Styrelser samt ekonomi

deatknut

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av deatknut »

Gösen skrev: Igår, 17:45
deatknut skrev: Igår, 16:51

där står det att Leksands if betalar skatter om 55 miljoner per år och att stor del av detta tillfaller Leksands kommun. Det står även att näringslivet får ta del av 30 miljoner i inköpta varor och tjänster som sedan omvandlas till skatteintäkter för kommunen. dit jag försöker komma till är att är det en lögn påstå att Leksands if drar in pengar till kommunen som dom har skrivit i ansökan?
För att förtydliga om jag var luddig.

Siffrorna kommer från en avhandling gjord av en student vid högskolan Dalarna. Anton Engberg.

Skatt som Leksands if betalar uppgår enligt den till 57,5 miljoner. Personalskatt, arbetsgivaravgifter, statlig skatt, statlig fastighetsskatt samt företagsskatt vid vinst.

Av det beloppet var 16 miljoner av sådan art att den tillfaller kommunen. Löneskatt på de som var skrivna i Leksands kommun.

30 miljoner i merförsäljning (omsättning) till övriga företag är jättebra förstås. På 30 miljoner i detalj, restaurang och hotellbranschen så innebär det kanske upp mot 20 extra anställda och 2 miljoner till i skatteintäkter. Men de siffrorna är ju kvalificerade gissningar och på inget sätt evidensbaserad.

Förövrigt går det nog inte att mäta och få något riktigt konkret svar utan att först ta bort LIF ur ekvationen.

Största ekonomiska förlusten blir antagligen en lägre inflyttning i tappad marknadsföring varumärkesmässigt.
då är det nog ju inget snack om var kommunens bedömning kommer bli om de har som mål att bli 18000 invånare
Eastis

Inlägg av Eastis »

J-vla Sopor!!
Avgå alla!!
Inte en spänn till lägger jag på den här föreningen igen!
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

”I årsbokslutet kommer det att stå att vi har en sign off-skuld på ungefär 40 miljoner."
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

deatknut skrev: Igår, 20:56

då är det nog ju inget snack om var kommunens bedömning kommer bli om de har som mål att bli 18000 invånare
Jag skulle bli mer än ytterst förvånad om det inte kommer bli väldigt mycket snack om det här.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Lite skrämmande att Sverige kanske mest toleranta bank, Leksands Sparbank, medlemsägd där merparten av överskottet går tillbaka och investeras i bygden nu verkar fått nog.
Eastis

Inlägg av Eastis »

Vi borde bli rättmätigt tvångsnedflyttade.
Jag skäms å det grövsta!

Hur kunde revisorerna föreslå ansvarsfrihet till avgående styrelser??
Ludde

Inlägg av Ludde »

Blir lite nyfiken på om Suoerstars kupp var för att försöka få hejd på detta eller om dom var med och skapade merparten av det?

”Deras” ordförande måste ju haft full inblick i vad som pågick? Eller har Hedbom själv varit kreativ?

Oavsett tycker jag att det borde finnas någon i den här härvan som gjort sig skyldig till nån form av brott typ grov trolöshet mot huvudman eller nåt.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: tis 18 mar 2025, 20:18 Är baker Bagarn?
Gösen skrev: tis 18 mar 2025, 20:38 Fullt möjligt.
Det är inte karbonpapperssäkert. Men absolut troligt.
baker
22 april 2025, 21:52
Jaga ut dessa totalt kompetentbefriade tjänstemän från byn. De borde aldrig mer få ett jobb.
Det är en ren o skär misshandel av ett av Sverige finaste varumärken - inom idrotten i alla fall.
Vi är tydligen så skadade av alla dessa år som Leksingar så vi inte reagerar ens. Vi pratar Gidelöv och drömmer om förvärv som aldrig kommer ske.
Det är ju fan snudd på kriminellt att medvetet sätta en förening i denna situation.
Intäkter busenkelt att budgetera.
Kostnader likaså.
Jämfört med en konkurrensutsatt företag i näringslivet är det en barnlek.

Med Leksands trogna sponsorer och supportrar blir det ännu mer hårrresande.

Ansvar, kontroll, ödmjukhet.
Det räcker så.
Visst styrelsen är ansvariga och ska kontrollera en VD.
Men i verkligheten är det ofta VD som SKA hålla koll på siffrorna. Det är ansvaret.

Ursäkta men är så heligt förbannad på detta skit.

SKÄMS
viewtopic.php?p=21155&hilit=gidel%C3%B6v#p21155
viewtopic.php?p=17821&hilit=gidel%C3%B6v#p17821
viewtopic.php?p=17559&hilit=gidel%C3%B6v#p17559
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Filosoferar ni över varför fler och fler väljer bort Leksandsfärjan?
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Mats_ume skrev: Igår, 22:22 Filosoferar ni över varför fler och fler väljer bort Leksandsfärjan?
Bild
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Tycker det är helt sinnessjukt hur vi kunnat backa såhär mycket.

Hur är det möjligt och vad fan har Hedbom sysslat med? Kan man anmäla honom för trolöshet mot huvudman?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: Igår, 22:22 Filosoferar ni över varför fler och fler väljer bort Leksandsfärjan?
Nä. Gör dom? Gör du?
Användarens profilbild
Catami

Inlägg av Catami »

Uffe88 skrev: Igår, 23:22 Tycker det är helt sinnessjukt hur vi kunnat backa såhär mycket.

Hur är det möjligt och vad fan har Hedbom sysslat med? Kan man anmäla honom för trolöshet mot huvudman?
Jag tycker det är sinnessjukt att vi hamnar i den här situationen så snart igen efter förra krisen med rekonstruktioner och konkurshot. Så många år sedan förra krisen är det inte. Vi är lika rangliga som örlogsskeppet Gustav Vasa. Vi hinner knappt ut ur hamnen innan vi får slagsida igen.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: Igår, 21:43 Blir lite nyfiken på om Suoerstars kupp var för att försöka få hejd på detta eller om dom var med och skapade merparten av det?

”Deras” ordförande måste ju haft full inblick i vad som pågick? Eller har Hedbom själv varit kreativ?

Oavsett tycker jag att det borde finnas någon i den här härvan som gjort sig skyldig till nån form av brott typ grov trolöshet mot huvudman eller nåt.
Andreas Hedbom var VD och operativt ansvarig. Men. Han får rätt oförrätt bära alldeles för mycket skuld i ett betydligt större maskineri där det varit systemfel hela årtusendet.

Som jag skrivit tidigare så har Hedbom inte vågat ta några större beslut själv, sådana som normalt ligger under VD-ansvar utan alltid vänt sig till Ordförande. Vi hade vi tidpunkten för värvningen av Hrivik en vattenskada som Proos ville åtgärda omgående. Andreas tog frågan till dåvarande Ordförande och vände tillbaka med svaret att "just nu måste alla pengar läggas på Hrivik".

Så hur har det gått så här?
2020 och 2021 kunde man visa upp ett litet men ändå plusresultat trots pandemi och tomma läktare. Redan där hade man nog börjat pumpa upp luftslottet. Vad trodde man att man skulle kunna ersätta luften med längre fram?

Har någon/några dragit sig ur ett ekonomiskt avtal efter de kaotiska stämmorna där en speglad och av några få förutbestämd styrelse aldrig blev av?

Eller är det bara ren inkompetens eller rent av roulette-spel som pågått?

Är det ingen som förstått konsekvenserna av Sign off bonusar och varför valde våra ekonomiansvariga att lämna? Och varför har vi inte tillsatt någon ny på vad som just nu är den viktigaste posten?

Från pressmeddelande augusti 2024;

"Jennys sista dag är formellt den 30 augusti, men hon kommer finnas till hands även efteråt, i en övergång. En tillfällig lösning är att Per Källgren kliver in på ekonomiavdelningen fram tills att Thomas Lagerud är tillbaka från sin pappaledighet i slutet av november"

Den tillfälliga lösningen pågår än.
Ludde

Inlägg av Ludde »

Gösen skrev: Idag, 08:19
Ludde skrev: Igår, 21:43 Blir lite nyfiken på om Suoerstars kupp var för att försöka få hejd på detta eller om dom var med och skapade merparten av det?

Andreas Hedbom var VD och operativt ansvarig. Men. Han får rätt oförrätt bära alldeles för mycket skuld i ett betydligt större maskineri där det varit systemfel hela årtusendet.

Som jag skrivit tidigare så har Hedbom inte vågat ta några större beslut själv, sådana som normalt ligger under VD-ansvar utan alltid vänt sig till Ordförande. Vi hade vi tidpunkten för värvningen av Hrivik en vattenskada som Proos ville åtgärda omgående. Andreas tog frågan till dåvarande Ordförande och vände tillbaka med svaret att "just nu måste alla pengar läggas på Hrivik".

Så hur har det gått så här?
2020 och 2021 kunde man visa upp ett litet men ändå plusresultat trots pandemi och tomma läktare. Redan där hade man nog börjat pumpa upp luftslottet. Vad trodde man att man skulle kunna ersätta luften med längre fram?

Har någon/några dragit sig ur ett ekonomiskt avtal efter de kaotiska stämmorna där en speglad och av några få förutbestämd styrelse aldrig blev av?

Eller är det bara ren inkompetens eller rent av roulette-spel som pågått?

Är det ingen som förstått konsekvenserna av Sign off bonusar och varför valde våra ekonomiansvariga att lämna? Och varför har vi inte tillsatt någon ny på vad som just nu är den viktigaste posten?

Från pressmeddelande augusti 2024;

"Jennys sista dag är formellt den 30 augusti, men hon kommer finnas till hands även efteråt, i en övergång. En tillfällig lösning är att Per Källgren kliver in på ekonomiavdelningen fram tills att Thomas Lagerud är tillbaka från sin pappaledighet i slutet av november"

Den tillfälliga lösningen pågår än.
Men jag har även för mig att det skrevs/pratades om att Hedbom tagit för mycket beslut utan styrelsens vetskap eller har jag drömt det? 🤔

Oavsett så är det ju förmodligen inte en enda människa som orsakat haveriet utan det är säkert flera orsaker som intäktsbortfall och kostnader man inte räknat med.

Dock så har ju någon haft som yttersta ansvar att se till att ha en sund ekonomi, har man det jobbet bör man dessutom vara utbildad i nån form av ekonomi. I min mening kan man då inte skylla bortglömda sign off på okunskap, det är även såpass mycket pengar man ”glömt” sätta av så det borde gränsa till något olagligt.

Jag skulle inte bli speciellt glad om min arbetsgivare helt plötsligt meddelade att man glömt satt in min pension som man skulle för att pengarna gått åt till annat. Om man dessutom är på randen till konkurs så omfattas ju inte dom pengarna av den statliga lönegarantin heller.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P