Leksand - Skellefteå · 4 - 3 (1-1, 0-0, 2-2, 1-0)
Slutresultat · Publik: 3000
65:34 4-3 (PP1) LIF 9. Lagerberg-Hoen (2)
53:40 3-3 (EQ) SKE 15. Wedin (2)
52:32 3-2 (EQ) SKE 22. Nyberg (2)
50:14 3-1 (EQ) LIF 26. Langvardt (1)
48:00 2-1 (PP1) LIF 36. Lissel (1)
16:04 1-1 (EQ) LIF 62. Kaderli 53
10:52 0-1 (EQ) SKE 18. Landström

Kvalmodell

Användarens profilbild
Wittgenstein

Re: Kvalmodell

Inlägg av Wittgenstein »

Korven skrev: Igår, 12:40 Djurgården behöver visa sig vara bättre först, och det gör man inte genom att piska Tingsryd och Kalmar en hel säsong. På samma sätt bör inte HV71 kunna diskvalificerat sig för SHL genom att åka på däng mot Skellefteå och Frölunda. Det gör man genom att torska mot ett lag underifrån.
Håller i det stora hela med dig, men idag tävlar man inte alls på samma villkor. När skillnaderna ekonomiskt mellan serierna idag är enorma och bara ökar så får jag svårt att motivera att lag underifrån måste vinna ett kval för att gå upp. Utjämna de ekonomiska klyftorna först, sedan kan vi börja prata kval igen.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Korven

Re: Kvalmodell

Inlägg av Korven »

Wittgenstein skrev: Igår, 17:01
Korven skrev: Igår, 12:40 Djurgården behöver visa sig vara bättre först, och det gör man inte genom att piska Tingsryd och Kalmar en hel säsong. På samma sätt bör inte HV71 kunna diskvalificerat sig för SHL genom att åka på däng mot Skellefteå och Frölunda. Det gör man genom att torska mot ett lag underifrån.
Håller i det stora hela med dig, men idag tävlar man inte alls på samma villkor. När skillnaderna ekonomiskt mellan serierna idag är enorma och bara ökar så får jag svårt att motivera att lag underifrån måste vinna ett kval för att gå upp. Utjämna de ekonomiska klyftorna först, sedan kan vi börja prata kval igen.
Håller helt med angående den ekonomiska biten. Skillnaden behöver vara mindre mellan serierna. Sen ska det såklart vara en viss skillnad, men hur stor ska vara är inte jag rätt idiot att bedöma.

Men historiskt har det väl ändå i snitt bytts ut ett lag per säsong när serierna kvalade mot varandra, även fast prislapparna på trupperna har skiljt sig åt? Huruvida skillnaden är större nu än förr, det är jag inte insatt i dock. Och är det en fastslagen sanning att skillnaderna kommer att öka framöver (genuin undran)?