga att om vi skulle ha kvar alla våra spelare då kommer truppen kosta mer för alla vill ha löneförhöjning. Någonstans måste man göra någonting.
– Ibland kan det vara spelare som man tycker om som får lämna. Sen har vi alla olika åsikter om vilka som är bra och alla har ju sin bild av vilken spelare man gillar. Men jag har inte avfärdat någon i grund och botten av spelarna än så länge.
Vi får väl se lite grann den närmsta tiden hur det ter sig framåt.
– Det kan mycket möjligt bli så att någon av de här som du har nämnt i frågan kan bli kvar. Det kan bli så att någon av de här du har nämnt inte blir kvar.
– Vi kan inte hålla på och bygga ett lag för att fansen gillar en spelare.
Hur mycket sänks spelarbudgeten med?
– Ja, det kommer bli en negativ skillnad. Exakt hur stor den blir i slutändan vet jag inte. Men det kommer nog vara en rätt stor negativ skillnad.