2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 1-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 1-4

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: fre 27 okt 2023, 15:35 Fick kolla lite i skeppsvraket och du har rätt.
Stjärnan skrev: fre 27 okt 2023, 14:36 Jag tror Noren blir den positiva överraskningen i en pålitlig målskytt på backen. Kanske vår bäste målskytt från den positionen. Han fanns där i fjol men fick flera mål bortdömda och satte många i ramen. Jag ska inte säga att det var otur men med lite mer marginaler på sin sida samt om han fortsätter sikta nära ramen så har han chansen.
Själv skrev jag
Gösen skrev: fre 27 okt 2023, 10:32 Lindholm fick väl ett skott på foten. Ska inte vara någon fara.

.

Känner mig rätt trygg ändå med backbesättningen. Enligt Carnbro är Eddie en sådan som alltid checkar in på jobbet och man vet exakt vad man får. Lundqvist kommer växa i kostymen rejält i takt med förtroende och med de tre har vi stabiliteten att låta en sån som Alsing vara Alsing. Noren och Caito vet vi var vi har och Lill Tjomme kommer växa ut som en tvåvägsback med landslagsambitioner.
Sorry, my bad! Det var givetvis Stjärnan som såg Noréns offensiva skills.
Ställbergarn skrev: mån 30 okt 2023, 07:31
Wiborg skrev: fre 27 okt 2023, 12:49
Ställbergarn skrev: fre 27 okt 2023, 11:12

Det kan jag eventuellt förstå. Men lika konstigt som det är att det endast är i slutminuten tränarna osv påkallar domarnas uppmärksamhet på någon eventuellt missad sekund på matchklockan, så borde man ju vara lika noga vid varje avblåsning isåfall. Även i inledningen av matchen, men där ser man det aldrig. Tycker detta med faller in under allt för mycket millimeterrättvisa. Kan väl knappt ha gått en sekund mellan målen? Jag misstänker att mer än en sekund försnillas bort under en matchs längd.
Utan att kolla regelboken så tror jag att det är helt korrekt att videogranska. Det spelar ingen roll om spelet pågår i 1 sekund eller 5 minuter, man videogranskar och sedan ändrar klockan till korrekt tid.Tycker det är helt korrekt för annars kommer domarna att börja skapa sina egna regelböcker och var går gränsen. 3 sekunder? 30 skeunder?
Regelmässigt har de säkerligen gjort rätt, men det jag tycker är lite drygt är att det är alldeles för mycket videogranskningar på alldeles för många saker bara för att domaren är osäker och att nån (publiken, SHL) blir rosenrasande om det inte är millimeterrättvisa. Kommer väl inte dröja förrän man börjar kolla offsider (inte bara vid mål) med videogranskning framöver.
Eller ja, jag ska väl erkänna att det är ju bara för egen vinning, det är ju så segt när det blir för många videogranskningar. Men i det stora hela kanske det är bättre än alternativet. Lite som i Formel 1, där man har (i mitt tycke) alldeles för mycket radiokommunikation med föraren, där föraren kan få feedback kring om nåt är konstigt med bilen, om bromsar eller däck börjar bli för varma osv.. vore roligare om föraren fick känna det själv och inte få all info på ett silverfat. det borde räcka att det får info om nån större krasch, och när de ska in i depå, och inte får veta att föraren som jagar bakom har klagat på att däcken börjar ge sig.

Borde domarna inte ha granskat Leksands uppställ med 5 spelare då, och sen spolat tillbaka, delat ut utvisning för för många spelare på isen för att sen göra nytt pucksläpp i slutet av matchen?
Håller med om att det är för mycket videogranskningar, framförallt tar de för lång tid.

Angående sista stycket så nej, det är bara vid mål och utvisningar som kan ge mer än 5 minuter som kan granskas. Dessutom har domaren ett ansvar att se till att lagen ställer upp med rätt antal spelare, så tveksamt om det ens skulle vara utvisning i det fallet utan bara blåsa av, ställa upp rätt antal och sedan fortsätta från tiden för avblåsningen. Har dock inte kollat regelboken hur det ser ut idag, men det var så vi gjorde när jag dömde för x antal år sedan.
Pain is temporary, glory is forever
Mange
Korrekturläsare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:08
Ort: Las Vegas

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 1-4

Inlägg av Mange »

Helt otippat tar vi full pott på Norrlandsturnén och spelar ÄNTLIGEN totalhockey med fysik och snabba omställningar och solida framför bägge kassar. Plus det faktum att vi har seriens i särklass stabilaste målvaktspar.