Förslag förbättra ekonomin
-
Förslag förbättra ekonomin
Kanske en clickbait rubrik men mitt förslag för lite småslantar in som inte kommit annars är följande.
Jag bor långt ifrån Leksand och kan inte gå på matcherna. MEN jag skulle gärna delta med typ en hundring i 50/50 lotter varje hemmamatch. Skickade till Leksand och frågade om det var möjligt, vilket det inite var utan man hänvisade till Svenska spels "supporten" eller vad det hette (helt ointressant tycker jag). Antaglingen fanns det problem med lotteriinspektionen eller storsponsorn Svenska spel, vad vet jag.
Men i alla fall mitt förslag är att "Någon" som både är med på forumet och går på matcherna tar på sig att bli ombud för 50/50 lotter.
En ny matchtråd skapas som heter 50/50 där man kan anmäla sitt intresse och swisha sina lottpengar till denne "någon". Som innan matchstart köper dessa lotter och sen i ett inlägg redovisar vilket/vilka lottnummer man fick. "någon" vinstbevakar sen lotterna och vid eventuell vinst swishar vinsten till lottägaren.
Ponera att vi är några stycken som är intresserade och att vid varje hemmamatch köpa lotter för säg totalt 1000 kronor. Så har LIF 1000*26/2=13000 pengar rakt in som aldrig hade kommit annars.
Så frågorna är då två.
Finns det någon mer än mig som skulle vara intresserad av detta upplägg?
Finns denne "Någon/Några" som skulle kunna tänka sig att sköta marktjänsten?
Jag bor långt ifrån Leksand och kan inte gå på matcherna. MEN jag skulle gärna delta med typ en hundring i 50/50 lotter varje hemmamatch. Skickade till Leksand och frågade om det var möjligt, vilket det inite var utan man hänvisade till Svenska spels "supporten" eller vad det hette (helt ointressant tycker jag). Antaglingen fanns det problem med lotteriinspektionen eller storsponsorn Svenska spel, vad vet jag.
Men i alla fall mitt förslag är att "Någon" som både är med på forumet och går på matcherna tar på sig att bli ombud för 50/50 lotter.
En ny matchtråd skapas som heter 50/50 där man kan anmäla sitt intresse och swisha sina lottpengar till denne "någon". Som innan matchstart köper dessa lotter och sen i ett inlägg redovisar vilket/vilka lottnummer man fick. "någon" vinstbevakar sen lotterna och vid eventuell vinst swishar vinsten till lottägaren.
Ponera att vi är några stycken som är intresserade och att vid varje hemmamatch köpa lotter för säg totalt 1000 kronor. Så har LIF 1000*26/2=13000 pengar rakt in som aldrig hade kommit annars.
Så frågorna är då två.
Finns det någon mer än mig som skulle vara intresserad av detta upplägg?
Finns denne "Någon/Några" som skulle kunna tänka sig att sköta marktjänsten?
-
Re: Förslag förbättra ekonomin
Jag och en kompis pratar ibland om detta med ekonomin och hur svårt det tycks vara att hålla en bra ekonomi och ens klara sig i högsta serien för ett lag från en mindre ort.
Men är det verkligen så och varför? Sponsormarknaden bör väl ändå öka ju högre man kommer i seriesystemet, man blir ju som lag ett "fönster" mot en större värld och med mer publik, vilket borde ge potentiella sponsorer även utanför närområdet?
Vart går i så fall gränsen för en liten ort och varför harStocholm inte haft ett hockeylag i högsta serien på flera år? Färjestad/Karlstad och Jönköping/HV är rikast i SHL, men varför?
Vilken storlek är den optimala för en ort som vill ha ett SHL-lag och vilka övriga faktorer påverkar?
Men är det verkligen så och varför? Sponsormarknaden bör väl ändå öka ju högre man kommer i seriesystemet, man blir ju som lag ett "fönster" mot en större värld och med mer publik, vilket borde ge potentiella sponsorer även utanför närområdet?
Vart går i så fall gränsen för en liten ort och varför harStocholm inte haft ett hockeylag i högsta serien på flera år? Färjestad/Karlstad och Jönköping/HV är rikast i SHL, men varför?
Vilken storlek är den optimala för en ort som vill ha ett SHL-lag och vilka övriga faktorer påverkar?
-
Dalarna har en BRP (brutto regional produktion) på dryga halvmiljonen per innevånare och en befolkningsmängd på ca 290 tusen innevånare.
Värmland ser ungefär likadant ut. Andra liknande län är tex. Skåne, Jönköping och Örebro län.
Vi har förutom Stockholmslagen antagligen störst fanbase i Storstockholms-regionen. Även bland företagare.
Kan vår säljsida bli bättre. Utantvivelslöst.
Kommer högre intäkter lösa någonting. Nej.
Vi omsätter nästa år (om vi är kvar i SHL) 200 miljoner kronor ish. Problemet är inte inflöde av pengar. Problemet är att vi inte har den enklaste av ekonomisk styrning. Att väga av kostnaderna mot intäkterna.
Det är verkligen inte svårare än så.
Värmland ser ungefär likadant ut. Andra liknande län är tex. Skåne, Jönköping och Örebro län.
Vi har förutom Stockholmslagen antagligen störst fanbase i Storstockholms-regionen. Även bland företagare.
Vi omsätter nästa år (om vi är kvar i SHL) 200 miljoner kronor ish. Problemet är inte inflöde av pengar. Problemet är att vi inte har den enklaste av ekonomisk styrning. Att väga av kostnaderna mot intäkterna.
“You build your future, It isn’t handed to you.”
-Frank Underwood
-Frank Underwood
-
Låter ju både positivt och negativt det där, "Kommer högre intäkter lösa någonting. Nej." låter väldigt jobbigt, trist och pessimistiskt om det nu skulle vara så.Gösen skrev: tor 24 apr 2025, 10:32 Dalarna har en BRP (brutto regional produktion) på dryga halvmiljonen per innevånare och en befolkningsmängd på ca 290 tusen innevånare.
Finns det något sätt som skulle förbättra förtroendet för Leksands ekonomi och ekonomiansvariga?
Hur jobbar egentligen Leksand med ekonomin? Hur driver man in pengar, avtal och sponsorer? Har man ett gäng säljare anställda eller tar man in, dvs köper in säljkompetensen vid behov? Jobbar man med olika sätt att få intäkter eller är det enbart traditionell sponsring som gäller?
-
Vad jag menar med nej är såklart att så länge man har en kostnadsbild på 110% av intäkterna så kommer i princip skulderna öka i samma takt som omsättningen. Kan man däremot först och främst lära sig att anpassa kostnaderna till 95% av intäkterna så är naturligtvis en ökad omsättning mer än önskvärt.Pellefant skrev: mån 28 apr 2025, 12:10Låter ju både positivt och negativt det där, "Kommer högre intäkter lösa någonting. Nej." låter väldigt jobbigt, trist och pessimistiskt om det nu skulle vara så.Gösen skrev: tor 24 apr 2025, 10:32 Dalarna har en BRP (brutto regional produktion) på dryga halvmiljonen per innevånare och en befolkningsmängd på ca 290 tusen innevånare.
Finns det något sätt som skulle förbättra förtroendet för Leksands ekonomi och ekonomiansvariga?
Hur jobbar egentligen Leksand med ekonomin? Hur driver man in pengar, avtal och sponsorer? Har man ett gäng säljare anställda eller tar man in, dvs köper in säljkompetensen vid behov? Jobbar man med olika sätt att få intäkter eller är det enbart traditionell sponsring som gäller?
Omsättningsmässigt är vi tillsammans med några andra lag strax under topp fyra. Vi har den tredje högsta publikintäkten och vi har en spelartrupp i ungefär samma ordning. Lönemässigt. Fan vet om dessa sign-offer ligger med i den statistiken.
Nu är det fler lag, de flesta faktiskt i SHL som kämpar ekonomiskt. Detta trots omsättningar på 160-240 miljoner årligen.
Leksands lönekostnader 2023 var 110 miljoner på 173 omsatta. Någonting behöver uppenbarligen ändras. Inte bara i Leksand. Bygg lag istället för individuella pensionsfonder.
-Frank Underwood
-Frank Underwood
-
Det där med att öka intäkter inte hjälper och din förklaring är väl att hårddra det hela lite. Visst går det att öka intäkterna utan att kostnaderna åker med, även om det är svårt. Ponera att vi ökar biljettpriset med 5% samtidigt som vi ökar vårt snitt till 7000/match (inte sannolikt jag vet). Då ökar vi intäkterna utan att det påverkar kostnadsbilden. Eller att några sponsoravtal omvandlas med en större sponsorpeng utan att det innebär nya reklamplatser som kostar att anordna.Gösen skrev: mån 28 apr 2025, 12:44 Vad jag menar med nej är såklart att så länge man har en kostnadsbild på 110% av intäkterna så kommer i princip skulderna öka i samma takt som omsättningen. Kan man däremot först och främst lära sig att anpassa kostnaderna till 95% av intäkterna så är naturligtvis en ökad omsättning mer än önskvärt.
Att ha en kostnadsbild på 110% av intäkterna håller ju inte såklart, helt enig. Men ökar man intäkterna utan att kostnaderna ökar så minskar ju den procenten. Sen är det såklart mkt enklare att sänka kostnaderna än att öka intäkterna. Tyvärr kan även sänkta kostnader även innebära sänkta intäkter om t ex en snävare spelarbudget innebär bottenträsket och minskade publikintäkter och souvenirförsäljning mm. Men vi har såklart inget alternativ som läget är nu.
Det bästa är väl att både öka intäkterna och minska kostnaderna, en inte helt enkel sak att få till. Men som du säger så är det såklart helt nödvändigt med att de som sköter ekonomin i föreningen har koll på detta. Annars finns det väl bara på ett sätt allt kan sluta...
-
Hur stor del av intäkterna är så att säga hemmamatchrelaterade intäkter och hur stor del är ren sponsring och reklam?
-
Kanske kunde resenärerna på färjan dra ett litet strå till stacken via ett gemensamt bestämt tillfälle när vi alla går in och beställer valfri souvenir. Ett badlakan för 350 spänn kanske kunde man kanske ge 400 för, och låta överskottet vara ett bidrag till klubbkassan. (Var och en efter egen förmåga så klart). Om nu det ens är möjligt i dessa klarna-tider. Jag menar, hellre det än låtsaskorvar.
Jag vägrar dock dra ett endaste strå innan något gult gör entré på nyhetssidan.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
- Maskinchef
Igår blev jag i alla fall medlem i Leksands IF. Det har jag aldrig varit!
https://www.svenskalag.se/leksandsif/fo ... ockey/2803

-
- Maskinchef
Instämmer med allt!Wittgenstein skrev: mån 28 apr 2025, 22:52 Kanske kunde resenärerna på färjan dra ett litet strå till stacken via ett gemensamt bestämt tillfälle när vi alla går in och beställer valfri souvenir. Ett badlakan för 350 spänn kanske kunde man kanske ge 400 för, och låta överskottet vara ett bidrag till klubbkassan. (Var och en efter egen förmåga så klart). Om nu det ens är möjligt i dessa klarna-tider. Jag menar, hellre det än låtsaskorvar.

-
Grattis!Pastis skrev: tis 29 apr 2025, 07:39 Igår blev jag i alla fall medlem i Leksands IF. Det har jag aldrig varit!
Du är nu delägare till 33 miljoner i förlust

-Frank Underwood
-Frank Underwood
-
Låter som en bra idé!Pastis skrev: tis 29 apr 2025, 07:41Instämmer med allt!Wittgenstein skrev: mån 28 apr 2025, 22:52 Kanske kunde resenärerna på färjan dra ett litet strå till stacken via ett gemensamt bestämt tillfälle när vi alla går in och beställer valfri souvenir. Ett badlakan för 350 spänn kanske kunde man kanske ge 400 för, och låta överskottet vara ett bidrag till klubbkassan. (Var och en efter egen förmåga så klart). Om nu det ens är möjligt i dessa klarna-tider. Jag menar, hellre det än låtsaskorvar.
En Färjan souvenir swish bomb
som säkert kommer kännas i hela Hockeysverige
-
Har ibland funderat på att vi medlemmar borde starta en ekonomisk investment förening (eller vad man ska kalla det) för att stötta leksand eller bli en gemensam supporter-sponsor. Tänk om 1000 medlemmar kunde gå in med en femhundring eller en tusenlapp var, dessa pengar läggs sedan in i i hög i nån slags investmentbolag/bank, vilket borde ge en avkastning på minst 10% per år (bör inte vara svårt). Tanken är att "pengahögen" bara ska få ligga och föröka sig och att aldrig mer än avkastningen läggs in som sponsring till klubben. I början kommer det inte ge så stor avkastning men med tiden kommer det öka och "vi" gemensamt skulle kunna bli en storsponsor och en maktfaktor. Hade detta påbörjats när man började fundera på detta så hade "vi" kanske varit uppe i 5-6 miljoner nu. Frågan är bara hur man ska få till en sån här sak på ett förtroendeingivande sätt så att det absolut inte går missbruka utan att verkligen varenda peng hamnar där de ska hamna.
Flera oberoende "firmatecknare" kanske skulle funka? Dvs att flera oberoende måste signera innan något uttag får göras. Är det möjligt eller bara en fantasi?
Att köpa sovenirer är ju bra och i all ära, men jag känner att det inte ger så mycket längre, en del souvenirer är inte ens mycket att ha och kommer inte till användning.
...sedan blir man ju lite deprimerad av det Gösen skriver om att ökade intäkter inte kommer leda framåt. Känslan av att han har lite rätt och en poäng i detta börjar också inta mer och mer plats.
Är man en storsponsor bör man väl även kunna ställa en del krav tänker jag. Jag skulle i alla fall gärna vara en del i något sånt om man bara kan få det att funka så att säga.
Egentligen är detta något som jag tycker Leksand som förening borde göra och ha gjort för länge sedan, dvs lägga undan en miljon per år som bara förökar sig, men det kommer ju som Gösen är inne på, ALDRIG att hända, eftersom man verkar vara väldigt vårdslös med slantarna och att mer än varenda öre verkar ska användas på vad det än kan vara.
Flera oberoende "firmatecknare" kanske skulle funka? Dvs att flera oberoende måste signera innan något uttag får göras. Är det möjligt eller bara en fantasi?
Att köpa sovenirer är ju bra och i all ära, men jag känner att det inte ger så mycket längre, en del souvenirer är inte ens mycket att ha och kommer inte till användning.
...sedan blir man ju lite deprimerad av det Gösen skriver om att ökade intäkter inte kommer leda framåt. Känslan av att han har lite rätt och en poäng i detta börjar också inta mer och mer plats.
Är man en storsponsor bör man väl även kunna ställa en del krav tänker jag. Jag skulle i alla fall gärna vara en del i något sånt om man bara kan få det att funka så att säga.
Egentligen är detta något som jag tycker Leksand som förening borde göra och ha gjort för länge sedan, dvs lägga undan en miljon per år som bara förökar sig, men det kommer ju som Gösen är inne på, ALDRIG att hända, eftersom man verkar vara väldigt vårdslös med slantarna och att mer än varenda öre verkar ska användas på vad det än kan vara.
-
Nä. Det är ju näst intill hopplöst att det händer gång på gång.
Men i princip så är det ju det man gör när man precis som Pastis föredömligt gjort går med som medlem. Köper sig en röst tillsammans med alla andra huvudägare.
Sen finns ju även Leksands supporterklubb som brukar dela ut sexsiffriga checkar emellanåt till ungdomshockeyn.
Problemet som jag ser med ytterligare en gruppering som samlar pengar och vill ha inflytande blev redan sammanfattat i just den meningen. Fler falanger som vill påverka är nog tvärtemot det som behövs. Ett Leksand som drar åt samma håll. Vilket håll det än må vara är nog vad som behövs.
Det bästa är om vi som är ägare, dvs Medlemmarna tar vårt ansvar och förstår den makt vi har genom nästan 90% av rösterna på stämman. Att vi engagerar oss och sätter oss in i frågorna. Väljer de som vi vill ska representera oss etc.
Alla behöver inte göra det såklart. Man kan bara stötta genom att bli medlem men om var tionde engagerar sig så kommer det vara medlemmarna som bestämmer vilken väg LIF ska gå.
Men i princip så är det ju det man gör när man precis som Pastis föredömligt gjort går med som medlem. Köper sig en röst tillsammans med alla andra huvudägare.
Sen finns ju även Leksands supporterklubb som brukar dela ut sexsiffriga checkar emellanåt till ungdomshockeyn.
Problemet som jag ser med ytterligare en gruppering som samlar pengar och vill ha inflytande blev redan sammanfattat i just den meningen. Fler falanger som vill påverka är nog tvärtemot det som behövs. Ett Leksand som drar åt samma håll. Vilket håll det än må vara är nog vad som behövs.
Det bästa är om vi som är ägare, dvs Medlemmarna tar vårt ansvar och förstår den makt vi har genom nästan 90% av rösterna på stämman. Att vi engagerar oss och sätter oss in i frågorna. Väljer de som vi vill ska representera oss etc.
Alla behöver inte göra det såklart. Man kan bara stötta genom att bli medlem men om var tionde engagerar sig så kommer det vara medlemmarna som bestämmer vilken väg LIF ska gå.
-Frank Underwood
-Frank Underwood
-
- Maskinchef
Gösen skrev: tis 29 apr 2025, 09:01Grattis!Pastis skrev: tis 29 apr 2025, 07:39 Igår blev jag i alla fall medlem i Leksands IF. Det har jag aldrig varit!
Du är nu delägare till 33 miljoner i förlust![]()